beantwoord

Aantekening werd een boete


MIjn zoon (16 jaar) reisde dit weekend met de trein naar Rotterdam.

Hij bleek in een eersteklas coupe te zitten, maar dat had hij zelf niet door.
Bij de controle door de conducteur werd hem gezegd dat er een aantekening gemaakt zou worden maar dat hij kon blijven zitten.

Dezelfde dag nog kreeg ik van NS een mail dat hij 20 euro boete hiervoor kreeg.

Best gek toch?

 

icon

Beste antwoord door Momo 8 March 2022, 22:28

Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het vooral best gek dat iemand van 16 niet doorheeft dat-ie in een eerste klas coupe zit.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat hij daar een volgende keer wel beter op zal letten.

 

Wel goed om te lezen dat er blijkbaar toch wordt gecontroleerd. 

 

Reputatie 7

Zie dat ik iets te stellig ben geweest. Wereldwijd blijken er op de ca. 650 lijnen (tenminste) nog 3 lijnen te bestaan waarbij een 1e klas compartiment nog wordt gebruikt. Excuus ! Onwaarheden horen hier niet verkondigd te worden.

Gecorrigeerd bericht:

Het treinvervoer in Nederland functioneert, in toenemende mate, als een metrosysteem. Wereldwijd is er, op enkele uitzonderingen na, geen metro meer te vinden waarbij nog een klasse-indeling bestaat en dat is niet voor niets.

Reputatie 7
Badge +3

Met het huidige controleniveau in de trein kan het tientallen reizen duren voordat iemand een keer wordt aangesproken op het wederrechtelijk plaatsnemen in de 1e klas.

Wat mij betreft stopt NS met controleren in de 2e klas op trajecten waar heel veel stations met poortjes zijn en wordt alle controlecapaciteit ingezet op het opsporen en beboeten van de reizigers die niet betaald hebben voor de 1e klas. Maar dan moet NS dat natuurlijk wel als strategisch doel formuleren, al het controlerend personeel instrueren en luid en duidelijk communiceren dat er echt gecontroleerd wordt in de 1e klas. Met de huidige wind die er waait bij NS zie ik het er helaas niet van komen.

Reputatie 7
Badge

Als NS haar verliezen wat wil terugschroeven kan ik wel een gratis tip geven. Controleer de eerste klas tussen Gouda en Rotterdam en nog wat intensiever vanaf Alexander in de middag. Kunnen met gemak 10+ boetes worden uitgeschreven voor grijsrijden, geen mondkapje en/of in een enkel geval voeten op de stoel.

Voor een enkele conducteur is dat niet te doen, maar ik denk dat Marjan van Rintel prioriteiten moet stellen en het bedrijf eens goed moet gaan leiden. Nu lijkt het soms meer op lijden. Dus zorg voor genoeg S&V teams Marjan of dubbele conducteur-bezetting en neem vooral ook een keer zelf de trein om te snappen hoe het er op de rijdende werkvloer aan toe gaat.

Voor corona was controle al mager, maar nu is het tijd voor controle 2.0, net zoals bij andere vervoerders en in de buurlanden. Het kan wel Marjan, ook in landen waar vakbonden een sterke invloed hebben wordt er gecontroleerd.

Reputatie 7

 

Wat mij betreft stopt NS met controleren in de 2e klas op trajecten waar heel veel stations met poortjes zijn en wordt alle controlecapaciteit ingezet op het opsporen en beboeten van de reizigers die niet betaald hebben voor de 1e klas. 

 

Dan zal heel snel duidelijk worden dat de kosten hiervan bij lange na niet opwegen tegen de baten. Dat zal het definitieve einde van de mallotige en hinderlijke indeling in klassen betekenen. De inzet van de trein, als openbaar vervoer, zal vervolgens eindelijk kunnen worden geoptimaliseerd. Zou in de nabije toekomst weleens hard nodig kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge

Een enkeling heeft het mss echt niet door, maar ik hoor praktisch dagelijks zelf bedachte ‘legitieme’redenen die ‘stil’ overlegd worden waarom in de eerste klas zitten gewoon kan.

