beantwoord

Extra Ventilatie vanwege Corona - Alle deuren automatisch open

  • 15 November 2021
  • 38 reacties
  • 1041 Bekeken

Hallo NS,

de overheid is eindelijk aan het benadrukken dat ventilatie helpt om Corona besmettingen te voorkomen.

Mijn vraag is om aan Nedtrain een software update te vragen om voorlopig alle treindeuren automatisch te openen  bij aankomst op het station. Iig van de stoptreinen.

Verwacht dat dit een positieve  bijdrage zal zijn, ook in het belang van je medewerkers.

 

groeten

 

icon

Beste antwoord door Edwin 15 November 2021, 09:02

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Wat de FFP2 maskers betreft, wat ik heb gelezen op internet zijn ze helemaal niet bedoeld om te hergebruiken.

Er bestaan ook wasbare (en dus herbruikbare) FFP2-maskers.

Bij de NS is het automatisch openen van de deuren ook mogelijk echter duurt dat dan 1 minuut voordat ze open gaan en dan moet de machinist de knop die gehele minuut bedienen, maar geen reiziger die daar op gaat wachten.

En of dat zomaar aangepast mag worden dat dat direct gebeurt geen idee, maar je moet dat ook neit willen met het koude weer wat er aan komt en de goede luchtverversing in deze treinen.  Ik weet neit of vochtige lucht in de trein laten bij elke halte nu helpt om het virus minder te verspreiden of dat het virus dan juist meer verspreid wordt.

Reputatie 5

Volgens mij was dat eerst wel zo maar nu niet meer, nu moet je alles weer zelf doen, terwijl het aantal besmettingen de pan uit rijst...

Reputatie 1

Als de deuren allemaal automatisch open en dicht gaan kan ook iedereen van de knopjes en deuren afblijven, dat is toch ook een voordeel in het kader van besmetting?

Van het aanraken van oppervlakten is je besmettingskans nagenoeg 0%, zeker als je je aan de maatregelen houdt zoals je handen wassen.

En zoals al meermalen is vermeldt is het automatisch opengaan in veel treinen niet mogelijk zonder ingrijpende aanpassingen aan de treinen in zijn geheel.

In de FLIRT-treinen waar Blauwnet mee rijdt tussen Kampen, Zwolle, Almelo, Hengelo en Enschede is het mogelijk dat de deuren centraal worden geopend door de machinist. Dit gebeurt ook, en de deuren blijven dan geopend totdat het vertrekproces wordt gestart. Dit allemaal zodat je zo weinig mogelijk hoeft aan te raken.

 

Moderne treinen hebben een uitstekende luchtverversing, dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Reputatie 6

Dat is een afweging die je zelf zult moeten maken. Of een trein “vies” is interesseert mij niet eens eigenlijk. Een spic-en-span treinstel waar al honderden mensen doorheen hebben gelopen en hun baccillen hebben achterlaten, neuh laat maar. Dan liever dat het er niet zo schoon uit ziet, maar dat er niet zoveel mensen in hebben gezeten. Maar jezelf goed ontsmetten is uiteindelijk inderdaad het enige wat echt altijd goed werkt.

Ben erg blij dat ik eigenlijk nooit meer in de spits hoef te reizen.

Reputatie 5

Ik raak sowieso niets meer aan in de trein. Veel minder ziek idd daardoor wb (buik)griep de laatste jaren. De trein is vaak ook echt vies. Dus dat is dan weer winst.

Wat de FFP2 maskers betreft, wat ik heb gelezen op internet zijn ze helemaal niet bedoeld om te hergebruiken. Ze zijn gewoon voor eenmalig gebruik. Dus ik gebruik bij lange afstanden gewoon maar weer mijn goedkope duurzame katoenen mondkapjes  met ruimte voor een velletje keukenrol als filter. Voor eenmalig gebruik, de filter weggooien en dan wassen op 60 graden. Lijkt me beter dan je dure FF2 mondkapje te drogen hangen voor hergebruik. (Brrr)

Reputatie 6

Lijkt me sowieso slim, zelfs zonder corona, om als je aan allerlei dingen hebt gezeten, waar al 100 andere mensen die dag aangezeten hebben, echt niet alleen de deurknopjes, even je handen schoon te maken. Of je moet een liefhebber zijn verkoudheid en buikgriep… Corona draagt niet zo makkelijk over via oppervlakken, Noro-virus (buikgriep) wél (kan nog drie weken besmettelijk zijn buiten het lichaam).

