Weer chaos op maandagochtend

  • 11 December 2023
  • 57 reacties
  • 1312 Bekeken

Reputatie 3

Vandaag voor de zoveelste keer een totale sh*tshow in de Randstad (en tot ver daarbuiten) in de spits. De NS blundert er vrolijk op los met een persbericht over de IC direct, die met vertraging reed en Woutertje Koolmees steekt er nog een op op het rookvrije stationsplein. Wanneer komt er eens iemand aan het roer van dit staatsbedrijf die echt iets kan?


57 reacties

Reputatie 2

Eens dat ze loonsverhoging moeten hebben. Ze krijgen met steeds meer aggressie te maken.

Maar het moet ergens vandaan komen..

Herstructureren, alle dienstregelingen. Niet met lege treinen rijden..

Wanneer een trein ondergespoten word met graffitie, dan regel je iets dat het geen tweede keer gebeurd ipv elk weekend. Klauwen met geld worden verspild

En over die loonsverhoging hoop ik dat de directie nu echt zijn poot stijf houdt. 

Dan zal er gegarandeerd ook weer actie worden gevoerd, net als vorig jaar. De actiebereidheid is groot kan ik alvast verklappen. Maargoed, liever dat acties niet nodig zijn natuurlijk. 

Aldus @West onze beroepsstaker.

Reputatie 7

Valt wel mee, vorig jaar was ik toevallig op vakantie😂 Maar uiteraard wel solidair.

Overigens zie ik de eisen van de vakbonden niet als einddoel, maar meer als hoge inzet voor om de onderhandelingstafel zodat we hopelijk ergens in het midden uit kunnen komen.

Reputatie 7

Er is iets goed mis met de cultuur binnen NS. 

Ik vermoed dat de NS net zo omgaat met haar personeel als met de reiziger. Dan kan ik me het onbehagen wel voorstellen.

Valt wel mee, vorig jaar was ik toevallig op vakantie😂 Maar uiteraard wel solidair.

Overigens zie ik de eisen van de vakbonden niet als einddoel, maar meer als hoge inzet voor om de onderhandelingstafel zodat we hopelijk ergens in het midden uit kunnen komen.

Bij een de facto vrijwel failliet bedrijf als NS valt er weinig hoog in te zetten. Personeel en vakbonden zouden zich beter ook eens druk kunnen maken waarom de gemiddelde Nederlander NS links laat liggen.

Reputatie 7
Badge

Het gaat vandaag nog niet veel beter:

5816, kortere trein, extra druk, 6 bakken

4320, kortere trein, extra druk, 4 bakken

5820, kortere trein, extra druk, 6 bakken

4620, kortere trein, extra druk, 7 bakken

5822, kortere trein, "mogelijk vol" (is die aanduiding nieuw?), 3 bakken

Reputatie 7

Valt wel mee, vorig jaar was ik toevallig op vakantie😂 Maar uiteraard wel solidair.

Overigens zie ik de eisen van de vakbonden niet als einddoel, maar meer als hoge inzet voor om de onderhandelingstafel zodat we hopelijk ergens in het midden uit kunnen komen.

Bij een de facto vrijwel failliet bedrijf als NS valt er weinig hoog in te zetten. Personeel en vakbonden zouden zich beter ook eens druk kunnen maken waarom de gemiddelde Nederlander NS links laat liggen.

Ben jij recentelijk nog op een station geweest? Want het valt erg mee met hoeveel mensen NS links laten liggen kan ik je uit ervaring vertellen 😉

Reputatie 7

Er is iets goed mis met de cultuur binnen NS. 

Werknemers en werkgeversbelangen die verschillend zijn is inderdaad iets wat nog nooit eerder is vertoond

Valt wel mee, vorig jaar was ik toevallig op vakantie😂 Maar uiteraard wel solidair.

Overigens zie ik de eisen van de vakbonden niet als einddoel, maar meer als hoge inzet voor om de onderhandelingstafel zodat we hopelijk ergens in het midden uit kunnen komen.

