Is het druk bij de NS door vakantie periode?



Toon eerste bericht

60 reacties

Ik ben benieuwd wat je kan vinden. Maar zelfs in uniform kan ik een burgeraanhouding doen. Handig niet, maar wel volgens de wetgeving. Ik denk dat je het eerder in de toezichthouderrol moet zoeken dan..

De BOA pet gaat pas op bij het staande houden of aanhouden (met geweld). Een aanwijzing geven, vervoersbewijs contact verkopen (Met wettelijke verhoging), toegang weigeren etc, mag al vanuit de toezichthoudende rol.
Wat betreft de bodycam - die mag uit en aangezet worden wanneer een medewerker dat zelf wil.

Wat betreft het legitimeren - dit moet als het gaat om het gebruiken van de bijbehorende bevoegdheid. Als de V&S medewerker enkel bemiddelend heeft opgetreden, dan zie ik geen reden om zich te legitimeren. Bij een bekeuring door NS personeel, is dit een ander verhaal.

Een Belgische conducteur zal altijd onder de NMBS blijven vallen, ook al zit deze op een internationale trein binnen Nederland. Een klacht indienen bij NS over een Belgische conducteur kan, maar die wordt rechtstreeks doorgestuurd naar de NMBS en de NS kan daar verder niets mee.


Echt? Mogen ze dit aan en uit zetten wanneer ze willen? Wat een vreemde arbeidsinstructie! Maar sja... jammer want ik had zelf HEEL GRAAG deze beelden (met audio) gehad. niet omdat de heren dan direct hun baan kwijt zouden raken. Maar omdat ik dan waarschijnlijk niet eens het station had hoeven verlaten EN geen boete had gehad.

Het is een wirwar nu van zaken waar ik klachten over heb. En zaken die ik graag vergoed zie... en zaken waar ik graag een verontschuldiging voor zie. En dan hebben we ook nog de zaak van die boetes. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit niet snel opgelost gaat worden. Wel jammer voor zo een snel, modern en efficiënt bedrijf.

Ik wil ten eerste mijn geld terug en ten tweede wil ik die beelden. Ook waar te zien is dat de camera uit gaat en wat op dat moment de camera van de andere BOA (die nog wel aanstond) voor een geluid "geeft". Er stonden ook nog andere BOA's omheen met camera's. Ze liepen erg vreemd rond en weg kijkend.

Lastig he, boze klanten die niet met geweld dreigen, die niet dronken zijn en die gewoon een klacht hebben en verder alleen maar naar "huis" willen.

Als je het mij vraagt komt dit alles door het gezelschap wat ik bij me had. Niet dat het haar schuld was, nee gewoon door haar "zijn" (een beetje kak Aziatische zakenvrouw op zakenreis met een Nederlandse Chaperone).
Volgens mij is dat bij optreden als BOA al het geval en dat is vrijwel direct als er in uniform naar buiten getreden wordt. Het is dan niet aan de burger om de intentie van de BOA te kennen, de burger mag aannemen dat het een optreden als BOA betreft. Zal er binnenkort eens induiken, ik kan mij herinneren daar wel eens uitspraken over te hebben gelezen.

Ik ben bijzonder benieuwd.

Wat betreft het legitimeren - dit moet als het gaat om het gebruiken van de bijbehorende bevoegdheid. Als de V&S medewerker enkel bemiddelend heeft opgetreden, dan zie ik geen reden om zich te legitimeren. Bij een bekeuring door NS personeel, is dit een ander verhaal.


Volgens mij is dat bij optreden als BOA al het geval en dat is vrijwel direct als er in uniform naar buiten getreden wordt. Het is dan niet aan de burger om de intentie van de BOA te kennen, de burger mag aannemen dat het een optreden als BOA betreft. Zal er binnenkort eens induiken, ik kan mij herinneren daar wel eens uitspraken over te hebben gelezen.
Wat betreft de bodycam - die mag uit en aangezet worden wanneer een medewerker dat zelf wil.

Wat betreft het legitimeren - dit moet als het gaat om het gebruiken van de bijbehorende bevoegdheid. Als de V&S medewerker enkel bemiddelend heeft opgetreden, dan zie ik geen reden om zich te legitimeren. Bij een bekeuring door NS personeel, is dit een ander verhaal.