De aantekening is de verhoging van de ritprijs en aangezien je dan betaalt, kun je blijven zitten. Je betaalt immers voor het product dat je ‘afneemt’.

Conducteur zou een voorbeeld moeten zijn voor veel collega’s die niet controleren.

 

Reputatie 7

De eufemistische term "aantekening" mag anders, in het kader van heldere communicatie, maar verder goed te lezen dat er nog gecontroleerd werd en scheefrijders daarbij niet alleen maar vriendelijk worden verzocht om even te verhuizen. Of je dan 16 bent of 86 doet er niet toe.

Reputatie 7

De eufemistische term "aantekening" mag anders, in het kader van heldere communicatie, maar verder goed te lezen dat er nog gecontroleerd werd en scheefrijders daarbij niet alleen maar vriendelijk worden verzocht om even te verhuizen. Of je dan 16 bent of 86 doet er niet toe.

 

Tsja.

Elk volk heeft zo zijn eigen jargon. En bij de Nederlandse Spoorwegen zijn ze er helemaal gek op.

Een Belgische collega van mij ontmoette in Nederland ooit eens een boa die hem aanzegde te moeten handhaven. Zijn reactie: “Haaft gij maar fijn hand, vrind !”

Geen idee wat handhaven betekent. En boa's vinden wij alleen in de glazen bakken van het reptielenverblijf.

Toch zou ik wel vermoeden dat een aantekening in dit specifieke geval een probleem is. Anders zou die kaartjesknipper wel een bijzonder nijvere student zijn geweest.

 

Mocht u het zich afvragen: in België zitten de passagiers op de trein toch gelukkig wel in de trein. De treinbegeleider zit meestal ook binnen - die komt er niet achteraan rennen. En de conducteur zit zelfs vooraan, om de knopjes te bedienen.

Reputatie 6

Ik vind het vooral best gek dat iemand van 16 niet doorheeft dat-ie in een eerste klas coupe zit.

Ik ben een flink stuk ouder maar het is mij ook wel eens overkomen. Het was altijd laat in de avond als ik de trein nam. Instappen, linksom de 2de klasse in en half slaperig neerploffen. Vaste gewoonte. Een enkele keer vertrok de trein vanaf de andere kant van het perron. Instappen, linksom en neerploffen zoals altijd. De HC zag me regelmatig en die keer vroeg hij of ik op de luxe tour was….. Het duurde een tijdje en de HC begon steeds harder te lachen omdat ik niet snapte wat hij bedoelde. Uiteindelijk er samen om gelachen. Die keer zonder bijbetalen in de eerste klas gezeten…

 

Badge +3

Dan zal heel snel duidelijk worden dat de kosten hiervan bij lange na niet opwegen tegen de baten.

Ik denk het tegenovergestelde, want een HC hoeft dan maar pakweg 20% van de zitplaatsen te controleren (dus kan dat vaker doen op een lang traject), plus het aantal ‘afwijkingen’ in de 1e klas is blijkbaar veel groter dan in de 2e klas. De kans dat je er iemand uit pikt is dus groter.

Een HC op Twitter vertelde dat ze er op één dag in het weekend 7 uitgeschreven/geregistreerd had, in een niet eens zo drukke trein.

Bij Flex is de ‘boete’ inderdaad wat lager, 20 euro i.p.v. 50 plus het verschil tussen 1e en 2e klas bijbetalen, maar de echte zwartrijders (die helemaal geen geldig vervoerbewijs hebben) zullen er niet voor schromen om ook 1e klas te gaan zitten, dus die pak je dan ook nog mee.

Totdat men weet dat er alleen controle is in de 1e klas en vervolgens 2e klas gaat zwartreizen. Dat zou je dan nog kunnen opvangen door boa teams af en toe een 100% controle in de 2e klas te laten doen, zoals men ook doet op het traject Gouda - Alphen a/d Rijn.

Reputatie 7

In Nederland werd vroeger ook de term "kaartjesknipper" gebruikt maar dat hoor je tegenwoordig bijna niet meer.

