Het is inderdaad zo dat in veel landen in stoptreinen, S-Bahn of andere regionale treinen er geen 1e klas meer is. Maar dat regionale verkeer is tariefmatig vaak volkomen gesplitst van de langeafstandstreinen. In Nederland rijden op veel trajecten zowel Sprinters als IC’s en wordt het tarief veelal berekend op basis van in- en uitcheck. Het systeem weet niet met welke treincategorie (IC of Sprinter) je gereisd hebt. Wanneer je de 1e klas uit alle Sprinters zou slopen dan wordt het reizen met een enkele incheck bij NS onmogelijk als je van een Sprinter op een IC overstapt.
Het is bij NS in de huidige constellatie dus alles of niets: of alle treinen 1e klas of geen enkele trein. Je zou het in de Sprinters kunnen oplossen door per treinstel een stoel of 8 te houden voor de 1e klas.
Aan de ene kant zie ik wel iets in het volledig afschaffen van de 1e klas. Aan de andere kant is het potentieel een behoorlijk verdienmodel voor NS. Maar dan moet er wel werk gemaakt worden van de service en controle voor de reizigers die extra willen betalen voor extra reiscomfort. NS toont heel slecht gastheer/vrouw-schap door niet te handhaven in de 1e klas.
Het is inderdaad zo dat in veel landen in stoptreinen, S-Bahn of andere regionale treinen er geen 1e klas meer is. Maar dat regionale verkeer is tariefmatig vaak volkomen gesplitst van de langeafstandstreinen. In Nederland rijden op veel trajecten zowel Sprinters als IC’s en wordt het tarief veelal berekend op basis van in- en uitcheck. Het systeem weet niet met welke treincategorie (IC of Sprinter) je gereisd hebt. Wanneer je de 1e klas uit alle Sprinters zou slopen dan wordt het reizen met een enkele incheck bij NS onmogelijk als je van een Sprinter op een IC overstapt.
Je kunt eerste klas ook regelen via een vaste toeslag die niet afstandsafhankelijk, bijv. €10 per enkele reis.
In Duitsland bestaat trouwens ook eerste klas tarief voor regionale treinen, de helft van die treinen (meest RE) heeft wel eerste klas, de andere helft (meest RB/S) niet.
Een vaste toeslag is idioot duur voor korte trajecten.
Lijkt me ook geen goed idee.
Mocht u het zich afvragen: in België zitten de passagiers op de trein toch gelukkig wel in de trein. De treinbegeleider zit meestal ook binnen - die komt er niet achteraan rennen. En de conducteur zit zelfs vooraan, om de knopjes te bedienen.
De NMBS gebruikt het woord "conducteur” niet. Reizigers soms wel, maar dan in de betekenis zoals in Nederland. De machinist heet bij de NMBS "treinbestuurder”. Reizigers gebruiken het NMBS’iaans amper.
En plein public met veel overtuiging een enorme connerie debiteren… da’s toch wel een Nederlandse specialiteit.
Kijk anders even op de wervingssite van Belgian Train (de SNCB dus). Hint: die conducteurs knippen de kaartjes niet. Ze hebben vooraan de plaats met het mooiste uitzicht.
Overigens kan je van klasse vergissen ook een echte vergissing zijn. Zoals Philned schreef. Ik heb me vergist bij het tussenportaal van zo’n veredelde metro, maar ik had het dan na 5 minuten toch door, omdat het beeldscherm projecteerde “Welkom in de eerste klas !” De tijden van het rode pluche zijn vrijwel voorbij. En die oude gebakjes mét rode pluche zijn nu juist het liefst te vermijden...
Maar goed...dan kom je er met 20 euro nog enigszins ongeschonden vanaf.
Aan de ene kant zie ik wel iets in het volledig afschaffen van de 1e klas. Aan de andere kant is het potentieel een behoorlijk verdienmodel voor NS.
Het exploiteren van slechts één klasse is potentieel evenzo een behoorlijk verdienmodel.
Je kunt eerste klas ook regelen via een vaste toeslag die niet afstandsafhankelijk, bijv. €10 per enkele reis.
Verschillende toeslagen bestaan bij NS al voor alle kaartsoorten.
Het paradoxale is echter dat de meerwaarde van de 1e klas met name bestaat uit een suboptimale benutting van de ruimte. Naarmate deze ruimte beter benut wordt verdwijnt ook de meerwaarde.
Dat is een misverstand over de 1e klas. Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn heeft 1e klas meerwaarde voor de mensen die ervoor willen betalen.
