face shield in de trein | NS Community
beantwoord

face shield in de trein

  • 12 June 2020
  • 74 reacties
  • 14790 Bekeken

Beste,

ik heb de vraag of het dragen van een face shield in plaats van een mondkapje in de trein ook is toegestaan? (Ik heb al een aantal conducteurs dit wel zien dragen namelijk)

alvast bedankt!

juul

icon

Beste antwoord door Tochjo 12 June 2020, 07:19

Bekijk origineel

74 reacties

Badge +3

Nee, het is reizigers niet toegestaan een gelaatsscherm te dragen in plaats van een mondkapje.

Zie dit bericht van een conductrice:

Niet toegestaan als mondkapje:

Sjaals, bandana's, cols, kapjes met gaten erin, gelaatsschermen, t-shirts om het hoofd geknoopt ed.

Verschil voor NS-medewerkers:

NS-personeel heeft dezelfde verplichting, dus de mondkapjesplicht, waar er een paar uitzonderingen zijn.

Geuniformeerd personeel draagt in het reizigersgedeelte een mondkapje of een gelaatsscherm. Er zijn verder regels wanneer een collega alleen in een cabine zit of met meerderen. Vuistregel is dat elke stap of aanwezigheid, hoe kort ook, elke medewerker een mondkapje of gelaatsscherm op heeft. 

 

Dat enkel een gelaatscherm ook is toegestaan voor personeel verbaasd en verontrust me enigzins.
Gelaatscherm, faceshield is *geen* mond bescherming. RIVM categoriseerd het als oog bescherming en dient in combinatie met masker gedragen te worden voor preventie via of het moet een gelaatmasker zijn met zuurstof aansluiting (PAPR)

 

Pagina 9 Werkgroep Infectie Preventie Algemene voorzorgsmaatregelen Persoonlijke beschermingsmiddelen 


Oogbeschermingsmiddel: een beschermingsmiddel dat voor de ogen wordt gedragen. Een oogbeschermingsmiddel, zoals bedoeld in deze richtlijn, verkleint de kans op overdracht van micro-organismen naar de oogslijmvliezen en wordt ook wel ‘spatbril’ genoemd. Er zijn verschillende typen spatbrillen: een beschermende bril, een gelaatscherm/faceshield, een ruimzichtbril en een spatscherm dat is geïntegreerd met een chirurgisch mondneusmasker.

https://www.rivm.nl/sites/default/files/2018-11/150922%20Persoonlijke%20beschermingsmiddelen-DEFINITIEF.pdf

Dat weet ik zo nu helaas niet. Ik adviseer je dit topic in de gaten te houden om daar wat meer informatie over te lezen op den duur. Volgens mij is Loes hiermee bezig, om het wat uit te pluizen. :slight_smile:

Reputatie 2

Hoi @M.A.D. 

Het OV personeel kan volstaan met een spatmasker, zie

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-openbaar-vervoer-grensstreek/openbaar-vervoer

Per 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje in de bus, trein, tram en metro en op de veerboten naar de Waddeneilanden verplicht. Dit geldt voor reizigers van 13 jaar en ouder. Zet het niet-medisch mondkapje ruim voor het instappen op om het instappen veilig en snel te laten verlopen. En zet het pas af na het uitstappen. Ook het personeel draagt een mondkapje. Tenzij ze in een afgesloten cabine werken of er is gezorgd voor 1,5 meter afstand tussen chauffeur en reizigers. Het personeel mag eventueel ook een spatmasker dragen. 


Of een spatmasker zonder goed beschermend mondkapje valt aan te raden betwijfelt u mijns inziens terecht.

Terechte vraag, maar het gelaatsscherm wat ik ter beschikking heb, loopt ver naar beneden door. Als ik mijn hoofd draai, dan komt mijn scherm direct tegen mijn schouders aan. Net als het mondkapje is het niet ter bescherming van jezelf, maar dat jij niemand ziek maakf, daar zit een verschil in. Als ik hoest of nies, houd het scherm mijn rotzooi tegen. 

