Waarom rijd er niet gewoon een 8-bak ICE, veel moderner en die zitten veel fijner voor een 6 uur durende reis.
Beste antwoord door Tamzin
Bekijk origineelBeste antwoord door Tamzin
Bekijk origineelIk maak vandaag weer aan den lijve mee in wat voor oud materieel ik reis (Hannover-Amersfoort): 40 minuten vertraging door een technische storing. Dus zo snel mogelijk ICE inzetten. En dat de prijs hoog zou zijn? Vroeg boeken, dat scheelt echt heel veel. En als toerist weet je toch wanneer je een weekendje Berlijn gast doen?
Er zijn nieuwe treinen in ontwikkeling/bestelling voor de IC-Berlijn, die over een aantal jaar zullen gaan rijden.
Bovendien is het aan de Deutsche Bahn wat er op dit traject rijdt.
Ik maak vandaag weer aan den lijve mee in wat voor oud materieel ik reis (Hannover-Amersfoort): 40 minuten vertraging door een technische storing. Dus zo snel mogelijk ICE inzetten. En dat de prijs hoog zou zijn? Vroeg boeken, dat scheelt echt heel veel. En als toerist weet je toch wanneer je een weekendje Berlijn gast doen?
De treinen zijn zo'n 35 jaar oud en worden over enkele jaren vervangen door inmiddels al bestelde Talgo-treinen. Er komt dus geen ICE, daarvoor zijn er op dit traject onvoldoende zakelijke reizigers.
Oh-nu heb ik de afgelopen maanden dankzij InterRail behoorlijk veel in DE met DB en ook nog vrij vaak in de witte streep ICE mogen reizen-en dat ze dus minder storingsgevoelig (harm-54) zouden zijn is een grote fabel. Juist de meerstroomsICE die FRA-AMS/BRU rijden hebben er zeer veel last van-zodat vele diensten moesten worden ingekort-stap over in Oberhausen en dan weer in Duisburg! Maar ook op andere lijnen blonk daarmee vergeleken NS uit in uitzonderlijke stiptheid en betrouwbaarheid. En zelfs als ze dan zonder storing rijden is er vast wel ergens onderweg op hun lange ritten Baumassnahmen of ander Zerstörung.
De stoelen in IC en ICE zijn precies dezelfde-enkel de allernieuwste ICE-4 (komen helemaal niet in NL) zijn naar mijn smaak en beetje maar net op de juiste punten verbeterd-maar missen nu voetsteunen.
Het grootste deel van B-AMS is niet HS-rijp, dus ook dat speelt mee in inzet materieel.
Zelf zou ik liever die nieuwe-of zelfs de gerenoveerde ex WB- dubbeldeks DoSto Stadler prefereren.
En je kan je geluk niet op: vanaf de komende lente komt er zelfs weer een nachttrein van de cesky RegioJet op de lange verbinding Oostende-AMS-B-WAW, met 8 uur voor precies het nachtdeel AMS-B: de natte droom van al die verwoede spoorliefhebbers. Gaan de Appeldoornertjes weer klagen dat die naar niet stopt of te laat/vroeg of zo. Met gratis flesje cz voda=water en soms zelfs cf/kava
De ICE 3M (ook bekend als Baureihe 406) is indertijd speciaal gebouwd om te rijden op de “Schnellfahrstrecke” tussen Keulen en Frankfurt en bovendien op gelijkstroom in België en Nederland te rijden. Het is variant op de Baureihe 403 die alleen op 15kV wisselstroom kan rijden. Het is pure kapitaalvernietiging om dergelijke peperdure treinstellen tussen Amsterdam en Berlijn te laten boemelen. (Het is eigenlijk al veel te duur om ze tussen Amsterdam en Keulen in te zetten. Maar dat is een ander verhaal.)
Er zijn door de jaren heel veel problemen geweest met de treinstellen, met name met het rijden op gelijkstroom. DB heeft in de planning staan om na de grote revisie rond 2025 de treinstellen niet langer in te zetten op grensoverschrijdende trajecten waar naar gelijkstroom moet worden omgeschakeld.
Er zal een opvolger komen van de huidige treinstellen, de ICE 3Neo (Baureihe 408) die ook grensoverschrijdend ingezet kan worden.
Nog een aanvulling op de bijdrage van
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.