beantwoord

Controle in de 1e klasse


Reputatie 1
Afgelopen vrijdag reed ik met de sprinter vanuit Rotterdam CS naar Delft-Zuid.
Ik heb een 1e klasse abonnement en vind het dan ook asociaal tov alle reizigers die hiervoor 40% meer betalen dat de conducteur deze zwartrijders niet beboet en daarna verwijderd.

Ik heb vrijdagavond eerst een moslima van 15/16 jaar, met lang gewaad, net zo lang moeten wijzen dat ze 1e klasse zat tot ze vertrok.
Daarna kwamen 2 jongelui met een zwarte huiskleur op de banken hangen. De conductrice (ook met zwarte huidskleur) liep er langs zonder hen te vragen naar een kaartje. Is hier sprake van positieve discriminatie ? Er was ruimte genoeg in de 2e klasse. Waarom worden niet alle 1e klasse reizigers gecontroleerd ?
Ook heb ik nooit gezien dat iemand die zonder of met een 1e klasse kaartje in de 2e klasse zit een boete kreeg terwijl dit wel in de regels van de NS staat.
Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !
icon

Beste antwoord door Danny NS 20 May 2019, 11:12

Bekijk origineel

96 reacties

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.

Of een NS businesscard. Maar ook op een los kaartje is een QR-code te plaatsen wat toegang tot 1e klas geefr

Reputatie 7
Badge +1

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Dat zou dan wel betekenen dat je je bij drukte niet makkelijk kunt verspreiden. Je hebt immers geen toegang tot de eerste klas, waardoor je buitenom moet om je naar een andere coupé te kunnen verplaatsen. 

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.

Of een NS businesscard. Maar ook op een los kaartje is een QR-code te plaatsen wat toegang tot 1e klas geefr

Als je bedenkt wat dat dan allemaal aan apparatuur en software gaat kosten kun je beter de eerste klas afschaffen. De eerste klas is geen doel op zich.

Daarnaast is het dwaas om allerlei extra kosten hiervoor te maken terwijl er ook al een conducteur in de trein zit die wordt betaald om te controleren.

Uw voorstel lijkt vooral ingegeven uit ergernis over het gebrek aan controle door de conducteur.

Reputatie 7
Badge +3

Klinkt leuk, maar gaat in de praktijk natuurljk nooit werken. Zoals hierboven al gezegd moet je wel door de coupé kunnen lopen. Om te verspreiden, maar ook om bv. naar toilet te gaan. Of om de conducteur te zoeken bij vragen/problemen/enz. Ook technisch gezien zitten er zoveel haken en ogen aan, dat het gewoon niet haalbaar is.

En er is een zoveel simpelere, goedkopere en betere oplossing: controleren.

Reputatie 7

Dat zou dan wel betekenen dat je je bij drukte niet makkelijk kunt verspreiden. Je hebt immers geen toegang tot de eerste klas, waardoor je buitenom moet om je naar een andere coupé te kunnen verplaatsen. 

Bij ons is de 1e klas in intercity's erg onpraktisch geplaatst. In dubbeldekkers vaak half met de 2e klas in één rijtuig, slechts gescheiden door een glazen klapdeurtje. Wie bedenkt dat? En de 1e klas zit verspreid over de trein. In veel buitenlandse intercity's zit de 1e klas als geheel helemaal vooraan en/of helemaal achteraan. Dan heb je ook geen doorloop. En vaak meer rust. Waar het veel mensen toch om te doen is.

Ik hoor steeds meer collega's, die wel controles uitvoeren dat ze klaar zijn met de verkeerdzitters en dat men steeds vaker handhaaft. Dat is wat men zegt en ik hoop dat men het ook echt doet.

Ik hoor steeds meer collega's, die wel controles uitvoeren dat ze klaar zijn met de verkeerdzitters en dat men steeds vaker handhaaft. Dat is wat men zegt en ik hoop dat men het ook echt doet.

De vraag is wel of ze ze alleen wegsturen of dat ze ze ook beboeten.

Wat ze zeggen dat ze bekeuren, maar probleem is, ik kan dat niet nagaan. Als ik samenwerk merk ik wel steeds vaker dat het verschil wordt omgeroepen en ook ik ben klaar met alle rotsmoesjes. Wat ik wel geloof is, dat men makkelijk registreert. Kost nl geen tijd.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb nog nooit iemand bekeurd zien worden voor 1e klas zitten met 2e klas kaartje, maar zie wel vaker een conducteur de laatste tijd en die sturen degenen die verkeerd zitten in elk geval weg.

Sowieso valt me trouwens op dat ik de laatste weken vrij zelden nog in een overvolle 1e klas coupé stap. Meestal zijn ze nu al een stuk leger en zit er hooguit een enkeling met verkeerd kaartje.

Dus ja, duidelijk dat vaker controleren helpt. En die correctietarieven schelen vast ook. Dat tikt natuurlijk ongemerkt behoorlijk aan als je meermaals betrapt wordt.

