beantwoord

waarom verslechtering dienstregeling `koningsdag’


Reputatie 6

Vandaag wil ik reizen van kampen zuid naar Almere parkwijk. Ipv 2 x per uur kan ik maar 1 x per uur, Ipv rechtstreeks moet ik overstappen op Lelystad en heen en terug moet ik meer dan 20 minuten wachten op Lelystad. Kon dit nu echt niet anders? 

icon

Beste antwoord door Bemined 27 April 2023, 08:39

Bekijk origineel

100 reacties

De NS had hier inderdaad wel wat meer openheid over kunnen geven. Ik vermoed dat het komt doordat men nog altijd krap in het personeel zit, om de extra treinen rondom de diverse festivals te kunnen rijden zal het noodzakelijk geweest zijn elders treinen te schrappen. De extra overstap kan het gevolg zijn van dat er vanaf een bepaald station langere treinen nodig zijn en men onvoldoende materieel heeft die langere treinen helemaal naar het reguliere eindpunt door te laten rijden.

Maar de reden wordt niet duidelijk uit de informatie van de website, daar staat alleen “Daar waar we minder reizigers verwachten, kan het voorkomen dat er tijdens Koningsdag minder treinen rijden.”.

Reputatie 7
Badge

God, wat zullen de treinen vandaag druk worden dan. Minder treinen inzetten is nou niet bepaald een verstandige zet voor vandaag vind ik. Iedereen gaat vandaag met de trein. De meeste mensen (feestgangers) willen allemaal naar Amsterdam toe. Ik hoop maar dat dat allemaal goed zal gaan.

De conducteursnorm nekt ons weer eens. Omdat er langere treinen naar Amsterdam rijden moeten daar extra conducteurs op worden ingezet. Om die conducteurs vrij te maken worden daarom vandaag elders massaal treinen geschrapt. Vergeleken met voor corona rijden er op Koningsdag dit jaar veel minder treinen dus het is te hopen dat veel mensen thuisblijven, NS boft met het weer want het is koud.

Reputatie 7
Badge

De conducteursnorm nekt ons weer eens. Omdat er langere treinen naar Amsterdam rijden moeten daar extra conducteurs op worden ingezet. Om die conducteurs vrij te maken worden daarom vandaag elders massaal treinen geschrapt. Vergeleken met voor corona rijden er op Koningsdag dit jaar veel minder treinen dus het is te hopen dat veel mensen thuisblijven.

 

Nou de feestgangers blijven echt niet thuis. Die willen uitgaan natuurlijk. Willen alcohol drinken. En kiezen ervoor om zich te verplaatsen met de trein. Veel mensen willen naar Amsterdam vandaag. Dus uhm.. ik denk dat je wel kan voorspellen hoe het vandaag zal gaan niet? Ik heb daar geen glazen bol voor nodig. 🔮

Reputatie 6
Badge

Maar wie van Kampen Zuid naar Meppel of Leeuwarden wil, heeft ineens een rechtstreekse trein, terwijl ze normaalgesproken ruim een half uur in Zwolle moeten wachten. 

Reputatie 7
Badge

Maar wie van Kampen Zuid naar Meppel of Leeuwarden wil, heeft ineens een rechtstreekse trein, terwijl ze normaalgesproken ruim een half uur in Zwolle moeten wachten. 

 

Wat een logica. 🤦‍♂️

Reputatie 6
Badge

Ik probeer overal het positieve in te zien =D

Maar wie van Kampen Zuid naar Meppel of Leeuwarden wil, heeft ineens een rechtstreekse trein, terwijl ze normaalgesproken ruim een half uur in Zwolle moeten wachten. 

De bedoeling is dat dat in 2024 standaard wordt. Er komt dan een sprinterdienst Leeuwarden-Zwolle-Lelystad die dus in Lelystad eindigt. De reden van de koppeling is dat dat een trein uitspaart en er minder treinen kop moeten maken in Zwolle.

Daarnaast bespaart het ook op de materieelinzet omdat de sprinters tussen Zwolle en Lelystad nu vaak onnodig lang zijn vanwege de drukte op het verdere stuk tussen Almere en Amsterdam. De dienst Leeuwarden-Lelystad kun je straks grotendeels met losse SNG3 of SNG4 rijden.

