Fietsaccu opladen in de trein

  • 18 October 2020
  • 97 reacties
  • 3420 Bekeken

Zag net dat er al heel wat gepost is over opladen van telefoon of laptop in de trein, maar nog niets over ‘n mogelijkheid om de fietsaccu op te laden wanneer de tweewieler mee reist.

Die mogelijkheid zal er dus nog wel niet zijn, maar ‘t zou best wel handig kunnen zijn wanneer ze er alsnog zou komen.

Denk dat ‘t ‘n kwestie is van ‘n stopcontactje of drie bij de plekken waar de meereizende fietsen geplaatst kunnen worden.


97 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Wat is dit? De naam van Bommel ijdel gebruiken?

 

U ziet Bommel hier met zelfverzekerde blik, ondanks zijn teer gestel, de manhaftige achtervolging inzetten met zijn van een moderne pacemaker voorzien stalen ros, de licht opkomende neiging tot vegetarisme met gezwinde spoed doen vervluchtigen, waarna deze haan door zijn trouwe Joost voor de dis  zal worden bereid, in dier voege dat deze kraaiende haan voorgoed het zwijgen wordt opgelegd, en een troosteloos doch smakelijk en pruttelend einde krijgt in het gezelschap van zijn jonge vriend! Zonder zielknijpers en zonder Parbleu!

Met uw welnemen,

 

Th. B. Bommel.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat was ooit nog eens eerder een vraag https://community.ns.nl/in-de-trein-11/hoeveel-ampere-trekt-de-stroomaansluiting-in-de-eerste-klas-49133?postid=329278#post329278

Badge +3

Inderdaad ja, dat leuke topic. :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

NS wil wel oude rookpalen een nieuwe bestemming geven als oplaadpaal voor elektrische fietsen. Ik neem aan dat dat dan in fietsstallingen is.

https://nieuws.ns.nl/stations-en-perrons-zijn-rookvrij/

@Natubes , zo eenvoudig is dat niet. Er gelden allerlei voorschriften voor de aanleg van elektra, zeker in treinen. Als het er komt, dan zeker niet via een verlengsnoer. De bekabeling ligt er waarschijnlijk al in wand/vloer/plafond.

Maar hoeveel mensen denk je dat er gebruik van gaan maken? Hoeveel elektrische fietsen worden er eigenlijk over lange afstand meegenomen? Het NS materieel schijnt uit zo’n 2300 bakken te bestaan. Als die allemaal voorzien moeten worden van een extra wandcontactdoos, dan kost dat misschien een miljoen euro. Ga je dat geld met die paar fietsers opbrengen?

 

Je kunt bij sommige fietsen de accu uitnemen en/of een extra accu aansluiten, dan zou je die eenvoudig in de coupe op kunnen laden.

Ik vind het nu wel heel erg theoretisch aan het worden. (vond ik eerlijk gezegd het hele topic al, valt in de categorie leuk bedacht, maar gaat nooit uitgevoerd worden).

 

Hoeveel mensen denk je nu dat er echt zijn die de OV-fiets dagelijks gebruiken om naar huis te fietsen. Ik wil wel een schatting doen, maar dat zijn er toch echt nul. Dus dat 3 keer 3,85 is onzin. Mensen nemen een ov-fiets om in de plaats van bestemming een plek te bezoeken die binnen 10 kilometer van het station ligt. 

 

:wink:

Wat is dit? De naam van Bommel ijdel gebruiken?

Zekers!

Heb Maarten Toonder altijd mogen waarderen. :)

 

Ver, maar dan ook ver zijn tijd vooruit. Zeker Qua Humor!:blush:

 

 

Badge +3

Voor zover er stopcontacten zijn leveren die een beperkt vermogen, volgens mij 150W maximaal. Dat is voldoende voor een laptop (pakweg 19V/3A dus 60W en met wat verlies 75W) maar of een fiets-accu daar wat aan heeft betwijfel ik.

Reputatie 7
Badge +4

@Robert B  heeft het antwoord al gegeven. Als het is afgeknepen op 150 Watt bij 230 Volt, dan is het ampèrage te laag om in bijvoorbeeld een reis van twee uur belangrijk op te laden. De winst aan stroomkosten is gering, omdat thuis de voorwaarden veel en veel beter zijn.

 

Toen ik de vraag stelde, wilde ik er achter komen hoeveel Watt een stroomaansluiting in de trein maximaal levert. Hoe dat technisch zit weet ik dus  niet precies, maar u heeft weinig aan het stopcontact in de trein om uw fietsaccu op te laden.

