beantwoord

Weigering van compensatie en weigering van doorverbinden

  • 12 December 2021
  • 66 reacties
  • 1386 Bekeken


Toon eerste bericht

66 reacties

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Dan zal deze wel defect geweest zijn anders had ik het wel kunnen lezen. Tevens rijdt ik dit traject normaliter nooit, mijn treinverkeer is hoofdzakelijk binnen zeeland. Ik heb mij nergens in vergist, ik hoor ervanuit te kunnen gaan dat de info op de trein klopt. Moet ik dan voortaan nog maar 300x alle reisplanners e.d. checken? 

In deze situatie zit 1 foute partij en dat is NS met diens desinformatie.

Maar goed, ik heb al een nuttige reactie gehad dus ik sluit dit draadje graag af.

Dat het bord defect was, is een aanname, eerder geef je aan dat er geen bord stond. Je hebt gewoon niet opgelet. Je bent gewoon zonder naar de klok en op borden te kijken in een trein gestapt. En stelt dan dat NS de enige partij is die een fout heeft gemaakt. Je hebt ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Op dit moment ben ik geen frequente reiziger, maar check altijd de reisplanner, nu en in het verleden, op vaste trajecten en nieuwe trajecten. Zo kon ik paar jaar geleden op tijd op het station zijn waar mijn internationale trein zou vertrekken door voor een bus te kiezen. Door en een ruime marge nemen (niet de laatste mogelijkheid om op tijd te komen) en na aanleiding van digitale bord op station de reisplanner te raadplegen.

Reputatie 7
Badge

Klopt. Als je daar niet bekend bent dan is een vergissing zo gemaakt. Die treinen naar Baarn en Utrecht ontmoeten elkaar dan op het volgende station Soest. En de volgende halte Soestdijk is ook éénsporig.

Reputatie 7
Badge +3

Soest Zuid is wel een bijzonder geval. Er is maar één spoor, dus treinen in beide richtingen (Baarn en Utrecht Centraal) vertrekken vanaf dezelfde plek. Als je niet weet in welke richting je trein gaat dan kun je in een trein terechtkomen die de verkeerde kant op gaat.

Je moet maar net weten dat een trein die naar Baarn gaat daar 15 minuten stilstaat en vervolgens weer terugrijdt. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Treinreizigerd:

Succes met uw claim!

Nog even ter geruststelling: het lijkt erop dat het merendeel van de reageerders op dit forum, zeer frequente en fervente treinreizigers zijn. Daarom kunnen zij van elk station de precieze vertrektijden en bestemmingen uit het hoofd opdreunen, weten van elk perron exact waar de borden, palen, zuilen en wie weet wat nog meer staat. Daardoor kunnen zij zich niet voorstellen dat iemand in de verkeerde trein stapt, ongeacht wat er op de trein als bestemming is aangegeven.

Soort van beroepsdeformatie.

Nee, ik ben niet echt een frequente en fervente treinreiziger die alles van alle stations weet. Ik weet het alleen van de paar stations waar ik regelmatig kom (of kwam). Van andere stations weet ik dat niet, wat voor mij betekent dat ik dan extra alert ben en bv van tevoren de vertrektijden goed bekijk (via de reisplanner en misschien ter plekke ook nog de gele vertrekstaat) en bij aankomst op een station let op op de daar aanwezige schermen (in dit geval dan alleen een TB7). Als ik dan een trein naar Utrecht moet hebben die om xx:34 vertrekt volgens de info dan stap ik niet zomaar in een trein die 10 minuten vroeger (of misschien 8 of 9 bij een paar minuten vertraging) vertrekt. Desnoods vraag ik dan nog aan de conducteur of een andere reiziger of die trein de trein naar Utrecht is. En als ik dan alsnog in de verkeerde trein stap zal ik niet bij NS compensatie van gemaakt benzine kosten eisen, dan is het mijn eigen fout waar ik zelf voor de kosten op draai. 

