Fietsaccu opladen in de trein

  • 18 October 2020
  • 97 reacties
  • 3420 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Badge +3

De mogelijkheid om een fietsaccu op te laden tijdens de treinreis is er al wel. Gisteren heb ik zo’n feeëriek verlicht stopcontact waargenomen op de plek waar je, bij afwezigheid van fietsen, kunt zitten op klapstoeltjes. Het was echter geen trein van NS maar van Arriva.

Dat is volgens mij bedoeld voor de stofzuigers van schoonmakers, en zou normaal een klepje voor moeten zitten. Staat vaak gewoon open inderdaad.

Badge +3

Hoe dat technisch zit weet ik dus niet precies, maar u heeft weinig aan het stopcontact in de trein om uw fietsaccu op te laden.

Ik weet de details ook niet maar bij meer dan 150 Watt (thuis op één groep dus 230V×16A=3960W) krijg je niet in een trein. 

Dan moet je het luikje voor de stofzuiger zoeken dus!

In principe kan het prima hoor, de doorsnee laders trekken maar zo’n 100W uit het stopcontact. Opladen duurt wel een aantal uur, maar dat is thuis ook zo.

Wie weet wordt binnen niet al te lange tijd besloten om ‘n speciale fietsen-wagon in te voeren.

Deze zou achteraan de trein gekoppeld kunnen worden en uiteraard ook voorzien kunnen zijn van de nodige stopcontacten.
De grote voordelen van zo’n aparte fietsen-wagon zouden zijn dat er meer zitplaatsen ter beschikking komen in de rest van de trein en dat de fiets altijd meekan; ook in de spitsuren en als er meer mee moeten dan er nu mee kunnen.
Bovendien hoeft de fiets dan niet meer geregistreerd te worden.

Hierboven werd al wel erop gewezen dat de elektrische vouwfiets nu ook altijd mee kan, maar ‘n probleem daarbij is dat er weinig bagage mee vervoerd kan worden.
Bijvoorbeeld bij vakantiereizen; men kan dan eventueel het fietsen en treinen zodanig combineren dat men eerst de accu van de e-bike leeg rijdt (pakweg 80 km), vervolgens met de trein verder reist tot de acuu weer vol is, dan weer ‘n eind met de fiets verder, enzovoort.
Heeft zo z’n voordelen; onder andere voor de gezondheid en voor het milieu.


 

Reputatie 7
Badge +3

Wie weet wordt binnen niet al te lange tijd besloten om ‘n speciale fietsen-wagon in te voeren.

Deze zou achteraan de trein gekoppeld kunnen worden en uiteraard ook voorzien kunnen zijn van de nodige stopcontacten.
De grote voordelen van zo’n aparte fietsen-wagon zouden zijn dat er meer zitplaatsen ter beschikking komen in de rest van de trein en dat de fiets altijd meekan; ook in de spitsuren en als er meer mee moeten dan er nu mee kunnen.
Bovendien hoeft de fiets dan niet meer geregistreerd te worden.

Hierboven werd al wel erop gewezen dat de elektrische vouwfiets nu ook altijd mee kan, maar ‘n probleem daarbij is dat er weinig bagage mee vervoerd kan worden.
Bijvoorbeeld bij vakantiereizen; men kan dan eventueel het fietsen en treinen zodanig combineren dat men eerst de accu van de e-bike leeg rijdt (pakweg 80 km), vervolgens met de trein verder reist tot de acuu weer vol is, dan weer ‘n eind met de fiets verder, enzovoort.
Heeft zo z’n voordelen; onder andere voor de gezondheid en voor het milieu.


 


Dat er door een aparte fietswagon meer zitplaatsen zullen zijn, hangt van de trein lengte af. Wanneer de trein normaal al de maximale lengte heeft, dan zullen er juist minder zitplaatsen zijn.

Ooit was er tussen Noord-Holland en Limburg een fietsenwagon in de zomermaanden. Deze was nooit druk bezet, maar kostte wel veel zitplaatsen.

NS wil een minder drukke spits. Door het hele jaar door fietsen toe te staan in de spits, zal deze weer drukker worden.

Extra kosten van inzet van een fietswagon met stopcontacten in de zomermaanden zal niet voor rekening van alle reizigers mogen komen, maar moeten resulteren in een duurder fietskaartje. 

Wat mij betreft zou registratie in reservering omgezet moeten worden. Alleen fietsen met reservering kunnen dan mee.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb gewoon een 21Ah fietsaccu gekocht, die rij je niet zomaar leeg. De enig benodigde infrastructuur is mijn stopcontact thuis.

Badge +3

Hoe ga je een fietswagon aan een VIRM of sprinter hangen?

De IC Berlijn rijdt (in de zomer?) wel met een fietswagon, maar de kaartjes daarvoor zijn aan de prijs (ik meen €16 of waren er 16 plekken?) en reserveren is verplicht.

