ik heb een vraag om mijn taxi kosten terug te vragen.
18-06-2022 stond ik op station Goes om met de laatste trein van 00:46 naar huis te gaan. eerst werd er om geroepen dat er vertraging was 25 minuten. dat veranderen snel naar de trein rijd niet meer.
er werd verder niks meer om geroepen. er waren wat mensen die geprobeerd hebben om de ns te bellen maar dat lukte niet.
hierdoor was ik genoodzaakt om een taxi te bellen om thuis te komen. Nu heeft me dat taxi ritje 80 Euro gekost. was ik niet zo blij mee.
dus ik wil mijn taxi rit graag terug krijgen van de ns. ook omdat ze zelf niet te bereiken waren of iets deden die nacht.
bonheb ik van de taxi rit.
groetjes sander van sluijs
Bladzijde 1 / 2
Waarom er nog altijd niet iets als een door rvdborgt reeds geopperd omroepbericht is bij uitval van de laatste trein(en), is onvoorstelbaar. Het is allemaal zo eenvoudig te realiseren, als NS eens gaat willen.
Nu laat NS je in de kou staan, en moet je zelf maar verzinnen wat je moet doen, om daarna op dit forum toegesproken te worden.
Je krijgt wel hoe langer hoe meer het idee dat veel medewerkers inderdaad geen idee hebben hoe bepaalde zaken geregeld zijn. Hoe vaak we hier wel niet gelezen hebben dat een conducteur gezegd zou hebben “ik check u wel even in” of zoals in bovenstaand voorbeeld “nee hoor, dat geld kunt u gewoon terugvragen". En probeer als dat vervolgens geweigerd wordt, maar eens te bewijzen dat het echt gezegd is.
Waarom er nog altijd niet iets als een door rvdborgt reeds geopperd omroepbericht is bij uitval van de laatste trein(en), is onvoorstelbaar. Het is allemaal zo eenvoudig te realiseren, als NS eens gaat willen.
Dat is de spijker op de kop. NS kan in zo'n geval ook zelf actief hulp en informatie over wat nu te doen aanbieden door een omroepbericht ipv af te wachten tot mensen zelf contact opnemen. Dat voorkomt een hele hoop vragen en gedoe achteraf, en de reizigers zullen zich niet min of meer aan hun lot overgelaten voelen (en dus de altijd zo gepropageerde "service" ervaren).
Klein gebaar, groot resultaat.
Op papier en in theorie heeft NS veel dingen goed geregeld, maar vaak blijkt de praktijk anders. Maar ja, dat soort verhalen zie je niet in Spoor, alleen die waar alles goed verloopt. https://spoormagazine.ns.nl/juni-2022/van-deur-tot-deur
Volgende keer graag een verhaal waarin Liesbeth en vriend Henk na een dagje met de trein ergens stranden omdat er geen treinen meer rijden, er wegens capaciteitsproblemen ook geen bussen worden ingezet, ze telefonisch en via de infozuil geen contact kunnen krijgen en op Twitter worden verwezen naar de telefonische klantenservice, een loket die er niet is of een HC, vervolgens van een HC het advies krijgen dat ze maar zelf een taxi moeten nemen en de belofte dat NS die zal vergoeden, wat dus niet gebeurt en het voor Liesbeth wel een duur dagje weg wordt. Het was tevens de laatste keer dat Liesbeth en Henk met de trein gingen, ze hebben nu een goedkoop tweedehandsautootje aangeschaft.
Vraag: waarom plaats een HC, voormalig smw, op Instagram een story met onderstaande tekst:
Ik wil niemand persoonlijk ophangen, maar leeft zelfs onder HC de illusie dat “zelf taxi vinden + terugvragen bij NS” werkt? Hoe slecht is de interne communicatie? Of kletst de klantenservice maar wat uit de nek?
Op de CTA zelf zal om wat software-wijzigingen vragen, maar men kan per ommegaande starten met een bericht als vrije tekstbericht in verstoringsinformatie. Dat misbruikt NS ook voor koffieverstrekking, rijtuigvolgorde internationaal, et cetera.
Concreet kan je dan een omroepbericht en tekstbericht op de overzichtsschermen (TB7, …) publiceren, en apps die deze informatie verwerken (Rijden de Treinen, OVinfo, …) krijg je er gratis bij.
Waarom er nog altijd niet iets als een door rvdborgt reeds geopperd omroepbericht is bij uitval van de laatste trein(en), is onvoorstelbaar. Het is allemaal zo eenvoudig te realiseren, als NS eens gaat willen.
Dat is de spijker op de kop. NS kan in zo'n geval ook zelf actief hulp en informatie over wat nu te doen aanbieden door een omroepbericht ipv af te wachten tot mensen zelf contact opnemen. Dat voorkomt een hele hoop vragen en gedoe achteraf, en de reizigers zullen zich niet min of meer aan hun lot overgelaten voelen (en dus de altijd zo gepropageerde "service" ervaren).
