Controle in de 1e klasse | NS Community
beantwoord

Controle in de 1e klasse


Reputatie 1
Afgelopen vrijdag reed ik met de sprinter vanuit Rotterdam CS naar Delft-Zuid.
Ik heb een 1e klasse abonnement en vind het dan ook asociaal tov alle reizigers die hiervoor 40% meer betalen dat de conducteur deze zwartrijders niet beboet en daarna verwijderd.

Ik heb vrijdagavond eerst een moslima van 15/16 jaar, met lang gewaad, net zo lang moeten wijzen dat ze 1e klasse zat tot ze vertrok.
Daarna kwamen 2 jongelui met een zwarte huiskleur op de banken hangen. De conductrice (ook met zwarte huidskleur) liep er langs zonder hen te vragen naar een kaartje. Is hier sprake van positieve discriminatie ? Er was ruimte genoeg in de 2e klasse. Waarom worden niet alle 1e klasse reizigers gecontroleerd ?
Ook heb ik nooit gezien dat iemand die zonder of met een 1e klasse kaartje in de 2e klasse zit een boete kreeg terwijl dit wel in de regels van de NS staat.
Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !
icon

Beste antwoord door Danny NS 20 May 2019, 11:12

Bekijk origineel

96 reacties

Ik hoor steeds meer collega's, die wel controles uitvoeren dat ze klaar zijn met de verkeerdzitters en dat men steeds vaker handhaaft. Dat is wat men zegt en ik hoop dat men het ook echt doet.

Reputatie 1

Ik ben zelf ook een allochtoon en reis ook 1e klas. Ik zie ook bijna elke keer mensen (en idd tot mijn schaamte is het 9 van de 10 keer toch wel een allochtone asociale jongere) die zonder 1e klas kaartje daar gaan zitten, soms ook heel brutaal en luid gedragen, terwijl er duidelijk STILTE staat! Naast het feit dat ik mij er ontzertend aan erger en ze soms ook aanspreek, voel ik tegelijkertijd ook een enorme SCHAAMTE, dat ik er anders uitzie en dat dit soort asociale idioten lekker bijdragen aan het stereotype en dat de mensen mij daar ook mee associeren. Lieve mensen, er zijn ook heel veel goede, respectvolle buitenlandse mensen, die gewoon 1e klas reizen en zich net zoals Nederlandse mensen, misschien zelfs nog meer aan dit soort asociale idioten ergeren. Vergeet aub niet dat er altijd ook goede respectvolle mensen zijn, ongeacht het achtergrond. Het probleem is asocialiteit en brutaal gedrag en daar moet gewoon keihard acrie genomen worden! Maw al het boven-besproken beleid van NS, die dit toestaat. Er moet KEIHARD opgetreden worden tegen dit soort figuren, die zich niet aan de regels houden, allochtoon of geen allochtoon. Mogelijke oplossing: je checkt in bij een poortje in 1e klas section met je chipkaart. Kan ook als je 2e klas hebt (als je wil doorlopen naar 2e klas bijv) maar dan check je uit aan de andere kant bij 1e klas, zo weet het systeem dat iemand met 2e klas ging in and out. Als iemand meeder dan paar minuten echter niet heeft uitgechecked, dan krijgt controleur hier gelijk melding over en kan aan de slag. Voor 1e klas reziger krijgt die uiteraard geen melding en is alles in orde. Ik denk dat ik de software voor zoiets zelf in max een week kan schrijven, hoe moeilijk is het nou! Er moeten alleen 2 poortjes geinstalleerd worden in 1e klas secties.

Reputatie 7

Ik heb ook regelmatig meegemaakt dat mensen in een drukke trein “beleefd” aan een conducteur vroegen of ze in 1e klas mochten zitten, en de conducteur als antwoord gaf: “ga maar zitten”. Zonder bijbetaling! En ik maar moeite doen een klassewissel 2e naar 1e klas te activeren in mijn Flex abonnement via de app. Mét bijbetaling!