Reputatie 7
Badge +3

En een extra wagon achteraan de trein koppelen betekent dat deze wagon vooraan komt wanneer de trein keert, of de wagon moet iedere keer worden afgekoppeld en omgereden worden om weer achteraan aan te koppelen. NS heeft nu juist treinstellen met aan allebei de kanten cabines om de trein te rijden ipv een losse lok die omgereden moet worden om weer voor de trein te komen. Je zou hooguit in nog nieuw te bestellen materieel meer capaciteit voor fietsen kunnen reserveren en mogelijk ook stopcontacten om de accu op te laden. Maar verwacht niet voor het huidige materieel niet dat er een aparte fietswagon komt. 

Badge +3

Toevallig… https://twitter.com/Passetti/status/1174962946851524613

Nee, dit is geen fietsenstalling maar een Deense trein. Waar je fiets gratis mee mag. Kom eens kijken, @NS_online. :)

 

Reputatie 7
Badge

Als je een fietswagon wil dan zul je net als vroeger met getrokken materieel moeten rijden. Dat zie ik niet gebeuren. 

Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.

De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.

Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.

De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.

Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.


Ware het niet dat in een overgroot deel van de treinen stopcontacten alleen in de 1e klas zitten. De stopcontacten op balkon zullen dus al snel favoriet zijn en niet beschikbaar voor jouw fietsaccu.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals al eerder gezegd zouden stopcontacten/oplaadpunten pas bij nieuw bestelde treine en/of revisie van huidige treinen kunnen komen. MoDe geeft al aan dat stopcontacten nu in een overgroot deel van de treinen alleen in de 1e klas zitten. Bij nieuwe treinen zoals de SNG en straks de ICNG zittten ze ook in de 2e klas. Bij de revisie van de 2e/3e serie VIRM komen ze ook daar in de 2e klas. Een volgende stap zou kunnen zijn dat bij de revisie van een volgende serie of van de SLT of de bestelling van een volgende nieuwe trein er stopcontacten komen op andere plekken. Iemand in een rolstoel wil misschien ook eens een telefoon opladen. Mocht NS daartoe besluiten ben je al weer een aantal jaar verder.

Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.

De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.

Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.


Ware het niet dat in een overgroot deel van de treinen stopcontacten alleen in de 1e klas zitten. De stopcontacten op balkon zullen dus al snel favoriet zijn en niet beschikbaar voor jouw fietsaccu.

Geen probleem, degene met ‘n fiets heeft daar voorrang. Staat uitdrukkelijk vermeld.
En anders zou ‘n drieweg-contactdoos nog uitkomst kunnen bieden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.

De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.

Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.


Ware het niet dat in een overgroot deel van de treinen stopcontacten alleen in de 1e klas zitten. De stopcontacten op balkon zullen dus al snel favoriet zijn en niet beschikbaar voor jouw fietsaccu.

Geen probleem, degene met ‘n fiets heeft daar voorrang. Staat uitdrukkelijk vermeld.
En anders zou ‘n drieweg-contactdoos nog uitkomst kunnen bieden.


De fiets heeft voorrang op fietsplaatsen. Er zijn (nog) geen stopcontacten voor fietsaccu's, dus daar kan niets over vermeld staan.

Wellicht zou ‘t ook op ‘n manier kunnen die niet veel hoeft te kosten.

‘n Tweewegstekker in het dichtstbijzijnde stopcontact in ‘n coupe; daar ‘n verlengsnoer in en dat via bijvoorbeeld het plafond naar de fietsruimte leiden.

Daar dan ‘n drie- of viervoudige stekkerdoos aan het snoer en deze stevig aan de wand vast lijmen.

Reputatie 7
Badge +3

Er schuilt wel een gevaar in het veel aantrekkelijker maken van het meenemen van je fiets in de trein. Het kan de doodsteek zijn voor de OV-bedrijven die voor- en natransport naar het station regelen.

Reputatie 3

Een driewegstekker betekent ook dat je de beschikbare stroomsterkte met z’n drieën moet verdelen. 3 fietsen laden op 1 stopcontact (gelijktijdig) gaat dus niet werken …. !!! 

Zou zelf in elk geval graag pakweg ‘n eurootje per uur willen betalen voor het gebruik van die faciliteit.
Wie weet kan uit marktonderzoek blijken dat de meesten dat willen waardoor er nog winst mee behaald kan worden ook.

“Het NS materieel schijnt uit zo’n 2300 bakken te bestaan. Als die allemaal voorzien moeten worden van een extra wandcontactdoos, dan kost dat misschien een miljoen euro.”

Dat lijkt heel wat maar na enig rekenwerk blijkt ‘t reuze mee te vallen.
Ben er ‘ns vanuit gegaan dat per bak per dag zo’n tien uur gebruik gemaakt zou worden van de faciliteit er er dus 10 euro in het laatje zouden komen.
Dat zou in een jaar tijd dan al meer dan 8 miljoen opbrengen.
Met andere woorden als er per bak maar 1 euro per dag binnen zou komen dan zouden de kosten er na een jaar al bijna bijna uit zijn, (800.000).
 

