Zag net dat er al heel wat gepost is over opladen van telefoon of laptop in de trein, maar nog niets over ‘n mogelijkheid om de fietsaccu op te laden wanneer de tweewieler mee reist.
Die mogelijkheid zal er dus nog wel niet zijn, maar ‘t zou best wel handig kunnen zijn wanneer ze er alsnog zou komen.
Denk dat ‘t ‘n kwestie is van ‘n stopcontactje of drie bij de plekken waar de meereizende fietsen geplaatst kunnen worden.
@Thom, niet om lullig te doen, maar er is nogal een verschil tussen Ah en A en tussen Wh en W. Misschien moet je je eerst eens daarin verdiepen.
Met 150 W kom je op 0.68A uit (uitgaande van 220V). De meeste opladers komen niet boven de 150 W uit, dus wordt er niet afgeknepen. Met 150 W vul je per uur dus 150 Wh aan capaciteit. Als je dat vier uur doet, heb je 600 Wh. Even de paar % laadverlies daargelaten.
Dat een bepaalde accu 630 W kan leveren, doet er niet toe. Met jouw 21 Ah accu (36 V) heb je 756 Wh aan capaciteit tot je beschikking. Een 150 W oplader zou theoretisch vijf uur nodig hebben om die accu van 0% naar 100% op te laden. Het feit dat het bij jouw thuis een nacht duurt (8 uur?) geeft aan dat het gemiddelde laadvermogen in de buurt van 756Wh/8h = 94.5W zit. Ongeveer 100 W dus, die ik twee weken geleden al noemde
Met aan 16A aansluiting thuis, zou je theoretisch kunnen laden met 220 V * 16 A = 3520 W. Je accu zou in 13 minuten vol zijn. Maar accu’s kunnen doorgaans niet tegen zulke hoge laadstromen, daarom worden opladers zo gemaakt dat ze er een aantal uur over doen. Zowel thuis als in de trein.
Dus u wilt dat iemand dagelijks naar werk met de fiets van huis naar station gaat, deze in de trein meeneemt en dan hiermee weer van station naar de werklocatie gaat?
Dat mag niet tijdens de spitsuren, kost €7,50 voor een fietskaartje per dag en zorgt voor veel fietsen in de trein wat dan ten koste gaat van het aantal reizigers als je daar een extra deel van een trein voor wilt reserveren (het idee van een aangekoppelde fietswagon kunt u wel vergeten). Er is en wordt nu juist op veel stations ingezet op veel stallingsruimte voor fietsen. Op meerdere stations gaat dat om 10.000 stallingsplekken of meer. Wat is er mis met een eigen fiets op deze stationsstallingen te stallen? Ja, als je zowel thuis als op de plaats van bestemming met de fiets gaat heb je daar 2 fietsen voor nodig maar dat voorkomt wel treinen vol met fietsen. En uiteindelijk is dat goedkoper dan elke dag een fietskaartje kopen of OV-fiets te huren.
Wanneer je elke dag een fiets in de trein mee neemt is het uiteindelijk goedkoper om op het eindstation een 2e fiets neer te zetten. Andere goedkope mogelijkheid is een abonnement op een leenfiets zoals bijvoorbeeld Swap-fiets te nemen.
@Thom, de stopcontacten zijn het probleem niet; 1 Ah bij 220 V is nog altijd 220 Wh (genoeg om een gemiddelde accu half op te laden), maar ik denk dat je 1 A bedoelt. Dus kun je hooguit een 220W oplader gebruiken. De meeste opladers zijn ongeveer 100W, geen probleem dus.
