beantwoord

kosten taxi


ik heb een vraag om mijn taxi kosten terug te vragen.

18-06-2022 stond ik op station Goes om met de laatste trein van 00:46 naar huis te gaan. eerst werd er om geroepen dat er vertraging was 25 minuten. dat veranderen snel naar de trein rijd niet meer.

er werd verder niks meer om geroepen. er waren wat mensen die geprobeerd hebben om de ns te bellen maar dat lukte niet.

 

hierdoor was ik genoodzaakt om een taxi te bellen om thuis te komen. Nu heeft me dat taxi ritje 80 Euro gekost. was ik niet zo blij mee.

 

dus ik wil mijn taxi rit graag terug krijgen van de ns. ook omdat ze zelf niet te bereiken waren of iets deden die nacht.

bonheb ik van de taxi rit.

 

groetjes sander van sluijs

icon

Beste antwoord door rvdborgt 22 June 2022, 19:53

Bekijk origineel

41 reacties

Badge +3

Oud topic maar nieuwe ontwikkelingen 🤔

Beste @NS_online superhandig dat je via de app nu een OV taxi kan bestellen en betalen…wel jammer dat je vervolgens wordt gebeld dat de taxi niet wil komen en je geld teruggestort wordt…helaas🤷🏻‍♀️…dus afschrijven en afbellen kan in 5 min…maar terugstorten niet in 5 uur?

Zo kom je nog eens nergens… 😥

@Henk_NL Stond er wel een bankje? En wat zei de Klantenservice? Huh? Waaro? Heino? Nog nooit van gehoord. Goedenavond . Of: Busje komt zo. Goede reis verder.

Nee, in een dorp ergens in de regio los je dat met elkaar wel op en NS is/was mij geen vreemde organisatie, maar leuk is anders. In de opstart is het destijds een paar avonden voorgekomen dat het mis ging.

 

 

Reputatie 7

@Henk_NL Stond er wel een bankje? En wat zei de Klantenservice? Huh? Waaro? Heino? Nog nooit van gehoord. Goedenavond . Of: Busje komt zo. Goede reis verder.

Och, zo heb ik er ook wel een. Tijdens werken Zwolle-Enschede, toen NS dat nog reed, reed de vervangbus tot de eerste bushalte onderaan de N35 in Heino. Vanaf daar reed een taxibusje je naar het daadwerkelijke station (klein uurtje lopen), omdat een bus daar slecht kan manoeuvreren. Aantal keren bleek dat taxivervoer niet op orde, gooide de bus je er uit aan de rondweg, en zoekt u het zelf maar uit. Geen NS personeel, geen infozuil, enkel een mobiele incheckpaal. Sta je dan, om 00.20 in de nacht.

Reputatie 7

@MoDe, je hebt dus ook de ervaring, die @Momo ook dus ook deelde met het verhaal van Liesbeth en Henk. Precies wat Momo schreef: op papier en in theorie heeft NS veel geregeld maar als het aankomt om de theorie in daden om te zetten, dat geeft NS niet thuis, geeft een verkeerd of een zoek-het-maar-uit advies.

Toen ik strandde, heb ik de taxikosten niet eens geprobeerd te declareren. Zinloos, NS belooft veel maar als het er op aankomt de beloften in daden omzetten, dan niks. Ik begrijp best, dat NS niet zo maar taxiritjes vergoed, maar als ze duidelijk niet in staat zijn, de eigen regels te volgen, wat verwacht je dan van hulpeloos gestrande reizigers als het NS personeel ook nog met de eerste de beste gelegenheid vertrekt?
Een vingerwijzing! Een U zit fout? Een U heeft zich niet aan de regels gehouden! Foei!

Moraal van dit verhaal? Ook al staat de klant volgens NS op 1, 2 en 3: een auto is lang zo gek nog niet.  

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt gelijk @Momo, maar ben jij wel in de nacht wel eens gestrand?

Ik wel. En als je dan na drie kwartier wachten bij de klantenservice, ondertussen tevergeefs op zoek naar NS personeel, een servicezuil passeert die ‘buiten gebruik’ is (maar waar op een A-viertje het nummer van de klantenservice op genoteerd staat, dat dan weer wel) wil je maar één ding: naar huis!

Een taxi (of lopen) is dan een alternatief. Of wachten, maar waarop en hoe lang?

Ongetwijfeld komen nu de verwijten dat het onverstandig is op de laatste reismogelijkheid te vertrouwen maar als je met de één na laatste mogelijkheid strand, is de kans dat de geplande laatste trein nog komt, ook nihil…

Ik wel meerdere keren, waarvan verschillende keren laat op de avond/in de nacht.

