beantwoord

6-pers coupé als privé werkplek voor conducteur?

  • 6 September 2022
  • 67 reacties
  • 4573 Bekeken


Toon eerste bericht

67 reacties

Vanuit NS is er vaak de wens uitgesproken om aan beide kanten van een HSL-trein een personeelslid te hebben, zodat deze zich bij een calamiteit niet door de hele trein hoeft te bewegen. Eentje een eind voorin, eentje een eind achterin. En daar valt an sich wat voor te zeggen, kunnen we over discussieren.

 

Wat ik ook niet begrijp is waarom er dan maar een 6-persoons coupe moet worden geclaimed. Er zijn genoeg minder ingrijpende manieren te bedenken om dit toch voor elkaar te krijgen.

Reputatie 7
Badge

Als er een HC in zo'n hokje zit zou ik er gewoon gezellig bijzitten. Het is en blijft een reizigerscoupé. 😉

Een jaar of acht geleden ben ik er zelfs eens uit weggestuurd. Zonder dat hij een goede reden gaf, en enkel zei hij 'dat hij de coupe ging afsluiten'.

Ik: "Fijn voor je, maar ik wil hier zitten. Ik ben ingecheckt, heb eerste klas, en toeslag, kijk maar."

Hij: "Eruit, of ik bel de spoorwegpolitie (V&S bedoelde hij dus).

Uiteindelijk heb ik thuis maar een klacht ingediend. 

Ik heb er niks tegen als een conducteur in dat hokje zit, misschien wilt hij werken, of zit hij te passagieren. Maar hokjes afsluiten om een tas te bewaren, en als die even open staat een reiziger eruit sturen. Dat gaat mij te ver. Echt not-done. 

Over een paar jaar rijdt er ICNG, en is dit gedoe over, maar hebben we niet meer deze chille hokjes... 😥

Hopelijk keren de hokjes in het nieuwe NS interieur van de DDNG weer terug. Zoiets wat de NMBS M7 heeft is perfect 

Reputatie 7
Badge +3

Ben trouwens wel benieuwd waar die beveiligers vandaan gaan kimen. Schiphol heeft die bijvoorbeeld ook nog steeds niet bepaald over voor zo ver ik weet.

Wat Schiphol betreft was het ook gewoon een kwestie van geld, toen er een flinke zomerbonus werd gegeven was het probleem al minder. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik reisde vroeger wekelijks naar België met de ICBrussel en het was schering en inslag. Ik zat er gewoon in en men voegde zich bij me. Van een stiltecoupé was geen sprake meer, maar ik ben altijd correct behandeld en gerespecteerd. 

Dat op slot doen is buiten iedere orde en iemand sommeren de coupe te verlaten al helemaal. Vraag naar standplaats en dienstnummer, dan weten ze dat je weet hoe het werkt. Zonder bluf is het leven suf, lol.

Zou je mij een privébericht willen sturen zodat ik wat meer gegevens kan verzamelen? Ik zet het dan weer gelijk door.

Badge +3

Helaas maar waar, dit gebeurt regelmatig als het treinpersoneel geen andere plek heeft om hun spullen op te bergen. Ze claimen dan een (1e klas) zeszitje als hun ‘werkplek’ en blijkbaar is dat toegestaan, althans in de IC direct met meerdere conducteurs.

Om daar nou meteen boos over te worden tegen een reiziger is een ander verhaal, maar ja we waren er niet bij.

Reputatie 7
Badge +1

Deze reactie van HCGerard vind ik ook apart. Ik heb het afsluiten van de 1e klas stiltecoupé ook meerdere keren meegemaakt in de IC-Brussel. 

 

 

Reputatie 7
Badge

Het lijkt mij dat NS personeel niet hele coupés voor hun zelf kunnen vorderen. Ze hebben toch hun eigen werkruimte? Maar zoals gezegd er is totaal geen regie meer binnen het bedrijf.

Reputatie 2

Kracht van de herhaling: vandaag weer een conducteur die in de trein van 18.23 van Schiphol naar Rotterdam een coupe voor 6 personen voor zichzelf had “gereserveerd”. Prima gesprek maar nu was het argument dat zijn tas heel zwaar was, en dus veilig achtergelaten moest kunnen worden bij het uitvoeren van controles in de trein.Ik denk dat ik niet eens hoef te beargumenteren dat dit onzin is. @Erryt NS en/of andere moderators: kunnen/willen jullie dit alsjeblieft intern aankaarten?

Badge +3

Beste HC, hier heb je mijn ID en dan pas ik wel op je tas! 🤣

Reputatie 7
Badge +4

Ha ha, het personeel op 1,2,3,4,5 en 6, precies zoals Wouter Koolmees het graag ziet.

Misschien die losse hokjes maar opdoeken.

Wel humor maar de betalende reiziger moet op 1, 2 en 3. Veel mensen die wel reizen zijn geen echte klanten. En ik vraag me ook wel eens af hoeveel echte conducteurs we nog hebben.

Gezien het tekort aan conducteurs hebben een aantal met hun voeten gestemd en voor nieuwe conducteurs is een opleiding omgaan met agressieve idioten wel gewenst. ;)

 

Het verdwijnen van de Koploper vind ik trouwens een ramp, heerlijke trein die gelukkig nog vaak naar het noorden rijdt, ;-)

Dan moet men dat bij NS aankaarten, en de slotenconstructie aanpassen. Maar dit is ook geen oplossing zo, en dit hokje is ook door iedere lullo met een Gamma vierkantsleutel te openen.

Reputatie 7
Badge +3

Dan moet men dat bij NS aankaarten, en de slotenconstructie aanpassen. Maar dit is ook geen oplossing zo, en dit hokje is ook door iedere lullo met een Gamma vierkantsleutel te openen.