Het is 150 W en rond de 0,65 Ah. Als u twee uur met de trein reist, is het nog nauwelijks de moeite. Mijn accu kan maximaal rond de 630 Watt geven bij 36 V en ruim 17,5 Ah. Het opladen heeft wel een effect, maar het is marginaal en eigenlijk niet de moeite. U kunt niet met 150 Watt in de trein een accu van 630 Watt in ruim vier uur vullen. Zo werkt dat niet. Als de stopcontacten in de trein niet meer afgeknepen zouden zijn, en het net als thuis een aansluiting zouden hebben van 16Ah, duurt het opladen in het bovenstaande voorbeeld nog ongeveer een nacht. De werkelijkheid is helaas dat de stopcontacten in de trein dit vermogen lang niet afgeven en, zo ik het inschat, die kracht ook niet zullen krijgen. Het dient ook geen redelijk doel.
Er schuilt wel een gevaar in het veel aantrekkelijker maken van het meenemen van je fiets in de trein. Het kan de doodsteek zijn voor de OV-bedrijven die voor- en natransport naar het station regelen.
Dat zou dan wel weer gunstig kunnen zijn voor de luchtkwaliteit in steden en voor het klimaat.
Bovendien zal minder drukte in metro e.d. verspreiding van besmettelijke ziektes bemoeilijken.
Wel ook minder banen in het OV, maar des te meer in de fietsenbusiness.
Wat te denken van de OV-fiets? Ik denk dat de NS liever daarmee werkt, dan dat iedereen zijn eigen fiets gaat meenemen in de trein.
Maar
Ik vind het nu wel heel erg theoretisch aan het worden. (vond ik eerlijk gezegd het hele topic al, valt in de categorie leuk bedacht, maar gaat nooit uitgevoerd worden).
Hoeveel mensen denk je nu dat er echt zijn die de OV-fiets dagelijks gebruiken om naar huis te fietsen. Ik wil wel een schatting doen, maar dat zijn er toch echt nul. Dus dat 3 keer 3,85 is onzin. Mensen nemen een ov-fiets om in de plaats van bestemming een plek te bezoeken die binnen 10 kilometer van het station ligt.
Er schuilt wel een gevaar in het veel aantrekkelijker maken van het meenemen van je fiets in de trein. Het kan de doodsteek zijn voor de OV-bedrijven die voor- en natransport naar het station regelen.
Dat zou dan wel weer gunstig kunnen zijn voor de luchtkwaliteit in steden en voor het klimaat.
Bovendien zal minder drukte in metro e.d. verspreiding van besmettelijke ziektes bemoeilijken.
Wel ook minder banen in het OV, maar des te meer in de fietsenbusiness.
Wat te denken van de OV-fiets? Ik denk dat de NS liever daarmee werkt, dan dat iedereen zijn eigen fiets gaat meenemen in de trein.
Maar
OV-fiets kan handig zijn, maar is dat niet in alle gevallen.
Stel iemand wil met de fiets van huis naar de trein en van de trein met de fiets naar z’n werk.
Naar en van het werk kan nog wel, al is ‘t ‘n heel gedoe om elke dag zo’n ding op te halen en weer terug te brengen in de stalling. Verder blijft ‘t altijd maar hopen dat het terugbrengen goed gescand wordt, want je krijgt er geen bewijs van in handen.
Maar dan van en naar huis.
Wanneer je vrijdag met de OV-fiets naar huis gaat en maandag weer naar de trein moet je 3 keer €3.85 betalen. Dacht niet dat er ‘n goedkoop maand-abonnement o.i.d. mogelijk is.
Verder zijn er in de stationsstalling geen e-bikes te huur en die wil je wel kunnen gebruiken, wanneer de afstand van het station naar werk en/of huis ‘n noemenswaardig aantal kilometers is.
Dus wil je ook voor het reizen naar en van je werk het liefst je eigen e-bike kunnen gebruiken en dan als het even kan met ‘n voordelig abonnement in de trein.
Overigens gaat ‘t er in deze niet om gelijk te krijgen, maar om mee te helpen mogelijkheden te ontdekken die het reizen per trein en fiets zo comfortabel mogelijk maken. (“Natubes” is ‘n verkorte vorm van Natuurbescherming ).
