Beste antwoord door Stijn NS
Bekijk origineelErgernissen in de stiltecoupé.
In sommige treinen (ICR?) claimt het personeel een ‘zeszitje’ voor zichzelf (1e klas stilte) en of je dan in de naastgelegen coupé kunt meegenieten boeit ze blijkbaar niet zo…
En dat soort personeel vraagt om een hele stevige loonsverhoging?
Ga eerst je vak maar eens goed uitvoeren!
Vervelend om te lezen dat je vaak last hebt van medereizigers die zicht niet houden aan de stiltecoupé. Helaas is het vrij lastig voor ons personeel om dit te handhaven, gezien er dan permanent iemand in de stiltecoupé aanwezig zou moeten blijven. Vandaar dat we ook altijd adviseren om eerst zelf de overlastveroorzakers aan te spreken of ze in ieder geval te wijzen op de stiltecoupé. Veel reizigers zullen daar al gehoor aan geven. Mocht daar geen gehoor aan gegeven worden, of er weerstand ontstaan, kun je altijd op zoek gaan naar het treinpersoneel, of in extreme gevallen ons een bericht sturen op Twitter. Wij kunnen dan eventueel het treinpersoneel inlichten.
Ik snap je frustratie hierover, maar uiteindelijk is de stiltecoupé iets dat door reizigers voor elkaar, met elkaar, gerealiseerd moet worden.
Tegenwoordig in de stoptrein (sprinter) en in sommige Intercity's (bijvoorbeeld Zwolle - Roosendaal) alleen met een pictogram op het raam dat voor veel mensen niet duidelijk is.
De aanduiding van stiltecoupés in de trein zelf is niet veranderd. Deze heeft tot op heden altijd bestaan uit de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.
Wellicht doelt u op onderstaand pictogram:
Dit symbool duidt een zogeheten werkcoupé aan. Dit is geen stiltecoupé: hier mag wel op zachte toon gesproken worden. Treinen waarin zich werkcoupés bevinden, kennen ook stiltecoupés. Deze zijn te herkennen aan, zoals ik al zei, de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.
NS heeft vorig jaar wel een proef gehouden met symbolen op de hoofdsteunen, maar NS vond de proef geen succes en zet dit daarom niet door.
In ICE's hebben ze ook stiltegedeeltes. En ik heb ooit in een TGV tussen Parijs en Nice gereist in een stiltegedeelte. En het was muisstil onderweg! Was wel een zgn IDTGV.
Ik ben inmiddels wel zo ver dat het hele concept stilte coupé wel geschrapt kan worden. Gisteren ook weer in een ultra korte trein tussen Haarlem en Den Haag gezeten. 1 persoon was aan het bellen in de stilte coupé en werd daar door een reiziger op geattendeerd. Persoon stopte met bellen. Een andere persoon begon echter een gesprek op het balkon naast de stiltecoupé en was nog veel duidelijker hoorbaar dan de persoon die in de coupé zelf zat te bellen. Daarnaast was er een baby op het balkon aan het huilen. Het was dus allesbehalve rustig in de stiltecoupé
Het zijn ook gewoon mensen he. Soms hebben mensen niet door te zitten in de stiltecoupé en stellen ze het op prijs hieraan herinnerd te worden. Zeker als je weet dat je als personeel het voorbeeld dient te geven. Dat had dus wel gewoon goed kunnen gaan.
Soms hebben mensen niet door dat ze in een stiltecoupé zitten en stellen ze het beslist niet op prijs hieraan herinnerd te worden. Zeker personeel heeft daar totaal geen behoefte aan.
Wellicht zou je kunnen overwegen om een toeslag van een paar euro te heffen voor het gebruik van de stiltecoupe zodat alleen de echte fans overblijven.
Er is zelfs in de 1e klas amper controle, dus dit gaat zeker niet werken.
Wellicht zou je kunnen overwegen om een toeslag van een paar euro te heffen voor het gebruik van de stiltecoupe zodat alleen de echte fans overblijven.
Er is zelfs in de 1e klas amper controle, dus dit gaat zeker niet werken.
Beide misschien dan maar beter afschaffen
Hou er rekening mee dat bedrijfstechnisch gezien de enige realistische oplossingen: 1 een bedrijf niet méér geld kosten of 2; een bedrijf juist extra geld opleveren.
Persoonlijk lijkt de enige realistische oplossing mij dan ook het opheffen van de stiltecoupe, hoe jammer dat ook is, maar t haalt wel de valse verwachting weg dat er een ruimte is waar de aso z'n bek dichthoud.
En dat soort personeel vraagt om een hele stevige loonsverhoging?
Ga eerst je vak maar eens goed uitvoeren!
Dat personeel heeft 5% vanaf juli 2022 + 2,5% per 1 januari 2023 voor elkaar gekregen. Cao is voor 1,5 jaar.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.