controle 1e klas is een aanfluiting

  • 16 December 2022
  • 44 reacties
  • 3013 Bekeken


Toon eerste bericht

44 reacties

Reputatie 2

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. Spijtig dat je anders ervaart. Als je mij wilt aangeven op welk traject dit speelt dan zal ik er een melding van maken.

Regelmatig: HSL Rotterdam CS - Amsterdam CS en vice versa, met vooral het stuk tussen Schiphol en Amsterdam CS (door toeristen).

Toeristen die naar Schiphol gaan hebben vaak wel een 1e klas ticket, zit bij de vliegreis in.

Reputatie 4

Waarop baseer je zelf dat ze er niet thuishoren?

Het is niet alsof dat alleen maar kan betalen als je ergens in een directiepanel zit ofzo.

Het verschil tussen een eerste en tweedeklas dal vrij abonnement is 40 euro.
Dat is minder dan wat veel mensen uitgeven aan hun nieuwe iPhone. 

Op ervaring, mensenkennis en het feitelijk zien, wanneer er controle plaatsvindt beste Kapitein… Velen zijn zo laf om op te staan en weg te lopen als ze zien dat er wordt gecontroleerd, anderen proberen met een smoes weg te komen of hebben een grote bek. Waar het hier om gaat, zijn niet niet de mensen die terecht in de 1e klas zitten, ongeacht ras, geslacht, geloofsovertuiging of wat dan ook, maar om het feit dat er zeer regelmatig niet wordt gecontroleerd. Ik spreek de NS hier aan, niet de mensen die misbruik maken van het feit dat er weinig wordt gecontroleerd, de zullen er altijd zijn, maar de NS heeft gewoon haar werk te doen en daar hoort controleren bij.

Reputatie 4

Interessant om te lezen wat dit onderwerp allemaal losmaakt, maar het is was niet de bedoeling om er een woke discussie van te maken.

NS conducteurs dienen te controleren, punt uit, daar worden ze voor betaald en het gebeurt zelden. Gisteren overlast gemeld in de 1e klas, waar een “verwarde” bierdrinkende man tussen Breda en Rotterdam zat te schreeuwen. Een vrouw die ooit een zeer naar ervaring in de trein heeft meegemaakt, vroeg of ze naast me mocht zitten. Ik had een melding via whatsapp gemaakt, maar dit is een complete farce, konden niets voor me doen en verwezen me naar de NS klantenservice.

Nu ook weer, studenten die in de 1e klas zitten, hard met elkaar pratend. Ik ben bij in Tilburg, sinds Den Haag geen controle. Het is een schande, punt uit. Werkweigeraars, daar begint het echt op te lijken, dit zijn geen incidenten, maar het is structureel op diverse trajecten.

Reputatie 7

 

Maar waarom erger je daar aan?
Als puur gaat om het daar zitten zonder kaartje dan is dat toch wel een beetje een probleem dat je dan voor jezelf creëert.

Ergernis omdat een ander ongeoorloofd profiteert terwijl jij vol betaalt en daar niet of nauwelijks op ingegrepen wordt. Dat voelt zeer onrechtvaardig en het voelt nog ergerlijker als er dan ook nog eens niet gecontroleerd wordt. Dat gevoel hebben veel 1e klasabonnementhouders. Omdat ik geen gekke Henkie ben en de 1e klas met maand verder zag devalueren (en dan in 2023 de tarieven flink omhoog ook nog), inmiddels al teruggegaan naar 2e klas. 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

 

Maar waarom erger je daar aan?
Als er concreet overlast wordt veroorzaakt moet je een conducteur opzoeken.
Als puur gaat om het daar zitten zonder kaartje dan is dat toch wel een beetje een probleem dat je dan voor jezelf creëert.

