beantwoord

face shield in de trein

  • 12 June 2020
  • 74 reacties
  • 14790 Bekeken


Toon eerste bericht

74 reacties

Badge +3

Voor wat leesvoer, zie ook https://twitter.com/wouterkeller/status/1297071706264174597 met hier wat quotes daaruit:

Er is betrekkelijk weinig alarmerends te zien in besmettingen, in ieder geval niets dat op een 2e golf lijkt.

Wel veel meer positieve tests, 50% meer in week 33 dan in week 23. Maar dat zijn dan veelal jongeren.

- In mrt is 10-20% besmet geraakt, bovenop pakweg 50% die reeds immuun was. - Groepsimmuniteit (R<1) is grotendeels bereikt, net als in anderen landen met vergelijkbare curves. - Ook bij R<1 worden nog mensen besmet (aug), doch geen 2e golf.

In wk 32 waren er 2609 sterfgevallen (groene lijn, alle oorzaken, incl Corona), terwijl 3102 (oranje lijn) "normaal" is (obv. seizoenpatroon voorafgaande jaren). Dus na de oversterfte in mrt/apr is er vanaf wk 20 (mei) sprake v ondersterfte.

Pracht artikel v prof @MartinKulldorff (Harvard): Groepsimmuniteit kan via vaccins of via natuurlijke besmetting. Corona is vooral riskant voor onze ouderen/kwetsbaren. Geef daarom onze jongeren de ruimte om een schild te vormen voor de ouderen! https://t.co/mxOvouYROg

Geen zin in artikel? Luister dan naar deze man (video). Mooie speech van 16 mrt waarin Groepsimmuniteit (GI) helder wordt uitgelegd. Helemaal mee eens! Maar wie is die "GI ontkenner" toch in dat korte stukje van 4 juni? Die begrijpt er mi niks van! https://t.co/W6xfEaLgcs

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me inderdaad niet dat NS interne werkinstructies openbaar zal maken. Wat misschien zou kunnen is dat het kabinet/Rijksoverheid/RIVM de achterliggende reden ervoor aangeeft, denk aan de reden waarom bv kappers geen mondkapje te hoeven gebruiken, namelijk dat zij de klanten gezondheidsvragen kunnen stellen, of waarom vliegtuigen wel vol mochten en treinen, bussen, touringcars (eerst nog) niet, wat kwam door de specifieke ventilatie, HEPA filter en ook gezondheidsvragen. 

Een reden dat HC's gebruik mogen maken van alleen een faceshield zou naar mijn mening kunnen zijn dat reizigers vaker langere tijd met dezelfde reizgers in de zelfde coupe zitten en HC's (tenminste zo is de bedoeling) dat niet doen maar regelmatig een service en/of controleronde maken en ook in de onbemande cabine kunnen zitten. Het maakt dan wel verschil of je als reiziger een kwartier of half uur tegenover een andere reiziger zit of dat je als HC één of enkele minuten bij een reiziger staat voor een kaartcontrole of zelf alleen maar langsloopt. Uitzondering kan dan het passagieren zijn. Zo zag ik een paar dagen geleden een selfie van een HC op Twitter die op weg was naar de standplaats om haar dienst te beginnen, dat was met mondkapje, maar tijdens haar dienst draagt ze een faceshield.

Ik weet niet of @Loes daar nog onderscheid in maakt.

 

Overigens bleek vanmorgen in de technische briefing van het RIVM dat het OV als mogelijke bron van besmetting maar een zeer kleine rol speelt. Vanaf 1 juni is bijna de helft thuis besmet, bijna 17% door andere familieleden, bijna 14% op werk, iets meer dan 1 % bij vrijetijdsbesteding zoals sportclub, 0,7% op school en maar 0,2 % door een medereiziger. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat die meneer Kulldorff een heel goed punt maakt. Ik zie vanuit de overheid geen enkele lange-termijn-visie, behalve wachten op een vaccin of medicijn. En het is maar de vraag of die er ooit komen.