Bij een de facto vrijwel failliet bedrijf als NS valt er weinig hoog in te zetten. Personeel en vakbonden zouden zich beter ook eens druk kunnen maken waarom de gemiddelde Nederlander NS links laat liggen.

Ben jij recentelijk nog op een station geweest? Want het valt erg mee met hoeveel mensen NS links laten liggen kan ik je uit ervaring vertellen 😉

Dat blijkt anders niet uit de cijfers van Translink maar misschien betalen veel reizigers niet.

Reputatie 7
Badge +3

De gemiddelde Nederlander laat de trein al jaren links liggen gezien het geringe aandeel in het totaal aantal afgelegde kilometers van het woon-werkverkeer. Dat is zo'n 6 procent.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/personen/van-en-naar-werk

Het zijn cijfers uit 2021, dus de coronapandemie zal hier invloed op gehad hebben.

Tegelijkertijd zou zonder die 6 procent het Nederlandse wegennet volkomen vastlopen.

Reputatie 7

Ben jij recentelijk nog op een station geweest? Want het valt erg mee met hoeveel mensen NS links laten liggen kan ik je uit ervaring vertellen 😉

Dat blijkt anders niet uit de cijfers van Translink maar misschien betalen veel reizigers niet.

Ik zie doordeweeks vooral veel studenten op stations. In het weekend ook veel mensen met (denk ik) veel Weekend Vrij abonnementen, Jongerendagkaart etcetera. 

Momenteel zit ik met twee andere reizigers in de Sprinter Roosendaal - Dordrecht. Met machinist en conducteur erbij gerekend dus vijf mensen. Tja, nou noem ik ook een traject he.

Ben jij recentelijk nog op een station geweest? Want het valt erg mee met hoeveel mensen NS links laten liggen kan ik je uit ervaring vertellen 😉

Dat blijkt anders niet uit de cijfers van Translink maar misschien betalen veel reizigers niet.

Momenteel zit ik met twee andere reizigers in de Sprinter Roosendaal - Dordrecht. Met machinist en conducteur erbij gerekend dus vijf mensen. Tja, nou noem ik ook een traject he.

Ook wel een beetje ongelukkig voorbeeld. Deze sprinter heeft het laatste halfjaar minder dan de helft van de tijd gereden. Het is meer een facultatieve trein geworden, hij kan wel rijden maar ook niet. 

Desondanks blijft de NS/FNV groep volhouden dat deze trein echt hoogst noodzakelijk met minimaal twee man personeel gereden moet worden.

Reputatie 7

Momenteel zit ik met twee andere reizigers in de Sprinter Roosendaal - Dordrecht. Met machinist en conducteur erbij gerekend dus vijf mensen. Tja, nou noem ik ook een traject he.

Ook wel een beetje ongelukkig voorbeeld. Deze sprinter heeft het laatste halfjaar minder dan de helft van de tijd gereden. Het is meer een facultatieve trein geworden, hij kan wel rijden maar ook niet. 

Ja, een extreem voorbeeld. Daarom heb ik het ook genoemd. Samen met Arnhem- Ede/Wageningen de minst gebruikte sprinter van het land. Op elke rit zal flink moeten worden toegelegd. Ik neem deze sprinter met enige regelmaat, zoals vanochtend naar Dordrecht. Voor corona was het al nooit druk, na corona is de klad er alleen maar meer ingekomen. Wel een heerlijk rustmoment voor personeel als je op deze trein zit 😉 

 

 

Op elke rit zal flink moeten worden toegelegd. Ik neem deze sprinter met enige regelmaat, zoals vanochtend naar Dordrecht. 

Als het gaat om het dwarsbomen van de concurrentie mag het wat kosten.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Op elke rit zal flink moeten worden toegelegd. Ik neem deze sprinter met enige regelmaat, zoals vanochtend naar Dordrecht. 

Als het gaat om het dwarsbomen van de concurrentie mag het wat kosten.

Was het weer tijd voor een ongefundeerde mening zonder onderbouwing? 

