Fietsaccu opladen in de trein

  • 18 October 2020
  • 97 reacties
  • 3422 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

 

Dat hoeft niet zo’n probleem te zijn; die moet dan ook betalen en dat maakt de faciliteit dus extra rendabel.
Wel weet zo iemand dat als iemand er ‘n fiets wil neerzetten en eventueel opladen deze voorrang heeft, zoals ook staat aangegeven.
 

Als ze bij ‘n oplaadpunt zoals ‘n restaurant gaan opladen kost ‘t ook al gauw ‘n aantal euro’s omdat ze daar dan min of meer verplicht zijn om op z’n minst een consumptie te nemen.
Probleem met deze oplaadpunten is echter dat ze maar beperkte openingstijden hebben. (En tegenwoordig zijn restaurants zelfs helemaal niet open).

Maar ‘t zou al mooi zijn als NS ervoor gaat zorgen dat bij elk station een of meer altijd beschikbare laadpunten aanwezig zijn. Uiteraard met betaling van ‘n zeker uurtarief.

Daar kunnen dan ook niet-reizigers gebruik van maken en dan is de aanleg al gauw rendabel.

 

Nee, faciliteiten worden niet automatisch extra rendabel als je apart moet betalen. De benodigde apparatuur is erg duur, veel duurder dan de stopcontacten zelf. Op zich ben ik best wel voorstander van extra services zoals een stopcontact. Maar dan niet met een betaalautomaat/chipkaartlezer ernaast.

 

Er schuilt wel een gevaar in het veel aantrekkelijker maken van het meenemen van je fiets in de trein. Het kan de doodsteek zijn voor de OV-bedrijven die voor- en natransport naar het station regelen.


Dat zou dan wel weer gunstig kunnen zijn voor de luchtkwaliteit in steden en voor het klimaat.
Bovendien zal minder drukte in metro e.d. verspreiding van besmettelijke ziektes bemoeilijken.
Wel ook minder banen in het OV, maar des te meer in de fietsenbusiness.

Reputatie 7
Badge +3

Trams, bussen en metro’s dragen nauwelijks bij aan de slechte luchtkwaliteit in steden.

En een extra wagon achteraan de trein koppelen betekent dat deze wagon vooraan komt wanneer de trein keert, of de wagon moet iedere keer worden afgekoppeld en omgereden worden om weer achteraan aan te koppelen. NS heeft nu juist treinstellen met aan allebei de kanten cabines om de trein te rijden ipv een losse lok die omgereden moet worden om weer voor de trein te komen. Je zou hooguit in nog nieuw te bestellen materieel meer capaciteit voor fietsen kunnen reserveren en mogelijk ook stopcontacten om de accu op te laden. Maar verwacht niet voor het huidige materieel niet dat er een aparte fietswagon komt. 


Dat zou wellicht al opgelost kunnen worden door er eentje gereed te zetten op het aankomstspoor van het eindstation en de lege die mee is aangekomen even op ‘n zijspoor te zetten.
Maar denkbaar is ook om achter een of beide wagons met cabine ‘n fietsenwagon in te voegen.
 

Nee, faciliteiten worden niet automatisch extra rendabel als je apart moet betalen. De benodigde apparatuur is erg duur, veel duurder dan de stopcontacten zelf. Op zich ben ik best wel voorstander van extra services zoals een stopcontact. Maar dan niet met een betaalautomaat/chipkaartlezer ernaast.

Denk dat dat wel meevalt hoor; bij Amazon koop je al ‘n chipkaartlezer voor €13, 46.

En ook overigens zijn ze voor niet veel meer te krijgen.

Mobiele pinautomaten zijn ook spotgoedkoop; vaste zijn wat duurder; enkele honderdjes.

Is toch geen investering voor iets dat vele jaren mee kan gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Dus voor een paar fietsen moet de hele trein planning omgegooid worden. Zullen de reizigers zonder fiets leuk vinden. Geen aansluiting meer omdat er een fietswagon aangekoppeld moet worden.