Een Belgische conducteur zal altijd onder de NMBS blijven vallen, ook al zit deze op een internationale trein binnen Nederland. Een klacht indienen bij NS over een Belgische conducteur kan, maar die wordt rechtstreeks doorgestuurd naar de NMBS en de NS kan daar verder niets mee.
Ik probeer het nog steeds te snappen. U kwam uit Zuid-Frankrijk en bent als gevolg van een flinke vertraging uiteindelijk via Brussel om middernacht gestrand in Antwerpen. Tot zo ver is het duidelijk, maar in welke trein naar Breda bent u dan terecht gekomen?

Precies!

Ik had in mijn kaartjes pakket een kaartje voor de NS van Antwerpen naar Breda. Nee, twee kaartjes voor twee personen van Antwerpen naar Arnhem.

Maar nogmaals. Het is heel warrig... maar hier op dit forum zijn geen mensen die deze zaak kunnen afhandelen. Ik zal moeten wachten (nu bijna 3 weken) tot mijn klacht via de mail behandeld word. Wel heb ik al boetes binnen (twee dagen, BINNEN TWEE DAGEN) die ik binnen twee weken moest betalen.

En aan de telefoon vertelde iemand bij de NS dat deze boetes niet kwijtgescholden kunnen worden door "mijn gedrag" wat verder niet gespecificeerd is EN waar de BOA zijn body cam heeft uitgezet (of zijn batt was net leeg, wel toevallig).

En mijn gedrag is als volgt: "meneer mag ik uw naam want ik wil een klacht indienen". En dat mag dus niet bij de NS! Beste NS klanten... knoop dit in je oren:

Betaal van te voren. Heb je een klacht? Beter niet melden... heb je een boete... beter snel betalen. En voor de zekerheid koop nog een extra kaartje... je weet maar nooit!

Daarnaast kom je op het community forum reken erop dat als je een beetje sterke taal gebruikt dat je ge-modereert word (tekst word weg gehaald). En zorg dat je alle details netjes en begrijpelijk deelt met de mensen. En doe het wel in het Nederlands en niet in het Chinees. Nee... daar hebben we een vertaal buro voor nodig.

Ik steek dit niet onder stoelen of banken. De NS duidelijk wel... ik snap het wel... maar zo gaan we dus NIET MET ELKAAR OM. Erg flauw Abby om te doen voorkomen dat ik zaken onder stoelen of banken schuif.

Klanten hebben het recht om boos te worden en klachten in te dienen. Wat is hier nu zo vreemd aan? Ik denk wel dat ik je snap hoor Abby, maar nee, ik ben het niet met je eens. 💂🏻
Ik probeer het nog steeds te snappen. U kwam uit Zuid-Frankrijk en bent als gevolg van een flinke vertraging uiteindelijk via Brussel om middernacht gestrand in Antwerpen. Tot zo ver is het duidelijk, maar in welke trein naar Breda bent u dan terecht gekomen?
Verder maak ik uit de rits zeer warrige verhalen van @iCQ op dat het allemaal om een niet gekregen stempeltje ging te Antwerpen. Maar Antwerpen is geen NS station.
Voor klachten moet u bij de Belgische NMBS zijn.

@Tamzin Dat mag bij speciale situaties wel, bv als Thalys geen treindienst meer aanbied die dag. Daar zijn internationale afspraken over.

Anderzijds, de zeer lange verhalen van @iCQ zijn en blijven zo onduidelijk, daar is niets uit op te maken.
Als @iCQ nou gewoon opschrijft waar de reis is begonnen, hoe laat en met welk ticket, waar de vertraging was en wat er in België nog meer fout is gegaan en wat de werkelijke reden van escalatie in Breda was, dan weten we iets.........
Maar dat wil @iCQ niet vertellen......


Beste Abby. Nadat u erop gewezen had dat dit een communituy forum is heb ik terecht besloten niet alle details te vermelden. Niet alleen omdat hier prive informatie in zit maar ook omdat er geen hout mee gesneden kan worden hier.

Dat ik warrig, en voor u onbegrijpelijk, schrijf is misschien wel zo ja. Het is dan ook niet makkelijk om met mensen te werken die verschillende talen spreken en er verschillende fatsoensnormen op na houden.

