beantwoord

Waarom rijd er geen ICE tussen Amsterdam - Berlijn ?

  • 18 juli 2019
  • 10 reacties
  • 402 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Momenteel rijd er een LOC 1700 met IC Berlijn rijtuigen erachter.
Waarom rijd er niet gewoon een 8-bak ICE, veel moderner en die zitten veel fijner voor een 6 uur durende reis.
icon

Beste antwoord door Tamzin 18 juli 2019, 19:53

De ICE is een duurdere trein met daardoor ook duurdere tickets. Die is daarom alleen rendabel op trajecten met veel zakelijke reizigers die bereid zijn veel te betalen omdat ze de kosten bij hun baas kunnen declareren. Die zakelijke reizigers zijn er op het traject Amsterdam-Berlijn nou juist niet zoveel. De meeste Nederlanders op die trein zijn toeristen die naar Berlijn of Hannover gaan, de meeste Duitsers toeristen die naar Amsterdam gaan. Toeristen moeten hun kaartje uit eigen zak betalen en zijn daarom erg prijsgevoelig.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De ICE is een duurdere trein met daardoor ook duurdere tickets. Die is daarom alleen rendabel op trajecten met veel zakelijke reizigers die bereid zijn veel te betalen omdat ze de kosten bij hun baas kunnen declareren. Die zakelijke reizigers zijn er op het traject Amsterdam-Berlijn nou juist niet zoveel. De meeste Nederlanders op die trein zijn toeristen die naar Berlijn of Hannover gaan, de meeste Duitsers toeristen die naar Amsterdam gaan. Toeristen moeten hun kaartje uit eigen zak betalen en zijn daarom erg prijsgevoelig.
Reputatie 6
Echt, zou dat de reden zijn.
Het zakelijke verkeer op de verbinding Amsterdam- Keulen - Frankfurt is erg laag. De echte zakelijke reiziger gaat gewoon met de auto, veel sneller en vooral betrouwbaarder.
Echter deze verbinding moet wel met ICE rijden ivm met de hogesnelheidslijn Keulen - Frankfurt, en bij een tekort aan ICR treinstellen is de keuze dan snel gemaakt.
Voor Amsterdam naar Berlijn is de ICE van geen enkele meerwaarde.
Reputatie 7
Badge +3
Echt, zou dat de reden zijn.
Het zakelijke verkeer op de verbinding Amsterdam- Keulen - Frankfurt is erg laag. De echte zakelijke reiziger gaat gewoon met de auto, veel sneller en vooral betrouwbaarder.
Echter deze verbinding moet wel met ICE rijden ivm met de hogesnelheidslijn Keulen - Frankfurt, en bij een tekort aan ICR treinstellen is de keuze dan snel gemaakt.
Voor Amsterdam naar Berlijn is de ICE van geen enkele meerwaarde.

Naar Düsseldorf, Keulen en Frankfurt kun je vanuit Amsterdam in één dag op en neer en juist dat is voor zakelijk verkeer erg belangrijk. Naar Frankfurt gaat bijv. heel veel bankpersoneel met de ICE omdat Frankfurt nu eenmaal het financiële centrum van Europa is.
Reputatie 6
Kan best, maar ik zie ze nooit als ik weer eens mee "moet" met de ICE, eerste klasse......
Reputatie 6
En waarom dan een ICE naar Basel? Vroeg boeken levert ook daar tickets op van 40 euro, spotgoedkoop. Stopt vanaf Arnhem 11 keer. Heb er vaak mee gereden naar Zwitserland, maar het stuk tussen Mannheim en Basel is altijd dun bezet. En dan nog veel met toeristen. Mooie trein hoor.
Reputatie 6
En waarom dan een ICE naar Basel?

Kan ook zonder ICE, maar dan zoals vroeger, lekker sloom langs de Rhein, wel prachtig uitzicht.
Vanzelfsprekend rijdt de trein naar Basel ook met ICE, gaat in Deutschland over dezelfde hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt.
En daar mogen/kunnen alleen ICEs rijden.
Reputatie 4
De intercityrijtuigen die tussen Amsterdam en Berlijn ingezet worden doen qua comfort niet veel onder aan een ICE, maar omdat ze een stuk ouder zijn is het qua presentatie en voorzieningen wel iets minder. DB heeft inmiddels wel al nieuwe treinen besteld die een stuk moderner zullen worden, en die in Duitsland 230 km/u mogen rijden. In Nederland zullen we aan dat laatste weinig hebben als de route niet verandert, maar de nieuwe treinen lijken het verder helemaal te worden.
Reputatie 2
Misschien een SMILE bij Stadler bestellen?
Reputatie 7
Badge +3
Misschien een SMILE bij Stadler bestellen?
Er zijn voor deze dienst al nieuwe treinen besteld bij Talgo.
Reputatie 7
Badge +3
In Nederland zullen we aan dat laatste weinig hebben als de route niet verandert, maar de nieuwe treinen lijken het verder helemaal te worden.
Ook als je de route wel verandert zal het in Nederland niet sneller worden (dan zou je echt gigantisch geld moeten uitgeven aan nieuwe infra). Dat is ook helemaal geen ramp, de meeste reizigers van/naar Berlijn zijn toeristen voor wie prijs belangrijker is dan snelheid.

Reageer