Nee, faciliteiten worden niet automatisch extra rendabel als je apart moet betalen. De benodigde apparatuur is erg duur, veel duurder dan de stopcontacten zelf. Op zich ben ik best wel voorstander van extra services zoals een stopcontact. Maar dan niet met een betaalautomaat/chipkaartlezer ernaast.

Denk dat dat wel meevalt hoor; bij Amazon koop je al ‘n chipkaartlezer voor €13, 46.

En ook overigens zijn ze voor niet veel meer te krijgen.

Mobiele pinautomaten zijn ook spotgoedkoop; vaste zijn wat duurder; enkele honderdjes.

Is toch geen investering voor iets dat vele jaren mee kan gaan.


Chipkaartlezer is vast niet voor commercieel gebruik en dan moet het ook nog eens helemaal veilig zijn en hufter proof.

Keep on dreaming.

Reputatie 7
Badge +3

@Natubes je vergeet 1 ding: NS richt zich op personen vervoer en niet op fietsvervoer.

Reputatie 7
Badge +4

NS rijdt vooral met treinstellen, die snel kunnen keren. Een wagon aankoppelen, is niet aan de orde. NS heeft de stopcontacten blijkbaar afgeknepen op minder dan 1 Ah. Het dient geen redelijk doel dit te veranderen, al zou het me persoonlijk wel uitkomen. Het wordt thuis opladen.

Personenvervoer ja, en dan wel van deur tot deur, dus inclusief wat er voor en na de treinreis nog afgelegd moet worden.

Daarvoor wordt er bijvoorbeeld nogal wat geinvesteerd in bij het station behorende parkeerplaatsen voor auto’s.

Maar aangezien het autoverkeer naar en van het station inmiddels ook zo veel mogelijk vervangen dient te worden door minder of geen uitstoot producerende vervoermiddelen zou ‘t prima zijn wanneer de NS doen wat in hun vermogen ligt om het gebruik van de e-bike in dat verband te faciliteren.

@Thom, de stopcontacten zijn het probleem niet; 1 Ah bij 220 V is nog altijd 220 Wh (genoeg om een gemiddelde accu half op te laden), maar ik denk dat je 1 A bedoelt. Dus kun je hooguit een 220W oplader gebruiken. De meeste opladers zijn ongeveer 100W, geen probleem dus.

Reputatie 7
Badge

@Natubes wellicht een idee om contact op te nemen met NS?

Er schuilt wel een gevaar in het veel aantrekkelijker maken van het meenemen van je fiets in de trein. Het kan de doodsteek zijn voor de OV-bedrijven die voor- en natransport naar het station regelen.


Dat zou dan wel weer gunstig kunnen zijn voor de luchtkwaliteit in steden en voor het klimaat.
Bovendien zal minder drukte in metro e.d. verspreiding van besmettelijke ziektes bemoeilijken.
Wel ook minder banen in het OV, maar des te meer in de fietsenbusiness.


Wat te denken van de OV-fiets? Ik denk dat de NS liever daarmee werkt, dan dat iedereen zijn eigen fiets gaat meenemen in de trein.

Maar @Natubes, als je zo overtuigd bent van je gelijk, waarom reken je dan niet een business case voor aan de NS. Ze zullen vast verrast zijn als blijkt dat extra stopcontacten en speciale fiets-wagons geld opleveren.

Reputatie 7
Badge +4

@Thom, de stopcontacten zijn het probleem niet; 1 Ah bij 220 V is nog altijd 220 Wh (genoeg om een gemiddelde accu half op te laden), maar ik denk dat je 1 A bedoelt. Dus kun je hooguit een 220W oplader gebruiken. De meeste opladers zijn ongeveer 100W, geen probleem dus.

