beantwoord

"Optimale reisroute" bij meerdere vervoerders en Geld Terug bij Vertraging

  • 4 November 2021
  • 32 reacties
  • 1190 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@umbusko dat lusten/lasten verhaal is ook op jou van toepassing als je in Den Bosch niet uit- en weer incheckt. Die 50 km om zijn niet gratis als de route niet in de reisplanner staat.

Reputatie 5

Dat is niet waar @MoDe . Bij een incheck bij NS in Maastricht en een uitcheck bij NS in Nijmegen (of andersom) wordt altijd de prijs via Den Bosch berekend. Dat is immers de kortste NS-route.

Bovendien staat deze route dus soms wel in de reisplanner, maar niet altijd.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal inderdaad van het reismoment afhangen wat op dat moment de reisroute is die de reisplanner adviseert. Wanneer ik op dit moment een reisadvies opvraag krijg ik alleen de verbinding met overstap in Roermond te zien. 

Wanneer de reisplanner in een verstoorde situatie het alternatief via ‘s-Hertogenbosch toont zul je zonder extra kosten via die route mogen reizen.        

De complicerende factor bij GtBV is de overstap van 2 minuten in Roermond. Als NS 2 minuten te laat is mis je de aansluiting en kom je 30 minuten later in Nijmegen aan. Heb je dan recht op GtBV? Waarschijnlijk niet omdat NS maar 2 minuten te laat was. Een weeffout in het systeem.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 5

In de praktijk gaat het verhaal over “zonder extra kosten via ‘s-Hertogenbosch reizen” helemaal niet op, omdat er sprake is van twee vervoerders. Reis je met NS en Arriva, dan betaal je aan beide bedrijven afzonderlijk de kosten waar zij recht op hebben voor de betreffende trajecten. Reis je alleen met NS, dan betaal je alleen aan NS, en betaal je dus ook altijd de kosten voor de (langere) route via Den Bosch. Bij het kopen van een kaartje uit de automaat of een e-ticket kun je de route kiezen: met NS en Arriva, of alleen met NS, of vrije routekeuze. In het laatste geval betaal je altijd de hoogste prijs, de NS-prijs, maar mag je wel je route vrij kiezen. Conclusie: via Den Bosch betaal je altijd de hoofdprijs.

De complicerende factor bij GtBV is de overstap van 2 minuten in Roermond. Als NS 2 minuten te laat is mis je de aansluiting en kom je 30 minuten later in Nijmegen aan. Heb je dan recht op GtBV? Waarschijnlijk niet omdat NS maar 2 minuten te laat was.

Inderdaad, wat NS betreft is alleen de reis Maastricht-Roermond dan relevant, en daar heb je in jouw voorbeeld slechts 2 minuten vertraging.

Daarom vind ik het ook zo vreemd dat voor GTbV voor een NS-reis Maastricht-Nijmegen (die het kortst is via Den Bosch) opeens relevant is dat er ook nog een trein van Arriva vanaf Roermond rijdt. Ik zou zeggen dat dat volledig losstaat van de vervoersovereenkomst die je met NS sluit om je van M naar N te brengen.

Badge +3

Voor Maastricht - Nijmegen (kaartje uit automaat, e-ticket of trajectabonnement) geldt inderdaad een route/vervoerderskeuze.

Bij reizen op een ov-chipkaart met alleen een NS in- en uitcheck betaal je het NS tarief (dus via Den Bosch).

Via Den Bosch hoeft niet eens sneller te zijn, plan maar eens Maastricht - Arnhem i.p.v. Nijmegen.

De ‘normale’ reistijd (2:18 met Roermond - Nijmegen met Arriva) is veel korter/sneller dan de 2:36 via Den Bosch, maar de Reisplanner geeft ook keurig de optie via Den Bosch, omdat je dat een overstap scheelt.

Voor naar Nijmegen geeft de planner geen (of zelden) adviezen via Den Bosch. Bij een GTbV claim zal dus standaard het tarief met NS + Arriva vergoed worden, waarbij de vertraging tussen Maastricht en Roermond opgelopen moet zijn.

Maar… voor het geval je door vertraging de (toch al zeer krappe) overstap in Roermond mist, en dus sneller via Den Bosch kunt reizen dan lijkt dat mij de logische optie, al zal het GTbV systeem daar waarschijnlijk over vallen met als gevolg die opmerking erbij.

Badge +3

Zodra er vertraging in het spel is waardoor de reis via Den Bosch sneller is (en je dus die optie kiest!) moet men niet moeilijk doen en dat vergoeden.

Moet je dat alleen wel kunnen aantonen “als ik Arriva genomen had was ik nóg later in Nijmegen”, maar daar zullen ze bij NS dus anders over denken.

Dus zo’n claim wordt toegekend met de opmerking dat je eigenlijk toch met Arriva zou moeten?

Je hebt een punt, maar het is inderdaad een flinke omweg. Qua prijs valt het verschil wel mee trouwens, voor Maastricht - Arnhem scheelt het anderhalve euro (€ 25,21 vs. € 26,70 bij 2e klas voltarief).

Badge +3

Het zal best zo zijn dat het GTbV systeem (of bij afwijzing een persoon) uitzoekt wat de snelste manier zou zijn, al dan niet met Arriva erbij.

Neemt niet weg dat als je met NS wilde reizen én dat ook gedaan hebt (intercity’s, minder overstappen voor bijv. naar Arnhem) een preek cadeau krijgt over omreizen, en dat met Arriva sneller zou zijn?

Maastricht - Nijmegen is in dit geval interessant omdat het weliswaar een geldig reisadvies is (met Arriva vanaf Roermond) maar een hele krappe 2-minuten overstap heeft die niet eens zuiver cross-platform is.

Bij ook maar een minuut vertraging vanuit Maastricht blijft een verstandige reiziger gewoon zitten tot Den Bosch natuurlijk (de overstap op Arriva kan je vergeten) en stapt daar over, al dan niet met uit/incheck/overstap)

Den Bosch heeft geen poortjes maar wel overal paaltjes in overvloed, dus daar ‘overstappen’ zou nog wat kunnen toevoegen, maar dat moet je dan wel weten… 

Reageer