Klein gebaar, groot resultaat.
Dat is niet eens een gebaar maar gewoon een verplichting. Op de CTA kan ook best iets worden gezet dat de gestrande reizigers op weg helpt. Volgens mij is er best nog wel ruimte naast of onder "rijdt niet”.
Zelf geregelde taxi's worden in de regel niet vergoed door de NS, dat de NS niet bereibaar was is vreemd want de klantenservice is 24/7 aanwezig. en daarnaast heeft elk station een servicezuil waar u contact mee kunt opnemen met de NS.
De NS had in dit geval gezorgd voor vervangend vervoer voor u conform de regels die daarvoor zijn.
Op zich hebben degenen die Liesbeth en Henk dan met een opgeheven vingertje aangeven hoe fout ze gehandeld hebben ook gelijk gezien de regels en zeker als Liesbeth en Henk alleen maar aangeven dat ze zelf een taxi hebben geregeld en hiervoor geld terugvragen. Als deze gestande reizgers ook aangeven dat ze getracht hebben NS telefonisch te bereiken maar geen gehoor kregen, via Twitter weer werden verwezen naar de telefoon of infozuil waarmee ook geen contact te krijgen viel of of naar een HC die kwam met het advies om zelf een taxi te regelen en dit te declaren bij NS wordt het al weer een ander verhaal. Veel van de verzoeken hier zijn toch van het kaliber “gestrand, zelf taxi genomen en wil nu geld terug”.
Ik krijg vooral jeuk van de manier waarop men het gesprek afkapt.
Ja, dat “terugvragen” wordt wel lekker makkelijk gezegd. Hier ook iemand die van een HC te horen kreeg dat belkosten (22 minuten in de wacht gestaan) terug konden worden gevraagd.
En dan ook zo leuk, als reizger aangeeft dat hij niet telefonisch geholpen werd, geeft de webcare aan dat hij ook hier (= Twitter) een melding had kunnen maken, vervolgens vraagt de reiziger dus op Twitter om een taxi en wordt er doodleuk gezegd dat dat dus telefonisch via de klantenservice via een conducteur of via een loket kan.
Als iedereen op eigen houtje taxi's gaat bestellen en dan de rekening gaat claimen is het OV binnenkort failliet. Dan beweert iedereen dat hij de klantenservice niet kon bereiken want dat valt toch niet te controleren. Sorry, maar dit is wat al te simpel geredeneerd.
Belpogingen kunnen wel degelijk worden gecontroleerd. Ook weet NS wat de wachttijden bij klantenservice waren.
Maar als ik het goed begrijp moeten we het goed vinden als NS reizigers niet informeert, niet bereikbaar is en dan vervolgens dan ook niks hoeft te doen?
We kunnen op dit forum niet alles op waarheid controleren (en we mogen dus ook niet meteen van kwade trouw uitgaan) maar voor dit soort gevallen is wel degelijk een afhandelingsmethode nodig bij de NS-klantenservice. Alleen maar zeggen "je had contact moeten opnemen” is onvoldoende.
Klantenservice is 24/7 telefonisch, via Facebook, Twitter en de infopalen op stations bereikbaar. Op welke manier heb jij de klantenservice proberen te bereiken?
Zelf geregeld vervoer zonder tussenkomst van NS wordt in de regel niet vergoed. Wanneer reizigers stranden zorgt NS na contact door de reiziger met de klantenservice voor alternatief vervoer.
Bij uitval van de laatste trein weten ze dat er reizigers zullen stranden. NS is verplicht om uit zichzelf voor die reizigers alternatief vervoer of een overnachting te regelen en ze op de hoogte te houden. Via de omroep, die kennelijk prima werkte, is dat blijkbaar niet gedaan.
Als meerdere mensen er bovendien telefonisch niet doorkomen (we weten toch allemaal dat de wachttijden soms behoorlijk op kunnen lopen), dan lijkt me dat reden genoeg om te stellen dat NS hier de reizigers compleet in de steek heeft gelaten. Artikel 18 uit EU-verordening 1371/2007 is best interessant, voor wie wil weten waar NS allemaal inbreuk op heeft gepleegd.
Die infopalen zijn ook best interessant en potentieel nuttig. Wij hier weten dat ze bestaan maar ik heb niet de indruk dat de doorsneereiziger dat weet en NS doet er in mijn beleving niets aan om dat te veranderen. Een omroepbericht in dit geval, met wat gestrande reizigers moeten doen (“zoek contact met NS via telefoon of de infopaal voor verder vervoer”) kan toch zo moeilijk niet zijn. In plaats daarvan is er oorverdovend stilzwijgen, terwijl NS weet dat reizigers in meerderheid niet weten wat hun rechten zijn (dat is al meermaals onderzocht). Het lijkt er haast op dat NS hoopt dat die gestrande reizigers het door NS veroorzaakte probleem zelf oplossen. Moeten ze daarvoor dan ook nog zelf betalen?
