beantwoord

Weigering van compensatie en weigering van doorverbinden

  • 12 December 2021
  • 66 reacties
  • 1384 Bekeken


Toon eerste bericht

66 reacties

Reputatie 7
Badge

In Soest Zuid komt de trein naar Utrecht altijd kort nadat de trein naar Baarn vertrokken is. U bent gewoon in de verkeerde trein gestapt. In hoeverre dat uw schuld is of van NS kan ik niet beoordelen. Maar ik vrees dat dit geen reden is om de benzinekosten te betalen. U had immers gewoon vanuit Baarn naar Utrecht gekund. 

Reputatie 1

In Soest Zuid komt de trein naar Utrecht altijd kort nadat de trein naar Baarn vertrokken is. U bent gewoon in de verkeerde trein gestapt. In hoeverre dat uw schuld is of van NS kan ik niet beoordelen. Maar ik vrees dat dit geen reden is om de benzinekosten te betalen. U had immers gewoon vanuit Baarn naar Utrecht gekund. 

Deze trein die naar Baarn reed had als eindbestemming aangegeven: UTRECHT CENTRAAL. Niet Baarn. Er was nergens op en in die trein dat die eerst nog naar Baarn ging.

Verder heb ik al uitgelegd dat ik hierdoor niet kon thuiskomen doordat ik door deze slordige fout van NS mijn overstappen (Trein-Metro-Bus) niet meer kon halen. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Maar omdat NS op de sprinter naar Baarn al als eindbestemming Utrecht Centraal had staan dacht ik dat dat al de goede trein was. (Er werd overigens in deze trein niks omgeroepen)

Dit station heeft ook geen digitale borden waarop treinen e.d. staan.

De reden dat ik zelf vervangend vervoer maar heb geregeld is omdat NS deze situatie niet leek te begrijpen (werden die avond o.a. dingen gezegd als: "Ik kan niks voor je doen want er rijden nog treinen. Ook al gaf je aan dat je reis niet alleen uit treinen maar ook metro's en bussen bestond) 

  1. Wat was je eindbestemming?
  2. Tot waar zou je met NS reizen? Tot Utrecht Centraal?
  3. Vanaf waar heb je je laten ophalen?
Reputatie 1

Maar omdat NS op de sprinter naar Baarn al als eindbestemming Utrecht Centraal had staan dacht ik dat dat al de goede trein was. (Er werd overigens in deze trein niks omgeroepen)

Dit station heeft ook geen digitale borden waarop treinen e.d. staan.

De reden dat ik zelf vervangend vervoer maar heb geregeld is omdat NS deze situatie niet leek te begrijpen (werden die avond o.a. dingen gezegd als: "Ik kan niks voor je doen want er rijden nog treinen. Ook al gaf je aan dat je reis niet alleen uit treinen maar ook metro's en bussen bestond) 

  1. Wat was je eindbestemming?
  2. Tot waar zou je met NS reizen? Tot Utrecht Centraal?
  3. Vanaf waar heb je je laten ophalen?

Een dorpje in Zeeland dat slechts 1 bushalte heeft meer kwa openbaar vervoer niet.

Ik zou met NS reizen tot Rotterdam centraal dan vandaar 1 metro en dan 2 bussen.

Ik heb mij laten ophalen vanaf Goes, Station omdat de persoon die mij kwam halen vroeg of ik daar zou kunnen komen.

Badge +3

Dat wordt dan een lastige situatie, want tot Goes met de trein is in ieder geval nog gelukt uiteindelijk!

Voor aansluitend vervoer vanaf Goes (er reden nog treinen, ook al had je daar liever een uurtje eerder willen aankomen) zal je bij NS een keiharde NEE krijgen wegens de ‘misinformatie’ in Soest.

Al hoort er op een sprinter naar Baarn (en geen borden op het perron in Soest Zuid?) natuurlijk geen Utrecht Centraal te staan.

Dat wordt dus maatwerk (en schriftelijk indienen inclusief tankbon van je vriendin).

Met 20 euro aan benzinekosten vanaf Goes (pakweg 10 liter) kom je een heel eind verder dan waar ook in Zeeland!