Verder ben ik nu wel beter beschermd tegen spugers.

...


Of een spatmasker zonder goed beschermend mondkapje valt aan te raden betwijfelt u mijns inziens terecht.

Omdat een Hc niet langdurig in de buurt van dezelfde reiziger zal zijn is het risico op besmetting heel erg laag. Risico op besmetting loopt juist op als je langer in de nabijheid bent van een persoon met Corona.

Men kan de zin '..Het personeel mag eventueel ook een spatmasker dragen.' op 2 manieren lezen: 1. De machinist of conducteur mag, náást (het verplichte) mondkapje, ook nog een spatmasker dragen.  2. Het personeel mag een spatmasker dragen in plaats van een mondkapje. Optie 2 lijkt mij onwaarschijnlijk, want men zegt ten eerste al dat een mondkapje verplicht is. Naar mijn idee heeft de NS het verkeerd begrepen/geïnterpreteerd, wamt met een spatmasker komen alle aërosoles nog steeds net zo goed onder het masker door en kan het NS personeel de passagiers nog steeds besmetten. De term spatmasker duidt meer op "niet door spetters v anderen besmet kunnen worden". Zo zeggen wetenschappers in diverse studies wel dat het spatscherm de drager beschermt tegen infecties door anderen, maar, zoals ook in een buitenlands artikel wordt genoemd: "No studies have yet been conducted to see how well face shields help keep exhaled or coughed virus from spreading outwards from an infected wearer.." (https://medicalxpress.com/news/2020-04-shields-masks-ward-coronavirus.html)

Nee de zin is niet duidelijk geschreven dat is bekend en is ook inmiddels vanuit de NS doorgegeven, maar er is een uitzondeirng dat personeel in het OV kan voldoen met een gelaatscherm.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als je wilt kun je allerlei dingen op 2 manieren lezen. 

Zo is er een goochemerd die o.a. zegt dat de definitie van dragen volgens Van Dale: “Boven de grond houden” is. Dus hij “draagt” zijn mondkapje in zijn rugzak of in jas.  Ook haalt hij het verbod op gezicht bedekkende kleding erbij, waarbij een uitzondering is als kleding noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of de veiligheid. Die uitzondering geldt volgens hem niet omdat in de informatie van de overheid staat dat een mondkapje niet is als bescherming van de drager maar dat het mensen rondom je kan beschermen. Verder heeft hij altijd een flesje water bij zich waar hij de hele reis uit drinkt en daarom dus ook geen mondkapje hoeft te dragen in zijn ogen. Ik hoop dat deze lamzak heel vaak @Loes tegenkomt in de trein.  Meneer heeft hele duidelijke foto's van zichzelf op Facebook en Twitter staan, dus hem herkennen is heel makkelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, 't zou dan wel handig zijn als er op een consistente manier gehandhaafd wordt. Ik heb inmiddels conducteurs meegemaakt die mensen erop aanspraken als ze zelfs maar een slokje namen, maar ook conducteurs die zeiden “Zet je het kapje weer op als je blikje leeg is?”.

off-topic: Zou dit mogen?

 

:"No studies have yet been conducted to see how well face shields help keep exhaled or coughed virus from spreading outwards from an infected wearer.." (https://medicalxpress.com/news/2020-04-shields-masks-ward-coronavirus.html)

Dit klopt. Dit soort schermen heeft alleen bewezen nut ter bescherming van de drager. Erg onverantwoordelijk om met zo'n ding in de trein rond te gaan lopen. Sommige mensen denken echt alleen aan maar aan zichzelf.

Gelukkig heb ik slechts 1 personeelslid met zo'n achterlijk ding gezien en gebruikt meer dan 99% van de NS-medewerkers wel zijn of haar verstand.

Reputatie 7
Badge +1

off-topic: Zou dit mogen?

 

Dit valt als het goed is onder gezichtsbedekkende kleding en is dus niet toegestaan. Een bivakmuts valt niet onder de uitzonderingen van de wet, tenzij dit een soort carnavalsoutfit ofzo is, maar dat vermoed ik niet. Het gezicht van deze persoon is niet meer te zien. Je kan goed beschermd zijn, maar je kan ook doorslaan.