Badge +3

Daarnaast zit er 10 minuten tussen de vertrektijd van de trein naar Baarn en die naar Utrecht. bent dan niet op de vertrektijd van de trein naar Utrecht ingestapt maar vroeger. Was het soms ook te donker om op de klok of uw eigen horloge te kijken? U probeert nu uw eigen vergissing af te wentelen op NS. 

Bingo @Momo 

Reputatie 7

@Treinreizigerd:

Het valt me nog mee, dat u niet verweten wordt, dat u niet naar de koplampen en sluitlichten van de trein hebt gekeken. Daaruit valt immers op te maken, in welke richting de trein gaat vertrekken.

Maar goed: wellicht even ter geruststelling: het lijkt erop dat het merendeel van de reageerders op dit forum, zeer frequente en fervente treinreizigers zijn. Daarom kunnen zij van elk station de precieze vertrektijden en bestemmingen uit het hoofd opdreunen, weten van elk perron exact waar de borden, palen, zuilen en wie weet wat nog meer staat. Daardoor kunnen zij zich niet voorstellen dat iemand in de verkeerde trein stapt, ongeacht wat er op de trein als bestemming is aangegeven.

Soort van beroepsdeformatie.

Succes met uw claim of klacht 👍✍️🤝

Reputatie 1

Feit is dat ik door verkeerde info van NS in de verkeerde trein ben gestapt. Ik heb bij de incheck paal die te zien is op de foto ingecheckt maar gezien het feit dat t al donker en wel was heb ik wel een paal zien staan maar niet wat daarop stond.

Zo'n scherm is verlicht dus ook te lezen wanneer het donker is, tenzij deze defect is, vandaar ook de vraag of deze functioneerde . Maar dan moet u er wel op kijken. Daarnaast zit er 10 minuten tussen de vertrektijd van de trein naar Baarn en die naar Utrecht. U bent dan niet op de vertrektijd van de trein naar Utrecht ingestapt maar vroeger. Was het soms ook te donker om op de klok of uw eigen horloge te kijken? U probeert nu uw eigen vergissing af te wentelen op NS. 

Dan zal deze wel defect geweest zijn anders had ik het wel kunnen lezen. Tevens rijdt ik dit traject normaliter nooit, mijn treinverkeer is hoofdzakelijk binnen zeeland. Ik heb mij nergens in vergist, ik hoor ervanuit te kunnen gaan dat de info op de trein klopt. Moet ik dan voortaan nog maar 300x alle reisplanners e.d. checken? 

In deze situatie zit 1 foute partij en dat is NS met diens desinformatie.

Maar goed, ik heb al een nuttige reactie gehad dus ik sluit dit draadje graag af.

Reputatie 7
Badge +3

Feit is dat ik door verkeerde info van NS in de verkeerde trein ben gestapt. Ik heb bij de incheck paal die te zien is op de foto ingecheckt maar gezien het feit dat t al donker en wel was heb ik wel een paal zien staan maar niet wat daarop stond.

Zo'n scherm is verlicht dus ook te lezen wanneer het donker is, tenzij deze defect is, vandaar ook de vraag of deze functioneerde . Maar dan moet u er wel op kijken. Daarnaast zit er 10 minuten tussen de vertrektijd van de trein naar Baarn en die naar Utrecht. U bent dan niet op de vertrektijd van de trein naar Utrecht ingestapt maar vroeger. Was het soms ook te donker om op de klok of uw eigen horloge te kijken? U probeert nu uw eigen vergissing af te wentelen op NS. 

Reputatie 7

NS heeft geen verkeerde informatie gegeven, er is gewoon niet goed opgelet. De trein vanaf Soest-Zuid is een pendel tussen Baarn en Utrecht. Het is niet goed dat er een verkeerd eindstation aan de buitenkant van de trein staat, zeker niet als de trein richting Baarn en de trein richting Utrecht vanaf hetzelfde perron bertrekken. Maar er zit 11 minuten tussen de trein naar Baarn en de trein naar Utrecht. Het is aan de reiziger om op te letten dat hij/zij in de juiste trein stapt.  De vertrektijd had een indicatie kunnen zijn dat er iets niet klopte. 