Het langst midden in de nacht ruim 4 uur op stationsplein Den Bosch zonder eten/drinken/toilet/zitgelegenheid gestaan. Ik had niet eens de laatste trein. Er was een aanrijding en er zou niets meer rijden. Er kwamen bussen, alleen geen stopbussen. Er was een taxi beloofd als er na x uur geen bus voor ons was. Ns personeel was ineens weg en de snelbus wilde ons niet meenemen, hoewel we aangaven met OV fiets verder te willen gaan. Uren later stopbus. De 1e was dubbeldekker en kon die route niet rijden. Uur daarna weer stopbus. Die was naar een ander sration gestiuurd en had daar staan wachten op reizigers die niet kwamen. Detail: paar uur nadat ik thuis was, moest ik weer die kant op. 

Andere keer ‘s avonds gestrand op station A'dam Zuid. Stond er al ruim een uur naa scherm met uitvallende treinen te kijken toen ook de laatste mogelijkheid niet meer zou rijden. Infopaal en telefoon verbraken verbindingen en lieten daarna alleen in gesprekstoon horen. Niet meer bereikbaar. Anderen probeerden social media maar ook daar geen reactie. Ik kon voor eigen kosten een taxi delen, niet gedaan. Uiteindelijk met metro naar Duivendrecht, vandaar met trein naar Amstel omdat daar iets zou rijden. Daar ging inderdaad nog een trein mijn kant op. Gelukkig had ik op station fiets in de stalling staan, anders werd het uurtje lopen. (Bij eerdere vertragingen, waardoor ik op dat station strandde moest ik zelf maar uitzoeken hoe ik op mijn eindstation kwam, dus voortaan fiets op dat station, als ik weet dat ik laat ga reizen). Geen GTbV toegekend gekregen, omdat ik metro had genomen.

En pas werd ik uit de trein gezet omdat deze niet verder reed. 5 kwartier staan wachten zonder info, toen de laatste treinen toch gingen rijden. Ik was op 5 treinminuten van huis, maar geen route om in het donker te lopen. Telefonisch gevraagd of OV-fiets vergoed werd. Nee dus.

Ik zal bij stranden geen taxi voorschieten, ik schat dat kans heel klein is dat NS terugbetaald.

Reputatie 7

Veel plezier @Momo !

Reputatie 7
Badge +3

De situatie die jij schetst is wel een situatie waarin je als reiziger al het nodige hebt gedaan om contact te krijgen met NS, maar er zijn verbazingwekkend nog genoeg reizigers die zonder al die moeite zelf een taxi nemen en verwachten dat NS die maar betaalt. 

En, nee gelukkig ben ik nog nooit in de nacht gestrand en hoop dit ook zo te houden. Komende vrijdag ga ik weer eens naar North Sea Jazz, wat dan ook weer mijn eerste treinreis in bijna 3 jaar zal zijn, dus hoop dat er geen problemen zijn met de nachttrein. 

Reputatie 7

Je hebt gelijk @Momo, maar ben jij wel in de nacht wel eens gestrand?

Ik wel. En als je dan na drie kwartier wachten bij de klantenservice, ondertussen tevergeefs op zoek naar NS personeel, een servicezuil passeert die ‘buiten gebruik’ is (maar waar op een A-viertje het nummer van de klantenservice op genoteerd staat, dat dan weer wel) wil je maar één ding: naar huis!

Een taxi (of lopen) is dan een alternatief. Of wachten, maar waarop en hoe lang?

Ongetwijfeld komen nu de verwijten dat het onverstandig is op de laatste reismogelijkheid te vertrouwen maar als je met de één na laatste mogelijkheid strand, is de kans dat de geplande laatste trein nog komt, ook nihil…

Reputatie 7
Badge +3

Op zich hebben degenen die Liesbeth en Henk dan met een opgeheven vingertje aangeven hoe fout ze gehandeld hebben ook gelijk gezien de regels en zeker als Liesbeth en Henk alleen maar aangeven dat ze zelf een taxi hebben geregeld en hiervoor geld terugvragen. Als deze gestande reizgers ook aangeven dat ze getracht hebben NS telefonisch te bereiken maar geen gehoor kregen, via Twitter weer werden verwezen naar de telefoon of infozuil waarmee ook geen contact te krijgen viel of of naar een HC die kwam met het advies om zelf een taxi te regelen en dit te declaren bij NS wordt het al weer een ander verhaal. Veel van de verzoeken hier zijn toch van het kaliber “gestrand, zelf taxi genomen en wil nu geld terug”. 