Reputatie 4

Wanner jemand een NS flex abbonement heeft kan de conducteur het wijzigen naar 1e klas en terecht, misschien een idee om dan ook standaard een toeslag van 50 euro boete op te nemen. Ik ben het ook spuugzat dat paupervolk in de 1e klas zitten en plekken bezet houden. Conducteurs moeten alleen de 1e klas ruimte controleren. 2e klas hoeft niet, 

Reputatie 7
Badge +3

Wanner jemand een NS flex abbonement heeft kan de conducteur het wijzigen naar 1e klas en terecht, misschien een idee om dan ook standaard een toeslag van 50 euro boete op te nemen. Ik ben het ook spuugzat dat paupervolk in de 1e klas zitten en plekken bezet houden. Conducteurs moeten alleen de 1e klas ruimte controleren. 2e klas hoeft niet, 

Er wordt bij NS Flex al standaard een “toeslag” berekend, dat heet een correctie tarief. Voor onterecht in de 1e klas reizen is dat €20. 

De conducteur registreert dan dat een reiziger 1e klas reist en dit wordt in de backoffice verwerkt. Heeft iemand een 2e klas NS Flex dan leidt die registratie tot een correctietarief van €20. En ja, dat gebeurt. Zie bv 

 

Reputatie 7
Badge +3

Als je je zo verheven boven het paupervolk voelt, is een auto met chauffeur wellicht een idee.

Reputatie 7
Badge +3

Als je je zo verheven boven het paupervolk voelt, is een auto met chauffeur wellicht een idee.

Ik dacht dat Friekie al met de auto ging.

 

Reputatie 7
Badge +3

Klagen over (gebrek aan) controle, klagen over mensen in de 1e klas die er niet horen, helemaal prima. Maar deze woordkeuze, en de opmerking dat alleen de 1e klas gecontroleerd zou moeten worden, beetje jammer.

Reputatie 3

Als ik deze draad doorlees, en ook andere draden die over eerste- en tweede klasse gaan is het opvallend
dat er toch mensen zijn die aan het uiterlijk van mensen menen te kunnen zien of iemand voor de eerste 
heeft betaald of niet.

Reputatie 1

Ik ben zelf ook een allochtoon en reis ook 1e klas. Ik zie ook bijna elke keer mensen (en idd tot mijn schaamte is het 9 van de 10 keer toch wel een allochtone asociale jongere) die zonder 1e klas kaartje daar gaan zitten, soms ook heel brutaal en luid gedragen, terwijl er duidelijk STILTE staat! Naast het feit dat ik mij er ontzertend aan erger en ze soms ook aanspreek, voel ik tegelijkertijd ook een enorme SCHAAMTE, dat ik er anders uitzie en dat dit soort asociale idioten lekker bijdragen aan het stereotype en dat de mensen mij daar ook mee associeren. Lieve mensen, er zijn ook heel veel goede, respectvolle buitenlandse mensen, die gewoon 1e klas reizen en zich net zoals Nederlandse mensen, misschien zelfs nog meer aan dit soort asociale idioten ergeren. Vergeet aub niet dat er altijd ook goede respectvolle mensen zijn, ongeacht het achtergrond. Het probleem is asocialiteit en brutaal gedrag en daar moet gewoon keihard acrie genomen worden! Maw al het boven-besproken beleid van NS, die dit toestaat. Er moet KEIHARD opgetreden worden tegen dit soort figuren, die zich niet aan de regels houden, allochtoon of geen allochtoon. Mogelijke oplossing: je checkt in bij een poortje in 1e klas section met je chipkaart. Kan ook als je 2e klas hebt (als je wil doorlopen naar 2e klas bijv) maar dan check je uit aan de andere kant bij 1e klas, zo weet het systeem dat iemand met 2e klas ging in and out. Als iemand meeder dan paar minuten echter niet heeft uitgechecked, dan krijgt controleur hier gelijk melding over en kan aan de slag. Voor 1e klas reziger krijgt die uiteraard geen melding en is alles in orde. Ik denk dat ik de software voor zoiets zelf in max een week kan schrijven, hoe moeilijk is het nou! Er moeten alleen 2 poortjes geinstalleerd worden in 1e klas secties.

Reputatie 1

Geen idee waar ik dit het beste kan schrijven maar dit topic leek mij het beste. 

Mijn complimenten voor de conductrice die zojuist in trein 1172 tussen Breda en Rotterdam Centraal een reiziger met 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas op de bon slingerde. Eerste keer dat ik NS daadwerkelijk een boete zag uitschrijven ipv wegsturen uit 1e klas. Top!!!

Reputatie 7

Hela, Loes in actie gezien ?

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb een 1e klasse abonnement en vind het dan ook asociaal tov alle reizigers die hiervoor 40% meer betalen dat de conducteur deze zwartrijders niet beboet en daarna verwijderd.

Het is 70 procent meer.

 

Tweedeklaskaartjes zijn wel 40 procent goedkoper dan eersteklaskaartjes.

Reageer