Klantenservice is 24/7 telefonisch, via Facebook, Twitter en de infopalen op stations bereikbaar. Op welke manier heb jij de klantenservice proberen te bereiken?
Zelf geregeld vervoer zonder tussenkomst van NS wordt in de regel niet vergoed. Wanneer reizigers stranden zorgt NS na contact door de reiziger met de klantenservice voor alternatief vervoer.
Het lijkt er haast op dat NS hoopt dat die gestrande reizigers het door NS veroorzaakte probleem zelf oplossen. Moeten ze daarvoor dan ook nog zelf betalen?
Als iedereen op eigen houtje taxi's gaat bestellen en dan de rekening gaat claimen is het OV binnenkort failliet. Dan beweert iedereen dat hij de klantenservice niet kon bereiken want dat valt toch niet te controleren. Sorry, maar dit is wat al te simpel geredeneerd.
Je hebt gelijk @Momo, maar ben jij wel in de nacht wel eens gestrand?
Ik wel. En als je dan na drie kwartier wachten bij de klantenservice, ondertussen tevergeefs op zoek naar NS personeel, een servicezuil passeert die ‘buiten gebruik’ is (maar waar op een A-viertje het nummer van de klantenservice op genoteerd staat, dat dan weer wel) wil je maar één ding: naar huis!
Een taxi (of lopen) is dan een alternatief. Of wachten, maar waarop en hoe lang?
Ongetwijfeld komen nu de verwijten dat het onverstandig is op de laatste reismogelijkheid te vertrouwen maar als je met de één na laatste mogelijkheid strand, is de kans dat de geplande laatste trein nog komt, ook nihil…
Ik wel meerdere keren, waarvan verschillende keren laat op de avond/in de nacht.
Het langst midden in de nacht ruim 4 uur op stationsplein Den Bosch zonder eten/drinken/toilet/zitgelegenheid gestaan. Ik had niet eens de laatste trein. Er was een aanrijding en er zou niets meer rijden. Er kwamen bussen, alleen geen stopbussen. Er was een taxi beloofd als er na x uur geen bus voor ons was. Ns personeel was ineens weg en de snelbus wilde ons niet meenemen, hoewel we aangaven met OV fiets verder te willen gaan. Uren later stopbus. De 1e was dubbeldekker en kon die route niet rijden. Uur daarna weer stopbus. Die was naar een ander sration gestiuurd en had daar staan wachten op reizigers die niet kwamen. Detail: paar uur nadat ik thuis was, moest ik weer die kant op.
Andere keer ‘s avonds gestrand op station A'dam Zuid. Stond er al ruim een uur naa scherm met uitvallende treinen te kijken toen ook de laatste mogelijkheid niet meer zou rijden. Infopaal en telefoon verbraken verbindingen en lieten daarna alleen in gesprekstoon horen. Niet meer bereikbaar. Anderen probeerden social media maar ook daar geen reactie. Ik kon voor eigen kosten een taxi delen, niet gedaan. Uiteindelijk met metro naar Duivendrecht, vandaar met trein naar Amstel omdat daar iets zou rijden. Daar ging inderdaad nog een trein mijn kant op. Gelukkig had ik op station fiets in de stalling staan, anders werd het uurtje lopen. (Bij eerdere vertragingen, waardoor ik op dat station strandde moest ik zelf maar uitzoeken hoe ik op mijn eindstation kwam, dus voortaan fiets op dat station, als ik weet dat ik laat ga reizen). Geen GTbV toegekend gekregen, omdat ik metro had genomen.
En pas werd ik uit de trein gezet omdat deze niet verder reed. 5 kwartier staan wachten zonder info, toen de laatste treinen toch gingen rijden. Ik was op 5 treinminuten van huis, maar geen route om in het donker te lopen. Telefonisch gevraagd of OV-fiets vergoed werd. Nee dus.
Ik zal bij stranden geen taxi voorschieten, ik schat dat kans heel klein is dat NS terugbetaald.
Op papier en in theorie heeft NS veel dingen goed geregeld, maar vaak blijkt de praktijk anders. Maar ja, dat soort verhalen zie je niet in Spoor, alleen die waar alles goed verloopt. https://spoormagazine.ns.nl/juni-2022/van-deur-tot-deur
Volgende keer graag een verhaal waarin Liesbeth en vriend Henk na een dagje met de trein ergens stranden omdat er geen treinen meer rijden, er wegens capaciteitsproblemen ook geen bussen worden ingezet, ze telefonisch en via de infozuil geen contact kunnen krijgen en op Twitter worden verwezen naar de telefonische klantenservice, een loket die er niet is of een HC, vervolgens van een HC het advies krijgen dat ze maar zelf een taxi moeten nemen en de belofte dat NS die zal vergoeden, wat dus niet gebeurt en het voor Liesbeth wel een duur dagje weg wordt. Het was tevens de laatste keer dat Liesbeth en Henk met de trein gingen, ze hebben nu een goedkoop tweedehandsautootje aangeschaft.
