10 juni j.l. ondernam ik een reis Leeuwarden - den Haag centraal. Vertrek: 12:47, aankomst 16:37.
Totale reisduur 03:50. Reden van vertraging, een bermbrand die inmiddels geblust was maar ‘deze trein wordt toch opgeheven vanaf Almere centrum.’
De volgende trein vanaf Almere bleek een enkel stel waar nog niet eens de helft van de wachtende reizigers zich bij in kon wurmen. Na uiteindelijk 75 minuten te hebben gewacht op Almere kon ik mijn reis vervolgen naar den Haag. Inmiddels had ik al een groot deel van mijn afspraak waar ik erg naar uitkeek gemist. Het enige goede vooruitzicht was dat ik de volledige ritprijs retour zou krijgen. Dat dacht ik...
Na per email te hebben vernomen dat ik slechts €3,33 retour zou krijgen belde ik met de klantenservice. De medewerker bevestigde dat ik inderdaad een hoger bedrag terug zou moeten krijgen. Vervolgens kreeg ik een mailtje dat ik nog eens maar liefst €3,33 retour zou krijgen, (op een ritprijs van €29,30.) Zojuist kwam ik er via de ns website achter dat de tarieven voor restitutie bij vertraging vanaf deze maand zijn veranderd en dat reizigers met een NS flex Dalvrij abonnement nog slechts recht hebben op een restitutie van 1/18e deel van de maandprijs van hun abonnement bij meer dan een uur vertraging en slechts 1/36e deel vanaf 30 minuten vertraging.
Wat een ronduit belachelijk systeem! Reizigers die maandelijks een abonnement van €120 betalen worden nu afgescheept met een ‘vergoeding’ van een schamele €3,33 of €6,66 wanneer de NS het laat afweten. Een reiziger die een enkele keer met de trein reist en dezelfde vertraging oploopt krijgt de hele ritprijs vergoed (wat ook zo hoort) en de trouwe abonnementsbetalers worden in de kou gezet (alhoewel het op station Almere centrum erg warm was afgelopen 10 juni :-) ). Een onbegrijpelijke en oneerlijke beslissing van NS. De abonnementsprijzen verhogen, de service niet verbeteren en bij serieuze vertraging de reiziger de mogelijkheid ontnemen om daarvoor eerlijk vergoed te worden.