Geld terug omdat trein niet reed (Blauwnet)

  • 18 January 2021
  • 35 reacties
  • 1416 Bekeken


Toon eerste bericht

35 reacties

Voor de TS: het kan nooit kwaad om foto's te maken van de situatie aldaar om je claim te onderbouwen. Dat het niet mogelijk is geweest om in te checken bijvoorbeeld, is een onhandigheid (neem ik aan) geweest van Blauwnet/personeel ter plaatse. 

Als iemand die GTBV voor NS afhandelt: er zijn veel randzaken die we niet kunnen achterhalen. We zullen een claim eerder afwijzen door gebrek aan informatie dan toekennen.

GTBV is enkel van toepassing op het moment dat er reiskosten in rekening zijn gebracht. @Jan Haverkamp 


Dat is op zich juist, maar bij een volledig afgekocht reisrecht worden er geen reiskosten in rekening gebracht, dus dan geldt die eis niet. Een incheck is voldoende, weet ik uit eigen ervaring.

Indien een check-uit niet mogelijk is buiten de schuld van de reiziger, wordt een verzoek tot Geld Terug Bij Vertraging toch in behandeling genomen. Hiertoe dient NS Klantenservice conform de voorwaarden de juiste ritprijs te kunnen vaststellen en dient de reiziger aannemelijk te kunnen maken dat een check-uit buiten schuld van de reiziger niet mogelijk was. 

GTBV is enkel van toepassing op het moment dat er reiskosten in rekening zijn gebracht. @Jan Haverkamp 


Dat is op zich juist, maar bij een volledig afgekocht reisrecht worden er geen reiskosten in rekening gebracht, dus dan geldt die eis niet. Een incheck is voldoende, weet ik uit eigen ervaring.

GTBV is enkel van toepassing op het moment dat er reiskosten in rekening zijn gebracht. @Jan Haverkamp 

Badge +3

Ik had begrepen dat @rikindetrein niet had kunnen inchecken in Enschede omdat er helemaal geen treinen reden tussen Enschede en Hengelo en de poortjes waren afgezet.

Ja, daarom is het zo lastig en zal je moeten blijven klagen bij Blauwnet. Maar als je niet kunt inchecken mag je ook niet reizen. In feite had je dan dus een los kaartje of e-ticket naar Hengelo, Zuthpen of Elst moeten kopen en dat later inleveren/reclameren.

Dan was het geen enkel probleem geweest, maar ja dan krijg je je geld terug net zoals voor het pak zure melk. Op het gereisde deel (Hengelo - Elst) was waarschijnlijk geen 60 minuten vertraging verwacht.

Bij de NS is in zo'n situatie inchecken en meteen weer uitchecken voldoende om restitutie te krijgen. Meerdere keren gelukt toen ik nog student was.


De volgende keer zou ik zeker vragen om in te checken op station Enschede. Bij het spoorpersoneel uitleggen zou moeten helpen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had begrepen dat @rikindetrein niet had kunnen inchecken in Enschede omdat er helemaal geen treinen reden tussen Enschede en Hengelo en de poortjes waren afgezet.

Blauwnet had moeten bedenken dat voor de compensaties er een incheck moet zijn en had dus niet de poortjes moeten afsluiten. Gewoon doorbijten bij Blauwnet, net wat @Robert B zegt.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dit is een lastige zaak, want vertraging wordt bepaald over de daadwerlijk gemaakte reis of de kosten van een geldig vervoerbewijs wanneer je een reis niet kon maken (bestemming niet bereikt). Daarvoor is dus in principe een incheck op een ov-chipkaart nodig, of een los kaartje (ongebruikt óf met in- en uitcheck), of een e-ticket.

Je daadwerkelijke reis was van Hengelo naar Zutphen (voor wat betreft het Blauwnet gedeelte), en daar zal geen vertraging geweest zijn. Voor je totale reis (t.o.v. gepland) heb je natuurlijk wel 40 minuten, maar dan zit je weer zonder incheck in Enschede.

Zoals het er bij Blauwnet staat zou je geld terug kunnen krijgen bij afzien van je reis, door ‘inleveren’ van een ongebruikt kaartje of door weer uit te checken op je vertrekstation. Vervangend vervoer (streekbus of iemand die je brengt) telt niet mee voor GTbV.

Ik zou inderdaad doorbijten bij Blauwnet, NS kan hierin niets betekeken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou hierover zeker een nog een klacht indienen bij Blauwnet. De vereiste dat je een incheck moet hebben is natuurlijk onzin op het moment dat je niet kunt inchecken omdat de poortjes onbereikbaar zijn vanwege een afzetting met rood-witte linten. Door deze situatie heb je geen gebruik kunnen maken van je abonnement.

Mocht Blauwnet een en ander niet goed afhandelen dan kun je de klacht doorzetten naar de OV Ombudsman.

Sorry voor mijn eerdere reactie. Deze is onjuist i.v.m. het feit dat u een abonnement heeft.

 

Ik zou zeker een klacht indienen. Dit is misschien pietluttig, maar ik kan goed begrijpen dat het u om het principe gaat. De OV Ombudsman is de makkelijkste methode.

Reageer