Het is een k*tvirus, er zullen nog veel mensen aan sterven, liefst niet allemaal tegelijk, maar we zullen er toch echt ooit mee moeten leren leven.

Reputatie 6

Viroloog Koopmans: Ik houd mijn adem in, de komende weken zijn cruciaal. We waren gewaarschuwd, en toch nam het aantal besmettingen veel sneller toe dan verwacht, ziet topviroloog Marion Koopmans (Erasmus MC Rotterdam). 

(Bron AD 22-08-2020)

Virologen spraken elkaar vooral tegen de afgelopen maanden en zijn niet erg geloofwaardig gebleken, zoals na de demonstratie tegen racisme op de Dam in Amsterdam. Gelukkig blijft het aantal nieuwe ziekenhuisopnames en opnames op de IC's vooralsnog beperkt.

Badge +3

Op de site van de Rijksoverheid staat:

Medewerkers in het openbaar vervoer

Medewerkers in het openbaar vervoer moeten een mondkapje dragen. Daarbij mogen zij ook een spatmasker dragen.

Dat is inderdaad voor meedere uitleg vatbaar, bij de NS ziet men ‘daarbij’ als ‘in plaats daarvan’ (een keuze die reizigers niet hebben).

Als je ‘daarbij’ interpreteert als ‘daarbovenop’ dan vind ik het raar dat alleen medewerkers dat zouden mogen. Als ik (reiziger) naast een mondkapje ‘daarbij’ ook een gelaatsscherm wil dragen mag dat immers ook.

De eerste buschauffeur met een mondkapje moet ik trouwens nog zien, die hebben gewoon de eerste paar rijen stoelen afgeschermd met een lint of ketting (dus 1,5 meter) en vooraan instappen mag niet.

Reputatie 7
Badge

off-topic: Zou dit mogen?

 

Dit valt als het goed is onder gezichtsbedekkende kleding en is dus niet toegestaan. Een bivakmuts valt niet onder de uitzonderingen van de wet, tenzij dit een soort carnavalsoutfit ofzo is, maar dat vermoed ik niet. Het gezicht van deze persoon is niet meer te zien. Je kan goed beschermd zijn, maar je kan ook doorslaan.


Is die foto niet speciaal gemaakt om viral te gaan op Dumpert? Pas zag ik ook nog een video dat (volgens mij) deze persoon tegen een ruit aanliep. Als deze twee keer op Dumpert staat, is dat vast geen toeval.

Maar goed, zelf hoop ik ook dat er voor reizigers een keuze komt om een faceshield of mondmasker te gebruiken. Die mondmaskers zijn gewoon irritante dingen. Van het weekend enkele noodzakelijke ritjes gemaakt, maar ik geef toe dat dit niet heel lang vol te houden is. Ik heb tijdens de rit maar besloten om een station eerder uit te stappen, en met wat wachten in de frisse buitenlucht een bus te pakken, zodat ik het mondkapje even veilig af kon doen.

maar als ik mocht kiezen tussen beide, dan wist ik het wel. Dan maar een glazen plaat voor mijn hoofd ;-)

Reputatie 7

En zien in de trein!


Ga er maar vanuit dat de werkinstructie klopt, die komt tot stand met goedkeuring van het ministerie !!

 

En je wens deze op papier te zien dat zal nietlukken, simpelweg omdat deze niet op papier staat. :rofl:   Inmiddels leven we in een tijdperk dat dit soort dingen digitaal zijn. :laughing:

 

De zorgen van klanten serieus nemen ?  Waarom zou je ?

De ministeries, daar draait het immers om.

Reputatie 7

Op verzoek van NS is een mondkapjesplicht ingesteld. Een prima maatregel om werknemers en klanten beter te beschermen (is overigens geen vrijblijvende zaak).

Heb zelf alle bereidheid om met zorg een kapje te selecteren en te gebruiken. Verwacht wel dat eenieder in de trein voorzien is van een deugdelijk kapje, dus ook zeker het personeel. De verantwoordelijkheid voor de naleving ligt primair bij de NS.