Mocht u het zich afvragen: in België zitten de passagiers op de trein toch gelukkig wel in de trein. De treinbegeleider zit meestal ook binnen - die komt er niet achteraan rennen. En de conducteur zit zelfs vooraan, om de knopjes te bedienen.
De NMBS gebruikt het woord "conducteur” niet. Reizigers soms wel, maar dan in de betekenis zoals in Nederland. De machinist heet bij de NMBS "treinbestuurder”. Reizigers gebruiken het NMBS’iaans amper.
Kijk anders even op de wervingssite van Belgian Train (de SNCB dus). Hint: die conducteurs knippen de kaartjes niet. Ze hebben vooraan de plaats met het mooiste uitzicht.
Uiteraard heb ik het over het gebruik in het Nederlands. Ik woon overigens in België.
Mocht u het zich afvragen: in België zitten de passagiers op de trein toch gelukkig wel in de trein. De treinbegeleider zit meestal ook binnen - die komt er niet achteraan rennen. En de conducteur zit zelfs vooraan, om de knopjes te bedienen.
De NMBS gebruikt het woord "conducteur” niet. Reizigers soms wel, maar dan in de betekenis zoals in Nederland. De machinist heet bij de NMBS "treinbestuurder”. Reizigers gebruiken het NMBS’iaans amper.
Kijk anders even op de wervingssite van Belgian Train (de SNCB dus). Hint: die conducteurs knippen de kaartjes niet. Ze hebben vooraan de plaats met het mooiste uitzicht.
Uiteraard heb ik het over het gebruik in het Nederlands. Ik woon overigens in België.
Dan is het u hopelijk ook opgevallen, dat men in het grootste gedeelte van België Frans spreekt. En dat men de twee talen vrolijk door elkaar slaat.
Ik was toevallig in Antwerpen Centraal Station toen een ploeg politie-agenten weer eens kleuterleidster moesten spelen tegen de troepen aankomende Nederlanders .Die vonden namelijk, dat ze geen mondmasker moeten dragen en dat dat onderwerp open voor discussie is. Twee keer 'neen', natuurlijk.
Op een gegeven moment had één der politie-inspecteurs er genoeg van en die sloot de ‘discussie’ af met “Awel, ja… en ik heb nen matrak”
Dat is niet het moment om hem er dan op te wijzen, dat dat in het Nederlands ‘een knuppel’ heet.
Dat is een misverstand over de 1e klas. Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn heeft 1e klas meerwaarde voor de mensen die ervoor willen betalen.
Euh… als echt alle stoelen bezet zijn, wat is dan de meerwaarde van een eersteklaskaartje ? De stelling van BrunoEst lijkt mij correct. De meerwaarde van een eersteklaskaartje is dat je een zitplaats hebt. Sterker nog: als je per ongeluk in een bomvolle trein een lege coupé vindt, dan moet je nog maar eens goed kijken of er niet een grote “1” ergens hangt.
Overigens zie ik niet in, waarom het onderscheid dan moet worden afgeschaft. Dat is toch een prima keuze die men kan maken ? Extra geld in ruil voor een zitplaats ?
Enfin, die keuze wordt dus wel volledig ondergraven als men niet controleert.
Een vaste toeslag is idioot duur voor korte trajecten.
Logisch, want eerste klas is voor korte afstand ook totale onzin.
Dat is een misverstand over de 1e klas. Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn heeft 1e klas meerwaarde voor de mensen die ervoor willen betalen.
De eerste klas vervoert voornamelijk lucht.
Mocht u het zich afvragen: in België zitten de passagiers op de trein toch gelukkig wel in de trein. De treinbegeleider zit meestal ook binnen - die komt er niet achteraan rennen. En de conducteur zit zelfs vooraan, om de knopjes te bedienen.
De NMBS gebruikt het woord "conducteur” niet. Reizigers soms wel, maar dan in de betekenis zoals in Nederland. De machinist heet bij de NMBS "treinbestuurder”. Reizigers gebruiken het NMBS’iaans amper.
Kijk anders even op de wervingssite van Belgian Train (de SNCB dus). Hint: die conducteurs knippen de kaartjes niet. Ze hebben vooraan de plaats met het mooiste uitzicht.
Uiteraard heb ik het over het gebruik in het Nederlands. Ik woon overigens in België.
Dan is het u hopelijk ook opgevallen, dat men in het grootste gedeelte van België Frans spreekt. En dat men de twee talen vrolijk door elkaar slaat.