Als de deuren allemaal automatisch open en dicht gaan kan ook iedereen van de knopjes en deuren afblijven, dat is toch ook een voordeel in het kader van besmetting?

Van het aanraken van oppervlakten is je besmettingskans nagenoeg 0%, zeker als je je aan de maatregelen houdt zoals je handen wassen.

En zoals al meermalen is vermeldt is het automatisch opengaan in veel treinen niet mogelijk zonder ingrijpende aanpassingen aan de treinen in zijn geheel.

 

Automatisch dicht dat werkt al zo als de hc sleutelt.

Als de deuren allemaal automatisch open en dicht gaan kan ook iedereen van de knopjes en deuren afblijven, dat is toch ook een voordeel in het kader van besmetting?

Reputatie 7
Badge +1

Draag geen mondkapje, maar een FFF2 masker. In Duitsland is dat in het gehele OV verplicht.

Nee, dat hangt van de deelstaat en Kreis af. Maar omdat dat soms wat onoverzichtelijk is, zit je met FFP2 altijd goed.

Reputatie 2

Draag geen mondkapje, maar een FFF2 masker. In Duitsland is dat in het gehele OV verplicht. In nederland zijn ze niet verplicht, maar als je ze wel draagt kan je bijna niet besmet worden.

@Robert B

In Duitsland wordt in de meeste deelstaten op zeer korte termijn waarschijnlijk 3G voor het OV van toepassing. Dat betekent dat ongevaccineerden alleen nog met een geldige coronatest met het OV mee mogen. De regeling geldt voor alle OV, van stadsbus tot ICE. Of daarmee dan de mondkapjesplicht vervalt is nog niet bekend. 

Badge +3

Ik weet niet precies wat de officiële houdbaarheidstijd van zo’n FFP2 of FFP3 masker is, maar daar kun je volgens mij best twee dagen mee doen, meer vast ook wel. Het belangrijkste is dat je, als je ‘m aangeraakt hebt, je handen schoonmaakt en je zorgt dat de binnenkant niet geïnfecteerd raakt door de buitenkant. En goed laten drogen, je adem is altijd vochtig en daar groeien bepaalde bacteriën erg goed op, dat wil je ook niet.

Ik las een artikel over die ‘herbruikbaarheid’ van mondkapjes, met nogal wisselend resultaat voor bacteriën en virusdeeltjes.

Voor katoenen exemplaren was heet strijken erg effectief, met als goede tweede en derde uitkoken op 100° of wassen (met wasmiddel natuurlijk) op 60°. Invriezen of een paar dagen aan de waslijn luchten deed weinig.

Zat zelf nog te denken aan een ‘badje’ (even onderdompelen) in alcohol/spiritus, of een desinfecterende spray.

Bij een (voorgevormd) FFP2/N95 kapje is strijken natuurlijk geen optie en de effectiviteit na uitkoken of heet wassen natuurlijk ook minder (plus de elastiekjes zijn daar niet goed tegen bestand).

Mocht je er eentje willen dragen dan maximaal 8-10 uur, plus natuurlijk je persoonlijke handhygiëne, die info van mijn werkgever voor wegwerp maskertjes.

Hoe dan ook, in Duitsland (landelijk?) zijn/waren ze verplicht. Ook om af te rekenen bij een tankstation en zo. Zijn ze daar zoveel goedkoper dan hier, of worden ze uitgereikt of mag je er eentje pakken?

Reputatie 5

Ik merk er niets van...

Reputatie 6

Druk of niet druk, werkzaamheden of niet, de treinen zijn vaak echt te kort. Zowel in de spits op werkdagen als in het weekend.

Dat geloof ik, ik hoor dat van meer kanten. Maar er zijn op dit moment, naar mijn idee, gewoon heel erg veel treinen, nu we zóveel SNG materieel erbij hebben. Volgens mij staat er gewoon een redelijke berg te wachten op z’n beurt. Zou mooi zijn als de NS die dan ook compleet inzet. Dan krijg je wel weer mensen die gaan klagen dat er “Sprinters” rijden op “hun” Intercity traject, maar ik zou het wel weten…

Ik reis minimaal 5 keer per week met het OV. Reken maar even mee wat dat kost aan die extra beschermende mondmasker…

Ik weet niet precies wat de officiële houdbaarheidstijd van zo’n FFP2 of FFP3 masker is, maar daar kun je volgens mij best twee dagen mee doen, meer vast ook wel. Het belangrijkste is dat je, als je ‘m aangeraakt hebt, je handen schoonmaakt en je zorgt dat de binnenkant niet geïnfecteerd raakt door de buitenkant. En goed laten drogen, je adem is altijd vochtig en daar groeien bepaalde bacteriën erg goed op, dat wil je ook niet.

