beantwoord

Ergernissen in de stiltecoupé.

  • 4 November 2017
  • 42 reacties
  • 10090 Bekeken


Toon eerste bericht

42 reacties

Badge +3

In sommige treinen (ICR?) claimt het personeel een ‘zeszitje’ voor zichzelf (1e klas stilte) en of je dan in de naastgelegen coupé kunt meegenieten boeit ze blijkbaar niet zo… 

Reputatie 5

En dat soort personeel vraagt om een hele stevige loonsverhoging?

Ga eerst je vak maar eens goed uitvoeren!

Reputatie 7
Badge

Als het personeel al niet het goede voorbeeld geeft wat moet er dan van worden?

Reputatie 7
Badge
Neem ducttape of oordopjes mee
Goedemiddag Veraa42, welkom terug op het NS Serviceforum!

Vervelend om te lezen dat je vaak last hebt van medereizigers die zicht niet houden aan de stiltecoupé. Helaas is het vrij lastig voor ons personeel om dit te handhaven, gezien er dan permanent iemand in de stiltecoupé aanwezig zou moeten blijven. Vandaar dat we ook altijd adviseren om eerst zelf de overlastveroorzakers aan te spreken of ze in ieder geval te wijzen op de stiltecoupé. Veel reizigers zullen daar al gehoor aan geven. Mocht daar geen gehoor aan gegeven worden, of er weerstand ontstaan, kun je altijd op zoek gaan naar het treinpersoneel, of in extreme gevallen ons een bericht sturen op Twitter. Wij kunnen dan eventueel het treinpersoneel inlichten.

Ik snap je frustratie hierover, maar uiteindelijk is de stiltecoupé iets dat door reizigers voor elkaar, met elkaar, gerealiseerd moet worden.
Badge +3
Vroeger was er "STILTE - SILENCE" geschreven op de ramen, bovenaan, duidelijk.
Tegenwoordig in de stoptrein (sprinter) en in sommige Intercity's (bijvoorbeeld Zwolle - Roosendaal) alleen met een pictogram op het raam dat voor veel mensen niet duidelijk is.

De aanduiding van stiltecoupés in de trein zelf is niet veranderd. Deze heeft tot op heden altijd bestaan uit de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

Wellicht doelt u op onderstaand pictogram:


Dit symbool duidt een zogeheten werkcoupé aan. Dit is geen stiltecoupé: hier mag wel op zachte toon gesproken worden. Treinen waarin zich werkcoupés bevinden, kennen ook stiltecoupés. Deze zijn te herkennen aan, zoals ik al zei, de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

NS heeft vorig jaar wel een proef gehouden met symbolen op de hoofdsteunen, maar NS vond de proef geen succes en zet dit daarom niet door.
Ik reis in de 1e klasse valt mij op dat de reis van Amsterdam naar het Zuiden een stuk rustiger is in de Stiltecoupë dan in de 2e klasse. Maar idd in de treinen in het buitenland is geen Stiltecoupé te zien, laat staan in de Thalys. Dat verwacht de buitenlandse toeristen ook niet. Ook in Spanje waar ik daar toen vroeger op stage had gelopen kent men ook niet. Ze hebben dat nog nooit van gehoord. Maar misschien als je 1e klasse gaat reizen dat het kan helpen qua stilte maar daarvoor zul je anders helaas dan meer voor betalen.
Reputatie 7
Badge
Maar idd in de treinen in het buitenland is geen Stiltecoupé te zien, laat staan in de Thalys.
In ICE's hebben ze ook stiltegedeeltes. En ik heb ooit in een TGV tussen Parijs en Nice gereist in een stiltegedeelte. En het was muisstil onderweg! Was wel een zgn IDTGV.
Reputatie 7
Badge +1

Ik ben inmiddels wel zo ver dat het hele concept stilte coupé wel geschrapt kan worden. Gisteren ook weer in een ultra korte trein tussen Haarlem en Den Haag gezeten. 1 persoon was aan het bellen in de stilte coupé en werd daar door een reiziger op geattendeerd. Persoon stopte met bellen. Een andere persoon begon echter een gesprek op het balkon naast de stiltecoupé en was nog veel duidelijker hoorbaar dan de persoon die in de coupé zelf zat te bellen. Daarnaast was er een baby op het balkon aan het huilen. Het was dus allesbehalve rustig in de stiltecoupé  

Reputatie 1
Maar soms heb je geen keuze en moet je met je kinderen stilte gaan zitten omdat er elders geen plek is en om dan te gaan staan nee daar pas ik voor! In de spits werkt de stiltecoupe ook niet, iedereen moet dan kunnen gaan zitten waar hij wil en KAN!

Het zijn ook gewoon mensen he. Soms hebben mensen niet door te zitten in de stiltecoupé en stellen ze het op prijs hieraan herinnerd te worden. Zeker als je weet dat je als personeel het voorbeeld dient te geven. Dat had dus wel gewoon goed kunnen gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Soms hebben mensen niet door dat ze in een stiltecoupé zitten en stellen ze het beslist niet op prijs hieraan herinnerd te worden. Zeker personeel heeft daar totaal geen behoefte aan.

Van beide kanten zijn het aannames. Maar wel jammer van deze situatie, natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +1

Wellicht zou je kunnen overwegen om een toeslag van een paar euro te heffen voor het gebruik van de stiltecoupe zodat alleen de echte fans overblijven.

Er is zelfs in de 1e klas amper controle, dus dit gaat zeker niet werken.

Wellicht zou je kunnen overwegen om een toeslag van een paar euro te heffen voor het gebruik van de stiltecoupe zodat alleen de echte fans overblijven.

Er is zelfs in de 1e klas amper controle, dus dit gaat zeker niet werken.

Beide misschien dan maar beter afschaffen 

Reputatie 7

@JCarlJ ik ben het met je eens hoor dat het eeuwig zonde is en de aso het spelletje niet zou mogen winnen. Maar wat is volgens jou dan een realistische oplossing ? Je kan niet alles op het personeel afschuiven want daar is gewoon niet genoeg personeel voor. In een dubbeldekker intercity heb je al gauw 3 a 4 afdelingen stilte, hoe ga je die allemaal handhaven als er overal hardnekkige aso's in zitten die weer van zich zullen laten horen zodra het personeel weg is gelopen ?! Dat is als ze zich überhaupt al iets van t personeel aantrekken, wat toch geen boete kan schrijven voor het niet naleven van stilte. Immers van een reiziger die het aan de aso vraagt trekt men zich meestal ook al niks aan. Bovendien gaan op ditzelfde forum vaak geluiden op dat de conducteur maar helemaal van de trein af moet en alles goedkoper gemaakt moet worden.

Hou er rekening mee dat bedrijfstechnisch gezien de enige realistische oplossingen: 1 een bedrijf niet méér geld kosten of 2; een bedrijf juist extra geld opleveren. 

Persoonlijk lijkt de enige realistische oplossing mij dan ook het opheffen van de stiltecoupe, hoe jammer dat ook is, maar t haalt wel de valse verwachting weg dat er een ruimte is waar de aso z'n bek dichthoud. 

 

Reputatie 7
Badge +3

En dat soort personeel vraagt om een hele stevige loonsverhoging?

Ga eerst je vak maar eens goed uitvoeren!

Dat personeel heeft 5% vanaf juli 2022 + 2,5% per 1 januari 2023 voor elkaar gekregen. Cao is voor 1,5 jaar.

Reageer