Voor zover ik weet is ieder station voorzien van witte borden met blauwe letters op perron en/of digitale borden aan het begin van station.

Keurig uitgecheckt en weer ingecheckt op station Baarn gezien er vanaf Baarn weer teruggereisd werd langs Soest-Zuid?

20 euro voor benzinekosten is aardig veel. Zoals klantenservice heeft aangegeven worden benzinekosten (overigens geldt dit ook voor alle zelf geregeld vervoer) niet terug betaald. Er kan een klacht ingediend worden over het verkeerde bordje, maar er is op een verkeerde tijd ingestapt. Is er contact geweest met de klantenservice voor er zelf vervoer geregeld werd?

Natuurlijk heeft de reiziger een eigen verantwoordelijkheid.

Maar (vooralsnog) weten we niet, of TS de reis vanaf Soest-Zuid richting Utrecht C vaker maakt en daarom de exacte vertrektijden uit het hoofd weet. Bovendien: de trein kan vertraagd zijn.

En dan nog: als de bestemming op de trein een andere bestemming toont dan die op het bord, wat verwacht je in zo’n geval van de reiziger?

De smartphone tevoorschijn halen en de reisinformatie checken, met als risico dat die trein gemist wordt? Op zoek naar de conducteur of naar het bord met de vertrekstaat? Instappen en het mede-reizigers vragen met het risico dat men inderdaad de verkeerde kant op reist omdat de deuren worden gesloten? 

Ik kan mij heel goed voorstellen dat TS in de trein stapte, in de veronderstelling zijnde dat die naar Utrecht rijdt, vooral omdat de trein als bestemming Utrecht toont. Ik begrijp ook, dat NS niet elk verzoek om alternatief vervoer zo maar te vergoeden niet honoreert maar  wat meer empathie kan best. En empathie op dit forum kost niets. Het bestraffende vingertje is niet altijd nodig. Het lijkt tegenwoordig gewoonte, iemand die iets vraagt met wantrouwen te bejegenen.

Reputatie 1

Reiziger mag er vanuit gaan dat info op de trein klopt, terwijl deze niet in overeenstemming is met vertrektijd (want die klopte niet) en met wat op de borden staat aangegeven?

 

Het beste is een formele klacht indienen.

Iets wat ik ook zeker ga doen, dankjewel voor die info daarover :)

Reputatie 7
Badge +1

Reiziger mag er vanuit gaan dat info op de trein klopt, terwijl deze niet in overeenstemming is met vertrektijd (want die klopte niet) en met wat op de borden staat aangegeven?

Het is niet aan de reiziger om te bepalen wat er wel en niet klopt aan de info die NS verstrekt. Als NS verkeerde informatie verstrekt, dan zijn de gevolgen daarvan voor rekening van NS.

Het beste is een formele klacht indienen.

Reputatie 7
Badge +3

Reiziger mag er vanuit gaan dat info op de trein klopt, terwijl deze niet in overeenstemming is met vertrektijd (want die klopte niet) en met wat op de borden staat aangegeven?

Als bij het klantenservice contact is aangegeven dat men geen aansluitend vervoer regelt omdat de treinen naar jouw eindstation niet vertraagd waren, staat het vrij om zelf wat te regelen, maar wel tegen eigen kosten. De trein waar jij in stapte vertrok op een andere tijd dan de geplande trein naar Utrecht. Je had je dan kunnen afvragen of het wel de goede trein was in plaats van in te stappen.

Reputatie 1

NS heeft geen verkeerde informatie gegeven, er is gewoon niet goed opgelet. De trein vanaf Soest-Zuid is een pendel tussen Baarn en Utrecht. Het is niet goed dat er een verkeerd eindstation aan de buitenkant van de trein staat, zeker niet als de trein richting Baarn en de trein richting Utrecht vanaf hetzelfde perron bertrekken. Maar er zit 11 minuten tussen de trein naar Baarn en de trein naar Utrecht. Het is aan de reiziger om op te letten dat hij/zij in de juiste trein stapt.  De vertrektijd had een indicatie kunnen zijn dat er iets niet klopte. 