Het is 150 W en rond de 0,65 Ah. Als u twee uur met de trein reist, is het nog nauwelijks de moeite. Mijn accu kan maximaal rond de 630 Watt geven bij 36 V en ruim 17,5 Ah. Het opladen heeft wel een effect, maar het is marginaal en eigenlijk niet de moeite. U kunt niet met 150 Watt in de trein een accu van 630 Watt in ruim vier uur vullen. Zo werkt dat niet. Als de stopcontacten in de trein niet meer afgeknepen zouden zijn, en het net als thuis een aansluiting zouden hebben van 16Ah, duurt het opladen in het bovenstaande voorbeeld nog ongeveer een nacht. De werkelijkheid is helaas dat de stopcontacten in de trein dit vermogen lang niet afgeven en, zo ik het inschat, die kracht ook niet zullen krijgen. Het dient ook geen redelijk doel.

Reputatie 7
Badge +3

Personenvervoer ja, en dan wel van deur tot deur, dus inclusief wat er voor en na de treinreis nog afgelegd moet worden.

Daarvoor wordt er bijvoorbeeld nogal wat geinvesteerd in bij het station behorende parkeerplaatsen voor auto’s.

Maar aangezien het autoverkeer naar en van het station inmiddels ook zo veel mogelijk vervangen dient te worden door minder of geen uitstoot producerende vervoermiddelen zou ‘t prima zijn wanneer de NS doen wat in hun vermogen ligt om het gebruik van de e-bike in dat verband te faciliteren.


Als je uit milieuoverwegingen vindt dat NS meer fietsfaciliteiten moet hebben, kun je beter een gewone fiets nemen. Voor het opladen van een accu moet stroom opgewekt worden wat nog niet allemaal groen kan. Een accu produceren en recyclen is ook nog niet milieuvriendelijk.

Het idee is aardig, maar heeft nogal veel voeten in de aarde. Wil je een lange fietstocht maken dan zou je een 2e accu meekunnen nemen, of een route uitstippelen langs oplaadpunten.

Nee, faciliteiten worden niet automatisch extra rendabel als je apart moet betalen. De benodigde apparatuur is erg duur, veel duurder dan de stopcontacten zelf. Op zich ben ik best wel voorstander van extra services zoals een stopcontact. Maar dan niet met een betaalautomaat/chipkaartlezer ernaast.

Denk dat dat wel meevalt hoor; bij Amazon koop je al ‘n chipkaartlezer voor €13, 46.

En ook overigens zijn ze voor niet veel meer te krijgen.

Mobiele pinautomaten zijn ook spotgoedkoop; vaste zijn wat duurder; enkele honderdjes.

Is toch geen investering voor iets dat vele jaren mee kan gaan.


Chipkaartlezer is vast niet voor commercieel gebruik en dan moet het ook nog eens helemaal veilig zijn en hufter proof.

Keep on dreaming.

Inderdaad. Bovendien ben je er nog lang niet met de chipkaartlezer alleen. Je hebt ernaast een computer nodig met de benodigde software om veilig betalingen te doen en natuurlijk elektronica om het stopcontact te schakelen.

Allemaal prima te regelen natuurlijk, maar hoeveel fietsers zullen er zijn die 1 a 2 uur op het station blijven rondhangen, wachtend tot de accu weer wat voller is? Ik zie de business-case niet zo snel. Een paar gratis stopcontacten kost misschien minder, zoals dit:

https://www.bd.nl/s-hertogenbosch/zitbanken-met-zonnepanelen-op-onderwijsboulevard-populair-als-de-zon-schijnt~a3565d25

Maar daar hebben we de NS niet voor nodig :joy:

@Thom, niet om lullig te doen, maar er is nogal een verschil tussen Ah en A en tussen Wh en W. Misschien moet je je eerst eens daarin verdiepen.

Met 150 W kom je op 0.68A uit (uitgaande van 220V). De meeste opladers komen niet boven de 150 W uit, dus wordt er niet afgeknepen. Met 150 W vul je per uur dus 150 Wh aan capaciteit. Als je dat vier uur doet, heb je 600 Wh. Even de paar % laadverlies daargelaten.