Wellicht een heel bijzonder gevalletje coulance, maar reken er vooral niet op (dus bespaar je alle moeite).

Reputatie 1

Dat wordt dan een lastige situatie, want tot Goes met de trein is in ieder geval nog gelukt uiteindelijk!

Voor aansluitend vervoer vanaf Goes (er reden nog treinen, ook al had je daar liever een uurtje eerder willen aankomen) zal je bij NS een keiharde NEE krijgen wegens de ‘misinformatie’ in Soest.

Al hoort er op een sprinter naar Baarn (en geen borden op het perron in Soest Zuid) natuurlijk geen Utrecht Centraal te staan.

Ik had in eerste instanatie van Utrecht Centraal tot Rotterdam Centraal gemoeten met de trein en dan 1 metro en 2 bussen. Deze verbinding had ik alleen niet meer wegens de foutieve info van NS in Soest.

Het was inderdaad fijn dat ik op Goes nog heb kunnen komen. Maar mijn uiteindelijk eindbestemming was sowieso niet bereikbaar met een trein. Vandaar de verbinding met treinen, metro en bussen.

Enige concrete wat ik uit NS kan krijgen is: "Wij vergoeden geen benzinekosten want dit staat zo in onze voorwaarden"

Reputatie 1

 

Dat wordt dus maatwerk (en schriftelijk indienen inclusief tankbon van je vriendin). Met 20 euro aan benzinekosten vanaf Goes kom je een heel eind verder dan waar ook in Zeeland! Want daavoor rijd je met gemak naar Baarn of zo.

Wellicht een heel bijzonder gevalletje coulance, maar reken er vooral niet op (dus bespaar je alle moeite).

Zij kwam zelf in eerste instantie vanuit Vlissingen richting Goes om mij dan 2 eilanden verderop te brengen.

Bon zal zij wel niet meer hebben, ken weinig mensen die die bonnen bewaren voor een week na gebeurtenis. 

Badge +3

Enige concrete wat ik uit NS kan krijgen is: "Wij vergoeden geen benzinekosten want dit staat zo in onze voorwaarden"

Ik vind het ook zuur voor je, maar NS heeft gelijk in deze. Vanuit hun positie was de reis naar Rotterdam van belang (en hoe je dan verder naar dat dorpje in Zeeland komt zoek maar uit), en die reis naar Rotterdam was mogelijk.

Dat de Klantenservice in zo’n geval een telefoongesprek beëindigt (de hoorn erop gooit) kan ik op zich ook nog wel begrijpen. Je had op dat moment gewoon een klacht moeten melden over die trein naar Baarn waar Utrecht op stond.

Helaas krijg je later op de dag/avond ook vaak mensen aan de telefoon die vanuit Paramaribo werken, en geen idee hebben waar je het over hebt.. Soest, Baarn, Utrecht...

Reputatie 7
Badge

U kunt het bij de klantenservice van NS proberen. Wie weet wat dat brengt.

Reputatie 1

Enige concrete wat ik uit NS kan krijgen is: "Wij vergoeden geen benzinekosten want dit staat zo in onze voorwaarden"

Ik vind het ook zuur voor je, maar NS heeft gelijk in deze. Vanuit hun positie was de reis naar Rotterdam van belang (en hoe je dan verder naar Zeeland komt zoek maar uit), en die reis naar Rotterdam was mogelijk.

Volgens mij heeft NS een thuisbreng/kom garantie?

In deze situatie is het zo: Had NS geen foutieve informatie gegeven, dan was ik gewoon thuisgekomen zonder problemen die avond en was er niks aan de hand geweest.

NS doet alsof ik vreemde dingen verwacht maar door hun fout, heb ik indirect €20,- in extra kosten gemaakt.

Reputatie 1

U kunt het bij de klantenservice van NS proberen. Wie weet wat dat brengt.

Daar gooiden er 2 de hoorn erop en de rest gaf aan voorwaarden zeggen dit dus zoek t lekker uit. (In elk geval daar kwam het op neer)

Reputatie 1

 

Dat de Klantenservice in zo’n geval een telefoongesprek beëindigt (de hoorn erop gooit) kan ik op zich ook nog wel begrijpen. Je had op dat moment gewoon een klacht moeten melden over die trein naar Baarn waar Utrecht op stond.