Reputatie 7
Badge +3

Naast dat het wattage van stopcontacten te laag is om.een fietsaccu op te laden is het de vraag of NS in faciliteiten voor fietsers wil investeren. Bij NS staat personenvervoer voorop.

Tip voor @Natubes bij fietstochtjes: kijk bij het uitstippelen en van de route naar mogelijkheid accu opladen onderweg. Sommige horeca bieden dat aan, maar denk ook aan fietsenstallingen.

In principe kan het prima hoor, de doorsnee laders trekken maar zo’n 100W uit het stopcontact. Opladen duurt wel een aantal uur, maar dat is thuis ook zo.


Dan stuit je alleen nog op het probleem dat een aanpassing in een trein zoals een extra wandcontactdoos behoorlijk prijzig uitvalt omdat er enorm veel werk aan vooraf gaat voordat zoiets aangepast mag worden.  Als machinist willen wij in sommige materieelsoorten ook graag een wandcontactdoos om onze hulpmiddelen op te laden maar ook dat wordt tot op heden niet gerealiseerd vanwege de enorme kosten die dit meebrengt. 

Dus de kans dat dit gerealiseerd gaat worden de komende jaren is nihil.

Reputatie 7
Badge +3

Er is de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in fietsenstallingen. Misschien had dat geld beter besteed kunnen worden aan perronverlengingen en langere treinen zodat veel meer mensen hun fiets kunnen meenemen in de trein.

NS roept wel steeds dat het niet efficiënt is dat reizigers fietsen meenemen. Maar vanuit de reiziger geredeneerd is het stallen van een fiets, daarna een rit met de trein en vervolgens overstappen op een vorm van natransport juist niet efficiënt. Ik merk in de praktijk hoe efficiënt het is dat ik voor- en natransport met mijn eigen vouwfiets kan doen. 

@Vareo Je kunt in iedere trein meer ruimte voor fietsen creëren door een aantal zitplaatsen te laten vervallen. Je hoeft niet meteen een heel rijtuig voor fietsen te bestemmen.

Met de prognoses over meer thuiswerken zal NS de komende jaren flink aan de bak moeten om reizigers te trekken. Het aantrekkelijker maken van het meenemen van fietsen kan dan een behoorlijke plus opleveren in de concurrentiestrijd met de auto.

 

De komende jaren moet het mogelijk zijn om reizigers met de eigen fiets te faciliteren. De grote terugloop in het reizigers aantal zal niet snel herstellen. Eenmaal gewend aan het feit dat met een elektrische fiets of een autootje de kosten en tijd op vele trajecten lager zijn dan gebruikmakend van OV i.c.m. de OV fiets, zal het duidelijk zijn dat NS met een goed plan moet komen om het OV aantrekkelijk te houden.

Badge +3

Komt ‘ie hè?

NS (webcare) beweerde gewoon dat fietsen in principe niet welkom zijn omdat dan gevaar dreigt voor het aantal zitplaatsen én de 1,5 meter afstand?

https://twitter.com/NS_online/status/1275528472153202688

Oke, dat was juni… maar blijft leuk :rofl:

Het is kul, maar je zou er ook de bedoeling van kunnen maken: fietsen mee de coupe in! Juist om 1,5m afstand te houden. Net als met winkelwagentjes in de supermarkt.

Kers op de appelmoes (advies van Webcare): https://twitter.com/NS_online/status/1275671736537747458

Neem dan gelijk je winkelwagentje mee in de trein. ^GV

En reserveren? Dat is en was nooit mogelijk (of nodig/verplicht). Registreren wel mogelijk maar niet verplicht.

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht zou ‘t ook op ‘n manier kunnen die niet veel hoeft te kosten.

‘n Tweewegstekker in het dichtstbijzijnde stopcontact in ‘n coupe; daar ‘n verlengsnoer in en dat via bijvoorbeeld het plafond naar de fietsruimte leiden.

Daar dan ‘n driewegstekker aan het snoer en deze stevig aan de wand vast lijmen.


Prima idee! En dat de fietskaartjes duurder maken, want hoewel de treinen rijden op groene stroom, iemand zal voor die stroom moeten betalen (en de kosten van het veilig aanleggen en veilig is niet de door jou beschreven manier).

Wel als je die E-Bike in de trein oplaadt natuurlijk!

https://www.ns.nl/over-ns/duurzaamheid/fossielvrij/groene-energie-voor-trein-bus-en-station.html

Vanaf 2017 rijden onze treinen in Nederland, als eerste land ter wereld, voor 100% op windstroom.