 

Het probleem is natuurlijk, dat de Nederlandse kaartjesknipper geen kaartjes meer knipt.

 

Wij waren afgelopen zomer mee met de stoomtrein van de Stoomtrein Goes Borssele (aanrader trouwens). De kaartjesknipper kwam onze coupé binnen en nam uitgebreid de tijd om aan onze kleintjes uit te leggen, dat hij de kaartjes controleert en dan ‘knipt’ ofwel (aldus hemzelf) er een gaatje in maakt. En vervolgens toonde hij trots dat gaatje. En de kinderen mochten ook eens.

Mijn kinderen keken hem aan met zo’n blik van ‘op zijn kop gevallen en blijven stuiteren, zeker ?’

Bij ons knipt de controleur immers altijd een gaatje in het kaartje. Was dat nieuws dan ?

Ik heb ze uitgelegd, dat er in Nederland geen kaartjes meer zijn om gaatjes in te knippen.

“Mag iedereen dan gratis mee in de eersteklasse, papa ?”

Euhm, wel ja...maar dat bedoelde ik eigenlijk niet te zeggen.

Reputatie 7

Mocht u het zich afvragen: in België zitten de passagiers op de trein toch gelukkig wel in de trein. De treinbegeleider zit meestal ook binnen - die komt er niet achteraan rennen. En de conducteur zit zelfs vooraan, om de knopjes te bedienen.

De NMBS gebruikt het woord "conducteur” niet. Reizigers soms wel, maar dan in de betekenis zoals in Nederland. De machinist heet bij de NMBS "treinbestuurder”. Reizigers gebruiken het NMBS’iaans amper.

Kijk anders even op de wervingssite van Belgian Train (de SNCB dus). Hint: die conducteurs knippen de kaartjes niet. Ze hebben vooraan de plaats met het mooiste uitzicht.

 

 

Uiteraard heb ik het over het gebruik in het Nederlands. Ik woon overigens in België.

 

Dan is het u hopelijk ook opgevallen, dat men in het grootste gedeelte van België Frans spreekt. En dat men de twee talen vrolijk door elkaar slaat.

 

Ik was toevallig in Antwerpen Centraal Station toen een ploeg politie-agenten weer eens kleuterleidster moesten spelen tegen de troepen aankomende Nederlanders .Die vonden namelijk, dat ze geen mondmasker moeten dragen en dat dat onderwerp open voor discussie is. Twee keer 'neen', natuurlijk.

Op een gegeven moment had één der politie-inspecteurs er genoeg van en die sloot de ‘discussie’ af met “Awel, ja… en ik heb nen matrak”

Dat is niet het moment om hem er dan op te wijzen, dat dat in het Nederlands ‘een knuppel’ heet.

 

Dat is een misverstand over de 1e klas. Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn heeft 1e klas meerwaarde voor de mensen die ervoor willen betalen.

 

Euh… als echt alle stoelen bezet zijn, wat is dan de meerwaarde van een eersteklaskaartje ? De stelling van BrunoEst lijkt mij correct. De meerwaarde van een eersteklaskaartje is dat je een zitplaats hebt. Sterker nog: als je per ongeluk in een bomvolle trein een lege coupé vindt, dan moet je nog maar eens goed kijken of er niet een grote “1” ergens hangt.

Overigens zie ik niet in, waarom het onderscheid dan moet worden afgeschaft. Dat is toch een prima keuze die men kan maken ? Extra geld in ruil voor een zitplaats ?

Enfin, die keuze wordt dus wel volledig ondergraven als men niet controleert.

Dat is een misverstand over de 1e klas. Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn heeft 1e klas meerwaarde voor de mensen die ervoor willen betalen.

De eerste klas vervoert voornamelijk lucht. 

Mocht u het zich afvragen: in België zitten de passagiers op de trein toch gelukkig wel in de trein. De treinbegeleider zit meestal ook binnen - die komt er niet achteraan rennen. En de conducteur zit zelfs vooraan, om de knopjes te bedienen.

