Nieuwe verordening reizigersrechten en aanpassing voorwaarden

  • 19 May 2023
  • 44 reacties
  • 1444 Bekeken


Toon eerste bericht

44 reacties

Reputatie 2

U vraagt, wij draaien

Reputatie 7
Badge

Ik heb nergens gezegd dat het toegestaan om vertragingen van minder dan 30 minuten op te tellen en dan te claimen als zijnde meer dan 60 minuten vertraging.

Graag de letterlijke tekst hier uit de verordening waar staat dat dit mag.

Ik bedoelde hier dat je al had geconcludeerd dat dit is wat ik doe. Je schreef eerder onderstaande

@Olav93heeft elke keer minder dan 30 minuten vertraging, maar zegt dat volgens de nieuwe eu-regels opgetelde vertraging terug gevraagd kan worden en vraagt hoe dat te doen.

 

Reputatie 7
Badge

Dank voor het posten van de tekst @rvdborgt ik kon zelf vandaag even niet eerder reagerrn helaas.

Badge +3

Hmm, dus zodra je bijv. 6 keer 20 minuten vertraging (onvoldoende voor GTbV zolang je niet over de HSL reist) bij elkaar gespaard hebt kan kan je 50% claimen voor al die reizen? 🤔

Reputatie 7
Badge

Hmm, dus zodra je 6 keer 20 minuten vertraging (onvoldoende voor GTbV zolang je niet over de HSL reist) bij elkaar gespaard hebt kan kan je 50% claimen voor al die reizen? 🤔

Nee, althans, de interpretatie van NS eerder en van mij is dat "overeenkomstig de vergoedingsregelingen van de spoorwegonderneming" betekent dat je dan recht hebt op dezelfde vergoeding als wanneer je in 1 keer die vertraging had gehad, dus een ritprijs (en dat de voorwaarden dit niet op minder dan 50% daarvan zouden mogen stellen).

Reputatie 7
Badge +3

Hmm, dus zodra je 6 keer 20 minuten vertraging (onvoldoende voor GTbV zolang je niet over de HSL reist) bij elkaar gespaard hebt kan kan je 50% claimen voor al die reizen? 🤔

De eu-regel was dat je pas vanaf 60 minuten vertraging kon claimen. In Nederland is dat met 30 minuten. Mijn interpretatie is niet dat je alles mag optellen maar dat je vertraging minder dan 1 uur (maar in Nederland meer dan 30 minuten) kunt claimen.

In de interpretatie die @Olav93  er aangeeft mag ik dus al mijn vertragingen in 1 jaar optellen. Ik heb namelijk een jaarabonnement. Goed nieuws want met 59 minuten vertraging met keuzedag krijg ik niets, maar met 2 minuten vertraging bij de volgende keuzedag kan ik 61 minuten claimen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben echt wel pro Europa, maar met dit soort regelingen vanuit de EU heb ik toch wel wat moeite. Vooral omdat hier een groot “Appels- en Peren-gehalte” aan dit soort regelingen is. De kans dat je in Duitsland, Frankrijk of voor mijn part Zweden een vertraging langer dan een uur oploopt is natuurlijk veel groter dan in Nederland. In Nederland ben je binnen 3 uur van het Noorden naar het Zuiden. In Duitsland duurt dat natuurlijk echt wel wat langer.    

Reputatie 7
Badge

De uitbreiding zoals opgenomen in de verordening is prima. Gezien de al royale vergoedingen van de GTBV-regeling vraag ik mij wel af of het niet een beetje al te gek wordt allemaal. Zou NS ondertussen de vergoedingen niet mogen verlagen ? Hetgeen conform dezelfde verordening minimaal vergoed dient te worden ligt immers aanmerkelijk lager.

Volgens de verordening zou dat inderdaad mogen en ik zou het ook wel begrijpen maar even uit mijn hoofd: staat er niet in de concessie dat NS deze regeling niet mag versoberen?

Reputatie 7
Badge

De eu-regel was dat je pas vanaf 60 minuten vertraging kon claimen. In Nederland is dat met 30 minuten.

Dat klopt.

Mijn interpretatie is niet dat je alles mag optellen maar dat je vertraging minder dan 1 uur (maar in Nederland meer dan 30 minuten) kunt claimen.

Er staat toch letterlijk "Indien tijdens de geldigheidsduur van de reispas of het abonnement herhaaldelijk vertrangingen van minder dan 60 minuten voorkomen, mogen deze vertragingen worden samengeteld en mogen de reizigers worden vergoed overeenkomstig de vergoedingsregelingen van de spoorwegonderneming"?

In de interpretatie die @Olav93  er aangeeft mag ik dus al mijn vertragingen in 1 jaar optellen. Ik heb namelijk een jaarabonnement.

Ik denk niet dat er een andere interpretatie van een abonnementsperiode mogelijk is dan 1 jaar voor een jaarabonnement, toch? Dus dat denk ik inderdaad. Met Flex betaal ik per maand en kun je per maand opzeggen dus interpreteer ik de abonnementsperiode als een maand.

Reputatie 7
Badge +3

Maar een abonnement is pas geldig als je ingecheckt hebt….

Reputatie 7
Badge

Maar een abonnement is pas geldig als je ingecheckt hebt….