Nu reis ik inmiddels al 7 dagen achter elkaar op wat langere trajecten maar slechts 1x een conducteur gezien die even vriendelijk kwam langslopen met " goedemiddag, ik kom u even gedag zeggen". En dat was het. De 1e klas wordt ondertussen bevolkt door scholieren en pubers die het allemaal wel best vinden. Personeel, hoeveel zeer vriendelijk in omroepen, blijft nog altijd bijna onzichtbaar. De treinen zijn kort, heus niet altijd overvol, maar toch is er blijkbaar geen tijd voor controle, terwijl dat nu toch juist is wat je zou moeten doen. Het is een wondere wereld. 

 

Reputatie 7
@bartdelft
2e klasreizigers in de 1e klas zijn helaas geen uitzondering. Sinds een jaar ben ik geswitcht van 2e klas naar 1e klasabonnement. Voor meer rust en ontspannen kunnen reizen, grote kans op kunnen zitten. Op zich bevalt me dat goed, maar er blijft één ergernis: ik merk dat ik nu meer betaal dan veel calculerende anderen die ervan profiteren dat er toch weinig gecontroleerd wordt. Men trekt een verbaasd gezicht of geeft aan dat men slecht kan staan of op de trap zitten en de 2e klas was vol enz... en dan word je vriendelijk verzocht toch naar de 2e klas te gaan. Sommigen gaan dan weg, anderen komen weer terug zitten als de conducteur weg is. Het gaat niet alleen om jongeren of mensen met donkere huidskleur, de groep mensen die dit al dan niet bewust doet is erg divers. Ik heb het afgelopen jaar een enkele maal een boete zien uitschrijven hiervoor en toch zeker 10 tot 20x alleen het wegsturen. Maar meestal is er dus helemaal geen controle. Momenteel ben ik onderweg van Zwolle naar Breda en ben er bijna, maar de hele rit weer geen conducteur gezien. Zichtbaarheid was dacht ik belangrijk? Waarom lopen ze niet regelmatig heen en weer door de trein?
Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoelde ook, en misschien wel vooral, de constante negativiteit van jou naar mij toe, ook eerder in andere berichten, maar zoals nu je opmerking "Ja vanuit je luie stoel thuis is het lekker kiezen”. Je had ook kunnen reageren met iets in de trant van “Bedankt voor de tip, maar helaas ben ik aan een bepaalde tijd gebonden". Komt nou net even wat vriendelijker over. 

En juist omdat de realiteit is dat er op dit traject vaker drukke en korte treinen zijn, wilde ik even een tip geven om mogelijk, als je niet aan bepaalde tijd gebonden was, een trein te nemen die wat langer was dan de anderen en dan ook mogelijk wat minder druk. Maar blijkbaar wordt dat niet gewaardeerd. 

Helaas voor jou en vele andere reizigers was vandaag geen goede dag om te reizen. Ik hoop dus dat je nog op één of andere manier thuis weet te komen. 

Reputatie 7

Vanmiddag alweer de 1e klas vol met scholieren. Een gekoppelde sprinter maar alle stoelen bezet. Ik had bijna ruzie toen ik ze aansprak. "Ja maar ik wil gewoon zitten". Ik zei dat ze kunnen staan in de 2e klas. "En dat bepaal jij?"

Uiteindelijk hebben de meesten er ruim een half uur gezeten. Met voeten op de stoel ook nog. Conductrice zat in het andere treinstel dus ook niet gezien helaas.

Ik ga mijn 1e klasabonnement omzetten naar 2e. Het is genoeg nu👋

Reputatie 7
Badge +3

Ja vanuit je luie stoel thuis is het lekker kiezen, maar ik heb niet zoveel te kiezen omdat ik eind vf middag ook nog bij mn moeder op bezoek moet.

Volgens de planning gaan er in de ochtend 2 treinen met DDZ6, waaronder de eerste van de dag om 7:46 uur, dus lekker vroeg dan heb je nog de rest van de dag de tijd. Ik probeer gewoon wat te helpen, is blijkbaar weer niet goed, ik ben die constante negativiteit van je wel een beetje zat. 