En als Liesbeth en Henk zich hier dan op het forum melden om hun verhaal te doen, dan krijgen ze meteen de wind van voren, een zwaaiende opgeheven vinger en krijgen in niet mis te verstane bewoordingen te horen hoe fout zij hebben gehandeld, een heel relaas van hoe slecht de mensen tegenwoordig wel niet zijn en suggererende dat Liesbeth en Henk door slinkse trucs alleen willen profiteren van een gratis taxiritje naar huis. Foeifoeifoei!
Alsof Liesbeth en Henk ‘s avonds laat, met hun smartphone op schoot, speurend naar een station waar zich gestrande reizigers bevinden, zich naar dat station spoedden om vervolgens met een taxi naar huis te laten brengen…
Ik krijg vooral jeuk van de manier waarop men het gesprek afkapt.
Ik zou een anti-jeuk creme kunnen adviseren, maar er zijn geen cremes die tegen dit soort hardnekkige jeuk werken.
Daarvoor moet je contact opnemen met de klantenservice. Deze community hoort daar niet bij, ondanks wat er op de NS-website staat.
@Henk_NL Stond er wel een bankje? En wat zei de Klantenservice? Huh? Waaro? Heino? Nog nooit van gehoord. Goedenavond . Of: Busje komt zo. Goede reis verder.
Nee, in een dorp ergens in de regio los je dat met elkaar wel op en NS is/was mij geen vreemde organisatie, maar leuk is anders. In de opstart is het destijds een paar avonden voorgekomen dat het mis ging.
Je hebt gelijk @Momo, maar ben jij wel in de nacht wel eens gestrand?
Ik wel. En als je dan na drie kwartier wachten bij de klantenservice, ondertussen tevergeefs op zoek naar NS personeel, een servicezuil passeert die ‘buiten gebruik’ is (maar waar op een A-viertje het nummer van de klantenservice op genoteerd staat, dat dan weer wel) wil je maar één ding: naar huis!
Een taxi (of lopen) is dan een alternatief. Of wachten, maar waarop en hoe lang?
Ongetwijfeld komen nu de verwijten dat het onverstandig is op de laatste reismogelijkheid te vertrouwen maar als je met de één na laatste mogelijkheid strand, is de kans dat de geplande laatste trein nog komt, ook nihil…
De situatie die jij schetst is wel een situatie waarin je als reiziger al het nodige hebt gedaan om contact te krijgen met NS, maar er zijn verbazingwekkend nog genoeg reizigers die zonder al die moeite zelf een taxi nemen en verwachten dat NS die maar betaalt.
En, nee gelukkig ben ik nog nooit in de nacht gestrand en hoop dit ook zo te houden. Komende vrijdag ga ik weer eens naar North Sea Jazz, wat dan ook weer mijn eerste treinreis in bijna 3 jaar zal zijn, dus hoop dat er geen problemen zijn met de nachttrein.
Veel plezier @Momo !
Veel mensen proberen anno 2023 overal heel berekenend te claimen wat ze kunnen claimen. Daar moeten bedrijven niet in meegaan.
Ik beweer ook nergens dat dat moet. Maar wij moeten hier ook niet doen alsof NS tijdens verstoringen altijd volgens de regels handelt. Of dat reizigers NS altijd kunnen bereiken op zo'n moment.
Overigens kan NS sowieso geen gegevens over iemands belgedrag controleren, de privacywetgeving.
Klantenservice kan vragen of ze het telefoonnummer mogen weten om te zien of er een belpoging is geweest.
Wel zou NS de regels voor dit soort gevallen wat beter kunnen communiceren.
Dat zeker. Zowel pro-actief als tijdens een verstoring en bij treinuitval.
Waarom er nog altijd niet iets als een door rvdborgt reeds geopperd omroepbericht is bij uitval van de laatste trein(en), is onvoorstelbaar. Het is allemaal zo eenvoudig te realiseren, als NS eens gaat willen.
Nu laat NS je in de kou staan, en moet je zelf maar verzinnen wat je moet doen, om daarna op dit forum toegesproken te worden.
NS vind dit topic blijkbaar ook weer lastig enige reactie blijft wéér uit op de concrete vragen van @Henk_NL en @rvdborgt
@Henk_NL Stond er wel een bankje? En wat zei de Klantenservice? Huh? Waaro? Heino? Nog nooit van gehoord. Goedenavond . Of: Busje komt zo. Goede reis verder.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.