Dat een bepaalde accu 630 W kan leveren, doet er niet toe. Met jouw 21 Ah accu (36 V) heb je 756 Wh aan capaciteit tot je beschikking. Een 150 W oplader zou theoretisch vijf uur nodig hebben om die accu van 0% naar 100% op te laden. Het feit dat het bij jouw thuis een nacht duurt (8 uur?) geeft aan dat het gemiddelde laadvermogen in de buurt van 756Wh/8h = 94.5W zit. Ongeveer 100 W dus, die ik twee weken geleden al noemde :grinning: 

Met aan 16A aansluiting thuis, zou je theoretisch kunnen laden met 220 V * 16 A = 3520 W. Je accu zou in 13 minuten vol zijn. Maar accu’s kunnen doorgaans niet tegen zulke hoge laadstromen, daarom worden opladers zo gemaakt dat ze er een aantal uur over doen. Zowel thuis als in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Voor woon-werkverkeer is de elektrische vouwfiets een heel goede oplossing. Ik heb er eentje gekocht zodat ik zowel het voor- als natransport geregeld heb. Grootste voordeel is dat je geen stallingsfaciliteiten bij stations hoeft te gebruiken. Een nadeel is wel dat je extra ruimte inneemt in de trein. Maar in de SLT die op mijn traject rijdt is dat (nog) niet zo’n probleem.

Badge +3

Dat klopt natuurlijk, Watt (of VA) geeft het vermogen per seconde aan. Een gloeilamp van 60 Watt verbruikt dat dus per seconde, dat kan 5A bij 12V zijn of 2,5A bij 24V e.d.

Door het vermogen (wattage) te vermenigvuldigen met een tijdseenheid (uren of h) krijg je de capaciteit in Wh (of kWh zoals je meter thuis).

Een volle fietsaccu van 650 Wh (capaciteit) kan dus ruim 6 uur lang 100W leveren (of een lamp van 60 W laten branden), en zal bij met datzelfde vermogen laden daar in de praktijk wel een uurtje of 8 over doen.

Een auto-accu (12V) van bijv. 60 Ah (niet de juiste term maar zo worden ze vaak wel verkocht) kan met gemak 240A oftewel 2880W bij 12V leveren, zoals bijv. nodig is voor de startmotor. Dan is hij na een kwartiertje starten natuurlijk wel helemaal leeg.

De capaciteit van die auto-accu is dus geen 60 Ah maar 60×12 = 720 Wh. Net iets meer dan een flinke fietsaccu dus.

Bij elektrische auto’s zegt men het vaak ook zo, die hebben dan bijv. 45 kW aan vermogen/capaciteit, al zijn dat twee verschillende zaken. 45 kW (vermogen) is ongeveer 60 pk, en als het 45 kWh is (capaciteit) is hij bij een snellaadstation van 50 kW in een uurtje ‘vol’. Bij jou thuis zouden daar 12 groepen van 230V/16A voor nodig zijn!

Er schuilt wel een gevaar in het veel aantrekkelijker maken van het meenemen van je fiets in de trein. Het kan de doodsteek zijn voor de OV-bedrijven die voor- en natransport naar het station regelen.


Dat zou dan wel weer gunstig kunnen zijn voor de luchtkwaliteit in steden en voor het klimaat.
Bovendien zal minder drukte in metro e.d. verspreiding van besmettelijke ziektes bemoeilijken.
Wel ook minder banen in het OV, maar des te meer in de fietsenbusiness.


Wat te denken van de OV-fiets? Ik denk dat de NS liever daarmee werkt, dan dat iedereen zijn eigen fiets gaat meenemen in de trein.

Maar @Natubes, als je zo overtuigd bent van je gelijk, waarom reken je dan niet een business case voor aan de NS. Ze zullen vast verrast zijn als blijkt dat extra stopcontacten en speciale fiets-wagons geld opleveren.

