beantwoord

Controle in de 1e klasse


Reputatie 1
Afgelopen vrijdag reed ik met de sprinter vanuit Rotterdam CS naar Delft-Zuid.
Ik heb een 1e klasse abonnement en vind het dan ook asociaal tov alle reizigers die hiervoor 40% meer betalen dat de conducteur deze zwartrijders niet beboet en daarna verwijderd.

Ik heb vrijdagavond eerst een moslima van 15/16 jaar, met lang gewaad, net zo lang moeten wijzen dat ze 1e klasse zat tot ze vertrok.
Daarna kwamen 2 jongelui met een zwarte huiskleur op de banken hangen. De conductrice (ook met zwarte huidskleur) liep er langs zonder hen te vragen naar een kaartje. Is hier sprake van positieve discriminatie ? Er was ruimte genoeg in de 2e klasse. Waarom worden niet alle 1e klasse reizigers gecontroleerd ?
Ook heb ik nooit gezien dat iemand die zonder of met een 1e klasse kaartje in de 2e klasse zit een boete kreeg terwijl dit wel in de regels van de NS staat.
Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !
icon

Beste antwoord door Danny NS 20 May 2019, 11:12

Bekijk origineel

86 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik heb nog nooit iemand bekeurd zien worden voor 1e klas zitten met 2e klas kaartje, maar zie wel vaker een conducteur de laatste tijd en die sturen degenen die verkeerd zitten in elk geval weg.

Sowieso valt me trouwens op dat ik de laatste weken vrij zelden nog in een overvolle 1e klas coupé stap. Meestal zijn ze nu al een stuk leger en zit er hooguit een enkeling met verkeerd kaartje.

Dus ja, duidelijk dat vaker controleren helpt. En die correctietarieven schelen vast ook. Dat tikt natuurlijk ongemerkt behoorlijk aan als je meermaals betrapt wordt.

Wat ze zeggen dat ze bekeuren, maar probleem is, ik kan dat niet nagaan. Als ik samenwerk merk ik wel steeds vaker dat het verschil wordt omgeroepen en ook ik ben klaar met alle rotsmoesjes. Wat ik wel geloof is, dat men makkelijk registreert. Kost nl geen tijd.

Ik hoor steeds meer collega's, die wel controles uitvoeren dat ze klaar zijn met de verkeerdzitters en dat men steeds vaker handhaaft. Dat is wat men zegt en ik hoop dat men het ook echt doet.

De vraag is wel of ze ze alleen wegsturen of dat ze ze ook beboeten.

Ik hoor steeds meer collega's, die wel controles uitvoeren dat ze klaar zijn met de verkeerdzitters en dat men steeds vaker handhaaft. Dat is wat men zegt en ik hoop dat men het ook echt doet.

Reputatie 7

Dat zou dan wel betekenen dat je je bij drukte niet makkelijk kunt verspreiden. Je hebt immers geen toegang tot de eerste klas, waardoor je buitenom moet om je naar een andere coupé te kunnen verplaatsen. 

Bij ons is de 1e klas in intercity's erg onpraktisch geplaatst. In dubbeldekkers vaak half met de 2e klas in één rijtuig, slechts gescheiden door een glazen klapdeurtje. Wie bedenkt dat? En de 1e klas zit verspreid over de trein. In veel buitenlandse intercity's zit de 1e klas als geheel helemaal vooraan en/of helemaal achteraan. Dan heb je ook geen doorloop. En vaak meer rust. Waar het veel mensen toch om te doen is.

Reputatie 7
Badge +3

Klinkt leuk, maar gaat in de praktijk natuurljk nooit werken. Zoals hierboven al gezegd moet je wel door de coupé kunnen lopen. Om te verspreiden, maar ook om bv. naar toilet te gaan. Of om de conducteur te zoeken bij vragen/problemen/enz. Ook technisch gezien zitten er zoveel haken en ogen aan, dat het gewoon niet haalbaar is.

En er is een zoveel simpelere, goedkopere en betere oplossing: controleren.

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.

Of een NS businesscard. Maar ook op een los kaartje is een QR-code te plaatsen wat toegang tot 1e klas geefr

Als je bedenkt wat dat dan allemaal aan apparatuur en software gaat kosten kun je beter de eerste klas afschaffen. De eerste klas is geen doel op zich.

Daarnaast is het dwaas om allerlei extra kosten hiervoor te maken terwijl er ook al een conducteur in de trein zit die wordt betaald om te controleren.

