beantwoord

Aantekening werd een boete


MIjn zoon (16 jaar) reisde dit weekend met de trein naar Rotterdam.

Hij bleek in een eersteklas coupe te zitten, maar dat had hij zelf niet door.
Bij de controle door de conducteur werd hem gezegd dat er een aantekening gemaakt zou worden maar dat hij kon blijven zitten.

Dezelfde dag nog kreeg ik van NS een mail dat hij 20 euro boete hiervoor kreeg.

Best gek toch?

 

icon

Beste antwoord door Momo 8 March 2022, 22:28

Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 7
Badge +1

[quote]

Trein geraakt die evacuatie uitvoerde in zuiden van Oekraïne

Een trein die onderweg was om burgers te evacueren uit de Oekraïense plaats Lyman, in de regio Loehansk, is in de nacht van zaterdag op zondag getroffen bij een bombardement. Volgens de Oekraïense spoorwegen kwam de conducteur om het leven en raakte een persoon gewond.

[/quote]

Erg nieuws. Maar wie is er nu dood ? De controleur of de machinist ?

De machinist waarschijnlijk. ‘Conducteur’ is vlaams voor machinist.

Dat heb ik nog nooit iemand horen gebruiken in die betekenis (toch niet in het Nederlands :). Het lijkt me hier een geval van verkeerde vertaling of een journalist die het niet zo precies weet (komt vaker voor bij spoorse onderwerpen).

Het NMBS’iaans is “treinbestuurder”, de gewone mensen gebruiken o.a. "machinist” of "bestuurder”. Het NMBS’iaans voor conducteur is "treinbegeleider”, de gewone mensen gebruiken o.a. "conducteur” (!), “(trein)wachter” (dat verdwijnt wel langzaam) of "controleur”.

Zie ook dit artikeltje.

In Nederland werd vroeger ook de term "kaartjesknipper" gebruikt maar dat hoor je tegenwoordig bijna niet meer.

Reputatie 7
Badge +1

In Nederland werd vroeger ook de term "kaartjesknipper" gebruikt maar dat hoor je tegenwoordig bijna niet meer.

In België hoor ik dat ook nog wel eens heel af en toe maar men weet doorgaans wel dat het verouderd is.

Reputatie 7

In Nederland werd vroeger ook de term "kaartjesknipper" gebruikt maar dat hoor je tegenwoordig bijna niet meer.

 

Het probleem is natuurlijk, dat de Nederlandse kaartjesknipper geen kaartjes meer knipt.

 

Wij waren afgelopen zomer mee met de stoomtrein van de Stoomtrein Goes Borssele (aanrader trouwens). De kaartjesknipper kwam onze coupé binnen en nam uitgebreid de tijd om aan onze kleintjes uit te leggen, dat hij de kaartjes controleert en dan ‘knipt’ ofwel (aldus hemzelf) er een gaatje in maakt. En vervolgens toonde hij trots dat gaatje. En de kinderen mochten ook eens.

Mijn kinderen keken hem aan met zo’n blik van ‘op zijn kop gevallen en blijven stuiteren, zeker ?’

Bij ons knipt de controleur immers altijd een gaatje in het kaartje. Was dat nieuws dan ?

Ik heb ze uitgelegd, dat er in Nederland geen kaartjes meer zijn om gaatjes in te knippen.

“Mag iedereen dan gratis mee in de eersteklasse, papa ?”

Euhm, wel ja...maar dat bedoelde ik eigenlijk niet te zeggen.

Reageer