beantwoord

Geld terug bij vertraging, ook van Arriva?

  • 20 March 2024
  • 21 reacties
  • 331 Bekeken

Afgelopen vrijdag (15 maart 2024) had ik een begrafenis in het noorden. Ik woon in Maastricht dus ik wilde de trein naar Utrecht pakken, daar overstappen om nog verder te reizen om op tijd bij de begrafenis te zijn. Ik nam vanuit Maastricht de trein van 09.01 uur. De begrafenis was begin van de middag. Maar toen sloeg het noodlot toe. Tussen Geleen en Sittard kregen we een aanrijding. Ruim een uur stil gestaan, daarna geëvacueerd in een andere trein. Aangezien de vertraging zo groot was, heb ik mijn reis afgebroken, want ik zou nu niet meer op tijd aankomen op de begrafenis. In Sittard ben ik dus uitgestapt en ben ik terug naar huis gegaan. Ik moest alleen reizen via Heerlen naar Maastricht want vanwege de aanrijding reden er geen treinen tussen Maastricht en Sittard. Ik heb toen terug gereisd via Arriva.

Nu heb ik bij de NS een claim ingediend (geld terug bij vertraging) en deze is toegekend. De gemaakte  kosten van Maastricht- Sittard ontvang ik terug. Maar hoe zit dat met de gemaakte kosten voor mijn terugreis via Arriva? Kan ik deze kosten ook terugvragen bij Arriva? Was de aanrijding niet gebeurd, dan had ik namelijk deze (extra) kosten niet hoeven maken.

icon

Beste antwoord door Olav93 20 March 2024, 21:55

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Wat was het advies van NS over reizen naar Maastricht toen je wilde terugkeren? Als NS toen adviseerde om via Heerlen te reizen, dan moet NS je die kosten terugbetalen.

Wat was het advies van NS over reizen naar Maastricht toen je wilde terugkeren? Als NS toen adviseerde om via Heerlen te reizen, dan moet NS je die kosten terugbetalen.

Op het moment dat ik in Sittard mijn reis terug naar Maastricht wilde maken gaf de NS reisplanner geen enkele reismogelijkheid aan. Ook geen ingezette bussen. Ik hoorde een ns-medewerker tegen een andere reiziger zeggen dat je kon omreizen via Heerlen. Dat heb ik toen ook maar gedaan. Ik heb in de reisplanner zelf opgezocht welke trein ik kon nemen naar Heerlen en daarna van Heerlen naar Maastricht.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het geld voor de terugreis niet terugvragen als je daar geen vertraging had.

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt het geld voor de terugreis niet terugvragen als je daar geen vertraging had.

De terugreis is verplicht gratis, aangezien @Daphne79 wegens de te grote verwachte vertraging gebruik maakte van haar recht om van de reis af te zien en naar haar vertrekstation terug te keren en terugbetaald te worden.

Reputatie 3

Vervelend dat u de begrafenis hebt moeten missen.

 

Voor zover ik weet kunt u geen geld terug vragen voor de terugreis omdat u uw reis af hebt moeten breken. U kunt dit altijd informeren bij NS klantenservice.

 

Indien u door het omreizen meer dan 30 minuten vertraging op hebt gelopen dan kunt u bij Arriva (een gedeelte van) uw geld terug krijgen. Zie https://www.arriva.nl/vragen-contact/contact-met-arriva/een-vergoeding-aanvragen/?regio=Limburg. U kunt de claim indienen bij de vervoerder waar u in Sittard bent gereisd naar Heerlen.

 

(Let wel op dat u bij 1 partij een vergoeding mag krijgen, u mag niet rijker worden door de situatie).

Reputatie 7
Badge +1

Voor zover ik weet kunt u geen geld terug vragen voor de terugreis omdat u uw reis af hebt moeten breken. U kunt dit altijd informeren bij NS klantenservice.