Voor zover ik weet is ieder station voorzien van witte borden met blauwe letters op perron en/of digitale borden aan het begin van station.

Keurig uitgecheckt en weer ingecheckt op station Baarn gezien er vanaf Baarn weer teruggereisd werd langs Soest-Zuid?

20 euro voor benzinekosten is aardig veel. Zoals klantenservice heeft aangegeven worden benzinekosten (overigens geldt dit ook voor alle zelf geregeld vervoer) niet terug betaald. Er kan een klacht ingediend worden over het verkeerde bordje, maar er is op een verkeerde tijd ingestapt. Is er contact geweest met de klantenservice voor er zelf vervoer geregeld werd?

Er was wel degelijk verkeerde info gegeven. Een reiziger mag ervan uit gaan dat de info op de trein klopt. 

En ja er is klantenservice contact geweest voordat ik ander vervoer regelde.

Reputatie 1

Maar feit blijft dat u zelf in een verkeerde trein bent gestapt. De thuisbrengplicht is voor situaties waarin reizigers door vertraging of uitval niet meer op de plaats van bestemming kunnen komen.  

Op een Google foto is te zien dat Soest Zuid op het perron een TP7 scherm heeft, dat is een scherm met een overzicht van eerstvolgend vertrekkende treinen. Daarop is dan te zien dat de trein naar Baarn om xx:24 of xx:54 vertrekt en 10 minuten later de trein naar Utrecht. Functioneerde dit scherm en heeft u daarop gekeken?

 

 

Feit is dat ik door verkeerde info van NS in de verkeerde trein ben gestapt. Ik heb bij de incheck paal die te zien is op de foto ingecheckt maar gezien het feit dat t al donker en wel was heb ik wel een paal zien staan maar niet wat daarop stond.

Reputatie 7
Badge +1

NS heeft geen verkeerde informatie gegeven, er is gewoon niet goed opgelet. De trein vanaf Soest-Zuid is een pendel tussen Baarn en Utrecht. Het is niet goed dat er een verkeerd eindstation aan de buitenkant van de trein staat,

Dus heeft NS verkeerde informatie gegeven.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft geen verkeerde informatie gegeven, er is gewoon niet goed opgelet. De trein vanaf Soest-Zuid is een pendel tussen Baarn en Utrecht. Het is niet goed dat er een verkeerd eindstation aan de buitenkant van de trein staat, zeker niet als de trein richting Baarn en de trein richting Utrecht vanaf hetzelfde perron bertrekken. Maar er zit 11 minuten tussen de trein naar Baarn en de trein naar Utrecht. Het is aan de reiziger om op te letten dat hij/zij in de juiste trein stapt.  De vertrektijd had een indicatie kunnen zijn dat er iets niet klopte. 

Voor zover ik weet is ieder station voorzien van witte borden met blauwe letters op perron en/of digitale borden aan het begin van station.

Keurig uitgecheckt en weer ingecheckt op station Baarn gezien er vanaf Baarn weer teruggereisd werd langs Soest-Zuid?

20 euro voor benzinekosten is aardig veel. Zoals klantenservice heeft aangegeven worden benzinekosten (overigens geldt dit ook voor alle zelf geregeld vervoer) niet terug betaald. Er kan een klacht ingediend worden over het verkeerde bordje, maar er is op een verkeerde tijd ingestapt. Is er contact geweest met de klantenservice voor er zelf vervoer geregeld werd?

Reputatie 7
Badge +3

Maar feit blijft dat u zelf in een verkeerde trein bent gestapt. De thuisbrengplicht is voor situaties waarin reizigers door vertraging of uitval niet meer op de plaats van bestemming kunnen komen.  

Op een Google foto is te zien dat Soest Zuid op het perron een TB7 scherm heeft, dat is een scherm met een overzicht van eerstvolgend vertrekkende treinen. Daarop is dan te zien dat de trein naar Baarn om xx:24 of xx:54 vertrekt en 10 minuten later de trein naar Utrecht. Functioneerde dit scherm en heeft u daarop gekeken?