De NMBS gebruikt het woord "conducteur” niet. Reizigers soms wel, maar dan in de betekenis zoals in Nederland. De machinist heet bij de NMBS "treinbestuurder”. Reizigers gebruiken het NMBS’iaans amper.

Kijk anders even op de wervingssite van Belgian Train (de SNCB dus). Hint: die conducteurs knippen de kaartjes niet. Ze hebben vooraan de plaats met het mooiste uitzicht.

 

 

Uiteraard heb ik het over het gebruik in het Nederlands. Ik woon overigens in België.

 

Dan is het u hopelijk ook opgevallen, dat men in het grootste gedeelte van België Frans spreekt. En dat men de twee talen vrolijk door elkaar slaat.

 

Ik was toevallig in Antwerpen Centraal Station toen een ploeg politie-agenten weer eens kleuterleidster moesten spelen tegen de troepen aankomende Nederlanders .Die vonden namelijk, dat ze geen mondmasker moeten dragen en dat dat onderwerp open voor discussie is. Twee keer 'neen', natuurlijk.

Op een gegeven moment had één der politie-inspecteurs er genoeg van en die sloot de ‘discussie’ af met “Awel, ja… en ik heb nen matrak”

Dat is niet het moment om hem er dan op te wijzen, dat dat in het Nederlands ‘een knuppel’ heet.

 

Dat is een misverstand over de 1e klas. Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn heeft 1e klas meerwaarde voor de mensen die ervoor willen betalen.

Overigens zie ik niet in, waarom het onderscheid dan moet worden afgeschaft. Dat is toch een prima keuze die men kan maken ? Extra geld in ruil voor een zitplaats ?

Het grootste bezwaar is dat de eerste klas onevenredig veel ruimte in beslag neemt. In intercity's een kwart van het totaal voor meestal niet meer dan een handjevol reizigers.

Ik was toevallig in Antwerpen Centraal Station toen een ploeg politie-agenten weer eens kleuterleidster moesten spelen tegen de troepen aankomende Nederlanders .Die vonden namelijk, dat ze geen mondmasker moeten dragen en dat dat onderwerp open voor discussie is. Twee keer 'neen', natuurlijk.

Och dat is bijna altijd als de IC Brussel aankomt in Antwerpen, ik stap er vaak over ipv in Mechelen. Soms met rode Securail erbij, soms enkel politie. Staan veelal zuchtend de mondmaskers te gebaren aan Hollanders.

 

Gelukkig is’t gedaan nu op de perrons, al schijnt de stationschef van Antwerpen al een eigen visie te hebben op dat geheel. Goed, ik ga het zondag weer meemaken.

Reputatie 7
Badge +1

Het treinvervoer in Nederland functioneert, in toenemende mate, als een metrosysteem. Wereldwijd is er geen metro meer te vinden die nog een klasse-indeling hanteert en dat is niet voor niets.

 

Klopt ook al niet. De metroś in de Emirates/Dubai en vermoedelijk (maar moeilijk te sjekken) Saoedi- hebben dus WEL Gold Class=super de luxe en met extra hoge toeslag wat dus ook best 1e  of business genoemd kan worden.

Zoals zo veel zaken aldaar: dat is voor de locals met poen zat, de 90% werkende klasse-veelal Aziaten, en de toeristen, dus westerlingen, kunnen het best af met gewone standard.

WEL weer zo´n vervelende chipcard nodig, die enkel met forse bedragen kan worden geladen en die je dus flink overbetaalt. Gerund door de nijvere TransDEV-die alhier de Connexxion doet.

 

Reputatie 7

Ook één metrolijn in Hongkong heeft een 1e klascompartiment.

Reputatie 7
Badge +3

De aantekening betekent een correctietarief en dan mag je inderdaad 1e klas blijven zitten omdat je dan betaalt voor die 1e klas. Wel vind ik dat het door de conducteur duidelijk moet worden gezegd dat die aantekening/registratie betekent dat je dat correctietarief moet betalen. Door alleen te zeggen dat er een aantekening wordt gemaakt beseffen reizigers niet dat er een consequentie aan vast zit.