EU-verordening 2021/782, artikel 18:

Terugbetaling of vervoer langs een andere route

  1. Indien bij vertrek of bij een gemiste aansluiting of een annulering redelijkerwijs kan worden verwacht dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming uit hoofde van de vervoerovereenkomst 60 minuten of meer zal bedragen, biedt de spoorwegonderneming die de vertraagde of geannuleerde dienst exploiteert de reiziger onmiddellijk de keuze tussen een van de volgende opties, en treft zij de nodige regelingen:
    a) terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs, onder de voorwaarden waaronder het was betaald, voor de niet gemaakte gedeelten van zijn reis en voor de reeds gemaakte gedeelten indien de reis in het licht van het oorspronkelijke reisplan van de reiziger geen zin meer heeft, samen met, voor zover relevant, een retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid;
    [...]

De terugreis is dus verplicht gratis, zoals ik al schreef. Als NS adviseert om via Heerlen te reizen, dan moet NS de daarvoor betaalde kosten dus ook terugbetalen.

Reputatie 7

De terugreis is dus verplicht gratis, zoals ik al schreef. Als NS adviseert om via Heerlen te reizen, dan moet NS de daarvoor betaalde kosten dus ook terugbetalen.

Medewerkers zeggen wel vaker zoiets. Maar over de vergoeding van kosten wordt dan niet gesproken en bovenstaande (natuurlijk) ook niet expliciet benoemd. En: hoeveel medewerkers op het station zouden bovenstaande weten? Bar weinig denk ik. Er wordt heel makkelijk gezegd "u kunt omreizen".

Reputatie 7
Badge +1

De terugreis is dus verplicht gratis, zoals ik al schreef. Als NS adviseert om via Heerlen te reizen, dan moet NS de daarvoor betaalde kosten dus ook terugbetalen.

Medewerkers zeggen wel vaker zoiets. Maar over de vergoeding van kosten wordt dan niet gesproken en bovenstaande (natuurlijk) ook niet expliciet benoemd. En: hoeveel medewerkers op het station zouden bovenstaande weten? Bar weinig denk ik. Er wordt heel makkelijk gezegd "u kunt omreizen".

Belofte maakt schuld. Van welke NS-medewerker dat kwam, dat doet er niet toe. Het probleem van de reiziger is dat aan te tonen, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zijn probleem zou mogen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het geld voor de terugreis niet terugvragen als je daar geen vertraging had.

De terugreis is verplicht gratis, aangezien @Daphne79 wegens de te grote verwachte vertraging gebruik maakte van haar recht om van de reis af te zien en naar haar vertrekstation terug te keren en terugbetaald te worden.

Waar staat dat in de NS voorwaarden? En geldt dat ook als je die terugreis met een andere vervoerder maakt?

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt het geld voor de terugreis niet terugvragen als je daar geen vertraging had.

De terugreis is verplicht gratis, aangezien @Daphne79 wegens de te grote verwachte vertraging gebruik maakte van haar recht om van de reis af te zien en naar haar vertrekstation terug te keren en terugbetaald te worden.

Waar staat dat in de NS voorwaarden?

Dat staat in de EU-verordening. Daarmee is het niet relevant of het ook in de NS-voorwaarden staat.

Het staat er echter wel in, in artikel 6.1, optie 3.

En geldt dat ook als je die terugreis met een andere vervoerder maakt?

NS moet de vervoerprijs terugbetalen en ervoor zorgen dat je naar je vertrekstation kunt terugkeren. Als ze daarbij wegens een stremming adviseren om een andere vervoerder te gebruiken, dan doet dat niets af aan de verplichting dat het geen kosten mag opleveren.

 

 

Belofte maakt schuld. Van welke NS-medewerker dat kwam, dat doet er niet toe. Het probleem van de reiziger is dat aan te tonen, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zijn probleem zou mogen zijn.

De NS medewerker zegt "u kunt omreizen" maar hij zegt nergens dat dat kosteloos kan. Dat is een aanname die @Daphne79 zelf maar heeft gemaakt.