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Weet haar berekening niet maar dat het niet om.

Ik had best via de NS zelf vervoer willen regelen. Maar zoals ik al meerdere malen aangaf waren die alles behalve behulpzaam

Stuur een formele klacht naar de NS-klantenservice met verwijzing naar artikel 6.3 van de AVR-NS, in het bijzonder deze passage:

"Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.”

Je had vertraging door verkeerde informatie van NS.

Je hebt geprobeerd om vervangend vervoer van NS gedaan te krijgen maar NS heeft dat geweigerd, dus bleef niets anders over dan zelf vervangend vervoer te regelen. En daarvan wil je uiteraard de kosten terugbetaald zien.

Weigert NS, dan kun je het proberen bij:

  1. OV Ombudsman
  2. Geschillencommissie OV (wel de termijn in de gaten houden).
Badge +3

Dat wordt dan een (schriftelijke) klacht of vraag om vergoeding van kosten voor een reis vanaf Rotterdam die je eigenlijk met metro/bussen wilde maken (en dus sowieso zelf voor zou moeten betalen).

Tegenover de gemaakte reis (naar Goes en opgehaald)… 

Ik begrijp je insteek, maar zie het niet gebeuren dat men dat allemaal wil verrekenen op welke manier dan ook.

Reputatie 1

Daar komt het wel op neer inderdaad. Maar vanuit Goes naar waar dan ook in Zeeland kost zeker geen 20 euro aan brandstof.

Via NS zelf vervoer regelen (ik kom niet waar ik wil zijn, door verkeerde informatie) was dan de juiste weg, maar dat is dus achteraf niet mogelijk.

Weet haar berekening niet maar dat het niet om.

Ik had best via de NS zelf vervoer willen regelen. Maar zoals ik al meerdere malen aangaf waren die alles behalve behulpzaam

Badge +3

Daar komt het wel op neer inderdaad. Maar vanuit Goes naar waar dan ook in Zeeland kost zeker geen 20 euro aan brandstof.

Via NS zelf vervoer regelen (ik kom niet waar ik wil zijn, door verkeerde informatie) was dan de juiste weg, maar dat is dus achteraf niet mogelijk.

Reputatie 1

 

Dat de Klantenservice in zo’n geval een telefoongesprek beëindigt (de hoorn erop gooit) kan ik op zich ook nog wel begrijpen. Je had op dat moment gewoon een klacht moeten melden over die trein naar Baarn waar Utrecht op stond.

Heb ik ook gedaan maar die klantenservice leek op dat moment de situatie niet begrijpen: "Volgens de reisplanner dit." "Maar er reden gewoon nog treinen." "Het is je eigen fout." 

Reputatie 1

U kunt het bij de klantenservice van NS proberen. Wie weet wat dat brengt.

Daar gooiden er 2 de hoorn erop en de rest gaf aan voorwaarden zeggen dit dus zoek t lekker uit. (In elk geval daar kwam het op neer)

Reputatie 1

Enige concrete wat ik uit NS kan krijgen is: "Wij vergoeden geen benzinekosten want dit staat zo in onze voorwaarden"

Ik vind het ook zuur voor je, maar NS heeft gelijk in deze. Vanuit hun positie was de reis naar Rotterdam van belang (en hoe je dan verder naar Zeeland komt zoek maar uit), en die reis naar Rotterdam was mogelijk.

Volgens mij heeft NS een thuisbreng/kom garantie?

In deze situatie is het zo: Had NS geen foutieve informatie gegeven, dan was ik gewoon thuisgekomen zonder problemen die avond en was er niks aan de hand geweest.

NS doet alsof ik vreemde dingen verwacht maar door hun fout, heb ik indirect €20,- in extra kosten gemaakt.

Reputatie 7
Badge

U kunt het bij de klantenservice van NS proberen. Wie weet wat dat brengt.

Reageer