Zeker niet, een abonnement is na inchecken pas een geldig vervoerbewijs, dat nuanceverschil is relevant. Maar verder stelde niemand dat hier ook ter discussie, toch?

Reputatie 7
Badge

De laatste weken was mijn woon-werkverkeer nogal een zooitje met diverse malen net geen 30 minuten vertraging, maar totaal wel ruim meer dan 60 minuten. Ik kan moeiteloos beargumenteren dat dit voor mij binnen één abonnementsperiode is geweest aangezien ik dat toevallig net een paar dagen onderbroken had en dus weer in de eerste maand zit en nog niet te maken heb met automatische verlenging en/of op elk moment op kunnen zeggen. Ik wil daarom een vergoeding aanvragen op basis van deze opgetelde vertraging, conform de nieuwe Europese verordening. Mijn vraag is nu echter: hoe moet dat?

Van bovengenoemd formulier kan ik nog geen definitieve versie vinden en in de voorwaarden van NS (AVR-NS en Voorwaarden GTBV) vind ik ook niet hoe dit moet. Heeft iemand een beter idee dan maar gewoon proberen via de chat of social media zoals een klacht? Kent een moderator hier toevallig beleid voor?

Vervelend dat het zo vaak verkeerd ging. Wanneer je vertraging hebt ervaren hebben we geen ander beleid dan de claims in te dienen voor Geld Terug bij Vertraging. 

Reputatie 2

Ik ben ook wel benieuwd wat hieruit komt. Stel je hebt Weekend Vrij. Bij 60 minuten is de vergoeding normaal 1/6 deel van de maandprijs. Je hebt 3 losse keren 20 minuten vertraging is dan de vergoeding hetzelfde als de GTBV-regeling?

Of geldt nu ook 25% van de ritprijs aangezien je je baseert op de EU-Verordening? Dit zal vaak hoger uitvallen. Overmacht en vertraging al bekend bij het inchecken zullen roet in het eten gooien.

 

Reputatie 7
Badge

Inmiddels via de chat (in een halfuur, verrassend snel) reactie dat ik maar gewoon gtbv voor één van de betreffende reizen aan moet vragen en dan op de afwijzing moet reageren. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken.

Het opvallendste verschil heeft m.i. betrekking op het handelen bij vertraging: bij een vertraging van 60 minuten of meer heeft een reiziger als de vervoerder na 100 minuten niets heeft geregeld het recht om zelf alternatief vervoer te regelen en moet de vervoerder de hiervoor gemaakte kosten vergoeden, wat NS op tot op heden vrij consequent weigerde.

Dit zal in de praktijk voornamelijk spelen bij aanrijdingen op overwegen en bij infrastoringen.

De vraag is daarnaast wat er gedeclareerd mag worden. Mag ik een helicopter huren, een taxi of moet ik met de streekbus? Ik neem toch aan dat er in alle redelijkheid wel voorwaarden zijn.

Ik vermoed dat NS in de praktijk vaker naar streekbussen zal gaan verwijzen als aangeboden alternatief.

 

In de AVR-NS wordt echter meer gewijzigd, waarbij mij opvalt dat het voortaan mogelijk wordt in plaats van de GTBV-regeling een vergoeding bij vertraging op grond van deze verordening te doen. Ik vrees dat de GTBV-regeling daarmee niet meer te zien zal zijn als nadere invulling van de regeling uit de verordening. 

Ik denk dat NS zal kijken hoe dit uitpakt en bij de nieuwe concessie de GTBV-regeling dan eventueel zal vervangen door de EU-regeling en bij kleine vertragingen dan dus niet meer zal uitkeren.

Reputatie 7
Badge

De vraag is daarnaast wat er gedeclareerd mag worden. Mag ik een helicopter huren, een taxi of moet ik met de streekbus? Ik neem toch aan dat er in alle redelijkheid wel voorwaarden zijn.

Die voorwaarde is precies dat en niks concreets. Het moet "redelijk" zijn.

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat NS zal kijken hoe dit uitpakt en bij de nieuwe concessie de GTBV-regeling dan eventueel zal vervangen door de EU-regeling en bij kleine vertragingen dan dus niet meer zal uitkeren.

Dat zou best eens kunnen ja, hoewel ze daarvoor eerder natuurlijk ook gewoon de GTBV-regeling aan hadden kunnen passen.

Badge +3

Een term als ‘redelijk’ voor vergoedingen is natuurlijk erg vaag, zie o.a. https://www.zonneplan.nl/blog/terugleververgoeding-zonnepanelen

Enkele grote energieleveranciers hebben deze vaste vergoeding flink teruggeschroefd. Zo betaalt Eneco nu nog maar 9 cent in plaats van 56,5 cent en bij Essent krijg je met 5,5 cent nog een stuk minder. Klanten met zonnepanelen zijn daarover verbolgen, omdat de energieprijzen juist sterk gestegen zijn. Voorgenoemde energiebedrijven stellen echter dat deze vergoedingen ‘marktconform’ zijn.

Dus een taxiritje (of samen een busje) naar ergens waar er wel treinen rijden zal wel lukken, maar die helikopter gaat ‘m niet worden 🤣

Reageer