Stellen dat ik "iets niet wil vertellen" is niet waar. Onzin.... het was een warrige reis en daarbij komt automatisch een warrige beschrijving.

En het advies dat ik naar de NMBS moet gaan met mijn klachten is al helemaal raar. Die belg conducteur werkte voor de NS op dat moment. De tickets zijn verkocht door NS international. De vertraging (de eerste van de twee in deze zaak) was in Frankrijk met bedrijf "INT" of zo iets.

Wettelijk heb ik het gewoon te zoeken bij de NS. Over de extra gemaakte kosten... over de vergoeding betreft de vertraging. Over het vreemde gedrag van die conducteur en al helemaal over de belachelijke behandeling van deze zaak door de Spoorweg Politie (of weet ik veel welke pet ze op zetten).

Dat ineens een body cam word uitgezet mag ook wel beoordeeld worden!
Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat u met een geldig ticket uit de trein bent gebonjourd.

Mijn vermoeden uit uw verhaal is dat u een ticket had voor de Thalys richting Amsterdam, die door een vertraging hebt gemist en vervolgens met uw ticket bent gaan reizen met de Benelux trein van NS. Omdat NS echter niets met Thalys te maken heeft (dat is een heel ander bedrijf) mag dat niet.

NS international verkoopt alleen tickets voor de Thalys net als dat een reisbureau dat doet maar NS heeft verder niets te maken met de treindiensten van Thalys.


Dat kan U hoogstwaarschijnlijk wel zeggen. Ik heb niet gezegd wat u schrijft trouwens. Evengoed.

Ik had tickets voor de Thalys en ben in de Thalys business lounge geweest in Brussel en de Service Lounge in Antwerpen. Ik heb met twee managers van de Thalys gesproken en zij hebben ons gewoon laten rijden naar Brussel. Daarna in Antwerpen konden we niet meer verder (12 uur snachts). Ook had ik tickets voor de NS en voor INT trein in Frankrijk en ik had (heb) tickets ook voor het NS traject. Het mag u allemaal hoogst onwaarschijnlijk overkomen dat is prima. Kan ik alleen niet veel mee sorry.

Dank voor Uw ver te zoeken hulp.
@AbbeyRoad
Ja, maar de laatste zin stelt dat je dan wel vooraf een extra ticket moet kopen als je originele ticket in die alternatieve trein niet geldig is en dat je dat extra ticket dan later kunt laten restitueren. Wat nog steeds niet mag is gewoon een andere trein nemen waar je oorspronkelijke ticket niet geldig is.

Het bovenstaande is ook een logische procedure die er voor zorgt dat iedereen juist betaald wordt.
Reputatie 7
Badge
@Tamzin

Reizigersrechten december 2009 voor treinreizigers in het nationale en internationale vervoer,

citaat:

Bij een verwachte vertraging van minstens 20 minuten op het bestemmingsstation van uw ticket kunt u:

Bij de eerstvolgende gelegenheid of op een later tijdstip de rit op hetzelfde of een ander traject voortzetten en daarbij ook gebruikmaken van andere treinen zonder reserveringsplicht (een eventueel vereist ticket of toeslag betaalt u vooruit en krijgt u later gerestitueerd).
@AbbeyRoad
Met een Thalys ticket in de Beneluxtrein mag alleen als dat vooraf omgeboekt is, telefonisch of via een loket zodat NMBS/NS ook zijn deel van het geld krijgt van het Thalys ticket. Gewoon maar in de Beneluxtrein gaan zitten en verwachten dat NMBS/NS je gratis vervoert mag niet.

Ik vermoed dat dat stempeltje nodig was om toestemming te geven om met de Benelux te reizen. Dat dat stempeltje niet werd gegeven zou wel eens te maken kunnen hebben met dat de NMBS vond dat TS maar op volgende Thalys moest wachten.

Verder is ruzie maken met een Belgische conducteur sowieso af te raden. Daar zijn onze zuiderburen niet van gediend en al helemaal niet als het een Ollander betreft.