Uw voorstel lijkt vooral ingegeven uit ergernis over het gebrek aan controle door de conducteur.

Reputatie 7
Badge +1

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Dat zou dan wel betekenen dat je je bij drukte niet makkelijk kunt verspreiden. Je hebt immers geen toegang tot de eerste klas, waardoor je buitenom moet om je naar een andere coupé te kunnen verplaatsen. 

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.

Of een NS businesscard. Maar ook op een los kaartje is een QR-code te plaatsen wat toegang tot 1e klas geefr

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Reputatie 7

Ik heb ook regelmatig meegemaakt dat mensen in een drukke trein “beleefd” aan een conducteur vroegen of ze in 1e klas mochten zitten, en de conducteur als antwoord gaf: “ga maar zitten”. Zonder bijbetaling! En ik maar moeite doen een klassewissel 2e naar 1e klas te activeren in mijn Flex abonnement via de app. Mét bijbetaling!

Nu reis ik inmiddels al 7 dagen achter elkaar op wat langere trajecten maar slechts 1x een conducteur gezien die even vriendelijk kwam langslopen met " goedemiddag, ik kom u even gedag zeggen". En dat was het. De 1e klas wordt ondertussen bevolkt door scholieren en pubers die het allemaal wel best vinden. Personeel, hoeveel zeer vriendelijk in omroepen, blijft nog altijd bijna onzichtbaar. De treinen zijn kort, heus niet altijd overvol, maar toch is er blijkbaar geen tijd voor controle, terwijl dat nu toch juist is wat je zou moeten doen. Het is een wondere wereld. 

 

Reputatie 4

Waarom de conducteur geen boete heeft uitgeschreven, durf ik je niet te vertellen.

Mocht de conducteur tegenkomen dat iemand eerste klasse reist met een tweede klas vervoersbewijs, dan kan de conducteur kiezen voor het uitschrijven van een upgrade of een waarschuwing. Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

Momenteel is er een soortgelijk topic actief, wellicht zal je dit topic ook willen lezen?

Waarom een conducteur geen boete uitschrijven , heel simpel. Te veel administratief werk. 1 e klas reizigers zijn wel de dupe. Ze moeten de 1 e klas rijtuigen alleen maar toegankelijk maken voor 1e klas reizigers. Overige reizigers hebben hier niets te zoeken. 

Ik heb ook regelmatig meegemaakt dat mensen in een drukke trein “beleefd” aan een conducteur vroegen of ze in 1e klas mochten zitten, en de conducteur als antwoord gaf: “ga maar zitten”. Zonder bijbetaling! En ik maar moeite doen een klassewissel 2e naar 1e klas te activeren in mijn Flex abonnement via de app. Mét bijbetaling!

Reputatie 7
Badge +3

Vanmiddag alweer de 1e klas vol met scholieren. Een gekoppelde sprinter maar alle stoelen bezet. Ik had bijna ruzie toen ik ze aansprak. "Ja maar ik wil gewoon zitten". Ik zei dat ze kunnen staan in de 2e klas. "En dat bepaal jij?"

Uiteindelijk hebben de meesten er ruim een half uur gezeten. Met voeten op de stoel ook nog. Conductrice zat in het andere treinstel dus ook niet gezien helaas.

Ik ga mijn 1e klasabonnement omzetten naar 2e. Het is genoeg nu👋

Terecht dat je jouw abonnement omzet. Waarom zou je meer betalen als anderen dat niet doen.

Reputatie 7

Vanmiddag alweer de 1e klas vol met scholieren. Een gekoppelde sprinter maar alle stoelen bezet. Ik had bijna ruzie toen ik ze aansprak. "Ja maar ik wil gewoon zitten". Ik zei dat ze kunnen staan in de 2e klas. "En dat bepaal jij?"

Uiteindelijk hebben de meesten er ruim een half uur gezeten. Met voeten op de stoel ook nog. Conductrice zat in het andere treinstel dus ook niet gezien helaas.

Ik ga mijn 1e klasabonnement omzetten naar 2e. Het is genoeg nu👋

Na die riante salarisverhoging gaan de conducteurs vast wel hun werk doen.Toch?

Zolang de NS-directie blind blijft geloven dat stationspoortjes en salarisverhogingen voor personeel de oplossing zijn tegen grijs/zwartrijders i.p.v. de dagelijkse werkzaamheden van de conducteurs te inspecteren en te evalueren, zou ik er maar niet teveel op hopen.