Reputatie 7
Badge +3

Klagen over (gebrek aan) controle, klagen over mensen in de 1e klas die er niet horen, helemaal prima. Maar deze woordkeuze, en de opmerking dat alleen de 1e klas gecontroleerd zou moeten worden, beetje jammer.

Reputatie 7
Badge +3

Klinkt leuk, maar gaat in de praktijk natuurljk nooit werken. Zoals hierboven al gezegd moet je wel door de coupé kunnen lopen. Om te verspreiden, maar ook om bv. naar toilet te gaan. Of om de conducteur te zoeken bij vragen/problemen/enz. Ook technisch gezien zitten er zoveel haken en ogen aan, dat het gewoon niet haalbaar is.

En er is een zoveel simpelere, goedkopere en betere oplossing: controleren.

Ik reis de laatste 3 jaar wekelijks naar Schiphol met de trein, 1e klas,  en de keren dat ik ben gecontroleerd is op 1 hand te tellen. Dat de overlast toeneemt in de 1e klas is daar ook een resultaat van. Conducteurs sluiten zich liever veilig op in een van de cabines om daar vervolgens op hun telefoon een filmpje te gaan kijken dan dat ze zorgen voor een veilige reisomgeving. 
Vandaag weer zo’n kansloos geval dat veel geluidsoverlast veroorzaakt en zonder mondkapje de complete coupé onder hoest. 
Via de app dit gemeld en kreeg het advies om de conducteur op te gaan zoeken om het voorval persoonlijk te melden. Over kansloos gesproken…!

Uiteindelijk heb ik de persoon zelf aangesproken op zijn gedrag, sprak alleen maar Frans overigens, en kreeg uiteraard de nodige bedreigingen, scheldwoorden en ziektes naar mijn hoofd maar heeft de coupé uiteindelijk wel verlaten. 
Maar het feit dat de NS in alle opzichten struisvogelpolitiek hanteert is te triest voor woorden. 
 

Reputatie 1

Geen idee waar ik dit het beste kan schrijven maar dit topic leek mij het beste. 

Mijn complimenten voor de conductrice die zojuist in trein 1172 tussen Breda en Rotterdam Centraal een reiziger met 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas op de bon slingerde. Eerste keer dat ik NS daadwerkelijk een boete zag uitschrijven ipv wegsturen uit 1e klas. Top!!!

@MoDe 

Ik heb ook wat gemist geloof ik 😑

wordt het niet eens tijd dat 1e klas standaard wordt gecontroleerd en al helemaal als het vol zit zodat de personen met juist ticket in ieder geval een plek hebben. nu is 1e klas plaats voor jongeren zonder 1e klas plaatsbewijs en zonder mondkapje. laat ik nu net voor eigen veiligheid 1e klas reizen, dat kan dus ook niet. echt teleurstellend

Gisteren vier uur in de trein gezeten. Controle in de eerste klas? Wat is dat?

Deze jongen(s) maakten zich geen zorgen toen ik vanaf Gouda de trein nam. Ze hadden hun plekje al gevonden en zaten voordat ik instapte al in de trein. Gelukkig is de vloer van de trein schoon gebleven. Zelfs de HC heeft er geen voetdruk nagelaten. Aangekomen bij de Arena te Amsterdam gingen de voetjes weer op de vloer.

  

Wat ze zeggen dat ze bekeuren, maar probleem is, ik kan dat niet nagaan. Als ik samenwerk merk ik wel steeds vaker dat het verschil wordt omgeroepen en ook ik ben klaar met alle rotsmoesjes. Wat ik wel geloof is, dat men makkelijk registreert. Kost nl geen tijd.

Reputatie 2

Hetzelfde tussen Amsterdam en Utrecht. Nauwelijks controles (laatste weken: geen) en mensen overleggen hardop met elkaar ze 1ste klas gaan zitten. Als er dan toch gecontroleerd wordt lopen ze gewoon weg of doen wat onnozel, en ik heb nog nooit meegemaakt dat een boete werd uitgeschreven.