Het zijn allemaal vermoedens maar ik schat dat ik er wel eens niet zo ver naast zou kunnen zitten. Maar alleen @iCQ kan dat ophelderen.
Reputatie 7
Badge
Verder maak ik uit de rits zeer warrige verhalen van @iCQ op dat het allemaal om een niet gekregen stempeltje ging te Antwerpen. Maar Antwerpen is geen NS station.
Voor klachten moet u bij de Belgische NMBS zijn.

@Tamzin Dat mag bij speciale situaties wel, bv als Thalys geen treindienst meer aanbied die dag. Daar zijn internationale afspraken over.

Anderzijds, de zeer lange verhalen van @iCQ zijn en blijven zo onduidelijk, daar is niets uit op te maken.
Als @iCQ nou gewoon opschrijft waar de reis is begonnen, hoe laat en met welk ticket, waar de vertraging was en wat er in België nog meer fout is gegaan en wat de werkelijke reden van escalatie in Breda was, dan weten we iets.........
Maar dat wil @iCQ niet vertellen......
Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat u met een geldig ticket uit de trein bent gebonjourd.

Mijn vermoeden uit uw verhaal is dat u een ticket had voor de Thalys richting Amsterdam, die door een vertraging hebt gemist en vervolgens met uw ticket bent gaan reizen met de Benelux trein van NS. Omdat NS echter niets met Thalys te maken heeft (dat is een heel ander bedrijf) mag dat niet.

NS international verkoopt alleen tickets voor de Thalys net als dat een reisbureau dat doet maar NS heeft verder niets te maken met de treindiensten van Thalys.
@iCQ

Zo lang U blijft weigeren te vertellen wat er gebeurd is kan niemand hier iets met uw verhaal.


Ik weiger niet te vertellen wat er gebeurd is... het lijkt wel of u weigert eerst te lezen voor te antwoorden.

Maar hoe veel detail wil je?

We zijn MET geldige plaatsbewijzen in zuid Frankrijk op de trein naar Nederland gestapt. Er kwam vertraging dit en dat en uiteindelijk zijn we van het station gebonjourd in Breda. Aldaar heb ik weer nieuwe tickets moeten kopen om toch maar op plaats bestemming te komen. En we hebben twee boetes gekregen want ik mocht niet klagen over de dienstverlening.

Verder kan je lezen (hierboven) dat ik er achter ben gekomen dat dit puur community forum is. En er dus NIEMAND is met 'gezag' die kan helpen met dit soort zaken. Zeker niet als het gaat om terug betaling betaalde boetes en tickets. Niemand hier die zich, namens de NS, kan verontschuldigen voor het vreemde gedrag van de BOA's of spoor politie geen idee wie die lui waren. Allemaal JOHN DOE'S. Ja zo krijg je geen vaste klanten in je zaak natuurlijk!

Anyway ik zal gaan... dit forum is leuk en prachtig dat er mensen zijn die anderen willen helpen. Chapeau mensen! Toppie.... wie weet kom ik hier nog wel eens helpen. Maar op het moment kan ik even geen NS meer zien. En ik zal dit niet vergeten en ik moet die gasten niet weer tegen komen sorry hoor zo gaan we niet met elkaar om in Nederland PUNT UIT.
Snap het even niet, moet topicstarter @iCQ zich
nu melden bij emme6010 of ^DB ?
Wat lijkt je het beste?


emme6010 of DB? Zegt me niks... liever ga ik niet van persoon naar persoon van bedrijf naar bedrijf. De tickets hebben we bij www.nsinternational.nl gekocht dus daar moet ik zijn voor de afhandeling van de klacht/claim betreft de halve misgelopen rit.

Verder de klacht naar de conducteur die belg is maar soms voor de NS werkt heb ik nog niet kunnen maken. Hij heeft de BOA's erbij gehaald en weigerde me te helpen een klacht in te dienen naar zijn gedrag (bedreiging in de trein met een boete). Ik vroeg heel beleeft naar zijn naam als hij me een boete wilde gegeven. Kwam ie stampend boos terug om te vragen of ik wel een paspoort had. Ik zei toen "ach meneer wat denkt u nu? natuurlijk hebben wij paspoort bij ons!".

De klachten naar de BOA's is me nog niet duidelijk hoe dit te doen. Die gozers slaan nog kan nog wal. Ze hadden een heel team daar en daarna NOG een heel team maar NIEMAND in dat team had zo iets van "wacht even dit zijn geen voetbal hooligans dronken in de trein".