Heb ik ook gedaan maar die klantenservice leek op dat moment de situatie niet begrijpen: "Volgens de reisplanner dit." "Maar er reden gewoon nog treinen." "Het is je eigen fout." 

Badge +3

Daar komt het wel op neer inderdaad. Maar vanuit Goes naar waar dan ook in Zeeland kost zeker geen 20 euro aan brandstof.

Via NS zelf vervoer regelen (ik kom niet waar ik wil zijn, door verkeerde informatie) was dan de juiste weg, maar dat is dus achteraf niet mogelijk.

Reputatie 1

Daar komt het wel op neer inderdaad. Maar vanuit Goes naar waar dan ook in Zeeland kost zeker geen 20 euro aan brandstof.

Via NS zelf vervoer regelen (ik kom niet waar ik wil zijn, door verkeerde informatie) was dan de juiste weg, maar dat is dus achteraf niet mogelijk.

Weet haar berekening niet maar dat het niet om.

Ik had best via de NS zelf vervoer willen regelen. Maar zoals ik al meerdere malen aangaf waren die alles behalve behulpzaam

Badge +3

Dat wordt dan een (schriftelijke) klacht of vraag om vergoeding van kosten voor een reis vanaf Rotterdam die je eigenlijk met metro/bussen wilde maken (en dus sowieso zelf voor zou moeten betalen).

Tegenover de gemaakte reis (naar Goes en opgehaald)… 

Ik begrijp je insteek, maar zie het niet gebeuren dat men dat allemaal wil verrekenen op welke manier dan ook.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft geen verkeerde informatie gegeven, er is gewoon niet goed opgelet. De trein vanaf Soest-Zuid is een pendel tussen Baarn en Utrecht. Het is niet goed dat er een verkeerd eindstation aan de buitenkant van de trein staat, zeker niet als de trein richting Baarn en de trein richting Utrecht vanaf hetzelfde perron bertrekken. Maar er zit 11 minuten tussen de trein naar Baarn en de trein naar Utrecht. Het is aan de reiziger om op te letten dat hij/zij in de juiste trein stapt.  De vertrektijd had een indicatie kunnen zijn dat er iets niet klopte. 

Voor zover ik weet is ieder station voorzien van witte borden met blauwe letters op perron en/of digitale borden aan het begin van station.

Keurig uitgecheckt en weer ingecheckt op station Baarn gezien er vanaf Baarn weer teruggereisd werd langs Soest-Zuid?

20 euro voor benzinekosten is aardig veel. Zoals klantenservice heeft aangegeven worden benzinekosten (overigens geldt dit ook voor alle zelf geregeld vervoer) niet terug betaald. Er kan een klacht ingediend worden over het verkeerde bordje, maar er is op een verkeerde tijd ingestapt. Is er contact geweest met de klantenservice voor er zelf vervoer geregeld werd?

Reputatie 1

Maar feit blijft dat u zelf in een verkeerde trein bent gestapt. De thuisbrengplicht is voor situaties waarin reizigers door vertraging of uitval niet meer op de plaats van bestemming kunnen komen.  

Op een Google foto is te zien dat Soest Zuid op het perron een TP7 scherm heeft, dat is een scherm met een overzicht van eerstvolgend vertrekkende treinen. Daarop is dan te zien dat de trein naar Baarn om xx:24 of xx:54 vertrekt en 10 minuten later de trein naar Utrecht. Functioneerde dit scherm en heeft u daarop gekeken?

 

 

Feit is dat ik door verkeerde info van NS in de verkeerde trein ben gestapt. Ik heb bij de incheck paal die te zien is op de foto ingecheckt maar gezien het feit dat t al donker en wel was heb ik wel een paal zien staan maar niet wat daarop stond.

