beantwoord

waarom verslechtering dienstregeling `koningsdag’


Reputatie 6

Vandaag wil ik reizen van kampen zuid naar Almere parkwijk. Ipv 2 x per uur kan ik maar 1 x per uur, Ipv rechtstreeks moet ik overstappen op Lelystad en heen en terug moet ik meer dan 20 minuten wachten op Lelystad. Kon dit nu echt niet anders? 

icon

Beste antwoord door Bemined 27 April 2023, 08:39

Bekijk origineel

100 reacties

 

Verder MAG een beveiliger volgens de regelgeving niet helpen bij het vertrekproces van een trein. De enige die dit mogen zijn een machinist en een Hc.

Ja, dat zijn dus precies die vakbondsregeltjes waarmee het personeel iedere verandering tegenhoudt om zijn banen te beschermen. In andere landen kan er van alles maar bij NS is het echt onmogelijk, ja ja.

Het is nieuw voor mij dat IL&T een vakbond is, altijd begrepen dat IL&T een onderdeel van het ministerie was.

Misschien eens wat aan je spoorkennis doen.

Verder MAG een beveiliger volgens de regelgeving niet helpen bij het vertrekproces van een trein. De enige die dit mogen zijn een machinist en een Hc.

Dat hoeft die beveiliger ook niet te doen. Als je juist aan goede crowdcontrol doet dan controleer je de kaartjes alvast in het station en laat je niet meer reizigers het perron op dan er in de daar gereed staande trein passen.

En voila, opeens is het overzicht voor de conducteur een stuk beter (omdat het perron niet vol staat met reizigers die de volgende trein willen nemen) en hoeft ‘ie niet een overvolle trein onderweg te gaan controleren.
Eventueel zou je dan nog een assisterende conducteur op het perron kunnen zetten die niet met de trein meegaat maar alleen bij het vertrekproces assisteert. Dan ga je een stuk efficiënter met het personeel om omdat je die conducteur vervolgens niet de hele slag van die trein kwijt bent.

Daniel, wat denk je dat er gebeurt als je dit doet. Dronken mensen hou je niet zomaar even tegen, deze lopen dan een ander perron op en steken het spoor over om toch op het perron te komen waar hun trein vandaan vertrekt met alle gevolgen en risico's van dien.

In het verleden is dit al meermalen voorgekomen op Koninginnendag en heeft het treinverkeer geheel stilgelegen vanwege spoorlopers.

En als de Hc niet meegaat op de trein, wat doe je dan op de volgende stations waar het druk is en er geen goed overzicht is langs de trein?  Juist de trein opheffen of niet vertrekken omdat je als Hc de veiligheid niet kunt garanderen bij vertrek.

Praten vanaf de zijlijn is heel makkelijk maar ga maar eens kijken op de perrons in o.a. Amsterdam en Utrecht tijdens Koningsdag.

Reputatie 6
Badge

Ik probeer overal het positieve in te zien =D

Reputatie 7
Badge +3

God, wat zullen de treinen vandaag druk worden dan. Minder treinen inzetten is nou niet bepaald een verstandige zet voor vandaag vind ik. Iedereen gaat vandaag met de trein. De meeste mensen (feestgangers) willen allemaal naar Amsterdam toe. Ik hoop maar dat dat allemaal goed zal gaan.

Niet iedereen gaat vandaag met de trein. Ik blijf thuis.

Reputatie 7
Badge

Ik reis ook nooit op Koningsdag. Teveel dronken volk in de trein. Ik hoop niet dat we ooit een herhaling van 2001 krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Niet iedereen gaat vandaag met de trein. Ik blijf thuis.

 

Heel verstandig. 😉👍

Wie weet wat er allemaal gaat gebeuren vandaag. Zeker in Amsterdam. Met al die drukte. Nou ik zou er echt niet tussen willen lopen. 

Lopen? Schuifelen bedoel je.

Reputatie 7
Badge +3

Deze aanpassing van de dienstregeling vind ik best wel opmerkelijk en ik vraag me af of er daadwerkelijk bespaard wordt op personeel. De 4600 rijdt nu vanaf Den Haag maar tot Amsterdam Centraal, dan is er vanaf Amsterdam een 704600 maar slechts tot aan Almere Centrum die ook met lange treinen rijdt, de 14900 rijdt door tot Lelystad en de 9000 dus vanaf Leeuwaarden tot Lelystad.  

Ik snap dat men op koningsdag extra (lange) treinen naar bepaalde steden wilt laten rijden en dat daar extra personeel voor nodig is. Maar om dat dan ten koste doen van andere trajecten? Geef dan minder personeel vrij op koningsdag.

 

 Geef dan minder personeel vrij op koningsdag.

De prioriteit ligt voor Wouter Koolmees bij het personeel, niet bij de klanten. De vakbonden waren niet voor niets zo blij met zijn komst.

Dat zijn denk ik volkomen onderbuikgevoelens. Kan je dit ergens aantonen. Ik denk dat het personeel blij was met het vertrek van Marjan Rintel. Krijg niet echt het gevoel dat zij vee positiefs heeft bijgedragen.