Reputatie 7
Badge

Nou ja, zoonlief weet voortaan waar de eerste klasse is :joy:

Reputatie 7

Ik vind hier eigenlijk niets geks aan.

De conducteur heeft gezegd, dat er een ‘aantekening’ wordt gemaakt, maar dat de zoon mag blijven zitten in de (verkeerde en duurdere) klasse.

Waarom zou de zoon dan nog kunnen denken, dat dat geen extra centjes kost ?

Ik denk wel, dat deze conducteur tot een toelichting bereid zou zijn indien de zoon zou hebben doorgevraagd.

 

 

 

Badge +3

Ik herhaal nog maar eens mijn ‘anekdote’ van enkele jaren geleden over 1e klas plaats nemen tegenover een HC op vrijdagavond rond 22.00 in een trein van Woerden (het eerste station in Nederland met poortjes overigens) naar Utrecht.

Het was een ritje van een kwartier (want het was de sprinter). Ik vraag hem of hij niet moet controleren (mijzelf bijvoorbeeld) maar “welnee joh, ik pik ze er wel uit”. Hoe dan?

Hij staat op, loopt de 2e klas in en voordat iemand het wist stonden er 4 jongeren (zal ze voor het gemak maar bontkraagjes noemen) tegen hem te schelden/gebaren met middelvingers, en vervolgens op Vleuten of Terwijde of Leidsche Rijn tegen de trein te schoppen en te spugen. Hartstikke stoer natuurlijk, zal vast de nodige ‘kut NS’ reacties op social media gekregen hebben… :sweat_smile:

De boodschap die ze meekregen was “niet in mijn trein, ga eerst maar inchecken”. Klein applausje van sommige reizigers. HC gaat doodkalm weer zitten en zegt “zo doen we dat dus meneer”.

Het hele schouwspel heeft al met al geen cent aan boetes opgeleverd, en als het de intercity was (10 minuten tussen Woerden en Utrecht) zou hij geen eens tijd hebben om UvB’s uit te schrijven. Dan zou V&S opgetrommeld moeten worden om ze op het perron in Utrecht te ‘verwelkomen’.

Feit is dus wel dat poortjes op stations zoals Woerden (geen toezicht/personeel) bijzonder weinig doen tegen personen die er maling aan hebben. De reactie van @Raymond123 snap ik dus wel, over Gouda - Rotterdam.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad zo dat in veel landen in stoptreinen, S-Bahn of andere regionale treinen er geen 1e klas meer is. Maar dat regionale verkeer is tariefmatig vaak volkomen gesplitst van de langeafstandstreinen. In Nederland rijden op veel trajecten zowel Sprinters als IC’s en wordt het tarief veelal berekend op basis van in- en uitcheck. Het systeem weet niet met welke treincategorie (IC of Sprinter) je gereisd hebt. Wanneer je de 1e klas uit alle Sprinters zou slopen dan wordt het reizen met een enkele incheck bij NS onmogelijk als je van een Sprinter op een IC overstapt.

Het is bij NS in de huidige constellatie dus alles of niets: of alle treinen 1e klas of geen enkele trein. Je zou het in de Sprinters kunnen oplossen door per treinstel een stoel of 8 te houden voor de 1e klas. 

Aan de ene kant zie ik wel iets in het volledig afschaffen van de 1e klas. Aan de andere kant is het potentieel een behoorlijk verdienmodel voor NS. Maar dan moet er wel werk gemaakt worden van de service en controle voor de reizigers die extra willen betalen voor extra reiscomfort. NS toont heel slecht gastheer/vrouw-schap door niet te handhaven in de 1e klas.

Reputatie 7

Aan de ene kant zie ik wel iets in het volledig afschaffen van de 1e klas. Aan de andere kant is het potentieel een behoorlijk verdienmodel voor NS. 

Het exploiteren van slechts één klasse is potentieel evenzo een behoorlijk verdienmodel.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een misverstand over de 1e klas. Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn heeft 1e klas meerwaarde voor de mensen die ervoor willen betalen.

Reageer