Ja ik had me niet geschoren... we zijn halvewege in de nacht vast komen te zitten in Antwerpen door de vertraging! Ik had wel mijn nette pak aan... en mijn partner uit Azië zij zag er wel netjes uit (misschien kwam het wel allemaal door haar, ze is geen Europeaan dus sja... je weet hoe sommige mensen daar op kunnen reageren, die rot communisten ook altijd!).

Nah... ik kan nog wel even doorgaan... maar dank jullie allemaal voor de tips en hulp. Ik wil iemand van de NS spreken het LIEFST op schrift. Maar duidelijk de NS is druk en na mijn reis snap ik ook wel waarom. Sjeeeeee mijn god!
Hoe heeft u uw klacht ingediend?
Want op de pagina over klachtenafhandeling staat:


Wilt u uw klacht indienen per mail of post? Dat kan ook. Houd er dan wel rekening mee dat het langer kan duren voor u een reactie ontvangt.
Uit eerdere posts hier op de community is gebleken dat je bij vaak, en zeker bij complexere klachten, wel langer dan 3 weken kan wachten op een antwoord. En dat is niet alleen in de vakantieperiode, maar eigenlijk standaard.


Ok super dank! Ja per mail en klachten formulier en ik ben bij verschillende service bali's geweest. Heb met verschillende managers gesproken EN ook telefonisch. De hulp die ik daardoor heb gehad is nu 100 euro boete van station Breda naar station Breda. Ik krijg die boete niet terug want de dame van de NS aan de telefoon zij dat dit komt door "mijn gedrag". Ja daar word ik niet minder boos van en daar raken mij rechten als betalende klant ook niet zomaar zoek door! Ik snap best dat je geen boze mensen op je werk wil zien. Je zou misschien je vak beter moeten kiezen als je een publieke functie wil bekleden.

Nu is het toevallig het geval dat de dame in kwestie waar ik mee reed Costumer Service Executive is van een groot Amerikaans staal bedrijf. Ik zal jullie haar mening besparen. Maar ik kan je wel zeggen op een forum in Azie (een heel groot forum) word er op het moment ook gesproken over dit voorval. En de NS komt er niet zo goed uit. Hoe zou dat nou komen?

Gatverdamme... NS... wie zijn die kerels die jullie naam dragen? Waarom is het zo moeilijk om ons een stempel te geven in Antwerpen? Want met die stempel was dit allemaal waarschijnlijk niet gebeurd. En hoe komt het dat een conducteur in de trein zomaar een berg BOA's kan opbellen om ons van het station af te bonjouren terwijl overduidelijk is dat we WEL een kaartje hebben alleen dat we vertraging hebben gehad?

In de trein in Frankrijk waar vertraging was werd omgeroepen (in het Frans maar evengoed) dat Nederlandse reizigers naar Nederland geld kunnen terug krijgen. Nou ik ben bang dat dit alleen nog maar meer geld en tijd gaat kosten.

Echt flauw en gemeen.
@iCQ
Zo lang U blijft weigeren te vertellen wat er gebeurd is kan niemand hier iets met uw verhaal.

Een andere klacht is dat niemand van al die mensen daar op perron, met pet op, hun dienstnummer of naam wilde geven. Ik vroeg hier duidelijk naar omdat ik een klacht wilde indienen. Ik heb nu geloof ik 6 klachten en die zijn allemaal heel duidelijk. Zie de mails, beelden, het schrijven etc.

Iemand die ik ken bij de NS die oud gediende is vertelde me dat er verder geen arbeidsinstructies zijn om niet je naam of dienstnummer te geven in geval van een conflict met een klant/klanten. Wel vertelde hij me dat er behoorlijk wat personeel is met fictieve naam bordjes/kaartjes.
Een BOA (dat zijn de meeste medewerkers die jou een boete kunnen geven volgens mij) is verplicht zich te legitimeren als jij daarom vraagt. Verwijs desnoods naar artikel 2 van de ambtsinstructie.

De BOA zei dat hij zich zou legitimeren later. Maar heeft dit niet gedaan. Ook zijn colega's hebben dit niet gedaan. Uiteindelijk werd er weer door een nieuw BOA team (beneden in de hal) verteld dat ik dat kan uitzoeken door tijd datum en locatie op te schrijven en dat te correleren met de nummers op de boetes.

