Skip to main content

Vandaag stapte ik om 17:38 op Schiphol  in de IC direct van Adam CS naar Rdam CS. Een van de 6-persoonscoupé’s van de 1e klas was op slot. Na vertrek ontgrendelde de dienstdoende conducteur de deur en ging naar binnen. Toen ik ook wilde gaan zitten blokkeerde de man mij de toegang met de mededeling dat dit zijn privé werkplek was. Toen ik daar vraagtekens bij stelde werd hij direct heel boos, ging bijna tegen me aan staan en begon met wijzende vinger vlak voor mijn gezicht te dreigen met aangifte doen, omdat ik niet direct doorliep.

Het kan toch niet waar zijn dat het claimen van een coupé door NS personeel is toegestaan met dit als reden?

Bijvoorbeeld bij een staande houding van een persoon waarbij de politie op het eerstvolgende station deze op komt halen. Of een onwel wording van een reiziger. 


Dan moet men dat bij NS aankaarten, en de slotenconstructie aanpassen. Maar dit is ook geen oplossing zo, en dit hokje is ook door iedere lullo met een Gamma vierkantsleutel te openen.

Dat dus.

Als dit het probleem is, had dit al lang door NS aangepakt moeten worden. Het is niet alsof deze treinen nog maar kort op het spoor rijden. En naast het slot van het HC hok aanpassen had er ook een goed afsluitbare kast of kluisje in dat HC hok geplaatst kunnen worden, als dit echt de reden is waarom zoveel HC's deze 6 persoons coupé claimen en afsluiten. Maar als die tas dan toch veilig in die coupé ligt is het wel zo fijn om daar als HC zelf ook bij te gaan zitten, zal comfortabeler zijn dan in het HC hok.


Ha ha, het personeel op 1,2,3,4,5 en 6, precies zoals Wouter Koolmees het graag ziet.

Misschien die losse hokjes maar opdoeken.

Wel humor maar de betalende reiziger moet op 1, 2 en 3. Veel mensen die wel reizen zijn geen echte klanten. En ik vraag me ook wel eens af hoeveel echte conducteurs we nog hebben.

Gezien het tekort aan conducteurs hebben een aantal met hun voeten gestemd en voor nieuwe conducteurs is een opleiding omgaan met agressieve idioten wel gewenst. ;)

 

Het verdwijnen van de Koploper vind ik trouwens een ramp, heerlijke trein die gelukkig nog vaak naar het noorden rijdt, ;-)


Dan moet men dat bij NS aankaarten, en de slotenconstructie aanpassen. Maar dit is ook geen oplossing zo, en dit hokje is ook door iedere lullo met een Gamma vierkantsleutel te openen.


Het laatste materieel met hokjes, ICR en ICM, is over een paar jaar uit dienst. 

Sowieso heb je er alleen in ICR last van, want in ICM kunnen de hokjes niet op slot.


Een groepsticket in de eerste klas? ;-)


Een groepsticket in de eerste klas? ;-)

Oh wacht.. nee dat dan weer niet. Einde ‘werkplek’ in dat geval (en de foto is natuurlijk niet van mij) 🤣


Nu snap ik wel waarom men zulke grote tafels wil in de trein. Anders passen die 2 laptops er niet op 🤣


Deze reactie van HCGerard vind ik ook apart. Ik heb het afsluiten van de 1e klas stiltecoupé ook meerdere keren meegemaakt in de IC-Brussel. 

 

 


Zou je mij een privébericht willen sturen zodat ik wat meer gegevens kan verzamelen? Ik zet het dan weer gelijk door.


Het lijkt mij dat NS personeel niet hele coupés voor hun zelf kunnen vorderen. Ze hebben toch hun eigen werkruimte? Maar zoals gezegd er is totaal geen regie meer binnen het bedrijf.


Kracht van de herhaling: vandaag weer een conducteur die in de trein van 18.23 van Schiphol naar Rotterdam een coupe voor 6 personen voor zichzelf had “gereserveerd”. Prima gesprek maar nu was het argument dat zijn tas heel zwaar was, en dus veilig achtergelaten moest kunnen worden bij het uitvoeren van controles in de trein.Ik denk dat ik niet eens hoef te beargumenteren dat dit onzin is. @Erryt NS en/of andere moderators: kunnen/willen jullie dit alsjeblieft intern aankaarten?


Helaas maar waar, dit gebeurt regelmatig als het treinpersoneel geen andere plek heeft om hun spullen op te bergen. Ze claimen dan een (1e klas) zeszitje als hun ‘werkplek’ en blijkbaar is dat toegestaan, althans in de IC direct met meerdere conducteurs.

Om daar nou meteen boos over te worden tegen een reiziger is een ander verhaal, maar ja we waren er niet bij.


Ik reisde vroeger wekelijks naar België met de ICBrussel en het was schering en inslag. Ik zat er gewoon in en men voegde zich bij me. Van een stiltecoupé was geen sprake meer, maar ik ben altijd correct behandeld en gerespecteerd. 

Dat op slot doen is buiten iedere orde en iemand sommeren de coupe te verlaten al helemaal. Vraag naar standplaats en dienstnummer, dan weten ze dat je weet hoe het werkt. Zonder bluf is het leven suf, lol.


Ben trouwens wel benieuwd waar die beveiligers vandaan gaan kimen. Schiphol heeft die bijvoorbeeld ook nog steeds niet bepaald over voor zo ver ik weet.

