beantwoord

face shield in de trein

  • 12 June 2020
  • 74 reacties
  • 14790 Bekeken

Beste,

ik heb de vraag of het dragen van een face shield in plaats van een mondkapje in de trein ook is toegestaan? (Ik heb al een aantal conducteurs dit wel zien dragen namelijk)

alvast bedankt!

juul

icon

Beste antwoord door Tochjo 12 June 2020, 07:19

Bekijk origineel

74 reacties

De zorgen van klanten serieus nemen ?

Als je ziet hoe de gemiddelde reiziger omgaat met het mondneuskapje, volop zitten te eten in het OV, handen niet wassen en geen desinfectie middelen gebruiken en massaal in overvolle treinen en trams stappen en werkelijk nergens de 1,5 meter toepassen, dan hebben ze op het moment weinig zorgen.

Denk dat de gemiddelde reizigers juist wat meer zorgen zou moeten maken over het eigen gedrag........

Op het moment dat drie werknemers al hebben uitgelegd hoe het zit en iemand het dan nog schijnbaar niet wil geloven, dan houdt het op een gegeven moment gewoon op. 

Interne werkinstructies zijn exact dat: intern.

Badge +3

Nee, het is reizigers niet toegestaan een gelaatsscherm te dragen in plaats van een mondkapje.

Zie dit bericht van een conductrice:

Niet toegestaan als mondkapje:

Sjaals, bandana's, cols, kapjes met gaten erin, gelaatsschermen, t-shirts om het hoofd geknoopt ed.

Verschil voor NS-medewerkers:

NS-personeel heeft dezelfde verplichting, dus de mondkapjesplicht, waar er een paar uitzonderingen zijn.

Geuniformeerd personeel draagt in het reizigersgedeelte een mondkapje of een gelaatsscherm. Er zijn verder regels wanneer een collega alleen in een cabine zit of met meerderen. Vuistregel is dat elke stap of aanwezigheid, hoe kort ook, elke medewerker een mondkapje of gelaatsscherm op heeft. 

 

masd, ik wil je verzoeken om dit soort aannames achterwege te laten. Je mag het prima oneens zijn met de regelgeving of de effectiviteit van een gelaatsmasker, feit blijft dat het dragen van gelaatsmaskers goedgekeurd is als maatregel voor treinpersoneel. De mening of houding van treinpersoneel daarin staat daar totaal los van en het schofferen van hen gebaseerd op een aanname hoort hier niet thuis.

In elk geval heb ik nog geen "afwijkend gedrag" gezien bij personeel, personeel mag volgens hun instructie dus kiezen, die vrijheid hebben ze volgens hun "instructie" en daarnaar kunnen ze zelf handelen.

Verder mag niet onbenoemd blijven dat de reiziger zelf ook een grote verantwoordelijkheid in deze heeft. De Nederlandse samenleving moet zich niet verlagen tot een kleuterklas, waar slechts gehandeld wordt op aanwijzing kleuterjuf (lees: conducteur).

Tot slot, prima dat je voor jezelf de keuze maakt om niet te reizen met het OV, die keuze kan je ook alleen voor jezelf maken 

Tot slot, prima dat je voor jezelf de keuze maakt om niet te reizen met het OV, die keuze kan je ook alleen voor jezelf maken 

 

Als de mondkapjesplicht niet bedoeld is om het besmettingsrisico voor reizigers en werknemers daadwerkelijk te verlagen dan rest dus inderdaad het ontmoedigen van reizigers om gebruik te maken van het OV als motief (zie eerdere post).

Prachtige case dit !


Wat ben jij toch van een enorm laag niveau @BrunoEst Het enige wat je hier loopt te doen is tegen alles aan lopen schoppen in plaats van dat je eens een zinvolle bijdrage levert. Continu doorzeuren over hetzelfde en continu voorschriften die er zijn in twijfel trekken.  Ga lekker bij het RIVM of de regering lopen zeiken en niet hier.