Reputatie 5

Maar de afspraak was dat alle reizigers een mondkapje zouden dragen zodat iedereen zo goed mogelijk beschermd zou zijn. En omdat een minderheid dat niet doet en het onvoldoende gehandhaafd en gecontroleerd wordt werkt het niet en is de meerderheid onvoldoende beschermd. Tenzij je je extra dure mondkapjes kunt veroorloven natuurlijk, maar dat kunnen veel mensen dus niet. Ik vind dat niet eerlijk.

Die “extra dure” mondkapjes vallen reuze mee als je even goed rondkijkt en met wat meer tegelijk koopt. Als je dat niet doet betaal je inderdaad de hoofdprijs. Staat tegenover dat je ze langer kunt gebruiken dan de chirurgische mondmaskers (de bekende blauw-witte papieren papieren lapjes).

En ja helaas, de maatschappij is vol van niet zo heel erg sociale lieden. Die hebben daarmee de meerderheid, dus de vraag is of je dan gewenst gedrag kunt afdwingen. Dan maar voor onszelf zorgen...

Ik reis minimaal 5 keer per week met het OV. Reken maar even mee wat dat kost aan die extra beschermende mondmasker...

.

Reputatie 5

wat de drukte betreft, de OV bedrijven vervoeren deze dagen nog maar 60% van de reizigers van voor Corona, dus zo druk is het niet in het OV.

Maar er zijn ook heel veel dubbeldekkers die pas in 2022 of later weer ingezet kunnen worden, toch? Dus de inzet van materieel is ook veel minder. Dat is wat ik in ieder geval  meemaak als ik met de trein reis, 5 of 6 keer per week. Druk of niet druk, werkzaamheden of niet, de treinen zijn vaak echt te kort. Zowel in de spits op werkdagen als in het weekend.

Reputatie 6

Maar de afspraak was dat alle reizigers een mondkapje zouden dragen zodat iedereen zo goed mogelijk beschermd zou zijn. En omdat een minderheid dat niet doet en het onvoldoende gehandhaafd en gecontroleerd wordt werkt het niet en is de meerderheid onvoldoende beschermd. Tenzij je je extra dure mondkapjes kunt veroorloven natuurlijk, maar dat kunnen veel mensen dus niet. Ik vind dat niet eerlijk.

Die “extra dure” mondkapjes vallen reuze mee als je even goed rondkijkt en met wat meer tegelijk koopt. Als je dat niet doet betaal je inderdaad de hoofdprijs. Staat tegenover dat je ze langer kunt gebruiken dan de chirurgische mondmaskers (de bekende blauw-witte papieren papieren lapjes).

En ja helaas, de maatschappij is vol van niet zo heel erg sociale lieden. Die hebben daarmee de meerderheid, dus de vraag is of je dan gewenst gedrag kunt afdwingen. Dan maar voor onszelf zorgen...

Je kunt nog 100 maatregelen verzinnen maar als je geen enkele maatregel ooit handhaaft is het allemaal dweilen met de kraan open. Of dat nou in het OV, in de horeca, in het onderwijs, etc. is maakt niet uit.

Reputatie 5

Mijn ervaring is helaas anders wat betreft de drukte in de trein. Het mondkapje is toch in eerste instantie bedoeld om anderen te beschermen? Het werkt toch alleen als iedereen er een draagt? Ik vind het fijn voor je dat je geen coronabesmetting hebt opgelopen, maar is dat dan niet meer geluk dan wijsheid? 

 

Misschien is het geluk maar ik doe er zelf ook het nodige aan, zoals dus een mondkapje dragen wat ook mijzelf beschermd en niet zo'n flutding waar de meeste mensen mee reizen maar een gekeurd kapje van 3M en geregeld een nieuw kapje en niet weken met hetzelfde kapje.  Kost wel wat maar mijn gezondheid is meer waard.