Reputatie 7

Op papier en in theorie heeft NS veel dingen goed geregeld, maar vaak blijkt de praktijk anders. Maar ja, dat soort verhalen zie je niet in Spoor, alleen die waar alles goed verloopt. https://spoormagazine.ns.nl/juni-2022/van-deur-tot-deur 

Volgende keer graag een verhaal waarin Liesbeth en vriend Henk na een dagje met de trein ergens stranden omdat er geen treinen meer rijden, er wegens capaciteitsproblemen ook geen bussen worden ingezet, ze telefonisch en via de infozuil geen contact kunnen krijgen en op Twitter worden verwezen naar de telefonische klantenservice, een loket die er niet is of een HC, vervolgens van een HC het advies krijgen dat ze maar zelf een taxi moeten nemen en de belofte dat NS die zal vergoeden, wat dus niet gebeurt en het voor Liesbeth wel een duur dagje weg wordt. Het was tevens de laatste keer dat Liesbeth en Henk met de trein gingen, ze hebben nu een goedkoop tweedehandsautootje aangeschaft. 

 

Hier ook weer zo'n HC die zo'n belofte tot terugbetalen deed https://twitter.com/beautifuIIhes/status/1539737850895269889

Dit dus.

En als Liesbeth en Henk zich hier dan op het forum melden om hun verhaal te doen, dan krijgen ze meteen de wind van voren, een zwaaiende opgeheven vinger en krijgen in niet mis te verstane bewoordingen te horen hoe fout zij hebben gehandeld, een heel relaas van hoe slecht de mensen tegenwoordig wel niet zijn en suggererende dat Liesbeth en Henk door slinkse trucs alleen willen profiteren van een gratis taxiritje naar huis. Foeifoeifoei!

Alsof Liesbeth en Henk ‘s avonds laat, met hun smartphone op schoot, speurend naar een station waar zich gestrande reizigers bevinden, zich naar dat station spoedden om vervolgens met een taxi naar huis te laten brengen… 

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt wel hoe langer hoe meer het idee dat veel medewerkers inderdaad geen idee hebben hoe bepaalde zaken geregeld zijn. Hoe vaak we hier wel niet gelezen hebben dat een conducteur gezegd zou hebben “ik check u wel even in” of zoals in bovenstaand voorbeeld “nee hoor, dat geld kunt u gewoon terugvragen". En probeer als dat vervolgens geweigerd wordt, maar eens te bewijzen dat het echt gezegd is.

Hoorde ik vandaag nog van iemand die nu heel boos is op NS. Dacht ingecheckt te hebben bij paaltje maar bij controle in de trein bleek er geen incheck. Ik check u wel tegen een klein bedrag in zei de conducteur. Dat kleine bedrag bleek achteraf €50 en tot overmaat van ramp werd er ook nog €12 gerekend voor een gemiste in/uitcheck. €62 voor een reisje wat als de incheck goed gegaan 1/10 zou hebben gekost. Leve Flex! Diegene had sinds begin van de pandemie de trein gemeden en heeft nu abonnement weer opgezegd.

Ik krijg vooral jeuk van de manier waarop men het gesprek afkapt.

Ik zou een anti-jeuk creme kunnen adviseren, maar er zijn geen cremes die tegen dit soort hardnekkige jeuk werken. 

Met psoriasis heb je altijd wel jeuk, hoe enthousiast ik ook smeer 😂

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg vooral jeuk van de manier waarop men het gesprek afkapt.

Ik zou een anti-jeuk creme kunnen adviseren, maar er zijn geen cremes die tegen dit soort hardnekkige jeuk werken. 

Reputatie 7
Badge +3

Op papier en in theorie heeft NS veel dingen goed geregeld, maar vaak blijkt de praktijk anders. Maar ja, dat soort verhalen zie je niet in Spoor, alleen die waar alles goed verloopt. https://spoormagazine.ns.nl/juni-2022/van-deur-tot-deur 

Volgende keer graag een verhaal waarin Liesbeth en vriend Henk na een dagje met de trein ergens stranden omdat er geen treinen meer rijden, er wegens capaciteitsproblemen ook geen bussen worden ingezet, ze telefonisch en via de infozuil geen contact kunnen krijgen en op Twitter worden verwezen naar de telefonische klantenservice, een loket die er niet is of een HC, vervolgens van een HC het advies krijgen dat ze maar zelf een taxi moeten nemen en de belofte dat NS die zal vergoeden, wat dus niet gebeurt en het voor Liesbeth wel een duur dagje weg wordt. Het was tevens de laatste keer dat Liesbeth en Henk met de trein gingen, ze hebben nu een goedkoop tweedehandsautootje aangeschaft. 