Reputatie 1

NS heeft geen verkeerde informatie gegeven, er is gewoon niet goed opgelet. De trein vanaf Soest-Zuid is een pendel tussen Baarn en Utrecht. Het is niet goed dat er een verkeerd eindstation aan de buitenkant van de trein staat, zeker niet als de trein richting Baarn en de trein richting Utrecht vanaf hetzelfde perron bertrekken. Maar er zit 11 minuten tussen de trein naar Baarn en de trein naar Utrecht. Het is aan de reiziger om op te letten dat hij/zij in de juiste trein stapt.  De vertrektijd had een indicatie kunnen zijn dat er iets niet klopte. 

Voor zover ik weet is ieder station voorzien van witte borden met blauwe letters op perron en/of digitale borden aan het begin van station.

Keurig uitgecheckt en weer ingecheckt op station Baarn gezien er vanaf Baarn weer teruggereisd werd langs Soest-Zuid?

20 euro voor benzinekosten is aardig veel. Zoals klantenservice heeft aangegeven worden benzinekosten (overigens geldt dit ook voor alle zelf geregeld vervoer) niet terug betaald. Er kan een klacht ingediend worden over het verkeerde bordje, maar er is op een verkeerde tijd ingestapt. Is er contact geweest met de klantenservice voor er zelf vervoer geregeld werd?

Er was wel degelijk verkeerde info gegeven. Een reiziger mag ervan uit gaan dat de info op de trein klopt. 

En ja er is klantenservice contact geweest voordat ik ander vervoer regelde.

Reputatie 1

Reiziger mag er vanuit gaan dat info op de trein klopt, terwijl deze niet in overeenstemming is met vertrektijd (want die klopte niet) en met wat op de borden staat aangegeven?

 

Het beste is een formele klacht indienen.

Iets wat ik ook zeker ga doen, dankjewel voor die info daarover :)

Badge +3

Daarnaast zit er 10 minuten tussen de vertrektijd van de trein naar Baarn en die naar Utrecht. bent dan niet op de vertrektijd van de trein naar Utrecht ingestapt maar vroeger. Was het soms ook te donker om op de klok of uw eigen horloge te kijken? U probeert nu uw eigen vergissing af te wentelen op NS. 

Bingo @Momo 

Reputatie 7
Badge

Klopt. Als je daar niet bekend bent dan is een vergissing zo gemaakt. Die treinen naar Baarn en Utrecht ontmoeten elkaar dan op het volgende station Soest. En de volgende halte Soestdijk is ook éénsporig.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Dan zal deze wel defect geweest zijn anders had ik het wel kunnen lezen. Tevens rijdt ik dit traject normaliter nooit, mijn treinverkeer is hoofdzakelijk binnen zeeland. Ik heb mij nergens in vergist, ik hoor ervanuit te kunnen gaan dat de info op de trein klopt. Moet ik dan voortaan nog maar 300x alle reisplanners e.d. checken? 

In deze situatie zit 1 foute partij en dat is NS met diens desinformatie.

Maar goed, ik heb al een nuttige reactie gehad dus ik sluit dit draadje graag af.

Dat het bord defect was, is een aanname, eerder geef je aan dat er geen bord stond. Je hebt gewoon niet opgelet. Je bent gewoon zonder naar de klok en op borden te kijken in een trein gestapt. En stelt dan dat NS de enige partij is die een fout heeft gemaakt. Je hebt ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Op dit moment ben ik geen frequente reiziger, maar check altijd de reisplanner, nu en in het verleden, op vaste trajecten en nieuwe trajecten. Zo kon ik paar jaar geleden op tijd op het station zijn waar mijn internationale trein zou vertrekken door voor een bus te kiezen. Door en een ruime marge nemen (niet de laatste mogelijkheid om op tijd te komen) en na aanleiding van digitale bord op station de reisplanner te raadplegen.

Reputatie 1

 

 

Dan zal deze wel defect geweest zijn anders had ik het wel kunnen lezen. Tevens rijdt ik dit traject normaliter nooit, mijn treinverkeer is hoofdzakelijk binnen zeeland. Ik heb mij nergens in vergist, ik hoor ervanuit te kunnen gaan dat de info op de trein klopt. Moet ik dan voortaan nog maar 300x alle reisplanners e.d. checken? 

In deze situatie zit 1 foute partij en dat is NS met diens desinformatie.