Ik en ik denk vele anderen zullen de vlag uithangen als jij besluit je account te laten verwijderen hier, liever gisteren dan morgen wat mij betreft.

 

JUIST door mensen zoals JIJ lopen collega’s op de trein en reizgers die zich wel aan de regels houden meer risico, wat dus totaal onnodig zou zijn als jij en andere niet zo blijven zeiken over het gebruik van mondkapjes en je gewoon eens aanpast.

Op verzoek van NS is een mondkapjesplicht ingesteld. Een prima maatregel om werknemers en klanten beter te beschermen (is overigens geen vrijblijvende zaak).

 

 

Pfffff gaan we weer, nogmaals dit wordt opgelegd vanuit de regering en dat heb jezelf al beaamt in een ander topic.  Hoe moeilijk is het nu om eens iets te onthouden.

Je ziet in alle branches dat de protocollen toestemming/instemming vereisen van de regering en dat die dus de regels bepalen en niet de ondernemingen.  Kijk naar de horeca en evenementen organisaties die zelf met protocollen komen maar welke afgekeurd worden en die aan de opgelegde regels vanuit de regering moeten voldoen, zo werkt het ook voor de OV bedrijven.

En wij hebben een eigen protocol als werknemers in het OV welke dus ook goedgekeurd is door de regering en waarmee wij dus voldoen aan de eisen. Daarin is vastgelegd dat wij in uniform de keuze hebben uit een mondkapje of het faceshield/gezichtsmasker.

Zo simpel is het.

 

En de verantwoording voor het naleven ligt niet primair bij de NS, het zijn opgelegde regels vanuit de regering en de verantwoordelijkheid hiervan ligt primair bij de reizigers. Dit is ook duidelijk aangegeven want ieder moet zelf zorgen voor zijn/haar mondkapje en niet de NS.  Dus primair is elke reiziger verantwoordelijk voor het mondkapje en juist gebruik hiervan.

Toezicht hierop ligt deels bij de NS maar ook bij medereizigers, het gaat immers ook om hun eigen veiligheid.  Handhaving ligt bij alle BOA’s die de mogelijkheid hebben om een boete uit te schrijven en ‘gelukkig’ zijn er steeds meer BOA’s klaar met het enorme smoezenboek van sommige reizigers en wordt er steeds meer bekeurd.

Leg eens rustig uit.

Lees in de tussentijd dan rustig even je eigen berichten na, vooral de beweringen en de conclusies welke je daarin trekt.

Ik volg de werkvoorschriften, die vanuit Den Haag zijn goedgekeurd, waarom zou ik dan geen respect tonen voor mijn reizigers door me aan mijn werkvoorschriften te houden? Het is getest en ik kom veel minder vaak aan me gezicht en je wil niet weten hoeveel zooi ik op me faceshield heb na een dienst.

Experts hebben zich erover gebogen, dus ik ga ervan uit dat we veilig kunnen werken ermee. Laat reizigers ook respect naar ons tonen en naar medereizigers door het mondkapje correct te dragen.

Ik gebruik zelf ook het faceshield en iedereen heeft een mening wat wel of niet veilig is. Daar is iedereen vrij in, maar waarom reizigers geen faceshield mogen, is mij onbekend wat de reden exact is. 

Een reiziger mag van mij ook echt een faceshield in combi met mondmasker gebruiken. Wat let je, daarom is het onlogisch dat het voor OV personeel extra benoemd wordt als het extra is. Dan had dat niet gehoeven namelijk.

Kan er weinig aan toevoegen @Jeroen 

Terechte vraag, maar het gelaatsscherm wat ik ter beschikking heb, loopt ver naar beneden door. Als ik mijn hoofd draai, dan komt mijn scherm direct tegen mijn schouders aan. Net als het mondkapje is het niet ter bescherming van jezelf, maar dat jij niemand ziek maakf, daar zit een verschil in. Als ik hoest of nies, houd het scherm mijn rotzooi tegen. 