“Je kunt bij sommige fietsen de accu uitnemen en/of een extra accu aansluiten, dan zou je die eenvoudig in de coupe op kunnen laden”.

Had daar ook al aangedacht, maar vaak zijn er alleen maar in de eerste klas stopcontacten en dan wordt ‘t voor menigeen flink bijbetalen.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Natubes voor niets gaat de zon op. Het is jouw accu, als jij die wilt opladen in een trein dan zal dat iets kosten. Wat denk je dat het gaat kosten om alle treinen van extra stopcontacten te voorzien voor het geval jij een accu wilt opladen? 

Leuk uitgerekend @Natubes:grin: Maar is het niet iets te optimistisch? 10 uur per bak per dag, dat zijn dus 23000 fietsers die een uur in de trein zitten. Elke dag weer. Zelfs 10% daarvan zie ik niet zo snel gebeuren.

Nou is het misschien ook wat overdreven om alle bakken van extra elektra te voorzien; niet alle bakken hebben überhaupt plek voor je fiets. Stel je neemt alleen alle treinstellen, dat zijn er een kleine 500. Dan kom je met een euro per fiets een eind in de goede richting. Maar willen mensen dat betalen? Een fietskaartje is al vrij duur en niet alle fietsen hebben onderweg behoefte aan stroom, zelfs elektrische fietsen niet.

Een andere oplossing is de kosten verdelen over alle reizigers, maar dan kun je maar beter ook de hele 2e klas voorzien van stopcontacten. Als je alleen de balkons/fietsplekken voorziet van stroom, dan zit daar natuurlijk altijd iemand zijn mobieltje op te laden terwijl de fietser het nakijken heeft.

“Als je alleen de balkons/fietsplekken voorziet van stroom, dan zit daar natuurlijk altijd iemand zijn mobieltje op te laden terwijl de fietser het nakijken heeft.”

Dat hoeft niet zo’n probleem te zijn; die moet dan ook betalen en dat maakt de faciliteit dus extra rendabel.
Wel weet zo iemand dat als iemand er ‘n fiets wil neerzetten en eventueel opladen deze voorrang heeft, zoals ook staat aangegeven.

“Maar willen mensen dat betalen? Een fietskaartje is al vrij duur en niet alle fietsen hebben onderweg behoefte aan stroom, zelfs elektrische fietsen niet.”

 

Als ze bij ‘n oplaadpunt zoals ‘n restaurant gaan opladen kost ‘t ook al gauw ‘n aantal euro’s omdat ze daar dan min of meer verplicht zijn om op z’n minst een consumptie te nemen.
Probleem met deze oplaadpunten is echter dat ze maar beperkte openingstijden hebben. (En tegenwoordig zijn restaurants zelfs helemaal niet open).

Maar ‘t zou al mooi zijn als NS ervoor gaat zorgen dat bij elk station een of meer altijd beschikbare laadpunten aanwezig zijn. Uiteraard met betaling van ‘n zeker uurtarief.

Daar kunnen dan ook niet-reizigers gebruik van maken en dan is de aanleg al gauw rendabel.
 

 

Wellicht zou ‘t ook op ‘n manier kunnen die niet veel hoeft te kosten.

‘n Tweewegstekker in het dichtstbijzijnde stopcontact in ‘n coupe; daar ‘n verlengsnoer in en dat via bijvoorbeeld het plafond naar de fietsruimte leiden.

Daar dan ‘n drie- of viervoudige stekkerdoos aan het snoer en deze stevig aan de wand vast lijmen.


Droom lekker verder, dat wordt door de IL&T nooit goedgekeurd.

En ook het terug verdienen is niet zo snel gedaan zoals jij denkt, ook daarvoor moet dan weer een systeem worden opgetuigd om dat geregeld te krijgen en niet elke reiziger met fiets wil er gebruik van maken dus via het kaartje zal dat hem niet gaan worden.

Daarnaast kunnen zulke dingen pas geregeld worden bij een revisie beurt van de treinen, voordat de IC treinen dat dan hebben dan zijn we minimaal 15 jaar verder.

Reputatie 7
Badge +3

Maar ‘t zou al mooi zijn als NS ervoor gaat zorgen dat bij elk station een of meer altijd beschikbare laadpunten aanwezig zijn. Uiteraard met betaling van ‘n zeker uurtarief.

Daar kunnen dan ook niet-reizigers gebruik van maken en dan is de aanleg al gauw rendabel.

Zoals al eerder gezegd in dit topic, men wil de oude rookpalen een nieuwe bestemming geven als oplaadpaal voor elektrische fietsen. Of die laadpalen dan ook op alle stations komen is mij niet bekend, maar laadpalen voor elektrische fietsen is dus wel iets waar over nagedacht wordt. 

Reageer