Maar goed, ik heb al een nuttige reactie gehad dus ik sluit dit draadje graag af.

Dat het bord defect was, is een aanname, eerder geef je aan dat er geen bord stond. Je hebt gewoon niet opgelet. Je bent gewoon zonder naar de klok en op borden te kijken in een trein gestapt. En stelt dan dat NS de enige partij is die een fout heeft gemaakt. Je hebt ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Op dit moment ben ik geen frequente reiziger, maar check altijd de reisplanner, nu en in het verleden, op vaste trajecten en nieuwe trajecten. Zo kon ik paar jaar geleden op tijd op het station zijn waar mijn internationale trein zou vertrekken door voor een bus te kiezen. Door en een ruime marge nemen (niet de laatste mogelijkheid om op tijd te komen) en na aanleiding van digitale bord op station de reisplanner te raadplegen.

Met t zeggen dat er geen bord stond bedoelde ik die grote borden die op de gemiddelde stations staan. Niet een klein bordje met lettertype 10 in het donker.

Fijn om te lezen dat ik op een traject waar ik normaliter nooit reis had moete ruiken dat de trein die als eindbestemming utrecht centraal aangaf eigenlijk de sprinter naar Baarn was en dat deze machinist (of wie er dan ook verantwoordelijk is voor die borden op de trein) al enthousiast de eindbestemming van de nieuwe rit die die vanaf Baarn zou maken.

Overigens stel de goede info had op de zijkant van de trein inplaats van de misinformatie was er nooit iets gebeurt dan was ik gewoon goed thuis gekomen. 

Reputatie 7
Badge +3

Kleine update na nog een aantal extra telefoontjes heb ik uiteindelijk iemand aan de lijn gekregen die mij uit coulance €15,- heeft laten overmakeb.

En nu ga je bellen om de telefoonkosten vergoed te krijgen, want ja het was fout van NS dat jij in de verkeerde trein was gestapt, niet van jou? Want NS had ook geen grote borden, geen klok, geen omroep. En NS heeft hun fout toegegeven door iets te compenseren waar jij niet eens een bon van kan overleggen voor benzine waarmee je minstens 60km kan afleggen.

Sorry, het bordje op de trein was fout. Maar voor de rest was het eigen verantwoordelijkheid om in een trein te stappen, die op een heel andere tijd vertrok dan de trein die jij moest hebben, zonder dat er een omroep over vertraagde of extra trein en zonder dat jij de tijd had gecheckt. Blijkbaar wist je wel precies welke verbinding je moest hebben om die laatste bus te hebben, of had je die zonder deze fout ook gemist? Lesje voor de volgende keer goed checken, meer marge inbouwen en wees blij dat je na veel zeuren compensatie hebt gekregen.

Reputatie 7
Badge +3

Sorry, het bordje op de trein was fout. Maar voor de rest was het eigen verantwoordelijkheid om in een trein te stappen, [...]

Accepteer nu eens gewoon dat er ook mensen zijn die de door NS verstrekte informatie geloven en daarnaar handelen en niet alles in twijfel trekken.

Op de borden en in de reisplanner stond het goed. Maar die zijn niet geraadpleegd op het moment dat er een trein stond met bordje Utrecht er op. Ik zelf zou dan twijfelen als de vertrektijd zoveel verschilt met de geplande vertrektijd. Net dat als ik zoveel verschillende vervoerders nodig heb om thuis te komen een ruime marge zou inbouwen en niet kies voor de laatste reismogelijkheid. Zeker niet als ik reis op een traject waar ik (bijna) nooit op reis. Maar wie ben ik. Dat is geen sorry zeggen tegen de familie want NS kan een verkeerd bordje op de trein zetten, maar gewoon gezond verstand. Op zo'n traject kan vanalles gebeuren. Ook een bus kan uitvallen of vertraging oplopen, waardoor je een aansluiting mist.

@Treinreizigerdje mag mij kinderachtig vinden, maar mag ik jou dan een dreinzende kleuter vinden met jouw alleen NS is fout? En nee, die compensatie was niet rechtmatig, maar coulance. De trein was niet vertraagd, de thuisbrengplicht was niet van toepassing.

Reageer