Reputatie 2

Nee de zin is niet duidelijk geschreven dat is bekend en is ook inmiddels vanuit de NS doorgegeven, maar er is een uitzondeirng dat personeel in het OV kan voldoen met een gelaatscherm.

 

Maar op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes is het wel duidelijk omschreven in twee verschillende vragen

 

Moet ik een mondkapje dragen als ik naar buiten ga? 

Dit is niet nodig. Alleen in sommige specifieke situaties kan het dragen van een niet-medisch mondkapje van meerwaarde zijn. Daarom is een niet-medisch mondkapje sinds 1 juni 2020 verplicht in het openbaar vervoer voor reizigers van 13 jaar en ouder en OV-medewerkers. Dit is een mondkapje dat niet in de zorg wordt gebruikt. “

Hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen reizigers en personeel. Iets verderop wordt het voor personeel iets versoepeld:

Medewerkers in het openbaar vervoer

Medewerkers in het openbaar vervoer moeten een mondkapje dragen. Daarbij mogen zij ook een spatmasker dragen. Werkt de medewerker in een afgesloten cabine? Of is er gezorgd voor 1,5 meter afstand tussen chauffeur en reizigers? Dan is een mondkapje niet verplicht.”


Het woord daarbij lijkt mij toch echt dat het spatmasker iets optioneel is om te dragen in combinatie met het eerder genoemde mondkapje. 

..

Gelukkig heb ik slechts 1 personeelslid met zo'n achterlijk ding gezien en gebruikt meer dan 99% van de NS-medewerkers wel zijn of haar verstand.

Ik vrees minder dan 99%, want ik heb al 3 verschillende conducteurs hiermee gezien op een traject van maar 18 km enkele reis... waarvan één discussie mee gehad, en die was zeker niet voor rede vatbaar. Als argument gebruikte deze dat "mondkapjes net zo weinig helpen het virus tegen te houden". Dus, zegt deze in weze, wat we nu allemaal doen in OV en vliegtuig is onzin, maar iedereen moet het toch maar doen en krijgt zelfs een boete als men het niet doet, voor.. de lol? De pseudo-wetenschap is bij de NS goed doorgedrongen.

Reputatie 7
Badge

off-topic: Zou dit mogen?

 

Dit valt als het goed is onder gezichtsbedekkende kleding en is dus niet toegestaan. Een bivakmuts valt niet onder de uitzonderingen van de wet, tenzij dit een soort carnavalsoutfit ofzo is, maar dat vermoed ik niet. Het gezicht van deze persoon is niet meer te zien. Je kan goed beschermd zijn, maar je kan ook doorslaan.


Is die foto niet speciaal gemaakt om viral te gaan op Dumpert? Pas zag ik ook nog een video dat (volgens mij) deze persoon tegen een ruit aanliep. Als deze twee keer op Dumpert staat, is dat vast geen toeval.

Maar goed, zelf hoop ik ook dat er voor reizigers een keuze komt om een faceshield of mondmasker te gebruiken. Die mondmaskers zijn gewoon irritante dingen. Van het weekend enkele noodzakelijke ritjes gemaakt, maar ik geef toe dat dit niet heel lang vol te houden is. Ik heb tijdens de rit maar besloten om een station eerder uit te stappen, en met wat wachten in de frisse buitenlucht een bus te pakken, zodat ik het mondkapje even veilig af kon doen.

maar als ik mocht kiezen tussen beide, dan wist ik het wel. Dan maar een glazen plaat voor mijn hoofd ;-)

Ik gebruik zelf ook het faceshield en iedereen heeft een mening wat wel of niet veilig is. Daar is iedereen vrij in, maar waarom reizigers geen faceshield mogen, is mij onbekend wat de reden exact is. 

Een reiziger mag van mij ook echt een faceshield in combi met mondmasker gebruiken. Wat let je, daarom is het onlogisch dat het voor OV personeel extra benoemd wordt als het extra is. Dan had dat niet gehoeven namelijk.