Overigens dat er in die gerenoveerde treinstellen geen stroompunten zijn buiten de eerste klasse is ook best wel slecht.
Je kan echt wel zien dat ze een beetje naar middelen gegrepen hebben om die eerste klasse een meerwaarde te laten hebben.
Je kan tegenwoordig zelfs in elke quasi moderne stadsbus je telefoon opladen, maar als je daadwerkelijk 2 uur in een trein zit waar je dat echt nodig zou kunnen hebben moet je een powerbank meeleuren of in de eerste klasse gaan zitten.

In de 1e klas gaan zitten met jouw 2e klas kaartje vanwege het ontbreken van stroomvoorziening in de 2e klas is geen legitieme reden. Tot een aantal jaren geleden was er in geen enkele 2e klas mogelijkheid tot opladen. En nog verder terug ook niet in de 1e klas. Wanneer je gaat reizen zorg je voor een opgeladen mobiel en/of neem je een powerbank mee. Zelfs in de 1e klas is stroom niet gegarandeerd.

Het publiek dat zonder geldig vervoersbewijs in de 1e klas plaats neemt is vaak niet de rustige reiziger met 1e klas vervoersbewijs die normaal gesproken daar zit. Vaak groepen die bij elkaar willen zitten en dat niet kunnen in de 2e klas en niet de meest rustige groepen, ze zijn nogal aanwezig is mijn ervaring.

Een conducteur zou niet gezocht moeten worden, maar regelmatig zijn/haar gezicht moeten laten zien. Afgelopen zaterdag 4,5 tot 5 uur onderweg geweest en alleen de laatste 5 minuten liep er een conducteur door de (sprinter)trein.

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Op individuele basis klopt dat maar dat er in de eerste klas veel mensen zitten die daarvoor niet betalen weet ook iedereen. Daar hoef niet naïef over te doen.

Ik snap niet op welk manier dat jou probleem is als reiziger.

Als je overlast van mensen hebt moet je een conducteur opsnorren en dit melden, daar veranderd hun kaartje niks aan, en als er verder niks aan de hand is lijkt het me ook vooral niet jou probleem dat mensen een boete riskeren door daar “illegaal” te gaan zitten?

Wel ergernis. Bijv. scholieren die doordeweeks met 1e klasvervoerbewijzen naar school op en neer gaan zijn er niet durf ik wel te stellen, toch zitten ze er vaak genoeg. Of mensen die luid en duidelijk verkondigen geen zin te hebben verder te lopen en gewoon maar hier te gaan zitten want ze hoeven toch niet zo ver te reizen en controle is er toch niet, 1e klas allemaal onzin, "en anders zeg ik wel dat ik niet wist dat het 1e klas is". Of lekker even je telefoon opladen - altijd een goede smoes.

 

Maar waarom erger je daar aan?
Als er concreet overlast wordt veroorzaakt moet je een conducteur opzoeken.
Als puur gaat om het daar zitten zonder kaartje dan is dat toch wel een beetje een probleem dat je dan voor jezelf creëert.

Overigens dat er in die gerenoveerde treinstellen geen stroompunten zijn buiten de eerste klasse is ook best wel slecht.
Je kan echt wel zien dat ze een beetje naar middelen gegrepen hebben om die eerste klasse een meerwaarde te laten hebben.
Je kan tegenwoordig zelfs in elke quasi moderne stadsbus je telefoon opladen, maar als je daadwerkelijk 2 uur in een trein zit waar je dat echt nodig zou kunnen hebben moet je een powerbank meeleuren of in de eerste klasse gaan zitten.

Reputatie 5

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. Spijtig dat je anders ervaart. Als je mij wilt aangeven op welk traject dit speelt dan zal ik er een melding van maken.

kiest het traject zelf maar,het gebeurd overal,maar met name waar het iets drukker is.

En met die fikse loonsverhoging mag je toch verwachten dat de conducteurs zichzelf gaan terugverdienen.

 

Ach het OV zal nooit het milieuvriendelijke alternatief worden!

Reputatie 7

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Op individuele basis klopt dat maar dat er in de eerste klas veel mensen zitten die daarvoor niet betalen weet ook iedereen. Daar hoef niet naïef over te doen.