OV-fiets kan handig zijn, maar is dat niet in alle gevallen.
Stel iemand wil met de fiets van huis naar de trein en van de trein met de fiets naar z’n werk.
Naar en van het werk kan nog wel, al is ‘t ‘n heel gedoe om elke dag zo’n ding op te halen en weer terug te brengen in de stalling. Verder blijft ‘t altijd maar hopen dat het terugbrengen goed gescand wordt, want je krijgt er geen bewijs van in handen.
Maar dan van en naar huis.
Wanneer je vrijdag met de OV-fiets naar huis gaat en maandag weer naar de trein moet je 3 keer €3.85 betalen. Dacht niet dat er ‘n goedkoop maand-abonnement o.i.d. mogelijk is.

Verder zijn er in de stationsstalling geen e-bikes te huur en die wil je wel kunnen gebruiken, wanneer de afstand van het station naar werk en/of huis ‘n noemenswaardig aantal kilometers is.
Dus wil je ook voor het reizen naar en van je werk het liefst je eigen e-bike kunnen gebruiken en dan als het even kan met ‘n voordelig abonnement in de trein.

Overigens gaat ‘t er in deze niet om gelijk te krijgen, maar om mee te helpen mogelijkheden te ontdekken die het reizen per trein en fiets zo comfortabel mogelijk maken. (“Natubes” is ‘n verkorte vorm van Natuurbescherming ).

Ik vind het nu wel heel erg theoretisch aan het worden. (vond ik eerlijk gezegd het hele topic al, valt in de categorie leuk bedacht, maar gaat nooit uitgevoerd worden).

 

Hoeveel mensen denk je nu dat er echt zijn die de OV-fiets dagelijks gebruiken om naar huis te fietsen. Ik wil wel een schatting doen, maar dat zijn er toch echt nul. Dus dat 3 keer 3,85 is onzin. Mensen nemen een ov-fiets om in de plaats van bestemming een plek te bezoeken die binnen 10 kilometer van het station ligt. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je elke dag een fiets in de trein mee neemt is het uiteindelijk goedkoper om op het eindstation een 2e fiets neer te zetten. Andere goedkope mogelijkheid is een abonnement op een leenfiets zoals bijvoorbeeld Swap-fiets te nemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dus u wilt dat iemand dagelijks naar werk met de fiets van huis naar station gaat, deze in de trein meeneemt en dan hiermee weer van station naar de werklocatie gaat?  

Dat mag niet tijdens de spitsuren, kost €7,50 voor een fietskaartje per dag en zorgt voor veel fietsen in de trein wat dan ten koste gaat van het aantal reizigers als je daar een extra deel van een trein voor wilt reserveren (het idee van een aangekoppelde fietswagon kunt u wel vergeten). Er is en wordt nu juist op veel stations ingezet op veel stallingsruimte voor fietsen. Op meerdere stations gaat dat om 10.000 stallingsplekken of meer. Wat is er mis met een eigen fiets op deze stationsstallingen te stallen? Ja, als je zowel thuis als op de plaats van bestemming met de fiets gaat heb je daar 2 fietsen voor nodig maar dat voorkomt wel treinen vol met fietsen. En uiteindelijk is dat goedkoper dan elke dag een fietskaartje kopen of OV-fiets te huren. 

Als reiziger wil je van A naar B. Tijd en kosten zijn dan wel van belang. De fiets in de trein opladen lijkt mij onzin. :kissing_heart:

 

Badge +3

Ik heb misschien het voordeel dat ik in Eindhoven woon maar overal op straat kom ik van die deelscooters tegen. Pak er maar een en laat maar achter waar je wilt!

https://go-sharing.nl en nu weer een ander bedrijfje die er nog meer lijkt te hebben.. https://felyx.com dus als ik geen (ov)fiets zou hebben doe maar zo’n ding!

Je betaalt keurig per minuut, maar er moet er wel eentje in de buurt staan als je hem nodig hebt natuurlijk…  Het werkt, ongeveer!

Voor deelauto heb ik GreenWheels (via NS, met mijn ov-chip), niet het goedkoopste maar werkt ook.

Reageer