Met een gewone fiets krijg je meer eetlust en als je dan een flinke biefstuk eet is dat ook niet milieuvriendelijk :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me een veel beter idee om een minder presterende (fiets)accu naar een bedrijf te sturen dat de elektronica kan vernieuwen.

Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat vergt dan wel een enorme omslag in het denken bij NS. De afgelopen jaren is het beleid van NS geweest om het meenemen van fietsen onaantrekkelijk en duur te maken. Ruimtes die er waren voor fietsen zijn veranderd in zitplaatscapaciteit en in nieuwe treinen is mondjesmaat ruimte voor fietsen.

De achterliggende gedachte is dat de trein er niet is voor het vervoeren van fietsen maar voor het vervoeren van mensen. Als alternatief is er de OV-fiets voor het natransport van station naar bestemming.  

Sinds de opkomst van de elektrische fiets zie je dat er behoefte is aan heel andere voorzieningen dan wat NS op het moment biedt.Het is zeer de vraag of NS de wil heeft en in staat is om in te spelen op deze ontwikkelingen. Het interessante aan het kunnen gebruiken van je eigen fiets voor zowel voor- als natransport is dat je helemaal geen stallingsfaciliteiten hoeft te gebruiken op stations. Het is in zo’n situatie dan veel belangrijker dat je kunt opladen bij je bestemming in plaats van op een station.

Ik kan uit eigen ervaring meedelen dat het gebruiken van een elektrische vouwfiets voor het voor- en natransport heel efficiënt is. Mijn rit naar het station is ongeveer 5 km en mijn rit naar mijn bestemming is ongeveer 4km. Deze reis heen en terug lukt makkelijk zonder te hoeven opladen op het werk.Je moet wel behoorlijk lange ritten maken wil je onderweg gebruik moeten maken van een oplaadpunt. Voor het meeste woon-werkverkeer zal onderweg opladen niet nodig zijn.

Inmiddels is het volgende bericht in de media verschenen:

https://goudsdagblad.nl/landelijk/rookpalen-van-stations-krijgen-nieuw-leven-als-oplaadpunt

Hierboven was nog sprake van “enorme kosten”, maar ook hier kan uit wat rekenwerk blijken dat dit per saldo reuze mee kan vallen.
Wanneer voor het opladen 50 ct per uur wordt geteld en zo’n paal wordt 10 uur per dag gebruikt, dan levert hij dus per jaar zo’n 1300 euro op.
Denk dat de kosten er dan al wel uit zijn.
De jaren daarna wordt er dan flink aan verdiend.
UIteraard is ook denkbaar dat er gemiddeld wel 20 uur per dag zal worden opgeladen.
Bij grotere stations zullen wellicht meerdere palen nodig zijn om aan de vraag te voldoen en wachttijden te voorkomen.

Ik denk dat je je vergist. Die “enorme kosten” gingen over de aanleg in de trein en/of de aanleg van een betaalde dienst. Daar is hier geen sprake van. Het aanleggen van ‘gratis’ stopcontacten op het station kost natuurlijk niet zoveel, zeker als je daar afgedankte rookpalen voor kunt gebruiken. Maar het brengt ook niets op. Ik denk niet dat er 20 uur per dag gebruik van gemaakt gaat worden; zoals iMark al aangeeft, de meeste mensen hoeven onderweg niet te laden. Misschien dat een enkele fietser eens een half uurtje wat bijlaadt omdat diegene toch al op het station moet wachten. Niemand gaat uren lang op het station rondhangen om te laden terwijl je in dezelfde tijd ook rustig ‘normaal’ kunt fietsen zonder traphulp.

Reputatie 7
Badge +3

Verder denk ik dat bijna niemand die voor dagelijkse ritten voldoende heeft aan een opgeladen accu een oplader gaat meeslepen. Ik heb in ieder geval geen accu bij me.

Reputatie 7
Badge +3

Verder denk ik dat bijna niemand die voor dagelijkse ritten voldoende heeft aan een opgeladen accu een oplader gaat meeslepen. Ik heb in ieder geval geen accu bij me.


Maar jij hebt zelf een vouwfiets voor woon/werkverkeer waarbij je de accu elders kunt opladen.

Voor een recreatief fietstochtje kan het handig zijn om de accu in de trein op te laden. Maar om nu zoveel kosten te maken voor die paar die het misschien willen gaan gebruiken? Ik wil als reiziger zonder fiets niet opgezadeld worden met de kosten van iets wat ik niet ga gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Ik zie waar het misverstand is ontstaan. Waar ik “accu” heb geschreven bedoelde ik “oplader”. Slordig.