Reputatie 7
Badge

Ik ben wel benieuwd naar de verhalen die ik zal lezen hier op het forum vandaag. De bioscoop is er niks bij kwa entertainment. MAAR! Ik hoop wel dat er geen erge dingen zullen gebeuren. Wat ik me vooral afvraag is of er een veilige treindienst uitgevoerd kan worden met al die wilde feestganders.

Alle overige mensen raad ik aan om niet met de trein te reizen. Kies je ervoor om wel te reizen dan wens ik je echt heel veel sterkte. 🫂

Ik heb die fout ooit wel eens gemaakt om met de trein te reizen op koningsdag. En oh boy...wat had ik dat geweten. En toen reden de treinen gewoon nog allemaal normaal zonder geschrapte treinen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

God, wat zullen de treinen vandaag druk worden dan. Minder treinen inzetten is nou niet bepaald een verstandige zet voor vandaag vind ik. Iedereen gaat vandaag met de trein. De meeste mensen (feestgangers) willen allemaal naar Amsterdam toe. Ik hoop maar dat dat allemaal goed zal gaan.

Niet iedereen gaat vandaag met de trein. Ik blijf thuis.

Reputatie 7
Badge

Niet iedereen gaat vandaag met de trein. Ik blijf thuis.

 

Heel verstandig. 😉👍

Wie weet wat er allemaal gaat gebeuren vandaag. Zeker in Amsterdam. Met al die drukte. Nou ik zou er echt niet tussen willen lopen. 

Reputatie 7
Badge

Ik reis ook nooit op Koningsdag. Teveel dronken volk in de trein. Ik hoop niet dat we ooit een herhaling van 2001 krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Niet iedereen gaat vandaag met de trein. Ik blijf thuis.

 

Heel verstandig. 😉👍

Wie weet wat er allemaal gaat gebeuren vandaag. Zeker in Amsterdam. Met al die drukte. Nou ik zou er echt niet tussen willen lopen. 

Lopen? Schuifelen bedoel je.

Reputatie 7
Badge +3

Deze aanpassing van de dienstregeling vind ik best wel opmerkelijk en ik vraag me af of er daadwerkelijk bespaard wordt op personeel. De 4600 rijdt nu vanaf Den Haag maar tot Amsterdam Centraal, dan is er vanaf Amsterdam een 704600 maar slechts tot aan Almere Centrum die ook met lange treinen rijdt, de 14900 rijdt door tot Lelystad en de 9000 dus vanaf Leeuwaarden tot Lelystad.  

Reputatie 7
Badge +3

Deze aanpassing van de dienstregeling vind ik best wel opmerkelijk en ik vraag me af of er daadwerkelijk bespaard wordt op personeel. De 4600 rijdt nu vanaf Den Haag maar tot Amsterdam Centraal, dan is er vanaf Amsterdam een 704600 maar slechts tot aan Almere Centrum die ook met lange treinen rijdt, de 14900 rijdt door tot Lelystad en de 9000 dus vanaf Leeuwaarden tot Lelystad.  

Ik snap dat men op koningsdag extra (lange) treinen naar bepaalde steden wilt laten rijden en dat daar extra personeel voor nodig is. Maar om dat dan ten koste doen van andere trajecten? Geef dan minder personeel vrij op koningsdag.

Reputatie 7
Badge

Ik reis ook nooit op Koningsdag. Teveel dronken volk in de trein. Ik hoop niet dat we ooit een herhaling van 2001 krijgen.

Oh vreselijk God nee. 😔

Reputatie 7
Badge

Lopen? Schuifelen bedoel je.

 

Jaaa inderdaad. Normaal lopen is onmogelijk. 🤣

 

 Geef dan minder personeel vrij op koningsdag.

De prioriteit ligt voor Wouter Koolmees bij het personeel, niet bij de klanten. De vakbonden waren niet voor niets zo blij met zijn komst.

Reputatie 7
Badge +1

 

 Geef dan minder personeel vrij op koningsdag.

De prioriteit ligt voor Wouter Koolmees bij het personeel, niet bij de klanten. De vakbonden waren niet voor niets zo blij met zijn komst.

Dat zijn denk ik volkomen onderbuikgevoelens. Kan je dit ergens aantonen. Ik denk dat het personeel blij was met het vertrek van Marjan Rintel. Krijg niet echt het gevoel dat zij vee positiefs heeft bijgedragen.

 

 Geef dan minder personeel vrij op koningsdag.