 

Hier ook weer zo'n HC die zo'n belofte tot terugbetalen deed https://twitter.com/beautifuIIhes/status/1539737850895269889

Ik krijg vooral jeuk van de manier waarop men het gesprek afkapt.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat “terugvragen” wordt wel lekker makkelijk gezegd. Hier ook iemand die van een HC te horen kreeg dat belkosten (22 minuten in de wacht gestaan)  terug konden worden gevraagd.

https://twitter.com/BodeEmil/status/1543377613854588928

En dan ook zo leuk, als reizger aangeeft dat hij niet telefonisch geholpen werd, geeft de webcare aan dat hij ook hier (= Twitter) een melding had kunnen maken, vervolgens vraagt de reiziger dus op Twitter om een taxi en wordt er doodleuk gezegd dat dat dus telefonisch via de klantenservice  via een conducteur of via een loket kan. 

Dat “terugvragen bij NS” blijft me, ook in dat geval, verbazen. Er is niks terug te vragen, nu niet, morgen niet.

Reputatie 7
Badge +3

Het kan ook zo zijn dat deze HC ervaring heeft of vaker heeft gehoord dat een taxi laten regelen door de NS klantenservice via de infozuil helemaal niet zo vanzelfsprekend is of dat men heel lang in de wacht staat en dan uiteindelijk toch maar zelf een taxi regelt. 

Je krijgt wel hoe langer hoe meer het idee dat veel medewerkers inderdaad geen idee hebben hoe bepaalde zaken geregeld zijn. Hoe vaak we hier wel niet gelezen hebben dat een conducteur gezegd zou hebben “ik check u wel even in” of zoals in bovenstaand voorbeeld “nee hoor, dat geld kunt u gewoon terugvragen". En probeer als dat vervolgens geweigerd wordt, maar eens te bewijzen dat het echt gezegd is.

Ik weet natuurlijk niet wat er ter plaatse allemaal gezegd en beloofd is, maar de tekst in de story verbaasde mij wel ja. Helemaal voor relatief recent ingewerkt personeel.

Reputatie 7
Badge +4

Bedenk wel dat dit geen beleidsforum van NS is. Het wordt gemodereerd vanuit Klantenservice, en die maken geen beleid. Ze kunnen het hooguit doorgeven maar hebben eerder ook wel aangegeven dat dat heel beperkt oplevert in de praktijk. Wat hier staat, komt niet direct bij de beleidsmakers van NS terecht.

Reputatie 7
Badge +1

Waarom er nog altijd niet iets als een door rvdborgt reeds geopperd omroepbericht is bij uitval van de laatste trein(en), is onvoorstelbaar. Het is allemaal zo eenvoudig te realiseren, als NS eens gaat willen.

 

Nu laat NS je in de kou staan, en moet je zelf maar verzinnen wat je moet doen, om daarna op dit forum toegesproken te worden.

NS vind dit topic blijkbaar ook weer lastig enige reactie blijft wéér uit op de concrete vragen van @Henk_NL en @rvdborgt

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt wel hoe langer hoe meer het idee dat veel medewerkers inderdaad geen idee hebben hoe bepaalde zaken geregeld zijn. Hoe vaak we hier wel niet gelezen hebben dat een conducteur gezegd zou hebben “ik check u wel even in” of zoals in bovenstaand voorbeeld “nee hoor, dat geld kunt u gewoon terugvragen". En probeer als dat vervolgens geweigerd wordt, maar eens te bewijzen dat het echt gezegd is.

Vraag: waarom plaats een HC, voormalig smw, op Instagram een story met onderstaande tekst:

 


Ik wil niemand persoonlijk ophangen, maar leeft zelfs onder HC de illusie dat “zelf taxi vinden + terugvragen bij NS” werkt? Hoe slecht is de interne communicatie? Of kletst de klantenservice maar wat uit de nek?

Op de CTA zelf zal om wat software-wijzigingen vragen, maar men kan per ommegaande starten met een bericht als vrije tekstbericht in verstoringsinformatie. Dat misbruikt NS ook voor koffieverstrekking, rijtuigvolgorde internationaal, et cetera. 
 

Concreet kan je dan een omroepbericht en tekstbericht op de overzichtsschermen (TB7, …) publiceren, en apps die deze informatie verwerken (Rijden de Treinen, OVinfo, …) krijg je er gratis bij. 

Reageer