Ook was ineens 1 van de body cams uit van deze BOA's. Allemaal heel verdacht en raar. Ik denk dat het mij nu wel duidelijk is. Bij de NS werken niet zoveel verantwoordelijke mensen. En mijn klacht zal niet gehoord worden en ik moet het maar als "normaal" aannemen dat ik BUITEN MIJN SCHULD OM de trein dubbel betaal EN allemaal gedoe heb nu. Leuk hoor NS... heel knap.

Ook heel stoer van die kerels daar dat ze liegen waar je bij staat. Zeggen dat ze je helpen (met een boete) en wel even snel zoveel mogelijk gegevens van jouw en je vrouwelijke gezelschap opschrijven en haar aanbieden weg te gaan van haar "partner". En ook nog eens beweren dat zij bang van mij was. Hallo... ze komt van de andere kant van de wereld en word ineens door 5 mannen in uniform omsingeld NATUURLIJK IS ZE BANG BEN JE GVD GEK GEWORDEN?

Dit is niet te geloven... en ik zeg het nog een keer. Je bent de baan NIET waard kerel!
Badge +3
Nee, laat maar ik heb een paar biertjes op en met andere dingen bezig.

Ik vind het gewoon vreemd dat er nogal willekeurig 'boetes' kwijtgescholden kunnen worden omdat tegen iemand gezegd/beloofd werd "ik schrijf die uit maar je krijgt die wel terug"... en dat de norm lijkt te zijn?)

Maar waar staat dat dan? Ongeschreven regels kan iedereen ter plekke verzinnen, toch? Forum topics en reacties ook, natuurlijk 😃

Beste lijkt me consistentie (geljke monniken gelijke kappen) en het C-woord (coulance) zoveel mogelijk vermijden qua e-tickets en UvB's en zo.. 😂

Dus gewoon betalen (ook al ben je het er niet mee eens!) en dan praten we verder.

De willekeur bij de NS (ligt er dus helemaal aan wie je treft op welk moment, en hoe goed je verhaal is) beetje klaar mee.

Dat gezegd hebbende, We dwalen af! En back on-topic. Waar ging het ook alweer over?
Reputatie 7
Badge
Snap het even niet, moet topicstarter @iCQ zich
nu melden bij emme6010 of ^DB ?
Wat lijkt je het beste?
Badge +3
Haha, een setje UvB's die "geen boete zouden zijn" kan allerlei kanten op natuurlijk... 🤔

Laatst nog iemand die na een hoop heibel in de trein (en ophef hier) alsnog trots wist te melden dat de €50 verhoging kwijtgescholden was. Terwijl er geen ID was dus dat nog €95+9 extra gekost zou kunnen hebben..

Ik zal ze niet de kost geven natuurlijk (was er al klaar mee eigenlijk), maar ja.. Het ligt er dus aan wie je treft. Bij ^DB van de NS gaat alles veel makkelijker natuurlijk (zojuist) 🤣

Reputatie 7
Badge
Hert is en blijft compleet onduidelijk wat het probleem nu is van @iCQ , of wat er is voorgevallen.
Het is nu wel duidelijk dat dat ook niet bekend zal worden, lijkt mij zo.....
Badge +3
Ik wilde die https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html pagina nét posten. Klik op Mail, kies Klacht en ga los!

Wij weten niets over wat er op Breda gebeurd is. Ik maak op dat jullie naar Zuid-Frankrijk wilden en dat niet mochten van de 'petjes'?

Camerabeelden en zo krijgen jijzelf en wij (en de NS medewerkers hier) echt niet zomaar te zien, dus "zie de beelden" kunnen we ook al niets mee.

Dat gaat via de politie. De V&S mensen (BOA) hebben wel bodycams vaak tegenwoordig, dus als die je iets misdaan hebben kan je een BOA klacht indienen.
Reputatie 7
Dat u boos bent is mij duidelijk maar waarom dat weet ik nog steeds niet en wordt ook niet duidelijk uit u verhaal.
Deze community bestaat grotendeels uit medereizigers die andere trachten te helpen.
Maar met echte klachten kunnen wij ook niets.

Reageer