Heb jij Wouter dan al.iets positiefs voor de klanten zien doen? Sinds hij er is worden er alleen maar steeds meer treinen opgeheven.

Reputatie 6

Ik reis op dit traject voor het verlenen van mantelzorg. Omdat Koningsdag vrij reizen is met flex weekend vrij besloten alleen vanmorgen ( en vroeg) te reizen. Maar slechts eenmaal per uur en een extra overstap en 24 min wachten vind ik echt opmerkelijk . Kunnen de moderators hier nog iets over zeggen? Dat alcoholverbod op Koningsdag is ook een wassen neus , vanmorgen al mensen volop aan het bier in de trein en nergens controle. Dat was dus vanmorgen om 08.16…..

@Trein-Dario 

Waarom zou het niet veilig zijn? Onwetende buitenstaandes vergissen zich in het aantal medewerkers wat aanwezig is op dit soort dagen. 50% van het treinpersoneel is zo'n beetje hetzelfde aantal als elke normale dag werkt omdat ook de parttimers dus ook om het jaar dit soort dagen werken.

 

En het risico op ongevallen is vandaag alleen groter doordat er meer dronken reizigers zijn en het vele te druk is op sommige stations, juist daarvoor is het vandaag cruciaal dat er voldoende bemensing op de treinen is en niet zoals Tamzin wil maar 1 Hc per trein. Op dit soort dagen is het ook vaak zo dat de machinist de Hc's helpt met het overzicht op de drukke stations vanwege de veiligheid.

Ik vraag me af of Tamzin wel eens op Amsterdam Centraal is geweest op zo'n dag als vandaag, zo niet dan moet hij hier ook geen oordeel vellen omtrent de bezetting van de treinen door NS personeel.

 

En jij hebt werkelijk geen idee waar je over praat, ik heb nu al zoveel posts gezien van je waaruit dat blijkt dus ik zou je eerst maar eens meer gaan verdiepen in dingen voordat je hier de ene post na de andere plaatst zonder dat je weet waar je over praat.

Reputatie 7
Badge +3

Nou @Jeroen wat betreft veiligheid mochten vandaag geen fietsen mee, maar worden door conducteurs toch toegelaten. Met als argument dat men kaartjes heeft voor vandaag.

Er wordt ook overal op de feestdagenregeling gewezen mbt fietsen meenemen, dm samenreiskorting en meereiskaartjes. Maar voor zover ik begrepen heb zijn die net als jongerendagkaartjes op koningsdag niet geldig. En als je een samenreiskaartje wilde kopen en je door de storing geen kaartje kon kopen, kun je het verschil terug vragen las ik op twitter. Leuk voor een kaartje wat niet geldig is vandaag.

Reputatie 7
Badge +3

Konden er dan wel fietskaartjes voor vandaag gekocht worden? Bij e-tickets was vandaag niet te selecteren. Geen idee of het wel bij de automaten kon.

Bij de automaat kan je vandaag gewoon een fietskaartje kopen. Ik kwam uit bij het betaalscherm dus ook dat is niet goed geregeld.   

Inderdaad, zag het zelf ook net. Staat ook geen uitzondering bij de tekst “Geen beperkingen in het weekend, op feestdagen etc”

 

Ook opvallend, het 2e kopje, “een dag geldig buiten de spits in alle binnenlandse treinen m.u.v. Intercity Direct”. Eh, in de Intercity Direct mogen al weer een paar jaar fietsen mee nadat daar fietsplekken in zijn gemaakt. Kan dat nou niet een keer aangepast worden? 

 

Edit, in de voorwaarden staat ook de uitzondering wat betreft Koningsdag.

Reputatie 7
Badge +3

Fietsen mochten op koningsdag niet mee in de trein heb ik afgelopen week gelezen op social media.

Maar de fietskaartjes zijn wel gewoon te koop bij de automaat, dus reizigers die dit soort dingen niet op social media leest of op de website en gewoon een kaartje koopt weet het niet. En voorgaande jaren mocht het, al was het vanwege de drukte niet handig.

Reputatie 7
Badge +3

Iemand idee hoe regels mbt koningsdag gecommuniceerd is?

Er is een pagina met informatie omtrent Koningsdag https://www.ns.nl/uitgelicht/koningsdag

Verder is er volgens mij alleen iets op de website op de betreffende pagina's gezet, dan wel aangepast. Een websarchive capture van 28 januari laat zien dat er toen voor het fietskaartje niet was aangegeven dat die niet geldig is op Koningsdag, dat is ook de laatste capture, dus ergens na 28 januari is dat aangepast. Verder werd het aangegeven bij vragen op social media, als de webcare medewerkers tenminste het juiste antwoord gaven. 

Wat betreft de goedkope reiskaartjes staat dat er al vanaf het begin bij en zijn die ook andere jaren niet te bestellen geweest op Koningsdag. Voor zover die kaartjes er al waren, want de huidige Meereisretour tickets zijn er pas sinds november meen ik. Voorheen met de Meereisretours naar bepaalde steden die bij de papieren Spoor zaten, stond dat er meen ik ook altijd mee als Koningsdag in de periode van die kaartjes viel. 