Verder ben ik nu wel beter beschermd tegen spugers.

@Momo 

Nee, ik maak geen onderscheid tussen geuniformeerde collega's die woon-werk verkeer hebben of dienst hebben op de betreffende trein. Zolang de collega in uniform is, dus een jas is voor mij dus niet voldoende, dan is het voor mij geen issue of men mondkapje of faceshield gebruikt. 

Ander voordeel voor ons is dat dove en slechthorende reizigers nu toch kunnen blijven liplezen, omdat ze onze mond zien. Dat is ook zeker iets positiefs eraan. 

Reputatie 7
Badge +3

Nee Robert B, in Nederland gedraagt het virus zich heel anders en alleen het RIVM weet precies hoe ...

Reputatie 7
Badge +3

Er is eerder al aangegeven dat de interne werkinstructie anders is dan wat er op de site van de Rijksoverheid staat. Dat schijnt ook doorgegeven te zijn, zodat de site kan worden aangepast. Mocht de site van de Rijksoverheid het toch bij het juiste eind hebben, en de werkinstructie dus aangepast moeten worden, zullen we dat ongetwijfeld hier binnenkort van een van de personeelsleden horen :slight_smile:

En zien in de trein!


Ga er maar vanuit dat de werkinstructie klopt, die komt tot stand met goedkeuring van het ministerie !!

 

En je wens deze op papier te zien dat zal nietlukken, simpelweg omdat deze niet op papier staat. :rofl:   Inmiddels leven we in een tijdperk dat dit soort dingen digitaal zijn. :laughing:

NS is primair verantwoordelijk voor de bescherming van werknemers en reizigers, daar valt niet aan te ontkomen.

En daar wordt door menig NS er ook goed op gelet. Maar je kunt moeilijk naast elke reiziger een controleur zetten. En reizigers zijn vindingrijk, zo blijkt telkens. Bv mondkapje afzetten zo gauw ze in de trein zitten, neus niet bedekken, mondkapje tig keer gebruiken.

Verder heb ik nog geen medewerker gezien welke zich niet aan de regels houd, dus mondneuskapje of gelaatsmasker gebruikt. Ze geven het goede voorbeeld, nu de reiziger nog, al hoewel 95 procent het masker goed en altijd op heeft.

 

Het gaar er juist om dat BrunoEst en anderen vinden dat ook NS medewerkers geen gelaatsmaskers mogen gebruiken. (zie elders in dit topic)

Reputatie 7

@Deventer

Zou graag weer gebruik willen gaan maken van het OV maar het beeld dat je hierboven geschetst hebt van de gemiddelde reiziger doet mij mezelf gelukkig prijzen dat ik niet afhankelijk ben van het OV.

De effectiviteit van een mondkapje neemt dramatisch af, naarmate het minder goed aansluit op het gelaat. Een face-shield zal, zo bezien, als bescherming van een ander nagenoeg geen nut hebben. Eerder heb ik weleens aangegeven dat een beschermingssysteem met mondkapjes zo sterk is als de zwakste schakel. Dus…..

Reputatie 7

Tot slot, prima dat je voor jezelf de keuze maakt om niet te reizen met het OV, die keuze kan je ook alleen voor jezelf maken 

 

Als de mondkapjesplicht niet bedoeld is om het besmettingsrisico voor reizigers en werknemers daadwerkelijk te verlagen dan rest dus inderdaad het ontmoedigen van reizigers om gebruik te maken van het OV als motief (zie eerdere post).

Prachtige case dit !

...


Of een spatmasker zonder goed beschermend mondkapje valt aan te raden betwijfelt u mijns inziens terecht.

Omdat een Hc niet langdurig in de buurt van dezelfde reiziger zal zijn is het risico op besmetting heel erg laag. Risico op besmetting loopt juist op als je langer in de nabijheid bent van een persoon met Corona.

