6-pers coupé als privé werkplek voor conducteur? | NS Community
beantwoord

6-pers coupé als privé werkplek voor conducteur?

  • 6 September 2022
  • 66 reacties
  • 4352 Bekeken


Toon eerste bericht

66 reacties

Reputatie 7
Badge

Als er een HC in zo'n hokje zit zou ik er gewoon gezellig bijzitten. Het is en blijft een reizigerscoupé. 😉

Dat deed ik ook een keer. De beide heren en ik waren stil (zoals het hoort in zo'n hokje!), echter toen ze merkten dat bij het volgende station het andere hokje vrij kwam, zijn ze als een haas verhuisd. Het is ze dus gewoon te doen om (betaald) te chillen i.p.v. hun werk te doen. 

 

Wat deden ze toen? Als ze op hun telefoon bezig zijn, zijn ze net zo goed aan het werk.

Reputatie 7
Badge

Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Jazeker. Zo'n 6-persoonscoupé. Volgens mij met een vierkants- of zeskantsleutel. 

Ik denk, dat ik ook zo'n sleutel ga regelen. @Thom ook eentje ? Geen gedonder meer met grijsrijders in de eersteklasse in onze privécollectie.

Ik snap je onvrede, maar misbruik en ongeoorloofd gebruik van sloten is niet toegestaan. 

Reputatie 7
Badge +4

Het was in de Benelux, nu de ICBrussel, ook niet ongebruikelijk dat een coupé was afgesloten. Deze trein is overwegend tweede klas dus dan scheelt dat in verhouding wel ruimte. Stoelen in de Stiltecoupe zijn schaars en ik lees wel eens een boek.  Ik heb er ook wel eens een opmerking over gemaakt. Ik ben echter in geen geval ooit agressief benaderd en zat toen wekelijks in die trein. 

Reputatie 5

Hallo KVe-Rdam en welkom bij de NS Community,

 

Ik schrik van je bericht. Het ligt natuurlijk wel aan de situatie waarom de coupé is afgesloten, maar er moet wel een goede reden voor zijn. Ik zet je signaal door, waarvoor bedankt. Hopelijk hoef je dit niet nogmaals mee te maken.

In welke situaties zou her dan voorkomen dat een NS coupé (tegenwoordig een schaars goed, wij reizigers willen allemaal graag zitten of desnoods dan maar staan) tijdens een treinreis is afgesloten voor reizigers en alleen toegankelijk is voor NS-personeel? Ben heel benieuwd naar het antwoord.

Badge +3

Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Jazeker. Zo'n 6-persoonscoupé. Volgens mij met een vierkants- of zeskantsleutel. 

Ik denk, dat ik ook zo'n sleutel ga regelen. @Thom ook eentje ? Geen gedonder meer met grijsrijders in de eersteklasse in onze privécollectie.

Ik snap je onvrede, maar misbruik en ongeoorloofd gebruik van sloten is niet toegestaan. 

Handhaven dan maar? Ongeoorloofd gebruik van een (1e klas, stilte) reizigerscoupé door treinpersoneel…⁉ Dat mag dus niet…

Badge +3

Welkom @Arjan1981 

Eerder in dit topic is al vermeld dat conducteurs het de normaalste zaak van de wereld vinden om zich in die treinen een ‘zeszitje’ toe te eigenen (voor eigen spulletjes of als ‘werkplek’).

@Jeroen zei al dat zoiets helemaal niet mag, dus hoe meer reizigers daarover een klacht indienen hoe beter.

Het ontaarden in woede of bedreigingen is niet nodig, bel desnoods maar 0900-TUIG (8844) want via 06 1318 1318 (NS veiligheidscentrale) zal je waarschijnlijk te horen krijgen dat een conducteur het laatste woord heeft…

Met (driehoek/vierkant) sleutels gaan rommelen om in een ‘afgesloten’ ruimte te komen is natuurlijk geen goed idee.

Patstelling dus, laat mij daar binnen en zoek zelf maar een plek voor je spulletjes, of “ga kaartjes knippen terwijl ik (1e klas reiziger, hier mijn id) op jullie spullen pas” 🤣

<sarcasme on en /off>

Reputatie 7
Badge

Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Jazeker. Zo'n 6-persoonscoupé. Volgens mij met een vierkants- of zeskantsleutel. 

Ik denk, dat ik ook zo'n sleutel ga regelen. @Thom ook eentje ? Geen gedonder meer met grijsrijders in de eersteklasse in onze privécollectie.