Ik was toevallig in Antwerpen Centraal Station toen een ploeg politie-agenten weer eens kleuterleidster moesten spelen tegen de troepen aankomende Nederlanders .Die vonden namelijk, dat ze geen mondmasker moeten dragen en dat dat onderwerp open voor discussie is. Twee keer 'neen', natuurlijk.
Op een gegeven moment had één der politie-inspecteurs er genoeg van en die sloot de ‘discussie’ af met “Awel, ja… en ik heb nen matrak”
Dat is niet het moment om hem er dan op te wijzen, dat dat in het Nederlands ‘een knuppel’ heet.
Dat is een misverstand over de 1e klas. Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn heeft 1e klas meerwaarde voor de mensen die ervoor willen betalen.
Overigens zie ik niet in, waarom het onderscheid dan moet worden afgeschaft. Dat is toch een prima keuze die men kan maken ? Extra geld in ruil voor een zitplaats ?
Het grootste bezwaar is dat de eerste klas onevenredig veel ruimte in beslag neemt. In intercity's een kwart van het totaal voor meestal niet meer dan een handjevol reizigers.
Uiteraard heb ik het over het gebruik in het Nederlands. Ik woon overigens in België.
Dan is het u hopelijk ook opgevallen, dat men in het grootste gedeelte van België Frans spreekt.
Ehm, nee. Wel dat de meerderheid Nederlands spreekt.
Dan zou Nederland het eerste land zijn waar geen klasseverschil in de trein meer te vinden is.
Japanse treinen kennen op de Shinkansen en enkele Limited Express treinen na al 50 jaar geen eerste klas meer.
Verder kent een groot aantal landen geen eerste klas meer in het regionale vervoer.
Klopt maar ik doelde erop dat geen enkele trein in Nederland nog klasseverschil zou hebben. Dan zijn het klasseloze metrootjes geworden. Echte intercity’s zijn er toch al niet of nauwelijks. Teveel steden, stadjes en dorpen op een steenworp van elkaar in een vol landje.
Je kunt eerste klas ook regelen via een vaste toeslag die niet afstandsafhankelijk, bijv. €10 per enkele reis.
Liever een maandelijks afgekocht recht zoals bij de toeslag in de ICD tussen Rotterdam en Schiphol. Wel graag controleren
In Sprinters heeft 1e klas weinig zin, maar er zijn hier helaas ook intercityverbindingen die in feite gedeeltelijk sprinters of andere tussenvorm zijn. Toch heel iets anders dan bijv de ICE'S in Duitsland.
Dat is een misverstand over de 1e klas. Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn heeft 1e klas meerwaarde voor de mensen die ervoor willen betalen.
De eerste klas vervoert voornamelijk lucht.
Er is verhoudingsgewijs wel teveel 1e klas in veel treinen. De 2e klas draait verder hoofdzakelijk op ov-studentenkaarten. Ook niet veel inkomsten daarvan.
Overigens vervoert de 2e klas van de meeste treinen ook voornamelijk lucht, met name na 20.00 in de avond. Ik zie de lange intercity’s en de ICD in Breda dan altijd vrijwel leeg voorbijkomen. Hier en daar zitten wat mensen. Lijkt me zeer kostbaar.
En de bussen weleens gezien buiten schooltijden?
Dat is een misverstand over de 1e klas. Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn heeft 1e klas meerwaarde voor de mensen die ervoor willen betalen.
Bij toenemende drukte zal de meerwaarde afnemen. Op het moment dat geen stoel meer beschikbaar is en men moet staan, zullen weinigen nog spreken van een meerwaarde waar men voor wil betalen.
Bij een effectief systeem van toeslagen waarbij er overloop ontstaat uit de 2e klas, dreigt de meerwaarde van de 1e klas teniet te gaan.
Overigens zie ik niet in, waarom het onderscheid dan moet worden afgeschaft. Dat is toch een prima keuze die men kan maken ? Extra geld in ruil voor een zitplaats ?
Bij voldoende capaciteit is daar helemaal niets op tegen en ook het gebruik van het prijsmechanisme stuit bij mij niet op verzet.
Waar het mij om gaat is dat bij de huidige en te verwachten schaarste aan capaciteit het niet zo zou moeten zijn, dat men capaciteit onbenut laat. Openbaar vervoer zou er primair op gericht moeten zijn om de beschikbare capaciteit om personen op een veilige wijze te vervoeren maximaal te gebruiken.
Het hanteren van verschillende klassen werkt daarbij, gezien de inflexibiliteit, contraproductief.