Conducteurs zonder mondkapje vormen Spreading Events. Een gelaatsscherm beschermt de reiziger immers niet. Gezagsdragers in uniform neem je verantwoordelijkheid en draag in coupés de VERPLICHTE mondkapjes. Toon respect voor diegenen die jouw salaris mogelijk maken!

Ik volg de werkvoorschriften, die vanuit Den Haag zijn goedgekeurd, waarom zou ik dan geen respect tonen voor mijn reizigers door me aan mijn werkvoorschriften te houden? Het is getest en ik kom veel minder vaak aan me gezicht en je wil niet weten hoeveel zooi ik op me faceshield heb na een dienst.

Experts hebben zich erover gebogen, dus ik ga ervan uit dat we veilig kunnen werken ermee. Laat reizigers ook respect naar ons tonen en naar medereizigers door het mondkapje correct te dragen.

Reputatie 2

@Loes Kunnen wij ook ergens de werkvoorschriften zien, mbt mondkapje versus faceshield?

Want zowel op de site van de rijksoverheid met vragen, als in het OV-protocol van mei wordt de reiziger verteld dat medewerkers een mondkapje moeten dragen zodra de 1,5 meter niet kan worden gewaarborgd, eventueel aangevuld met een faceshield.

En verder ben ik het helemaal met je eens dat iedereen in de trein zijn/haar mondkapje correct hoort te dragen.

@Pietje Panda dit zijn interne protocollen dus die kun je niet elders vinden.  Maar wat Loes aangeeft klopt gewoon en kun je dus voor waarheid aannemen zonder daarvan weer bewijs te zien.  Al het treinpersoneel in uniform mag voldoen met een faceshield in de trein.

 En verder ben ik het helemaal met je eens dat iedereen in de trein zijn/haar mondkapje correct hoort te dragen.

En dat is een veel belangrijker punt dan de discussie over personeel met een gelaatsmasker.

Medereizigers gebruiken de kapjes verkeerd, gebruiken ze vele vele vele malen opnieuw en de neus vergeten ze. Zetten ze pas na zitten op en doen ze voor uitstappen al af. Of gaan de hele reis doen alsof ze bv een appel eten......

En het erge is dat er dan mensen zijn die het hun medereiziger oprecht kwalijk nemen, ondanks de onduidelijkheid, de onlogische dubbele standaard, het totale gebrek aan handhaving, en het feit dat iedereen weet dat het sowiezo geen echte oplossing is.

En het erge is dat er dan mensen zijn die het hun medereiziger oprecht kwalijk nemen, ondanks de onduidelijkheid, de onlogische dubbele standaard, het totale gebrek aan handhaving, en het feit dat iedereen weet dat het sowiezo geen echte oplossing is.


En dat is volledig terecht, 1 persoon die het mondkapje onjuist gebruikt in de trein is een risico voor de andere mensen in de coupe.  En het is niet alleen aan de Hc om dit aan te geven bij mensen het is in het algemene belang dat iedereen dit doet, sociale controle werkt vele malen beter dan 1 Hc die door een trein loopt.

Overigens hoor ik ‘gelukkig’ dat er inmiddels collega's zijn die de boete uitschrijven voor onjuist gebruik, hopelijk worden dat er snel meer.

 

 

Reputatie 7

Mondkapjes hebben slechts zin indien eenieder deze met zorg uitkiest en gebruikt. Als bescherming van de ander is/wordt het anders een farce.

De maatregel zou dan slechts tot doel kunnen hebben om reizigers uit het OV te houden. Te weten: degenen die geen mondkapje willen en degenen die vrezen voor het onzorgvuldige gebruik ervan.

We zien het toch liever zelf op papier; ga het voor de handhaving aanmelden bij het RIVM. Dit is meten met twee maten  bij reizigers en personeel voor één en dezelfde coupé-situatie. Bovendien moet je als personeelslid iets handhaven waar je zelf niet aan deelneemt; die spagaat wil ik voor de hc’s graag opgelost zien.

Reageer