 

Je betaalt extra voor meer kans op een zitplek en een wat rustiger publiek, maar als de NS dat niet kan waarmaken dan vind ik dat de NS het extra betaalde voor eerste klas terug moet geven aan de klanten. Ze verkopen een service die ze zeer slecht nakomen.

Reputatie 7
Badge +3

Er wijzigt inderdaad wel eens wat aan de planning waardoor je er niet altijd zoveel aan hebt. Maar het is wel eigenlijk zo'n beetje enige wat je als reiziger kan doen, dus beter een poging gewaagd en dat het achteraf niets uithaalde, dan dat je het niet probeert. En inderdaad, momenteel reis ik al een tijdje niet meer iedere dag met de trein omdat de reden dat ik eerder wel met de trein reisde (mijn baan) is weggevallen. En hoewel ik blij ben niet meer dagelijks met de trein te hoeven reizen, had ik toch liever die baan nog gehad ipv thuis te zitten. 

Reputatie 7
Badge

Ongekend, maar vandaag 3x gecontroleerd: 3x helden getroffen dus!

Eerste held controleert in de IC Rotterdam Utrecht. Vijf minuten later stappen twee undercover controleurs in Gouda in en de trein wordt nog een keer gecontroleerd. Op de terugweg werd bewust de eerste klas gecontroleerd door de HC. En zoals ik de grijsrijders er ook uithaal, zo geschiedde het. (Vandaag geen boete, maar een paar dagen terug wel een boete voor een grijsrijder.)

Zeer bijzonder, zet dit voort!!  ;)

Reputatie 7

Het staken is over en personeel krijgt er heel wat bij. Nu graag weer volop gaan controleren. Heb me afgelopen week weer groen en geel geërgerd aan allerlei figuren die willens en wetens 1e klas gaan zitten. Net weer eentje die al bellend binnenkwam met "schijt, ik ga lekker 1e klas zitten" tegen degene met wie hij aan het bellen was. En nee geen controle gehad van Den Bosch naar Breda. Die kwam er dus weer lekker mee weg. Grrrrrr

Reputatie 7
Badge +3

Als je je zo verheven boven het paupervolk voelt, is een auto met chauffeur wellicht een idee.

Reputatie 7
Badge +3

Als je je zo verheven boven het paupervolk voelt, is een auto met chauffeur wellicht een idee.

Ik dacht dat Friekie al met de auto ging.

 

Na die riante salarisverhoging gaan de conducteurs vast wel hun werk doen.Toch?

Zolang de NS-directie blind blijft geloven dat stationspoortjes en salarisverhogingen voor personeel de oplossing zijn tegen grijs/zwartrijders i.p.v. de dagelijkse werkzaamheden van de conducteurs te inspecteren en te evalueren, zou ik er maar niet teveel op hopen.

Poortjes zijn in tientallen landen een prima oplossing voor de controle op zwartreizigers bij treinen metro maar dan moet je ze wel op alle stations installeren en niet zoals in Nederland maar op een kwart van de stations. Daarnaast moet je dan niet zo'n godvergeten ingewikkeld tariefsysteem optuigen zoals in Nederland. 

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt me makkelijker als de conducteur/conductrice de 1e klasse controleert om de reizigers met een 2e klasse kaartje eruit te filteren.

En het liefst dan ook beboeten i.p.v. slechts weg te sturen.

Vorige week ook weer een stel: “Als het druk is mag je toch eerste klas zitten, en als het niet mag dan sturen ze je toch alleen maar weg”.

Reputatie 4

Conducteurs zijn lui tegenwoordig en doen echt geen ene reet in de trein. Je kan mensen die geen 1e klas hebben er echt zo uitpakken. Her enige wat NS personeel tegenwoordig doet is in de 1e klas zitten en lekker kletsen.

 

Laatst meegemaakt dat er letterlijk iemand met z'n voeten op het tafeltje zat. 4! NS medewerkers keken er naar en deden niets

Badge +3

Of nog goedkoper (als het alleen om poortjes openen gaat), vanuit de Reisplanner of NS app:

Het kan zijn dat poortjes je niet naar binnen laten in de spits

 

Reageer