Dat klopt natuurlijk, Watt (of VA) geeft het vermogen per seconde aan. Een gloeilamp van 60 Watt verbruikt dat dus per seconde, dat kan 5A bij 12V zijn of 2,5A bij 24V e.d.
Door het vermogen (wattage) te vermenigvuldigen met een tijdseenheid (uren of h) krijg je de capaciteit in Wh (of kWh zoals je meter thuis).
Een volle fietsaccu van 650 Wh (capaciteit) kan dus ruim 6 uur lang 100W leveren (of een lamp van 60 W laten branden), en zal bij met datzelfde vermogen laden daar in de praktijk wel een uurtje of 8 over doen.
Een auto-accu (12V) van bijv. 60 Ah (niet de juiste term maar zo worden ze vaak wel verkocht) kan met gemak 240A oftewel 2880W bij 12V leveren, zoals bijv. nodig is voor de startmotor. Dan is hij na een kwartiertje starten natuurlijk wel helemaal leeg.
De capaciteit van die auto-accu is dus geen 60 Ah maar 60×12 = 720 Wh. Net iets meer dan een flinke fietsaccu dus.
Bij elektrische auto’s zegt men het vaak ook zo, die hebben dan bijv. 45 kW aan vermogen/capaciteit, al zijn dat twee verschillende zaken. 45 kW (vermogen) is ongeveer 60 pk, en als het 45 kWh is (capaciteit) is hij bij een snellaadstation van 50 kW in een uurtje ‘vol’. Bij jou thuis zouden daar 12 groepen van 230V/16A voor nodig zijn!
Voor opladen van telefoons wordt er al gretig gebruik gemaakt van de stopcontacten in de 1e klas, heb je na een half uurtje toch al gauw weer 40% of zo
De mogelijkheid om een fietsaccu op te laden tijdens de treinreis is er al wel. Gisteren heb ik zo’n feeëriek verlicht stopcontact waargenomen op de plek waar je, bij afwezigheid van fietsen, kunt zitten op klapstoeltjes. Het was echter geen trein van NS maar van Arriva.
Dat is volgens mij bedoeld voor de stofzuigers van schoonmakers, en zou normaal een klepje voor moeten zitten. Staat vaak gewoon open inderdaad.
De mogelijkheid om een fietsaccu op te laden tijdens de treinreis is er al wel. Gisteren heb ik zo’n feeëriek verlicht stopcontact waargenomen op de plek waar je, bij afwezigheid van fietsen, kunt zitten op klapstoeltjes. Het was echter geen trein van NS maar van Arriva.
Het lijkt me een veel beter idee om een minder presterende (fiets)accu naar een bedrijf te sturen dat de elektronica kan vernieuwen.
De renovatie van de accu houdt met name in dat alle oplaadbare AA-batterijtjes die erin zitten vervangen worden door nieuwe.
Daarna moet de electronica dan weer op de goeie manier aangesloten worden.
Maar dat lukt niet altijd. En het risico voor de accu-eigenaar is dan dat hij toch bepaalde kosten moet betalen terwijl de accu dan niet meer bruikbaar is.
Bovendien kost zo’n renovatie bijna net zo veel als ‘n nieuwe accu aanschaffen.
Dus is er veel voor te zeggen ‘n wat oudere accu met ‘n beperkte range zo lang mogelijk te blijven gebruiken, wanneer de range voldoende is voor het alledaagse gebruik.
Zodoende wordt bovendien de niet zo milieuvriendelijke aanmaak van nieuwe batterijen alweer ‘n flinke tijd uitgesteld.
Maar wanneer met zo’n fiets af en toe wat verder gereisd moet worden kan ‘t dus handig zijn wanneer de acuu in de trein opgeladen kan worden.
‘n OV-fiets is dan niet altijd de betere oplossing omdat die niet elektrisch is en dus ‘n stuk minder comfortabel, met name ook wanneer ‘t hard waait of veel bagage achterop mee moet.
Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.
De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.
Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.