Maar de afspraak was dat alle reizigers een mondkapje zouden dragen zodat iedereen zo goed mogelijk beschermd zou zijn. En omdat een minderheid dat niet doet en het onvoldoende gehandhaafd en gecontroleerd wordt werkt het niet en is de meerderheid onvoldoende beschermd. Tenzij je je extra dure mondkapjes kunt veroorloven natuurlijk, maar dat kunnen veel mensen dus niet. Ik vind dat niet eerlijk.

Mijn ervaring is helaas anders wat betreft de drukte in de trein. Het mondkapje is toch in eerste instantie bedoeld om anderen te beschermen? Het werkt toch alleen als iedereen er een draagt? Ik vind het fijn voor je dat je geen coronabesmetting hebt opgelopen, maar is dat dan niet meer geluk dan wijsheid? 

 

Misschien is het geluk maar ik doe er zelf ook het nodige aan, zoals dus een mondkapje dragen wat ook mijzelf beschermd en niet zo'n flutding waar de meeste mensen mee reizen maar een gekeurd kapje van 3M en geregeld een nieuw kapje en niet weken met hetzelfde kapje.  Kost wel wat maar mijn gezondheid is meer waard.

Reputatie 7
Badge +1

Het mondkapje is toch in eerste instantie bedoeld om anderen te beschermen? Het werkt toch alleen als iedereen er een draagt?

Het traditionele, niet-medische mondkapje werkt inderdaad op die manier. De FFP mondkapjes beschermen ook de drager van het mondkapje.

Reputatie 5

Mijn ervaring is helaas anders wat betreft de drukte in de trein. Het mondkapje is toch in eerste instantie bedoeld om anderen te beschermen? Het werkt toch alleen als iedereen er een draagt? Ik vind het fijn voor je dat je geen coronabesmetting hebt opgelopen, maar is dat dan niet meer geluk dan wijsheid? 

 

Maar in het OV worden mondkapjes heel vaak niet op de juiste wijze gebruikt en de treinen zijn vaak wel overvol. Dus die onderzoeken zijn dan toch helemaal niet meer relevant? Bij 90 % van mijn reizen ben ik gedwongen bij meerdere mensen in de coupé te zitten die het mondkapje niet of niet op de juiste wijze dragen. Verhuizen naar een andere coupé is geen optie want daar zitten ook weer reizigers die geen mondkapje dragen. Bij 50 % van mijn reizen is de trein tenminste een deel van het traject overvol(werkzaamheden, wisselstoring, seinstoring, vaak ook gewoon te korte trein) er is altijd wel wat aan de hand.

Daar kun je jezelf heel goed tegen wapenen, nml met een goed mondkapje met een FFP2 of FFP3 keur, daarmee bescherm je jezelf.

Ik heb afgelopen maanden meermalen in een vol vliegtuig gezeten met FFP2 masker en ben “gelukkig” nog steeds corona vrij.  Maar in de drukte gebruik ik dan ook middelen die mijzelf beschermen en probeer drukte zoveel als mogelijk te vermijden.

Wordt tijd dat die FFP2 verplicht gaan worden in het OV.

En wat de drukte betreft, de OV bedrijven vervoeren deze dagen nog maar 60% van de reizigers van voor Corona, dus zo druk is het niet in het OV.

 

Reputatie 5

Uit diverse onderzoeken is ook gebleken dat je het met juist gebruik van de mondkapjes en zittend op een vaste plaats niet zo snel oploopt omdat het virus zich dan niet zover verspreid.

Het aantal directe contacten in de trein is ook niet zo heel groot, mits de trein niet overvol is natuurlijk.

Maar in het OV worden mondkapjes heel vaak niet op de juiste wijze gebruikt en de treinen zijn vaak wel overvol. Dus die onderzoeken zijn dan toch helemaal niet meer relevant? Bij 90 % van mijn reizen ben ik gedwongen bij meerdere mensen in de coupé te zitten die het mondkapje niet of niet op de juiste wijze dragen. Verhuizen naar een andere coupé is geen optie want daar zitten ook weer reizigers die geen mondkapje dragen. Bij 50 % van mijn reizen is de trein tenminste een deel van het traject overvol(werkzaamheden, wisselstoring, seinstoring, vaak ook gewoon te korte trein) er is altijd wel wat aan de hand.

Reageer