beantwoord

waarom verslechtering dienstregeling `koningsdag’


Reputatie 6

Vandaag wil ik reizen van kampen zuid naar Almere parkwijk. Ipv 2 x per uur kan ik maar 1 x per uur, Ipv rechtstreeks moet ik overstappen op Lelystad en heen en terug moet ik meer dan 20 minuten wachten op Lelystad. Kon dit nu echt niet anders? 

icon

Beste antwoord door Bemined 27 April 2023, 08:39

Bekijk origineel

100 reacties

@Trein-Dario 

Waarom zou het niet veilig zijn? Onwetende buitenstaandes vergissen zich in het aantal medewerkers wat aanwezig is op dit soort dagen. 50% van het treinpersoneel is zo'n beetje hetzelfde aantal als elke normale dag werkt omdat ook de parttimers dus ook om het jaar dit soort dagen werken.

 

En het risico op ongevallen is vandaag alleen groter doordat er meer dronken reizigers zijn en het vele te druk is op sommige stations, juist daarvoor is het vandaag cruciaal dat er voldoende bemensing op de treinen is en niet zoals Tamzin wil maar 1 Hc per trein. Op dit soort dagen is het ook vaak zo dat de machinist de Hc's helpt met het overzicht op de drukke stations vanwege de veiligheid.

Ik vraag me af of Tamzin wel eens op Amsterdam Centraal is geweest op zo'n dag als vandaag, zo niet dan moet hij hier ook geen oordeel vellen omtrent de bezetting van de treinen door NS personeel.

 

En jij hebt werkelijk geen idee waar je over praat, ik heb nu al zoveel posts gezien van je waaruit dat blijkt dus ik zou je eerst maar eens meer gaan verdiepen in dingen voordat je hier de ene post na de andere plaatst zonder dat je weet waar je over praat.

Reputatie 7
Badge +3

Nou @Jeroen wat betreft veiligheid mochten vandaag geen fietsen mee, maar worden door conducteurs toch toegelaten. Met als argument dat men kaartjes heeft voor vandaag.

Er wordt ook overal op de feestdagenregeling gewezen mbt fietsen meenemen, dm samenreiskorting en meereiskaartjes. Maar voor zover ik begrepen heb zijn die net als jongerendagkaartjes op koningsdag niet geldig. En als je een samenreiskaartje wilde kopen en je door de storing geen kaartje kon kopen, kun je het verschil terug vragen las ik op twitter. Leuk voor een kaartje wat niet geldig is vandaag.

Reputatie 7
Badge +3

Nou @Jeroen wat betreft veiligheid mochten vandaag geen fietsen mee, maar worden door conducteurs toch toegelaten. Met als argument dat men kaartjes heeft voor vandaag.

Konden er dan wel fietskaartjes voor vandaag gekocht worden? Bij e-tickets was vandaag niet te selecteren. Geen idee of het wel bij de automaten kon.

 

Er wordt ook overal op de feestdagenregeling gewezen mbt fietsen meenemen, dm samenreiskorting en meereiskaartjes. Maar voor zover ik begrepen heb zijn die net als jongerendagkaartjes op koningsdag niet geldig. En als je een samenreiskaartje wilde kopen en je door de storing geen kaartje kon kopen, kun je het verschil terug vragen las ik op twitter. Leuk voor een kaartje wat niet geldig is vandaag.

Samenreiskorting is vandaag wel geldig, alleen alle andere goedkope tickets niet. Alleen was er wel een probleem met bestellen van e-tickets waardoor ook Samenreistickets bestellen niet lukte.

Nou @Jeroen wat betreft veiligheid mochten vandaag geen fietsen mee, maar worden door conducteurs toch toegelaten. Met als argument dat men kaartjes heeft voor vandaag.

Er wordt ook overal op de feestdagenregeling gewezen mbt fietsen meenemen, dm samenreiskorting en meereiskaartjes. Maar voor zover ik begrepen heb zijn die net als jongerendagkaartjes op koningsdag niet geldig. En als je een samenreiskaartje wilde kopen en je door de storing geen kaartje kon kopen, kun je het verschil terug vragen las ik op twitter. Leuk voor een kaartje wat niet geldig is vandaag.

Mode, fietsen kunnen mee als er ruimte voor is.  Zie niet in wat het probleem is met veiligheid als gewoon de normale regels qua fietsen in de trein gevolgd worden.  Het is vandaag dan niet onveiliger om fietsen toe te laten t.o.v. andere dagen.