Reputatie 7
Badge +1

 

 

Belofte maakt schuld. Van welke NS-medewerker dat kwam, dat doet er niet toe. Het probleem van de reiziger is dat aan te tonen, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zijn probleem zou mogen zijn.

De NS medewerker zegt "u kunt omreizen" maar hij zegt nergens dat dat kosteloos kan. Dat is een aanname die @Daphne79 zelf maar heeft gemaakt.

Volgens mij vergeet je daarbij dan dit even.

 

Op het moment dat ik in Sittard mijn reis terug naar Maastricht wilde maken gaf de NS reisplanner geen enkele reismogelijkheid aan. Ook geen ingezette bussen.

Reputatie 7
Badge +1

Belofte maakt schuld. Van welke NS-medewerker dat kwam, dat doet er niet toe. Het probleem van de reiziger is dat aan te tonen, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zijn probleem zou mogen zijn.

De NS medewerker zegt "u kunt omreizen" maar hij zegt nergens dat dat kosteloos kan. Dat is een aanname die @Daphne79 zelf maar heeft gemaakt.

NS is verplicht om een kosteloos alternatief te geven. Als klant mag je dus aannemen dat het gegeven alternatief zonder meerkosten is, tenzij NS anders zegt. En in het laatste geval zijn ze nog steeds verplicht een alternatief zonder extra kosten te geven.

Reputatie 7
Badge +1

Belofte maakt schuld. Van welke NS-medewerker dat kwam, dat doet er niet toe. Het probleem van de reiziger is dat aan te tonen, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zijn probleem zou mogen zijn.

De NS medewerker zegt "u kunt omreizen" maar hij zegt nergens dat dat kosteloos kan. Dat is een aanname die @Daphne79 zelf maar heeft gemaakt.

NS is verplicht om een kosteloos alternatief te geven. Als klant mag je dus aannemen dat het gegeven alternatief zonder meerkosten is, tenzij NS anders zegt. En in het laatste geval zijn ze nog steeds verplicht een alternatief zonder extra kosten te geven.

NS zou toch heel blij moeten zijn en dit soort kosten met een glimlach moeten vergoeden. Het alternatief is dat ze bussen moeten gaan inzetten op dit traject wat natuurlijk veel en veel meer geld kost.

Badge +3

NS zou toch heel blij moeten zijn en dit soort kosten met een glimlach moeten vergoeden. Het alternatief is dat ze bussen moeten gaan inzetten op dit traject wat natuurlijk veel en veel meer geld kost.

Inderdaad, afhandeling van een fatale aanrijding duurt ca. 3 uur (in dit geval 4 uur en 20 minuten) en om daarvoor bussen op te trommelen terwijl er een omreisroute is met een andere vervoerder… 🙄

Verder zie ik op https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/52517-15-maart-2024-aanrijding-sittard-maastricht wel dat de aanrijding rond 9:15 was, en er om 10:10 al snelbussen en vanaf 10:35 ook stopbussen richting Maastricht geregeld waren. Dat is dus binnen die 100 minuten.

Kan goed zijn dat die dus al reden tegen de tijd dat de geëvacueerde reizigers in Sittard waren?

Reputatie 7
Badge +3

Belofte maakt schuld. Van welke NS-medewerker dat kwam, dat doet er niet toe. Het probleem van de reiziger is dat aan te tonen, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zijn probleem zou mogen zijn.

De NS medewerker zegt "u kunt omreizen" maar hij zegt nergens dat dat kosteloos kan. Dat is een aanname die @Daphne79 zelf maar heeft gemaakt.

NS is verplicht om een kosteloos alternatief te geven. Als klant mag je dus aannemen dat het gegeven alternatief zonder meerkosten is, tenzij NS anders zegt. En in het laatste geval zijn ze nog steeds verplicht een alternatief zonder extra kosten te geven.