Ik zou op mijn werk de fiets kunnen opladen. Er zijn daar voorzieningen voor. Maar als ik per werkdag niet meer dan ongeveer 20 kilometer rijd dan hoef ik helemaal niet op te laden en heb ik dus ook geen oplader bij me.

De meeste fietsaccu’s hebben toch zeker wel een bereik van minimaal 30-40 km met maximale ondersteuning. Dat moet voor de meeste woon-werkverkeersituaties voldoende zijn.

Nee, faciliteiten worden niet automatisch extra rendabel als je apart moet betalen. De benodigde apparatuur is erg duur, veel duurder dan de stopcontacten zelf. Op zich ben ik best wel voorstander van extra services zoals een stopcontact. Maar dan niet met een betaalautomaat/chipkaartlezer ernaast.

Denk dat dat wel meevalt hoor; bij Amazon koop je al ‘n chipkaartlezer voor €13, 46.

En ook overigens zijn ze voor niet veel meer te krijgen.

Mobiele pinautomaten zijn ook spotgoedkoop; vaste zijn wat duurder; enkele honderdjes.

Is toch geen investering voor iets dat vele jaren mee kan gaan.


Chipkaartlezer is vast niet voor commercieel gebruik en dan moet het ook nog eens helemaal veilig zijn en hufter proof.

Keep on dreaming.

Inderdaad. Bovendien ben je er nog lang niet met de chipkaartlezer alleen. Je hebt ernaast een computer nodig met de benodigde software om veilig betalingen te doen en natuurlijk elektronica om het stopcontact te schakelen.

Allemaal prima te regelen natuurlijk, maar hoeveel fietsers zullen er zijn die 1 a 2 uur op het station blijven rondhangen, wachtend tot de accu weer wat voller is? Ik zie de business-case niet zo snel. Een paar gratis stopcontacten kost misschien minder, zoals dit:

https://www.bd.nl/s-hertogenbosch/zitbanken-met-zonnepanelen-op-onderwijsboulevard-populair-als-de-zon-schijnt~a3565d25

Maar daar hebben we de NS niet voor nodig :joy:


Denk dat zo’n betaalapparaat met niet al te veel moeite aangesloten zal kunnen worden op de computer die al aanwezig is voor de kaartjesautomaat.
Maar bijvoorbeeld snoepautomaten werken tegenwoordig met contactloos betalen. Zal dus ook wel niet zo kostbaar zijn.
Verder zou ‘t eveneens gewoon met muntbetaling kunnen; als de opbrengst er elke dag even uit gehaald wordt zal er nooit meer in zitten dan een of twee tientjes en dat is niet interessant voor eventuele krakers.

Dan nog wat de te verwachten belangstelling voor de oplaadpalen betreft.
Afgaande op het aantal oplaadpunten dat er nu al verspreid over de plaatsen is zal die in principe niet gering zijn.
Wanneer het gebruik zich gaat verplaatsen naar het station, omdat de omstandigheden daar geschikter zijn, dan zal er wel voldoende klandisie voor zijn. Misschien niet zozeer van treinreizigers, als wel van passanten zoals trekkers.
En ja, de stationsrestauraties zullen er dan ook wel van mee kunnen profiteren,
 

Reputatie 3

Zag net dat er al heel wat gepost is over opladen van telefoon of laptop in de trein, maar nog niets over ‘n mogelijkheid om de fietsaccu op te laden wanneer de tweewieler mee reist.

Die mogelijkheid zal er dus nog wel niet zijn, maar ‘t zou best wel handig kunnen zijn wanneer ze er alsnog zou komen.

Denk dat ‘t ‘n kwestie is van ‘n stopcontactje of drie bij de plekken waar de meereizende fietsen geplaatst kunnen worden.

Zolang er nog niet in alle treinen stopcontanten + usb aanslutingen in de 2e klas zijn., verwacht ik dit niet. Als het er komt verwacht ik het niet voordat er nieuwe (of gerenoveerde) treinen worden ingezet b.v op opvolger van de DDZ die waarschijnlijk tussen 2025 en 2035 wordt vervangen. Ligt ook aan de ontwikkeling van de ebike. Komt er veel vraag naar het opladen op opladen in de trein? Dat is dan weer o.a. afhankelijk van de ontwikkeling van actieradius van de ebike. 

Reputatie 7

De mogelijkheid om een fietsaccu op te laden tijdens de treinreis is er al wel. Gisteren heb ik zo’n feeëriek verlicht stopcontact waargenomen op de plek waar je, bij afwezigheid van fietsen, kunt zitten op klapstoeltjes. Het was echter geen trein van NS maar van Arriva.

Reageer