Reputatie 7
Badge

Nou @Jeroen wat betreft veiligheid mochten vandaag geen fietsen mee, maar worden door conducteurs toch toegelaten. Met als argument dat men kaartjes heeft voor vandaag.

Er wordt ook overal op de feestdagenregeling gewezen mbt fietsen meenemen, dm samenreiskorting en meereiskaartjes. Maar voor zover ik begrepen heb zijn die net als jongerendagkaartjes op koningsdag niet geldig. En als je een samenreiskaartje wilde kopen en je door de storing geen kaartje kon kopen, kun je het verschil terug vragen las ik op twitter. Leuk voor een kaartje wat niet geldig is vandaag.

 

Mijn hemel. Ik lees het alweer. Chaos. Chaa-oos. 

Reputatie 7
Badge +1

Nou @Jeroen wat betreft veiligheid mochten vandaag geen fietsen mee, maar worden door conducteurs toch toegelaten. Met als argument dat men kaartjes heeft voor vandaag.

Konden er dan wel fietskaartjes voor vandaag gekocht worden? Bij e-tickets was vandaag niet te selecteren. Geen idee of het wel bij de automaten kon.

 

 

Bij de automaat kan je vandaag gewoon een fietskaartje kopen. Ik kwam uit bij het betaalscherm dus ook dat is niet goed geregeld.   

 

Reputatie 7
Badge +3

Konden er dan wel fietskaartjes voor vandaag gekocht worden? Bij e-tickets was vandaag niet te selecteren. Geen idee of het wel bij de automaten kon.

Bij de automaat kan je vandaag gewoon een fietskaartje kopen. Ik kwam uit bij het betaalscherm dus ook dat is niet goed geregeld.   

Inderdaad, zag het zelf ook net. Staat ook geen uitzondering bij de tekst “Geen beperkingen in het weekend, op feestdagen etc”

 

Ook opvallend, het 2e kopje, “een dag geldig buiten de spits in alle binnenlandse treinen m.u.v. Intercity Direct”. Eh, in de Intercity Direct mogen al weer een paar jaar fietsen mee nadat daar fietsplekken in zijn gemaakt. Kan dat nou niet een keer aangepast worden? 

 

Edit, in de voorwaarden staat ook de uitzondering wat betreft Koningsdag.

Reputatie 7
Badge +1

Ik persoonlijk ben het wel gedeeltelijk eens met Tamzin dat NS zo langzamerhand een bedrijf is geworden met een ongelooflijke veelzijdigheid. Bedrijf zou wat mij betreft flink afgeslankt moeten worden en bijvoorbeeld Vastgoed, de horeca op de stations etc.etc. zou afgestoten moeten worden. 

Bedrijf zou zich dan beter kunnen richten op de kerntaak. (Treinverkeer). Ook de afdeling Marketing zou best wel eens wat mogen minderen. Ik las net van Momo in een ander topic dat het nieuwe meereiskaartje weer nieuwe voorwaarden heeft en vraag mij dan echt af waarom????

Reputatie 7
Badge +3

Ik las net van Momo in een ander topic dat het nieuwe meereiskaartje weer nieuwe voorwaarden heeft en vraag mij dan echt af waarom????

Waarschijnlijk is NS er achter gekomen dat die andere Meereisretour gebruikt door te veel reizigers wordt gebruikt voor wie het eigenlijk niet bedoeld is, of anders dan bedoeld (dus niet slechts binnnen de 60 dagen na ontvangst mail). Natuurlijk kan een bedrijf andere acties hebben met andere voorwaarden, maar in dit geval zou het dan wel handig zijn om de oude actiepagina off-line te halen. De andere actie is ook te gebruiken icm SRP, hoewel die neem ik aan de mail niet hebben ontvangen. 

Badge +3

Voor wat betreft het offline halen van acties, de link naar de Jongeren Dagkaart Dal werkt inmiddels niet meer, dat kan dus nu alleen nog maar via de app.

Zodra men daar een echte ‘in-app’ aankoop van maakt (dus geen e-mail met impoteer/print link) dan ben je meteen van de fraude daarmee af.

Reputatie 7
Badge +1

Ik las net van Momo in een ander topic dat het nieuwe meereiskaartje weer nieuwe voorwaarden heeft en vraag mij dan echt af waarom????

