beantwoord

Geld terug bij vertraging (geen reishistorie)

  • 25 April 2022
  • 36 reacties
  • 1014 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Afgelopen tijd heb ik aardig wat vertragingen meegemaakt (langer dan een halfuur). Nu is het zo dat ik voor de meeste van deze vertragingen niet ingecheckt ben, omdat ik van te voren al zag dat de trein niet zou gaan rijden. Nu moet ik voor het geld terug vragen een reis uit mijn reishistorie opgeven, maar de rit die ik normaal gesproken zou pakken staat er nu natuurlijk niet tussen. Hoe kan ik nu alsnog geld terugvragen voor deze ritten? Moet ik dan de rit die ik na de uitval heb gepakt selecteren

Ik vrees dat u geen geld terug kunt vragen voor ritten die u niet gemaakt hebt. Er is een regeling die geld terug geeft als tijdens uw reis vertraging hebt opgelopen maar geen regeling waarbij u geld terugkrijgt als u van uw reis hebt afgezien.

Wat ik begrijp is dat Jamesdeursen niet van zijn reis heeft afgezien maar de trein van een halfuur later heeft genomen en dus vertraagd was.

Dat wordt wel lastig, Jamesdeursen, omdat er geen bewijs is dat je die trein had willen nemen. Heb je op een later tijdstip alsnog ingecheckt? Advies is om direct in te checken, zodat we in het systeem terug kunnen zien dat je die trein had willen nemen en hoe lang je hebt moeten wachten.

Afgelopen tijd heb ik aardig wat vertragingen meegemaakt (langer dan een halfuur). Nu is het zo dat ik voor de meeste van deze vertragingen niet ingecheckt ben, omdat ik van te voren al zag dat de trein niet zou gaan rijden. Nu moet ik voor het geld terug vragen een reis uit mijn reishistorie opgeven, maar de rit die ik normaal gesproken zou pakken staat er nu natuurlijk niet tussen. Hoe kan ik nu alsnog geld terugvragen voor deze ritten? Moet ik dan de rit die ik na de uitval heb gepakt selecteren

Ik vrees dat u geen geld terug kunt vragen voor ritten die u niet gemaakt hebt. Er is een regeling die geld terug geeft als tijdens uw reis vertraging hebt opgelopen maar geen regeling waarbij u geld terugkrijgt als u van uw reis hebt afgezien.

Wat ik begrijp is dat Jamesdeursen niet van zijn reis heeft afgezien maar de trein van een halfuur later heeft genomen en dus vertraagd was.

Dat is niet wat ik las, het lijkt er meer op dat hij van te voren thuis even heeft gekeken en toen besloten heeft maar niet op pad te gaan:

"Nu is het zo dat ik voor de meeste van deze vertragingen niet ingecheckt ben, omdat ik van te voren al zag dat de trein niet zou gaan rijden."

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat wordt wel lastig, Jamesdeursen, omdat er geen bewijs is dat je die trein had willen nemen. Heb je op een later tijdstip alsnog ingecheckt? Advies is om direct in te checken, zodat we in het systeem terug kunnen zien dat je die trein had willen nemen en hoe lang je hebt moeten wachten.

Er is in de GTBV-voorwaarden, voor zo ver ik kan zien, geen verplichting om naar het station te gaan om al in te checken en daar de vertraging af te wachten.

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt er op dat je weer eens probeert kunstmatig een regeling zodanig op te rekken dat iedereen onbeperkt geld kan gaan claimen. Een bedenkelijke mentaliteit.

De regeling heet niet voor niets Geld Terug Bij Vertraging, wat impliceert dat je tijdens je reis vertraging hebt opgelopen en niet dat je besloten hebt om thuis te blijven.

Ik suggereer nergens dat je moet kunnen claimen als je niet reist, dus ik zie niet waar je beschuldiging vandaan komt. En al helemaal niet waar dat "weer eens” vandaan komt. Verder zou ik graag over de inhoud discussiëren: wat zijn de regels in dit geval.

En ik meen te hebben begrepen dat de TS wel degelijk heeft gereisd. Mocht dat niet zo zijn, dan is een claim inderdaad onterecht.

Dat is niet wat ik las, het lijkt er meer op dat hij van te voren thuis even heeft gekeken en toen besloten heeft maar niet op pad te gaan:

"Nu is het zo dat ik voor de meeste van deze vertragingen niet ingecheckt ben, omdat ik van te voren al zag dat de trein niet zou gaan rijden."

Maar even verderop staat:

Moet ik dan de rit die ik na de uitval heb gepakt selecteren?

Waarom moet iemand die besluit een halfuur later te gaan en zijn rit gewoon kan maken überhaupt geld terug krijgen? Dit riekt naar claimen of maar zoveel mogelijk geld te vangen.

@rvdborgt 

Sorry, maar probeer je eens te verdiepen in de redelijke achtergronden van dit soort regelingen en niet in de vraag hoe kan ik op zijn Amerikaans zoveel mogelijk geld claimen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de voorwaarden Geld terug bij Vertraging dient er toch echt een in en uitcheck te zijn. 

 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1634559682563/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-geld-terug-bij-vertraging.pdf

 

Reputatie 7
Badge +1

Volgens de voorwaarden Geld terug bij Vertraging dient er toch echt een in en uitcheck te zijn.

Uiteraard moet die er zijn en dat heb ik ook niet ontkend. Maar de vraag hier is (volgens mij) of je al voor het vertrek van de uitgevallen trein moet inchecken, of dat je dat ook later mag doen, kort voor de volgende trein. Ik meen, op basis van de GTBV-voorwaarden, dat het laatste het geval is.

Reputatie 7
Badge +1

Sorry, maar probeer je eens te verdiepen in de redelijke achtergronden van dit soort regelingen

Volgens mij is het redelijk om thuis te wachten i.p.v. op het station en dus in te checken kort voor de volgende trein. De vertraging blijft immers gelijk en je moet nog steeds gereisd hebben om te kunnen claimen.

Ik denk dat het dan heel lastig te bewijzen is als je niet hebt laten zien middels een incheck dat je die trein had willen nemen. Je kan ook gewoon gaan reizen, toevallig zien dat de vorige vertraagd was, en daar de claim voor indienen. Dat is niet echt waterdicht.

Reageer