Dat dus.

Als dit het probleem is, had dit al lang door NS aangepakt moeten worden. Het is niet alsof deze treinen nog maar kort op het spoor rijden. En naast het slot van het HC hok aanpassen had er ook een goed afsluitbare kast of kluisje in dat HC hok geplaatst kunnen worden, als dit echt de reden is waarom zoveel HC's deze 6 persoons coupé claimen en afsluiten. Maar als die tas dan toch veilig in die coupé ligt is het wel zo fijn om daar als HC zelf ook bij te gaan zitten, zal comfortabeler zijn dan in het HC hok.

Reputatie 7
Badge +2

Het laatste materieel met hokjes, ICR en ICM, is over een paar jaar uit dienst. 

Sowieso heb je er alleen in ICR last van, want in ICM kunnen de hokjes niet op slot.

Reputatie 7
Badge +4

Een groepsticket in de eerste klas? ;-)

Badge +3

Een groepsticket in de eerste klas? ;-)

Oh wacht.. nee dat dan weer niet. Einde ‘werkplek’ in dat geval (en de foto is natuurlijk niet van mij) 🤣

Reputatie 7
Badge +1

Nu snap ik wel waarom men zulke grote tafels wil in de trein. Anders passen die 2 laptops er niet op 🤣

Reputatie 3

Ik heb het ook een keer meegemaakt en hier ook gemeld, maar dat topic is nu niet meer te vinden. Het was de internationale trein uit Brussel en het betrof twee Belgische conducteurs, die de coupé afsloten als ze moesten fluiten. Later kwam ik er bij zitten. Ze zaten onophoudelijk te praten ondanks dat het een stiltecoupé was. Toen ze weer moesten fluiten kreeg ik toegebeten dat ik van hun spullen moest afblijven.

Reputatie 7
Badge

Misschien kan men straks beveiligers gaan opleiden tot HC in de coupetjes:

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/fnv-spoor-werkt-mee-aan-noodplan-ns

Wel goed om te lezen dat FNV een heel klein beetje bijdraait wat betreft conducteurs op treinen. Nu nog hopen dat de nadruk op het tijdelijke karakter vooral is om dit aan leden te kunnen verkopen en in ieder geval de tweede conducteur weg kan blijven als blijkt dat deze aanpassing niet of nauwelijks tot een verslechtering leidt.

Ben trouwens wel benieuwd waar die beveiligers vandaan gaan kimen. Schiphol heeft die bijvoorbeeld ook nog steeds niet bepaald over voor zo ver ik weet.

Hallo KVe-Rdam en welkom bij de NS Community,

 

Ik schrik van je bericht. Het ligt natuurlijk wel aan de situatie waarom de coupé is afgesloten, maar er moet wel een goede reden voor zijn. Ik zet je signaal door, waarvoor bedankt. Hopelijk hoef je dit niet nogmaals mee te maken.

Reputatie 7
Badge

Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Reputatie 3

Jezus zeg, als ik het zo lees is het vooral de ICD waar de conducteurs zo reageren. Ik heb veelal fijne aanvaringen met conducteurs alleen reis ik nooit in die 6-man coupe(wegens personal space thanks). 
 

Dit allemaal ter zijde. Lieve NS, stuur eventjes een lieve algemene mail door naar alle HC’s enzovoorts. Zo confronterend reageren en dreigen met V&S of de trein uit = geen service hé.
 

Ik ben spontaan geneigd om er nu juist expres erbij te gaan zitten om te kijken hoe ver ze die confrontatie willen pushen.

 

 

Reputatie 3

Dan moet men dat bij NS aankaarten, en de slotenconstructie aanpassen. Maar dit is ook geen oplossing zo, en dit hokje is ook door iedere lullo met een Gamma vierkantsleutel te openen.

Dat dus.

Als dit het probleem is, had dit al lang door NS aangepakt moeten worden. Het is niet alsof deze treinen nog maar kort op het spoor rijden. En naast het slot van het HC hok aanpassen had er ook een goed afsluitbare kast of kluisje in dat HC hok geplaatst kunnen worden, als dit echt de reden is waarom zoveel HC's deze 6 persoons coupé claimen en afsluiten. Maar als die tas dan toch veilig in die coupé ligt is het wel zo fijn om daar als HC zelf ook bij te gaan zitten, zal comfortabeler zijn dan in het HC hok.

O, maar dat laatste gebeurt ook, hoor. Zoals gisteren in IC1164: drie hc's, waarvan er twee voor elke stop uitrukten voor de treinafhandeling en de derde bewaakte het hokje. En natuurlijk zaten ze tussendoor gezellig te keuvelen in plaats van hun werk te doen!

Reputatie 2

Zou je mij een privébericht willen sturen zodat ik wat meer gegevens kan verzamelen? Ik zet het dan weer gelijk door.

Doe ik graag Erryt. Vooral niet om te klagen maar omdat ik wil dat het OV er aantrekkelijker op wordt!

Badge +3

Gewoon blijven zitten in die 6-zitjes.

Dreigen met een boete slaat nergens op, en de trein uit gooien levert ze een boa-klacht op (als je de weg weet) Tja, conducteurs zijn nog boa voorlopig!

Tot die tijd (dat je de trein zou moeten verlaten, een boete zal je sowieso niet krijgen) heb je een gegarandeerde zitplaats, in die 1e klas stiltecoupé 🤣

Daarna waarschijnlijk ook nog wel (als V&S medewerkers je gelijk geven). Hier is het écht stil zeggen de pictogrammen, die een kleuter begrijpt.

Handhaving… nagenoeg nul komma nul maar als een HC daar wil bivakkeren is de beer los… 🙄

Reageer