Ware het niet dat in een overgroot deel van de treinen stopcontacten alleen in de 1e klas zitten. De stopcontacten op balkon zullen dus al snel favoriet zijn en niet beschikbaar voor jouw fietsaccu.
Geen probleem, degene met ‘n fiets heeft daar voorrang. Staat uitdrukkelijk vermeld.
En anders zou ‘n drieweg-contactdoos nog uitkomst kunnen bieden.
De fiets heeft voorrang op fietsplaatsen. Er zijn (nog) geen stopcontacten voor fietsaccu's, dus daar kan niets over vermeld staan.
Wanneer ook op de balkons met zitplaasen stopcontacten komen zijn die in principe voor degenen die er zitten.
Maar als er fietsen komen te staan moeten degenen die er zitten ergens anders naar toe en komen de stopcontacten dus vrij voor degene(n) die er de fiets hebben staan.
Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.
De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.
Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.
Ware het niet dat in een overgroot deel van de treinen stopcontacten alleen in de 1e klas zitten. De stopcontacten op balkon zullen dus al snel favoriet zijn en niet beschikbaar voor jouw fietsaccu.
Geen probleem, degene met ‘n fiets heeft daar voorrang. Staat uitdrukkelijk vermeld.
En anders zou ‘n drieweg-contactdoos nog uitkomst kunnen bieden.
De fiets heeft voorrang op fietsplaatsen. Er zijn (nog) geen stopcontacten voor fietsaccu's, dus daar kan niets over vermeld staan.
Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.
De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.
Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.
Ware het niet dat in een overgroot deel van de treinen stopcontacten alleen in de 1e klas zitten. De stopcontacten op balkon zullen dus al snel favoriet zijn en niet beschikbaar voor jouw fietsaccu.
Geen probleem, degene met ‘n fiets heeft daar voorrang. Staat uitdrukkelijk vermeld.
En anders zou ‘n drieweg-contactdoos nog uitkomst kunnen bieden.
Zoals al eerder gezegd zouden stopcontacten/oplaadpunten pas bij nieuw bestelde treine en/of revisie van huidige treinen kunnen komen. MoDe geeft al aan dat stopcontacten nu in een overgroot deel van de treinen alleen in de 1e klas zitten. Bij nieuwe treinen zoals de SNG en straks de ICNG zittten ze ook in de 2e klas. Bij de revisie van de 2e/3e serie VIRM komen ze ook daar in de 2e klas. Een volgende stap zou kunnen zijn dat bij de revisie van een volgende serie of van de SLT of de bestelling van een volgende nieuwe trein er stopcontacten komen op andere plekken. Iemand in een rolstoel wil misschien ook eens een telefoon opladen. Mocht NS daartoe besluiten ben je al weer een aantal jaar verder.
Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.
De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.
Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.
Ware het niet dat in een overgroot deel van de treinen stopcontacten alleen in de 1e klas zitten. De stopcontacten op balkon zullen dus al snel favoriet zijn en niet beschikbaar voor jouw fietsaccu.
Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.
De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.
Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.
Daar verbaas ik me wel over. Blijkbaar vertrekken mensen van huis of werk zonder de telefoon te hebben opgeladen. Of hebben ze een telefoon met een slechte batterij. De opladers zijn ook niet erg groot. Wanneer ik denk dat mijn telefoonbatterij het niet de hele dag gaat volhouden neem ik een powerbank mee en laat ik de oplader thuis.
Met een elektrische fiets zorg je echt wel dat de batterij is opgeladen voordat van huis gaat. Als het even kan wil je niet de oplader meeslepen.
Hoeveel mensen denk je nu dat er echt zijn die de OV-fiets dagelijks gebruiken om naar huis te fietsen. Ik wil wel een schatting doen, maar dat zijn er toch echt nul. Dus dat 3 keer 3,85 is onzin. Mensen nemen een ov-fiets om in de plaats van bestemming een plek te bezoeken die binnen 10 kilometer van het station ligt.
Precies, en daarom zal de OV-fiets ook niet gauw als alternatief kunnen dienen voor het meenemen van de eigen fiets in de trein.