Reputatie 4

Ik zeg: Laat NS failliet gaan, en zorg er dan voor dat er in ieder geval concurrentie is. Dan hebben andere bedrijven nog een kans. NS is toch al verloren, vind ik

Leuk, lekker Engeland achterna. Dat is echt veel erger gesteld hoor. En goedkoper is het daar ook niet geworden 

Reputatie 4

Ik vermoed dat de NS net zo omgaat met haar personeel als met de reiziger. Dan kan ik me het onbehagen wel voorstellen.

Ik denk dat het meer met veiligheid te maken heeft. Sinds die BOA er af is kan je vrij weinig als je wordt beledigd en met de dood wordt bedreigd. Nu is het ineens burger tegen burger en zie het maar eens re bewijzen. De meesten zijn poeslief.

 

En dan krijg je weer de discussie, wat is bedreigen. Het gescheld en het gezuig neemt men voor lief en wordt al als normaal gezien. Ondertussen vind men het gek dat personeel niet meer door de treinen loopt en verword de trein tot 1 grote urban jungle waar het recht van de sterkste geldt. 

 

Die paar euro gaan dat echt niet goed maken. Ik hoor juist niet zo veel geluid voor meer geld maar vooral veiligheid

Ik vermoed dat de NS net zo omgaat met haar personeel als met de reiziger. Dan kan ik me het onbehagen wel voorstellen.

Ik denk dat het meer met veiligheid te maken heeft. Sinds die BOA er af is kan je vrij weinig als je wordt beledigd en met de dood wordt bedreigd. Nu is het ineens burger tegen burger en zie het maar eens re bewijzen. De meesten zijn poeslief.

 

En dan krijg je weer de discussie, wat is bedreigen. Het gescheld en het gezuig neemt men voor lief en wordt al als normaal gezien. Ondertussen vind men het gek dat personeel niet meer door de treinen loopt en verword de trein tot 1 grote urban jungle waar het recht van de sterkste geldt. 

 

Die paar euro gaan dat echt niet goed maken. Ik hoor juist niet zo veel geluid voor meer geld maar vooral veiligheid

Tegen de gevoelens van veel Nederlanders in, neemt de criminaliteit al tientallen jaren af. En de BOA status eraf halen is natuurlijk ook een bewuste keuze.

Reputatie 4

Dat is niet zo moeilijk als het steeds moeilijker is om aangifte te doen, ze zien geen grond iets te onderzoeken (lees niet belangrijk genoeg) of wanneer veel incidenten al niet eens aangegeven worden door mensen. De BOA er af is een ordinaire bezuinigingsmaatregel geweest. En dat die cijfers dan nog verder omlaag gaan is logisch. Want nu beledig je een ambtenaar niet meer, maar een burger. Succes er mee.

Loop eens mee op de trein zou ik zeggen en dan niet een dagje. SanderHC is recent nog 2x met de dood bedreigd, naast alle scheldkannonades die al voor gewoon worden versleten.

Hoe worden incidenten tegenwoordig gemeten door de Rijksoverheid. En criminaliteit? Door aangifte?

Niet zo heel lang geleden nog zat aandacht voor geweest in onderzoeksprogramma's en het nieuws dat de misdaadcijfers niet helemaal overeen komen met de werkelijkheid.

 

Reputatie 7

Valt wel mee, vorig jaar was ik toevallig op vakantie😂 Maar uiteraard wel solidair.

Overigens zie ik de eisen van de vakbonden niet als einddoel, maar meer als hoge inzet voor om de onderhandelingstafel zodat we hopelijk ergens in het midden uit kunnen komen.

Bij een de facto vrijwel failliet bedrijf als NS valt er weinig hoog in te zetten. Personeel en vakbonden zouden zich beter ook eens druk kunnen maken waarom de gemiddelde Nederlander NS links laat liggen.

Ben jij recentelijk nog op een station geweest? Want het valt erg mee met hoeveel mensen NS links laten liggen kan ik je uit ervaring vertellen 😉

zeker wel. Alleen hoge looneisen in combinatie met een niet verwaarloosbaar deel van de ploeg dat z'n werk niet naar behoren uitvoert, dat is wel relatief uniek. 