Het moge duidelijk zijn dat zonder naleving/handhaving deze maatregel gaat uitlopen op een farce, dit voor zover dat al niet het geval is. Dit laatste als ik de gegeven beschrijving van de gemiddelde reiziger moet geloven.

 

Reputatie 7

Heb helemaal niet beaamd dat sprake zou zijn van opleggen. Maar die discussie hier opnieuw voeren lijkt mij niet zo zinvol en doet hier nauwelijks ter zake, net zo min als de vertrouwelijkheid van werkinstructies. Het maken van een onderscheid tussen overheid en NS als overheidsbedrijf is verder, zo het al mogelijk zou zijn, in veel gevallen sowieso niet bijzonder relevant

Waar het hier om gaat is dat reizigers een veilige reisomgeving wensen. Mijn bijdrage daartoe wil ik ruimschoots leveren maar het probleem is dat ik voor het uiteindelijke resultaat en daarmee de zinvolheid van mijn inspanningen afhankelijk ben van anderen.

De maatregel is goed, nu dus nog een consequente naleving/handhaving met personeel dat voltallig het goede voorbeeld geeft.

NS is primair verantwoordelijk voor de bescherming van werknemers en reizigers, daar valt niet aan te ontkomen.

NS is primair verantwoordelijk voor de bescherming van werknemers en reizigers, daar valt niet aan te ontkomen.

En daar wordt door menig NS er ook goed op gelet. Maar je kunt moeilijk naast elke reiziger een controleur zetten. En reizigers zijn vindingrijk, zo blijkt telkens. Bv mondkapje afzetten zo gauw ze in de trein zitten, neus niet bedekken, mondkapje tig keer gebruiken.

Verder heb ik nog geen medewerker gezien welke zich niet aan de regels houd, dus mondneuskapje of gelaatsmasker gebruikt. Ze geven het goede voorbeeld, nu de reiziger nog, al hoewel 95 procent het masker goed en altijd op heeft.

@Deventer

De effectiviteit van een mondkapje neemt dramatisch af, naarmate het minder goed aansluit op het gelaat. Een face-shield zal, zo bezien, als bescherming van een ander nagenoeg geen nut hebben. 

Dat klopt, maar er zijn ook mensen die met zo'n ding op er trots op zijn de zwakste schakel te zijn. Wees vooral blij dat het er heel weinig zijn en de rest van het NS-personeel wel nadenkt. Er is altijd een kleine groep met afwijkend gedrag en dat krijg je er toch nooit helemaal uit.

Reputatie 7
Badge

Ik moet zeggen dat ik liever geen gebruik van OV maak zolang de mondkapjesplicht bestaat.

Reputatie 7

Tot slot, prima dat je voor jezelf de keuze maakt om niet te reizen met het OV, die keuze kan je ook alleen voor jezelf maken 

 

Als de mondkapjesplicht niet bedoeld is om het besmettingsrisico voor reizigers en werknemers daadwerkelijk te verlagen dan rest dus inderdaad het ontmoedigen van reizigers om gebruik te maken van het OV als motief (zie eerdere post).

Prachtige case dit !


Wat ben jij toch van een enorm laag niveau @BrunoEst Het enige wat je hier loopt te doen is tegen alles aan lopen schoppen in plaats van dat je eens een zinvolle bijdrage levert. Continu doorzeuren over hetzelfde en continu voorschriften die er zijn in twijfel trekken.  Ga lekker bij het RIVM of de regering lopen zeiken en niet hier.

Ik en ik denk vele anderen zullen de vlag uithangen als jij besluit je account te laten verwijderen hier, liever gisteren dan morgen wat mij betreft.

 

Dit is te gemakkelijk en niet in overeenstemming met de huisregels. Graag concrete voorbeelden met hetgeen jij denkt dat ik wil bereiken. Het gaat mij daarbij met name om alle kwalijke motieven die je mij klaarblijkelijk toedicht.

 

JUIST door mensen zoals JIJ lopen collega’s op de trein en reizgers die zich wel aan de regels houden meer risico, wat dus totaal onnodig zou zijn als jij en andere niet zo blijven zeiken over het gebruik van mondkapjes en je gewoon eens aanpast.