Ik snap je onvrede, maar misbruik en ongeoorloofd gebruik van sloten is niet toegestaan. 

Wat is er ongeoorloofd aan het tegengaan van ongeoorloofd gebruik van een slot (toevallig door NS personeel)?

Badge +3

Next… https://twitter.com/x_boris1/status/1696965278393897409

Beste NS, voor de zoveelste keer de eerste klas stiltecoupé verlaten omdat twee conducteurs de coupé ernaast als ontmoetingsruimte gebruiken. Doen of hun neus bloedt, ben er compleet klaar mee. IC1879 Schiphol- Amsterdam CS.

Ik merk dat we de laatste tijd meer nadeel dan voordeel van conducteurs lijken te hebben.  Kunnen treinen niet zonder conducteurs rijden?

Ja, dat kan. Gebeurt ook bij de andere vervoerders en overal in het buitenland 

Badge +3

De volgende… ditmaal in de https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-02-21/1058 (mét stuurstand zo te zien):

Hoi. Ik wordt zojuist weer door NS-personeel uit een 6 persoons stiltecoupé gegooid (IC Direct 18:10 van Schiphol naar Rdam). Uiteraard heb ik een geldig vervoersbewijs. Is niet de eerste keer en ook niet de eerste melding hierover. Wanneer wordt hier nu eens iets aan gedaan?

Bron: https://twitter.com/serviceklant/status/1628082235013312535

Reputatie 2

Het personeel op 1,2,3,4,5 en 6, precies zoals Wouter Koolmees het graag ziet.

Misschien die losse hokjes maar opdoeken.

Het laatste materieel met hokjes, ICR en ICM, is over een paar jaar uit dienst. 

Misschien kan men straks beveiligers gaan opleiden tot HC in de coupetjes:

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/fnv-spoor-werkt-mee-aan-noodplan-ns

Reputatie 7
Badge +3

Mij werd verteld dat ze geen eigen hokje meer hebben sinds er fietsenplekken zijn gemaakt. En ze moeten ergens hun tas kwijt…….

Het ICR op de IC direct heeft juist een enorm HC hok in het rijtuig met fietsplekken. En bij de stammen met stuurstand zelfs een HC hok én een nooit gebruikte cabine (want daar zit een loc voor).

Ergens verderop in de Twitter discussie geeft deze HC dit aan

In het HC hok zou een HC zijn of haar tas daarom niet veilig kunnen achterlaten. 

Nu heb ik zelf niet vaak met deze treinen gereisd maar in die keren nog nooit meegemaakt dat reizigers dit hokje open maakten. Geen idee dus of dit slot zo veel makkelijker open te maken dan het slot van 6 persoons coupé, maar als dat wel is dan is het zaak dat NS daar iets aan doen. Al is het nu misschien rijkelijk laat nu deze treinen op korte termijn vervangen wordt door de ICNG. Met de nieuwe trein is het probleem ook opgelost aangezien deze geen afsluitbare coupé heeft. 

Badge +3

Alsof die ‘sleutel’ het probleem is 🤣 Een zeszitje heeft geen DOM slot, en een HC hokje dus ook niet?

Edit, wat @Henk_NL zegt. Met een bierviltje is wel een uitdaging.

Off-topic, iemand vond dat alle raampjes in een trein maar altijd open moesten omdat er al een paar keer mensen die bij drukte moesten staan flauw zijn gevallen… dat komt dus door gebrek aan zuurstof NS!

Edit, wat @Henk_NL zegt. Met een bierviltje is wel een uitdaging.

Er zit wel een kern van waarheid in, maar dat hier bespreken lijkt me niet correct. Die angst kan deels door mij aangewakkerd zijn zelfs, lol. Maar dat is echt een interne zaak die NS moet oplossen. Er zijn meer kasten en luiken in de trein, en anders wel te voorzien.

Badge +3

Sowieso heb je er alleen in ICR last van, want in ICM kunnen de hokjes niet op slot.

Gouwe ouwe… met een ‘afgekocht’ Groepsticket voor 6 personen van A naar B (ik ben de hoofdreiziger en de rest stapt later in) zou je er misschien nog mee weg kunnen komen… 🤣

Reizigers op 1,2,3… een HC mag er iets van zeggen maar ik zie vrije zitplaatsen en de tas kan weg. Dus wat is het probleem?

 

Reageer