Een E-Bike is helemaal niet milieuvriendelijk. Het opladen van een accu kost stroom die nog niet 100% groen opgewekt wordt. Daarnaast bevat de accu materialen die na afdanken het milieu zullen belasten. Wil je milieuvriendelijk fietsen, koop dan geen E-Bike.
Dat klopt natuurlijk, Watt (of VA) geeft het vermogen per seconde aan. Een gloeilamp van 60 Watt verbruikt dat dus per seconde, dat kan 5A bij 12V zijn of 2,5A bij 24V e.d
….
De capaciteit van die auto-accu is dus geen 60 Ah maar 60×12 = 720 Wh. Net iets meer dan een flinke fietsaccu dus.
...
Kleine correctie, W (of VA) is het vermogen, niet vermogen per seconde. Je kunt het ook uitdrukken in energie (in Joule) per seconde. De capaciteit kun je best wel uitdrukken in Ah, maar om te weten hoeveel energie (Joule) je daarmee kunt opslaan, heb je het voltage nodig. Bij accu’s is het extra lastig omdat de accuspanning iets daalt naarmate de accu leger wordt. Het is dus handiger om Wh te gebruiken (1 Wh = (1 J/s) * 3600 s = 3600 J). Je kunt Wh ook makkelijker omrekenen naar de afstand die je met een elektrische fiets kunt afleggen. Met een 700 Wh accu zou je ongeveer 7 uur rustig moeten kunnen fietsen (op basis van 100 W vermogen).
Als reiziger wil je van A naar B. Tijd en kosten zijn dan wel van belang. De fiets in de trein opladen lijkt mij onzin.
Voor velen is de reistijd van ondergeschikt belang aan de milieuvriendelijkheid en ook wel de kosten.
Wanneer men de accu’s van e-bikes niet te snel wil afdanken en daardoor met ‘n relatief geringe range komt te zitten (bijvoorbeeld 30 km) of ‘n fiets met zo’n accu tweedehands koopt, is ‘t handig wanneer men bij langere reizen eerst de accu kan leegfietsen en dan met de trein ‘n stuk verder kan totdat de accu voldoende is opgeladen om weer ‘n flink stuk verder te fietsen.
Denk dat op die manier zowel het stroomverbruik als de kosten van de reis ongeveer gehalveerd kunnen worden vergeleken bij het volledig met de trein maken van dezelfde reis.
Bij reizen naar het buitenland, zoals vakantie, zal hetzelfde principe ook kunnen gelden wanneer de e-bike ‘n maximale range heeft van 100 tot 120 km.
Dit met name ook als de snelladers meer in zwang gekomen zullen zijn.
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/charger/
Trams, bussen en metro’s dragen nauwelijks bij aan de slechte luchtkwaliteit in steden.
Daar wordt wel naar gestreefd ja, maar daardoor wordt het stroomverbruik ervan alsmaar groter en dus ook de uitstoot van broeikasgassen.
https://datawrapper.dwcdn.net/zfyv4/12/
Ook daarom verdient het gebruik van de (E-) fiets veruit de voorkeur en zou ‘t niet zo’n ramp zijn als het lokale OV danig zou inkrimpen doordat het fietsgebruik nog sterk zou toenemen.
……...de licht opkomende neiging tot vegetarisme met gezwinde spoed doen vervluchtigen, waarna deze haan door zijn trouwe Joost voor de dis zal worden bereid,…..
Die boekjes zijn duidelijk geschreven vóór de tijd dat het corona-virus de mensheid begon te geselen.
We weten vrijwel zeker dat dit begonnen is met het verorberen van vleermuizen die nogal wat gelijkenis vertonen met gevogelte.
‘t Ziet er dan ook sterk naar uit dat vegetariers en zeker ook veganisten nauwelijks of niet door het virus lastig gevallen worden omdat die geen van dieren afkomstige stoffen in zich meedragen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.