Waarschijnlijk is NS er achter gekomen dat die andere Meereisretour gebruikt door te veel reizigers wordt gebruikt voor wie het eigenlijk niet bedoeld is, of anders dan bedoeld (dus niet slechts binnnen de 60 dagen na ontvangst mail). Natuurlijk kan een bedrijf andere acties hebben met andere voorwaarden, maar in dit geval zou het dan wel handig zijn om de oude actiepagina off-line te halen. De andere actie is ook te gebruiken icm SRP, hoewel die neem ik aan de mail niet hebben ontvangen. 

 

Maar NS stoot zich dan wel weer voor de zoveelste keer aan diezelfde staan. Bedrijf leert maar niets van eerdere fouten. Die afdeling marketing daar moet echt iets mee gebeuren. Verzint constant acties die dan weer verkeerd uitpakken.

 

Ik hoop maar dat het vanavond allemaal goed gaat verlopen met de terugreis. Ik denk dat er heel veel reizigers flink aangeschoten zullen zijn. Ik zou vanavond in ieder geval geen conducteur willen zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Mode, fietsen kunnen mee als er ruimte voor is.  Zie niet in wat het probleem is met veiligheid als gewoon de normale regels qua fietsen in de trein gevolgd worden.  Het is vandaag dan niet onveiliger om fietsen toe te laten t.o.v. andere dagen.

Mee eens dat het vandaag op zich niet onveiliger is om fietsen mee te mogen nemen, maar gezien de verwachte drukte en dat er t.o.v. de jaren voor corona minder treinen rijden is er wel meer overlast te verwachten als fietsen wel mee mogen waardoor NS besloten heeft dat fietsen niet mee mogen. Alleen moet het dan niet zo zijn dat je bij de automaat gewoon wel een fietskaartje kan kopen. 

Reputatie 7
Badge +3

Nou @Jeroen wat betreft veiligheid mochten vandaag geen fietsen mee, maar worden door conducteurs toch toegelaten. Met als argument dat men kaartjes heeft voor vandaag.

Er wordt ook overal op de feestdagenregeling gewezen mbt fietsen meenemen, dm samenreiskorting en meereiskaartjes. Maar voor zover ik begrepen heb zijn die net als jongerendagkaartjes op koningsdag niet geldig. En als je een samenreiskaartje wilde kopen en je door de storing geen kaartje kon kopen, kun je het verschil terug vragen las ik op twitter. Leuk voor een kaartje wat niet geldig is vandaag.

Mode, fietsen kunnen mee als er ruimte voor is.  Zie niet in wat het probleem is met veiligheid als gewoon de normale regels qua fietsen in de trein gevolgd worden.  Het is vandaag dan niet onveiliger om fietsen toe te laten t.o.v. andere dagen.

Fietsen mochten op koningsdag niet mee in de trein heb ik afgelopen week gelezen op social media.

Reputatie 7
Badge +3

Fietsen mochten op koningsdag niet mee in de trein heb ik afgelopen week gelezen op social media.

Maar de fietskaartjes zijn wel gewoon te koop bij de automaat, dus reizigers die dit soort dingen niet op social media leest of op de website en gewoon een kaartje koopt weet het niet. En voorgaande jaren mocht het, al was het vanwege de drukte niet handig.

Reputatie 6

ik heb een melding gemaakt bij klantenservice die komen niet verder dan ‘ we zullen de melding doorzetten. Vandaag dus 2x 24 min extra reistijd gehad en een extra overstap en slechts 1 x per uur reismogelijkheid. Dat op de Hanzelijn die er recent al maanden uit heeft gelegen. Maar goed, wie lekker naar Amsterdam wilde om te feesten had alle gelegenheid. De vaste abonnementhouders hebben dan maar pech.

Reputatie 7
Badge +3

Fietsen mochten op koningsdag niet mee in de trein heb ik afgelopen week gelezen op social media.

Maar de fietskaartjes zijn wel gewoon te koop bij de automaat, dus reizigers die dit soort dingen niet op social media leest of op de website en gewoon een kaartje koopt weet het niet. En voorgaande jaren mocht het, al was het vanwege de drukte niet handig.