Ik snap niet op welk manier dat jou probleem is als reiziger.

Als je overlast van mensen hebt moet je een conducteur opsnorren en dit melden, daar veranderd hun kaartje niks aan, en als er verder niks aan de hand is lijkt het me ook vooral niet jou probleem dat mensen een boete riskeren door daar “illegaal” te gaan zitten?

Wel ergernis. Bijv. scholieren die doordeweeks met 1e klasvervoerbewijzen naar school op en neer gaan zijn er niet durf ik wel te stellen, toch zitten ze er vaak genoeg. Of mensen die luid en duidelijk verkondigen geen zin te hebben verder te lopen en gewoon maar hier te gaan zitten want ze hoeven toch niet zo ver te reizen en controle is er toch niet, 1e klas allemaal onzin, "en anders zeg ik wel dat ik niet wist dat het 1e klas is". Of lekker even je telefoon opladen - altijd een goede smoes.

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Op individuele basis klopt dat maar dat er in de eerste klas veel mensen zitten die daarvoor niet betalen weet ook iedereen. Daar hoef niet naïef over te doen.

Ik snap niet op welk manier dat jou probleem is als reiziger.

Als je overlast van mensen hebt moet je een conducteur opsnorren en dit melden, daar veranderd hun kaartje niks aan, en als er verder niks aan de hand is lijkt het me ook vooral niet jou probleem dat mensen een boete riskeren door daar “illegaal” te gaan zitten?

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Op individuele basis klopt dat maar dat er in de eerste klas veel mensen zitten die daarvoor niet betalen weet ook iedereen. Daar hoef je niet naïef over te doen.

Reputatie 7

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

En afgezien daarvan, door toedoen van NS zélf (door gratis of bijna gratis upgrades rond te strooien) is de ‘eerste klas’ gedevalueerd.

Reputatie 7
Badge

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Waarop baseer je zelf dat ze er niet thuishoren?

Het is niet alsof dat alleen maar kan betalen als je ergens in een directiepanel zit ofzo.

Het verschil tussen een eerste en tweedeklas dal vrij abonnement is 40 euro.
Dat is minder dan wat veel mensen uitgeven aan hun nieuwe iPhone. 

Reputatie 4

Vandaag wederom geen controle, vertrek Eindhoven Centraal om 17:44 uur richting Den Haag Centraal, eerste klas treinstel nr. 10 323.

Genoeg mensen waarvan je weet dat ze niet in de 1e klas thuishoren, al zijn er genoeg naïevelingen die het beste in de mensheid willen zien, maar dat station ben ik al lang gepasseerd…

Blijkbaar hebben veel conducteurs de moed verloren en zijn de discussies en grote bekken meer dan zat, maar dan hoor je niet in de trein thuis lijkt mij…

Reputatie 2

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. Spijtig dat je anders ervaart. Als je mij wilt aangeven op welk traject dit speelt dan zal ik er een melding van maken.

Regelmatig: HSL Rotterdam CS - Amsterdam CS en vice versa, met vooral het stuk tussen Schiphol en Amsterdam CS (door toeristen).

Ik maak er melding van, dankjewel ThomasReichel.

Reputatie 4

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. Spijtig dat je anders ervaart. Als je mij wilt aangeven op welk traject dit speelt dan zal ik er een melding van maken.

Den Haag HS- Eindhoven 

Reputatie 7

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. 

Kennelijk is het ondanks die hoeveelheid klachten en vragen alsnog veel te weinig - dat zie je wel aan al die topics op dit forum, met name die over 1e klas en al die grijsrijders.

Vervoerbewijscontrole is geen hoofdtaak meer en dat zou het wél behoren te zijn in deze tijden en maatschappij.

 

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. Spijtig dat je anders ervaart. Als je mij wilt aangeven op welk traject dit speelt dan zal ik er een melding van maken.

Reageer