Dat er onder de huidige omstandigheden een grote toestroom kan ontstaan lijkt mij duidelijk, dat er een tekort aan materieel is ook en dat de verhouding 1e/2e klas reiziger wijzigt lijkt mij niet ondenkbaar.
Ik was toevallig in Antwerpen Centraal Station toen een ploeg politie-agenten weer eens kleuterleidster moesten spelen tegen de troepen aankomende Nederlanders .Die vonden namelijk, dat ze geen mondmasker moeten dragen en dat dat onderwerp open voor discussie is. Twee keer 'neen', natuurlijk.
Och dat is bijna altijd als de IC Brussel aankomt in Antwerpen, ik stap er vaak over ipv in Mechelen. Soms met rode Securail erbij, soms enkel politie. Staan veelal zuchtend de mondmaskers te gebaren aan Hollanders.
Gelukkig is’t gedaan nu op de perrons, al schijnt de stationschef van Antwerpen al een eigen visie te hebben op dat geheel. Goed, ik ga het zondag weer meemaken.
Het treinvervoer in Nederland functioneert, in toenemende mate, als een metrosysteem. Wereldwijd is er geen metro meer te vinden die nog een klasse-indeling hanteert en dat is niet voor niets.
Klopt ook al niet. De metroś in de Emirates/Dubai en vermoedelijk (maar moeilijk te sjekken) Saoedi- hebben dus WEL Gold Class=super de luxe en met extra hoge toeslag wat dus ook best 1e of business genoemd kan worden.
Zoals zo veel zaken aldaar: dat is voor de locals met poen zat, de 90% werkende klasse-veelal Aziaten, en de toeristen, dus westerlingen, kunnen het best af met gewone standard.
WEL weer zo´n vervelende chipcard nodig, die enkel met forse bedragen kan worden geladen en die je dus flink overbetaalt. Gerund door de nijvere TransDEV-die alhier de Connexxion doet.
Ook één metrolijn in Hongkong heeft een 1e klascompartiment.
Zie dat ik iets te stellig ben geweest. Wereldwijd blijken er op de ca. 650 lijnen (tenminste) nog 3 lijnen te bestaan waarbij een 1e klas compartiment nog wordt gebruikt. Excuus ! Onwaarheden horen hier niet verkondigd te worden.
Gecorrigeerd bericht:
Het treinvervoer in Nederland functioneert, in toenemende mate, als een metrosysteem. Wereldwijd is er, op enkele uitzonderingen na, geen metro meer te vinden waarbij nog een klasse-indeling bestaat en dat is niet voor niets.
Uiteraard heb ik het over het gebruik in het Nederlands. Ik woon overigens in België.
Dan is het u hopelijk ook opgevallen, dat men in het grootste gedeelte van België Frans spreekt.
Ehm, nee. Wel dat de meerderheid Nederlands spreekt.
Of toch iets dat er op lijkt.
Uit de vlaamstalige krant De Morgen (live blog, 13 maart 2022 10h59):
Trein geraakt die evacuatie uitvoerde in zuiden van Oekraïne
Een trein die onderweg was om burgers te evacueren uit de Oekraïense plaats Lyman, in de regio Loehansk, is in de nacht van zaterdag op zondag getroffen bij een bombardement. Volgens de Oekraïense spoorwegen kwam de conducteur om het leven en raakte een persoon gewond.
Erg nieuws. Maar wie is er nu dood ? De controleur of de machinist ?
De machinist waarschijnlijk. ‘Conducteur’ is vlaams voor machinist.
In het Frans (op de RTBF) is er minder twijfel over.
Un train qui faisait route pour évacuer des civils de Lyman, dans la région orientale de Donetsk en Ukraine, a essuyé des tirs dans la nuit de samedi à dimanche. Le conducteur du train est décédé et une personne a également été blessée, a indiqué dimanche la compagnie ferroviaire ukrainienne.
En de Nederlandse krant NRC bevestigt.
Wel opmerkelijk dat De Morgen niet het bij de NMBS gebruikelijke woord “bestuurder” gebruikt als vertaling voor het Franse “conducteur”.
Het is en blijft en rommeltje hoe in het Nederlands het Franse woord “conducteur” verkeerd vertaald of verkeerd gebruikt wordt. Zowel in Nederland als in Vlaanderen gaat dat al decennia niet goed. Hetzelfde geldt voor het gebruik van het woord “machinist”. Geen wonder dat sommige media er niet meer uitkomen.