In de Europese regels waar jij op wijst, mag een reiziger als er na 100 minuten geen vervangend vervoer geregeld is zelf iets regelen (OV, geen taxi) en die kosten declareren.

Reputatie 7
Badge +1

De NS medewerker zegt "u kunt omreizen" maar hij zegt nergens dat dat kosteloos kan. Dat is een aanname die @Daphne79 zelf maar heeft gemaakt.

NS is verplicht om een kosteloos alternatief te geven. Als klant mag je dus aannemen dat het gegeven alternatief zonder meerkosten is, tenzij NS anders zegt. En in het laatste geval zijn ze nog steeds verplicht een alternatief zonder extra kosten te geven.

In de Europese regels waar jij op wijst, mag een reiziger als er na 100 minuten geen vervangend vervoer geregeld is zelf iets regelen (OV, geen taxi) en die kosten declareren.

Dat is extra, als vervoerders niets aanbieden ondanks de plicht om dat onmiddellijk te doen.

Reputatie 7
Badge

In artikel 6.1 lid 3 AVR-NS staat zelfs heel expliciet dat NS in dit geval de mogelijkheid biedt om "bij vroegste gelegenheid" terug te reizen, zonder enige vermelding dat dat met NS zou moeten. Overigens wordt voor nadere voorwaarden naar ns.nl verwezen en vond ik daar dat een dergelijkie vergoeding kan worden aangevraagd door te reageren op de mail waarin een vergoeding voor de vertraging op de heenreis wordt toegend.

Reputatie 7

De NS medewerker zegt "u kunt omreizen" maar hij zegt nergens dat dat kosteloos kan. Dat is een aanname die @Daphne79 zelf maar heeft gemaakt.

Zo werkt dat in de praktijk, die aanname zou (zo goed als) iedereen toch maken? Extra betalen voor vertraging op je reis, veroorzaakt door omreizen om zsm verder te komen ipv lang te moeten wachten op vervangend busvervoer, dat verwachten de meesten niet. 

NS zou toch heel blij moeten zijn en dit soort kosten met een glimlach moeten vergoeden. Het alternatief is dat ze bussen moeten gaan inzetten op dit traject wat natuurlijk veel en veel meer geld kost.

Inderdaad, afhandeling van een fatale aanrijding duurt ca. 3 uur (in dit geval 4 uur en 20 minuten) en om daarvoor bussen op te trommelen terwijl er een omreisroute is met een andere vervoerder… 🙄

Verder zie ik op https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/52517-15-maart-2024-aanrijding-sittard-maastricht wel dat de aanrijding rond 9:15 was, en er om 10:10 al snelbussen en vanaf 10:35 ook stopbussen richting Maastricht geregeld waren. Dat is dus binnen die 100 minuten.

Kan goed zijn dat die dus al reden tegen de tijd dat de geëvacueerde reizigers in Sittard waren?

Ja, dat zag ik ook later op internet staan dat vervangend vervoer al vrij snel ingezet was. Waarom is dat dan niet omgeroepen in de trein waarin we geëvacueerd zijn vraag ik me af. En waarom was dat bij aankomst op station Sittard rond 11.00 uur niet zichtbaar in de NS reisplanner? Als ik dat had geweten, had ik wel voor die optie gekozen om met een snelbus terug naar Maastricht te reizen.

In artikel 6.1 lid 3 AVR-NS staat zelfs heel expliciet dat NS in dit geval de mogelijkheid biedt om "bij vroegste gelegenheid" terug te reizen, zonder enige vermelding dat dat met NS zou moeten. Overigens wordt voor nadere voorwaarden naar ns.nl verwezen en vond ik daar dat een dergelijkie vergoeding kan worden aangevraagd door te reageren op de mail waarin een vergoeding voor de vertraging op de heenreis wordt toegend.

De claim voor mijn reis van Maastricht tot Sittard is toegekend, dan ga ik op die mail waarin dat staat reageren om de terugreis via Heerlen naar Maastricht vergoed te krijgen, bedankt voor de tip!

Reageer