Wat Schiphol betreft was het ook gewoon een kwestie van geld, toen er een flinke zomerbonus werd gegeven was het probleem al minder. 


Als er een HC in zo'n hokje zit zou ik er gewoon gezellig bijzitten. Het is en blijft een reizigerscoupé. 😉

Een jaar of acht geleden ben ik er zelfs eens uit weggestuurd. Zonder dat hij een goede reden gaf, en enkel zei hij 'dat hij de coupe ging afsluiten'.

Ik: "Fijn voor je, maar ik wil hier zitten. Ik ben ingecheckt, heb eerste klas, en toeslag, kijk maar."

Hij: "Eruit, of ik bel de spoorwegpolitie (V&S bedoelde hij dus).

Uiteindelijk heb ik thuis maar een klacht ingediend. 

Ik heb er niks tegen als een conducteur in dat hokje zit, misschien wilt hij werken, of zit hij te passagieren. Maar hokjes afsluiten om een tas te bewaren, en als die even open staat een reiziger eruit sturen. Dat gaat mij te ver. Echt not-done. 

Over een paar jaar rijdt er ICNG, en is dit gedoe over, maar hebben we niet meer deze chille hokjes... 😥

Hopelijk keren de hokjes in het nieuwe NS interieur van de DDNG weer terug. Zoiets wat de NMBS M7 heeft is perfect 


Beste HC, hier heb je mijn ID en dan pas ik wel op je tas! 🤣


De volgende… ditmaal in de https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-02-21/1058 (mét stuurstand zo te zien):

Hoi. Ik wordt zojuist weer door NS-personeel uit een 6 persoons stiltecoupé gegooid (IC Direct 18:10 van Schiphol naar Rdam). Uiteraard heb ik een geldig vervoersbewijs. Is niet de eerste keer en ook niet de eerste melding hierover. Wanneer wordt hier nu eens iets aan gedaan?

Bron: https://twitter.com/serviceklant/status/1628082235013312535


Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Jazeker. Zo'n 6-persoonscoupé. Volgens mij met een vierkants- of zeskantsleutel. 

Ik denk, dat ik ook zo'n sleutel ga regelen. @Thom ook eentje ? Geen gedonder meer met grijsrijders in de eersteklasse in onze privécollectie.

Ik snap je onvrede, maar misbruik en ongeoorloofd gebruik van sloten is niet toegestaan. 

Wat is er ongeoorloofd aan het tegengaan van ongeoorloofd gebruik van een slot (toevallig door NS personeel)?


Welkom @Arjan1981 

Eerder in dit topic is al vermeld dat conducteurs het de normaalste zaak van de wereld vinden om zich in die treinen een ‘zeszitje’ toe te eigenen (voor eigen spulletjes of als ‘werkplek’).

@Jeroen zei al dat zoiets helemaal niet mag, dus hoe meer reizigers daarover een klacht indienen hoe beter.

Het ontaarden in woede of bedreigingen is niet nodig, bel desnoods maar 0900-TUIG (8844) want via 06 1318 1318 (NS veiligheidscentrale) zal je waarschijnlijk te horen krijgen dat een conducteur het laatste woord heeft…

Met (driehoek/vierkant) sleutels gaan rommelen om in een ‘afgesloten’ ruimte te komen is natuurlijk geen goed idee.

Patstelling dus, laat mij daar binnen en zoek zelf maar een plek voor je spulletjes, of “ga kaartjes knippen terwijl ik (1e klas reiziger, hier mijn id) op jullie spullen pas” 🤣

<sarcasme on en /off>


Sowieso heb je er alleen in ICR last van, want in ICM kunnen de hokjes niet op slot.

Gouwe ouwe… met een ‘afgekocht’ Groepsticket voor 6 personen van A naar B (ik ben de hoofdreiziger en de rest stapt later in) zou je er misschien nog mee weg kunnen komen… 🤣

Reizigers op 1,2,3… een HC mag er iets van zeggen maar ik zie vrije zitplaatsen en de tas kan weg. Dus wat is het probleem?

 


Hallo KVe-Rdam en welkom bij de NS Community,

 

Ik schrik van je bericht. Het ligt natuurlijk wel aan de situatie waarom de coupé is afgesloten, maar er moet wel een goede reden voor zijn. Ik zet je signaal door, waarvoor bedankt. Hopelijk hoef je dit niet nogmaals mee te maken.

In welke situaties zou her dan voorkomen dat een NS coupé (tegenwoordig een schaars goed, wij reizigers willen allemaal graag zitten of desnoods dan maar staan) tijdens een treinreis is afgesloten voor reizigers en alleen toegankelijk is voor NS-personeel? Ben heel benieuwd naar het antwoord.


Het was in de Benelux, nu de ICBrussel, ook niet ongebruikelijk dat een coupé was afgesloten. Deze trein is overwegend tweede klas dus dan scheelt dat in verhouding wel ruimte. Stoelen in de Stiltecoupe zijn schaars en ik lees wel eens een boek.  Ik heb er ook wel eens een opmerking over gemaakt. Ik ben echter in geen geval ooit agressief benaderd en zat toen wekelijks in die trein. 


Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Jazeker. Zo'n 6-persoonscoupé. Volgens mij met een vierkants- of zeskantsleutel. 

Ik denk, dat ik ook zo'n sleutel ga regelen. @Thom ook eentje ? Geen gedonder meer met grijsrijders in de eersteklasse in onze privécollectie.

Ik snap je onvrede, maar misbruik en ongeoorloofd gebruik van sloten is niet toegestaan. 


Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?


Reageer