Let wel dat dit aan niemand persoonlijk gericht is, het is een opmerking over een deel van de groep. 

Valt wel mee, vorig jaar was ik toevallig op vakantie😂 Maar uiteraard wel solidair.

Overigens zie ik de eisen van de vakbonden niet als einddoel, maar meer als hoge inzet voor om de onderhandelingstafel zodat we hopelijk ergens in het midden uit kunnen komen.

Bij een de facto vrijwel failliet bedrijf als NS valt er weinig hoog in te zetten. Personeel en vakbonden zouden zich beter ook eens druk kunnen maken waarom de gemiddelde Nederlander NS links laat liggen.

Ben jij recentelijk nog op een station geweest? Want het valt erg mee met hoeveel mensen NS links laten liggen kan ik je uit ervaring vertellen 😉

Lastige want dit verschild heel erg per moment. Tijdens spits en ochtend (07:00 - 10:00 en 15:00 - 19:00) zijn de treinen overvol en heb je zowat dat je op het dak mag gaan zitten met hoe vol de trein is, maar in de middag (11-15:00 en 19:00 - 23:00) zijn de treinen juist compleet leeg waardoor je bijna zelf machinist mag wezen. 

Ik vermoed dat de NS net zo omgaat met haar personeel als met de reiziger. Dan kan ik me het onbehagen wel voorstellen.

Ik denk dat het meer met veiligheid te maken heeft. Sinds die BOA er af is kan je vrij weinig als je wordt beledigd en met de dood wordt bedreigd. Nu is het ineens burger tegen burger en zie het maar eens re bewijzen. De meesten zijn poeslief.

 

En dan krijg je weer de discussie, wat is bedreigen. Het gescheld en het gezuig neemt men voor lief en wordt al als normaal gezien. Ondertussen vind men het gek dat personeel niet meer door de treinen loopt en verword de trein tot 1 grote urban jungle waar het recht van de sterkste geldt. 

 

Die paar euro gaan dat echt niet goed maken. Ik hoor juist niet zo veel geluid voor meer geld maar vooral veiligheid

Tegen de gevoelens van veel Nederlanders in, neemt de criminaliteit al tientallen jaren af. En de BOA status eraf halen is natuurlijk ook een bewuste keuze.

Dit betwijfel ik. Want ik heb een gevoel dat het hier gaat om daadwerkelijke misdaden tegenover de gemeten misdaden (aangiftes etc). Want ondertussen is het vrij bekend geworden dat 9/10x er geen aangifte wordt gedaan of niet door Politie wordt behandeld door te lage prioriteit, personeelstekort of welke reden ze ervoor verzinnen om er niks mee te doen. 

Nee, dat gaat om het percentage mensen dat de afgelopen periode aangeeft slachtoffer te zijn geweest van een misdrijf. Minder traditionele criminaliteit in alle delen van Nederland (cbs.nl) Een uitgebreidere analyse geeft bijvoorbeeld dit rapport: (PDF) Het beeld van de criminaliteit in Nederland anno 2023: Trends, achtergronden en verklaringen (researchgate.net)

Dit staat overigens tegenover online criminaliteit, wat wel toeneemt maar veel minder dan traditionele criminaliteit afneemt.

Let op: dit zijn dus andere cijfers dan die van het aantal geregistreerde misdaden.

Dat er in de trein minder controle is, doet het veiligheidsgevoel in de trein inderdaad geen goed. 

Vergis je echter niet in hoe het vroeger was. Er zijn geen wijken meer in Nederland waar de politie niet in durft. 

 

Vandaag mogen ervaren dat een SLT-4 in de sprinter Zwolle - Utrecht (vertrek Zwolle 15:53) echt niet past. Reizigers werden de eerste klas ingedrukt zodat anderen überhaupt mee konden. Ze bleven nog netjes staan ook en namen niet plaats. De aankomst was 4 minuten vertraagd, waardoor ik mijn aansluiting miste. 

Reageer