@Pietje Pandadit zijn interne protocollen dus die kun je niet elders vinden.  Maar wat Loes aangeeft klopt gewoon en kun je dus voor waarheid aannemen zonder daarvan weer bewijs te zien.  Al het treinpersoneel in uniform mag voldoen met een faceshield in de trein.

Gelet op de bewoording Daarbij in de wet is het zeer de vraag of dit mag. Een rechtszaak hierover lijkt de moeite waard. overigens valt op dat:

-NS personeel vaak op het balkon van een trein vertoeft zonder mondkapje;

-een aanzienlijk deel van de conducteurs en conductrices (circa 20%) zelf de neus vrijhoudt als zij in functie zijn;

-conducteurs en conductrices pas de afgelopen week weer wat meer zijn gaan controleren op vervoersbewijzen, waar zij tot dan toe alleen letten op de mondkapjes;

-regelmatig mensen in de trein zitten die zichtbaar verkouden zijn;

-eigen mondmaskers aan geen enkele kwaliteitsnorm hoeven te voldoen;

-mensen in auto's aan geen enkele mondkapjes plicht hoeven te voldoen.

 

Ik vraag me daarom af, gelet op dat het RIVM / Outbreakmanament team deze verplichting niet heeft aangegeven, of het verplicht dragen van een mondkapje geen onevenredig zware last is met name voor brildragende passagiers en mensen met longproblemen. Als je zoals ik, allebei hebt ben je helemaal de Sjaak. Rutte gaf in een persconferentie eerder aan dat de kans op besmetting bij contact met niet zichtbaar verkouden mensen verwaarloosbaar klein is.

Waarom pikken wij de verplichting tot een mondmasker eigenlijk? Zou NS eigenlijk niet 50% korting moeten geven, gelet op dat het hele reisplezier weg is? Natuurlijk begrijp ik wel dat NS weer inkomsten wil gaan maken, maar is dit niet louter EU symboolpolitiek richting de overheden van andere EU landen in plaats van een effectieve maatregel? Een tweede reden waarom de politiek voor deze vreselijke maatregel kan hebben gekozen is mensen te demotiveren van het ov gebruik te maken, zodat de 1,5 meter regel zoveel mogelijk gehandhaafd wordt.

 

Als de overheid dit verplicht wil stellen dient zij tenminste kwaliteitsnormen hiervoor aan te geven en dient treinpersoneel zich hier ook aan te conformeren.

Het lijkt er op dat dit soort regels worden bedacht door mensen die zelf nooit met het ov reizen.

@Pietje Panda dit zijn interne protocollen dus die kun je niet elders vinden.  Maar wat Loes aangeeft klopt gewoon en kun je dus voor waarheid aannemen zonder daarvan weer bewijs te zien.  Al het treinpersoneel in uniform mag voldoen met een faceshield in de trein.

 En verder ben ik het helemaal met je eens dat iedereen in de trein zijn/haar mondkapje correct hoort te dragen.

En dat is een veel belangrijker punt dan de discussie over personeel met een gelaatsmasker.

Medereizigers gebruiken de kapjes verkeerd, gebruiken ze vele vele vele malen opnieuw en de neus vergeten ze. Zetten ze pas na zitten op en doen ze voor uitstappen al af. Of gaan de hele reis doen alsof ze bv een appel eten......

1-2% minder kans dat je anderen besmet als je geen mondkapje draagt. Realiseert iedereen zich dat? Zo ja, verhoudt het zich tot de last?

Reputatie 7
Badge +3

Al is het 0,5 procent, dan nog is voorkomen beter dan iemand ziek maken @Jacob0001 

Met die redenatie moet je thuisblijven. Ook jij zou iemand kunnen besmetten terwijl je buiten loopt. En al is die kans misschien 0,00000000001%, voorkomen is beter dan iemand ziek maken, toch?

Reageer