 

Leg eens rustig uit.

Dat enkel een gelaatscherm ook is toegestaan voor personeel verbaasd en verontrust me enigzins.
Gelaatscherm, faceshield is *geen* mond bescherming. RIVM categoriseerd het als oog bescherming en dient in combinatie met masker gedragen te worden voor preventie via of het moet een gelaatmasker zijn met zuurstof aansluiting (PAPR)

 

Pagina 9 Werkgroep Infectie Preventie Algemene voorzorgsmaatregelen Persoonlijke beschermingsmiddelen 


Oogbeschermingsmiddel: een beschermingsmiddel dat voor de ogen wordt gedragen. Een oogbeschermingsmiddel, zoals bedoeld in deze richtlijn, verkleint de kans op overdracht van micro-organismen naar de oogslijmvliezen en wordt ook wel ‘spatbril’ genoemd. Er zijn verschillende typen spatbrillen: een beschermende bril, een gelaatscherm/faceshield, een ruimzichtbril en een spatscherm dat is geïntegreerd met een chirurgisch mondneusmasker.

https://www.rivm.nl/sites/default/files/2018-11/150922%20Persoonlijke%20beschermingsmiddelen-DEFINITIEF.pdf

Dat weet ik zo nu helaas niet. Ik adviseer je dit topic in de gaten te houden om daar wat meer informatie over te lezen op den duur. Volgens mij is Loes hiermee bezig, om het wat uit te pluizen. :slight_smile:

Reputatie 2

Hoi @M.A.D. 

Het OV personeel kan volstaan met een spatmasker, zie

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-openbaar-vervoer-grensstreek/openbaar-vervoer

Per 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje in de bus, trein, tram en metro en op de veerboten naar de Waddeneilanden verplicht. Dit geldt voor reizigers van 13 jaar en ouder. Zet het niet-medisch mondkapje ruim voor het instappen op om het instappen veilig en snel te laten verlopen. En zet het pas af na het uitstappen. Ook het personeel draagt een mondkapje. Tenzij ze in een afgesloten cabine werken of er is gezorgd voor 1,5 meter afstand tussen chauffeur en reizigers. Het personeel mag eventueel ook een spatmasker dragen. 


Of een spatmasker zonder goed beschermend mondkapje valt aan te raden betwijfelt u mijns inziens terecht.

Reputatie 7

Niets meer van @Jeroen vernomen.

De geuite beledigingen zijn tot daaraan toe maar veel ernstiger acht ik de meer inhoudelijke beschuldiging:

 “JUIST door mensen zoals JIJ lopen collega’s op de trein en reizgers die zich wel aan de regels houden meer risico, wat dus totaal onnodig zou zijn als jij en andere niet zo blijven zeiken over het gebruik van mondkapjes en je gewoon eens aanpast.”

Aangezien ik dit op geen enkele wijze kan plaatsen, het geeft namelijk het tegendeel weer van waar ik voor sta, verzoek ik @Jeroen nogmaals om zijn verantwoordelijkheid te nemen en uitleg te geven.Waar is de bewering op gebaseerd ?

 

Zover ik bekend ben met de regels, heeft het RIVM beslist dat omdat conducteurs niet langdurig in de buurt van reizigers zitten zij face shield mogen dragen. Dit ook omdat diensten van een conducteur wel 9 uur lang kunnen duren en een mondkapje elke 3 uur vervangen moet worden. Daarom is de uitzondering dat personeel een face shield mag dragen en de reiziger niet.

Reputatie 7

Mede gezien de voorgeschiedenis zet ik vraagtekens bij de beschuldiging van m.n. @Jeroen

Laat maar zien @Deventer. Kan niet uitsluiten dat ik onvoldoende rekening heb gehouden met “nieuwelingen”. Eventuele misverstanden zal ik rechtzetten.