 

Reputatie 6

 2023

Op 26 en 27 april viert heel Nederland Koningsnacht en -dag! Wij zetten langere en soms extra treinen in om jou naar je favoriete feest te brengen. Plan je heen- én terugreis voor vertrek.

 

dit staat er letterlijk…met geen woord reppen dat je dienstregeling gehalveerd wordt, je extra moet overstappen en bijna 50% extra reistijd hebt……j

Reputatie 7
Badge +3

Op de pagina voor actuele reisinformatie stond een link naar een pagina betreffende de Oranjediensregeling (intussen weer verschwunden) waarin ook aangegeven was dat treinen o.a. andere eindbestemming konden hebben. En natuurlijk het eeuwige advies je reis kort van tevoren te plannen in de reisplanner.

 

Reputatie 7
Badge +3

Auw.. maar ‘in het gezicht bijten’ is dat dan in zijn/haar neus of oor of zo?

 

Misschien was het Hannibal Lecter wel.

 

Reputatie 7
Badge

Auw.. maar ‘in het gezicht bijten’ is dat dan in zijn/haar neus of oor of zo?

 

Misschien was het Hannibal Lecter wel.

 

🤣🤣!!

Badge +3

Het was msn nieuws dus lijkt me sterk dat dat fake is. 

Ik vind van wel, en roeptoeterij over boa geweld heb ik ook een mening over 🤣

Mijn mening is dat ik enig geweld volkomen terecht vind als iemand je oor wil afbijten of zo, en meer niet.

Zomaar in het gezicht van iemand kunnen bijten betekent dat die persoon niet geschikt is. Niemand (jij ook niet) zal dat ooit laten gebeuren (instinctief).

 

Tamzin, voor de crowdcontrol zal ook externe beveiliging ingehuurd zijn zoals normaal, maar heb je enig idee wat dat kost t.o.v. eigen personeel ?

Dat is voor een incidentele dag, conducteurs in vaste dienst moet je 365 dagen per jaar betalen. Daarnaast is vast NS-personeel, zeker met de nieuwe CAO inmiddels ook peperduur geworden. Vergeet niet wat een werkgever voor eigen personeel naast het salaris ook moet betalen aan bijv. pensioenpremie, inkomensafhankelijke zorgpremie, sociale lasten, etc. Als je iemand inhuurt voor een dag zit dat allemaal in het uurtarief. Waarom denk je dat meeste werkgevers liefst zo min mogelijk personeel in vaste dienst willen nemen?

 

Verder MAG een beveiliger volgens de regelgeving niet helpen bij het vertrekproces van een trein. De enige die dit mogen zijn een machinist en een Hc.

Ja, dat zijn dus precies die vakbondsregeltjes waarmee het personeel iedere verandering tegenhoudt om zijn banen te beschermen. In andere landen kan er van alles maar bij NS is het echt onmogelijk, ja ja.

Reputatie 6

Ik ben ook verbaasd over de koers van NS. Omdat een groep wil feesten gaan we daar de boel op afstemmen en niet op de trouwe abonnementhouder/reiziger die op deze dag familie wil bezoeken. 

 

Abbonementhouders hebben voorrang vind ik. 

Dat mag wettelijk niet. Het heet niet voor niets openbaar vervoer 

Reputatie 7
Badge +3

Ik verbaas me erover dat mensen steeds weer verbaasd zijn over de problemen op Koningsdag. Blijkbaar is iedereen vergeten dat het sinds jaar en dag problematisch is op eerst Koninginnedag en nu Koningsdag.

Zo was het in 2001 een puinhoop in Amsterdam: https://www.youtube.com/watch?v=wcQzEynzhls

We leren maar weinig van gebeurtenissen uit het verleden. Een grote verbetering is wel dat in Amsterdam geen grote evenementen meer mogen worden georganiseerd op het Museumplein.


 

Reputatie 7
Badge

Ik verbaas me erover dat mensen steeds weer verbaasd zijn over de problemen op Koningsdag. Blijkbaar is iedereen vergeten dat het sinds jaar en dag problematisch is op eerst Koninginnedag en nu Koningsdag.

 

Mensen weten dat heus wel. Mensen zijn niet dom. Het is alleen ergelijk voor men om aan te zien dat ns hen dienen. Hen die niet betalen, dronken zijn, spullen slopen, geweldig gedrag vertonen etc. Dat noem ik geen klanten. En die horen dus niet in de trein. Natuurlijk raken mensen die een abbo hebben daar gefrustreerd door. Zij betalen immere netjes. Het hele jaar door. 💲

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben ook verbaasd over de koers van NS. Omdat een groep wil feesten gaan we daar de boel op afstemmen en niet op de trouwe abonnementhouder/reiziger die op deze dag familie wil bezoeken. 

Een grote groep van de trouwe abonnementhouders/reizigers zijn forenzen of studenten die met Koningsdag vrij waren. Op Koningsdag reist het overgrote deel van de reizigers juist vanwege Koningsdag. 

Reageer