De communicatie over wat wel en niet mag en welke kaartjes wel en niet geldig zijn was niet duidelijk en zal velen niet bereikt hebben. Zo was de afgelopen week de info op social media ook niet eenduidig, waardoor ik op het verkeerde been werd gezet mbt samenreiskaartjes. Deze bleken wel geldig te zijn, terwijl meereiskaartjes dat niet waren. Als men dan ook meereiskaartjes verwart met samenreiskaartjes, wordt het helemaal onduidelijk. Iemand idee hoe regels mbt koningsdag gecommuniceerd is?

Reputatie 7
Badge +3

Iemand idee hoe regels mbt koningsdag gecommuniceerd is?

Er is een pagina met informatie omtrent Koningsdag https://www.ns.nl/uitgelicht/koningsdag

Verder is er volgens mij alleen iets op de website op de betreffende pagina's gezet, dan wel aangepast. Een websarchive capture van 28 januari laat zien dat er toen voor het fietskaartje niet was aangegeven dat die niet geldig is op Koningsdag, dat is ook de laatste capture, dus ergens na 28 januari is dat aangepast. Verder werd het aangegeven bij vragen op social media, als de webcare medewerkers tenminste het juiste antwoord gaven. 

Wat betreft de goedkope reiskaartjes staat dat er al vanaf het begin bij en zijn die ook andere jaren niet te bestellen geweest op Koningsdag. Voor zover die kaartjes er al waren, want de huidige Meereisretour tickets zijn er pas sinds november meen ik. Voorheen met de Meereisretours naar bepaalde steden die bij de papieren Spoor zaten, stond dat er meen ik ook altijd mee als Koningsdag in de periode van die kaartjes viel. 

 

Reputatie 6

 2023

Op 26 en 27 april viert heel Nederland Koningsnacht en -dag! Wij zetten langere en soms extra treinen in om jou naar je favoriete feest te brengen. Plan je heen- én terugreis voor vertrek.

 

dit staat er letterlijk…met geen woord reppen dat je dienstregeling gehalveerd wordt, je extra moet overstappen en bijna 50% extra reistijd hebt……j

Reputatie 7
Badge +3

Op de pagina voor actuele reisinformatie stond een link naar een pagina betreffende de Oranjediensregeling (intussen weer verschwunden) waarin ook aangegeven was dat treinen o.a. andere eindbestemming konden hebben. En natuurlijk het eeuwige advies je reis kort van tevoren te plannen in de reisplanner.

 

Vandaag wil ik reizen van kampen zuid naar Almere parkwijk. Ipv 2 x per uur kan ik maar 1 x per uur, Ipv rechtstreeks moet ik overstappen op Lelystad en heen en terug moet ik meer dan 20 minuten wachten op Lelystad. Kon dit nu echt niet anders? 

Zekers! ;)

https://www.telegraaf.nl/nieuws/962181260/live-ns-verwacht-nog-drukke-avond-als-een-trein-vol-is-pak-dan-de-volgende

 

En als je echt niet thuis kan komen. Neem dan maar een taxi? 😉

 

artikel 16 1371/2007?

1410 resultaten? Gisteren waren het nog 1560. 😉 maar afgezien van dat.

@Loes & @Slidestops Jaaahhhh (burpje bbbbbruuuhhh)h. .et advies van de NS was…. ;)

(Of moet ik contact opnemen via de klantenservice?)

 

Ik snap de tag niet?

Het advies om een trein op tijd te nemen lijkt me beter. Zet jij hem door? Want heb je recht op enige vergoeding als de NS met dit advies komt?

‘Jaaah de trein was vol maar de NS adviseerde  bla bla.' 

Het is maar een tip. Gratis en voor niets op deze dag. ;)

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap de tag niet?

Ik zie daar vooral veel oranje tompoucen, vanmiddag laat was ik bij AH en de Jumbo en die hadden ze niet (meer) en nu krijg ik daar heel erg trek in. 

Ik snap de tag niet?

Ik zie daar vooral veel oranje tompoucen, vanmiddag laat was ik bij AH en de Jumbo en die hadden ze niet (meer) en nu krijg ik daar heel erg trek in. 

‘Neem op tijd de trein’ @Momo Lijkt me een beter advies. ;)

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie daar vooral veel oranje tompoucen, vanmiddag laat was ik bij AH en de Jumbo en die hadden ze niet (meer) en nu krijg ik daar heel erg trek in. 

‘Neem op tijd de trein’ @Momo Lijkt me een beter advies. ;)

Ik nam de fiets, en die mag vandaag niet mee in de trein, dus ben ik alleen maar onder de trein door gefietst. 

Reageer