De prioriteit ligt voor Wouter Koolmees bij het personeel, niet bij de klanten. De vakbonden waren niet voor niets zo blij met zijn komst.

Dat zijn denk ik volkomen onderbuikgevoelens. Kan je dit ergens aantonen. Ik denk dat het personeel blij was met het vertrek van Marjan Rintel. Krijg niet echt het gevoel dat zij vee positiefs heeft bijgedragen.

Heb jij Wouter dan al.iets positiefs voor de klanten zien doen? Sinds hij er is worden er alleen maar steeds meer treinen opgeheven.

De verkoop van etickets ligt ook dit keer met Koningsdag plat wegens te grote drukte aldus de kranten. Vreemd want je zou verwachten dat veel mensen nu hun bankpas gebruiken om in/uit te checken. Maar goed, een prima smoes om zwart te reizen natuurlijk.

Reputatie 6

Ik reis op dit traject voor het verlenen van mantelzorg. Omdat Koningsdag vrij reizen is met flex weekend vrij besloten alleen vanmorgen ( en vroeg) te reizen. Maar slechts eenmaal per uur en een extra overstap en 24 min wachten vind ik echt opmerkelijk . Kunnen de moderators hier nog iets over zeggen? Dat alcoholverbod op Koningsdag is ook een wassen neus , vanmorgen al mensen volop aan het bier in de trein en nergens controle. Dat was dus vanmorgen om 08.16…..

Dat alcoholverbod op Koningsdag is ook een wassen neus , vanmorgen al mensen volop aan het bier in de trein en nergens controle. Dat was dus vanmorgen om 08.16…..

Doet denken aan het rookverbod.

Ik snap dat men op koningsdag extra (lange) treinen naar bepaalde steden wilt laten rijden en dat daar extra personeel voor nodig is. Maar om dat dan ten koste doen van andere trajecten? Geef dan minder personeel vrij op koningsdag.

Dat kan niet, Koningsdag is veelal opgenomen in de feestdagen regelingen en de NS heeft zich te houden aan de afspraken die daar over zijn.

Maar dan nog heb je dus 50% van het totale personeel vandaag aan het werk, alleen doordat er te weinig personeel is op dit moment merk je dat. Maar de regeling is niet anders dan vroeger alleen is er teveel gesneden bij de NS.

En dan wil @Tamzin  ook nog dat het allemaal efficienter wordt met inzet van minder personeel om de kosten voor de NS te verlagen.  En hier weer lopen mopperen omdat er meer treinen moeten rijden en dat hij dan ook juist vandaag minder personeel op een trein wil hebben terwijl dit juist vandaag gewoon noodzakelijk is om veiligheid bij de vertrekprocedure te garanderen. We willen toch niet een situatie zoals in Parijs dat iemand met zijn/haar jas vastzit tussen de deuren, meegesleurd wordt en vervolgens het leven laat?

Reputatie 7
Badge

Ik snap dat men op koningsdag extra (lange) treinen naar bepaalde steden wilt laten rijden en dat daar extra personeel voor nodig is. Maar om dat dan ten koste doen van andere trajecten? Geef dan minder personeel vrij op koningsdag.

Dat kan niet, Koningsdag is veelal opgenomen in de feestdagen regelingen en de NS heeft zich te houden aan de afspraken die daar over zijn.

Maar dan nog heb je dus 50% van het totale personeel vandaag aan het werk, alleen doordat er te weinig personeel is op dit moment merk je dat. Maar de regeling is niet anders dan vroeger alleen is er teveel gesneden bij de NS.

 

Lekker veilig. 

 

 

En dan wil @Tamzin  ook nog dat het allemaal efficienter wordt met inzet van minder personeel om de kosten voor de NS te verlagen.  En hier weer lopen mopperen omdat er meer treinen moeten rijden en dat hij dan ook juist vandaag minder personeel op een trein wil hebben terwijl dit juist vandaag gewoon noodzakelijk is om veiligheid bij de vertrekporcedure te garanderen. We willen toch niet een situatie zoals in Parijs dat iemand met zijn/haar jas vastzit tussen de deuren, meegesleurd wordt en vervolgens het leven laat?

 

 

Nou, dat risico zit er dus in vandaag als NS dit soort fratsen uithaalt met minder treinen en personeel. Op zo'n dag als vandaag.  

Reageer