Reputatie 7
Badge +3

@Marcel Stroo het is kort door de bocht om te stellen dat mondkapjes geen zin hebben en te wijzen naar de demonstratie op de Dam. Demonstraties zijn in de buitenlucht. Daarbij is als jij ziek wordt na een demonstratie is contactonderzoek moeilijker. Men staat daar tussen onbekenden. Ook zijn er demonstranten die met OV reizen, naar meerdere demonstraties toe gaan. Mensen met lichte klachten en mensen die tegen de Coronamaatregelen zijn zullen zich niet zo snel laten testen. In de tijd van de Damdemonstratie kon je je ook niet zomaar laten testen.

Dat er weinig besmettingen in de horeca zijn, heeft vaak ook te maken dat men alleen eigen gezelschap kent die zal doorgeven bij contactonderzoek. Hetzelfde verhaal bij OV.

Al die besmettingen in huis moeten toch een bron van buitenhuis hebben. En vaak is die niet te achterhalen.

Conducteurs zonder mondkapje vormen Spreading Events. Een gelaatsscherm beschermt de reiziger immers niet. Gezagsdragers in uniform neem je verantwoordelijkheid en draag in coupés de VERPLICHTE mondkapjes. Toon respect voor diegenen die jouw salaris mogelijk maken!

Men kan de zin '..Het personeel mag eventueel ook een spatmasker dragen.' op 2 manieren lezen: 1. De machinist of conducteur mag, náást (het verplichte) mondkapje, ook nog een spatmasker dragen.  2. Het personeel mag een spatmasker dragen in plaats van een mondkapje. Optie 2 lijkt mij onwaarschijnlijk, want men zegt ten eerste al dat een mondkapje verplicht is. Naar mijn idee heeft de NS het verkeerd begrepen/geïnterpreteerd, wamt met een spatmasker komen alle aërosoles nog steeds net zo goed onder het masker door en kan het NS personeel de passagiers nog steeds besmetten. De term spatmasker duidt meer op "niet door spetters v anderen besmet kunnen worden". Zo zeggen wetenschappers in diverse studies wel dat het spatscherm de drager beschermt tegen infecties door anderen, maar, zoals ook in een buitenlands artikel wordt genoemd: "No studies have yet been conducted to see how well face shields help keep exhaled or coughed virus from spreading outwards from an infected wearer.." (https://medicalxpress.com/news/2020-04-shields-masks-ward-coronavirus.html)

Nee de zin is niet duidelijk geschreven dat is bekend en is ook inmiddels vanuit de NS doorgegeven, maar er is een uitzondeirng dat personeel in het OV kan voldoen met een gelaatscherm.

 

Reputatie 2

@Loes Kunnen wij ook ergens de werkvoorschriften zien, mbt mondkapje versus faceshield?

Want zowel op de site van de rijksoverheid met vragen, als in het OV-protocol van mei wordt de reiziger verteld dat medewerkers een mondkapje moeten dragen zodra de 1,5 meter niet kan worden gewaarborgd, eventueel aangevuld met een faceshield.

En verder ben ik het helemaal met je eens dat iedereen in de trein zijn/haar mondkapje correct hoort te dragen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je wilt kun je allerlei dingen op 2 manieren lezen. 

Zo is er een goochemerd die o.a. zegt dat de definitie van dragen volgens Van Dale: “Boven de grond houden” is. Dus hij “draagt” zijn mondkapje in zijn rugzak of in jas.  Ook haalt hij het verbod op gezicht bedekkende kleding erbij, waarbij een uitzondering is als kleding noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of de veiligheid. Die uitzondering geldt volgens hem niet omdat in de informatie van de overheid staat dat een mondkapje niet is als bescherming van de drager maar dat het mensen rondom je kan beschermen. Verder heeft hij altijd een flesje water bij zich waar hij de hele reis uit drinkt en daarom dus ook geen mondkapje hoeft te dragen in zijn ogen. Ik hoop dat deze lamzak heel vaak @Loes tegenkomt in de trein.  Meneer heeft hele duidelijke foto's van zichzelf op Facebook en Twitter staan, dus hem herkennen is heel makkelijk.

Reageer