Poortjes zijn in tientallen landen een prima oplossing voor de controle op zwartreizigers bij treinen metro maar dan moet je ze wel op alle stations installeren en niet zoals in Nederland maar op een kwart van de stations. Daarnaast moet je dan niet zo'n godvergeten ingewikkeld tariefsysteem optuigen zoals in Nederland. 

Reputatie 3

Na die riante salarisverhoging gaan de conducteurs vast wel hun werk doen.Toch?

Zolang de NS-directie blind blijft geloven dat stationspoortjes en salarisverhogingen voor personeel de oplossing zijn tegen grijs/zwartrijders i.p.v. de dagelijkse werkzaamheden van de conducteurs te inspecteren en te evalueren, zou ik er maar niet teveel op hopen.

In sprinters zie ik zelfs steeds vaker dat men vanuit de achterste cabine deur de vertrekprocedure uitvoert, zodat ze niet steeds door de eerste klas hoeven te lopen. Zegt genoeg denk ik.

Reputatie 3

Ik verbaas me er sowieso altijd over hoe makkelijk mensen hun voeten op de stoelen voor zich gooien. Ook in de tweede klas.

Sommigen laten zelfs een complete zandbak voor de volgende reizigers achter.

Deze dagen verbaas ik mij helaas bijna nergens meer over. Als er nooit wordt gehandhaafd, worden mensen ook nooit gewezen op hun handelingen. Daarnaast is het ook niet meer vanzelfsprekend dat men enige vorm van fatsoen meekrijgt vanuit huis. Kunnen hun het schelen dat de volgende reiziger op een vervuilde stoel moeten zitten.

Voor mij puur de reden waarom ik enkel naast elkaar wil zitten en nooit meer op stoelen tegenover elkaar. Je weet maar nooit hoeveel paar schoenen eerder op de dag op die stoelen hebben gelegen.

 

Na die riante salarisverhoging gaan de conducteurs vast wel hun werk doen.Toch?

Reputatie 7
Badge +1

Ik verbaas me er sowieso altijd over hoe makkelijk mensen hun voeten op de stoelen voor zich gooien. Ook in de tweede klas.

Sommigen laten zelfs een complete zandbak voor de volgende reizigers achter.

Reputatie 6

Gisteren vier uur in de trein gezeten. Controle in de eerste klas? Wat is dat?

Deze jongen(s) maakten zich geen zorgen toen ik vanaf Gouda de trein nam. Ze hadden hun plekje al gevonden en zaten voordat ik instapte al in de trein. Gelukkig is de vloer van de trein schoon gebleven. Zelfs de HC heeft er geen voetdruk nagelaten. Aangekomen bij de Arena te Amsterdam gingen de voetjes weer op de vloer.

  

Reputatie 5

Het staken is over en personeel krijgt er heel wat bij. Nu graag weer volop gaan controleren. Heb me afgelopen week weer groen en geel geërgerd aan allerlei figuren die willens en wetens 1e klas gaan zitten. Net weer eentje die al bellend binnenkwam met "schijt, ik ga lekker 1e klas zitten" tegen degene met wie hij aan het bellen was. En nee geen controle gehad van Den Bosch naar Breda. Die kwam er dus weer lekker mee weg. Grrrrrr

Vandaag Hoorn-Breda v.v. gereisd,maar geen conducteur gezien,waardeloos.

Voor die dikke loonsverhoging verwacht deze reiziger (die vanwege bovenstaand zijn eerste klas heeft stopgezet!) wel wat terug!

Reputatie 7

Het staken is over en personeel krijgt er heel wat bij. Nu graag weer volop gaan controleren. Heb me afgelopen week weer groen en geel geërgerd aan allerlei figuren die willens en wetens 1e klas gaan zitten. Net weer eentje die al bellend binnenkwam met "schijt, ik ga lekker 1e klas zitten" tegen degene met wie hij aan het bellen was. En nee geen controle gehad van Den Bosch naar Breda. Die kwam er dus weer lekker mee weg. Grrrrrr

Reputatie 7

Compliment voor de strikte conductrice in Breda  vanavond die vijf jongens die hun mobiel aan het opladen waren uit de 1e klas zette. Volgens mij hebben jullie geen 1e klaskaartje! Nee klopt maar we moeten effe opladen. Nou dat wordt dan heel dure stroom. Hup naar de 2e klas.

Reageer