Fietsaccu opladen in de trein

  • 18 October 2020
  • 97 reacties
  • 3422 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoeveel mensen denk je nu dat er echt zijn die de OV-fiets dagelijks gebruiken om naar huis te fietsen. Ik wil wel een schatting doen, maar dat zijn er toch echt nul. Dus dat 3 keer 3,85 is onzin. 

Nul zou ik niet willen zeggen. Ik sprak eens een medereiziger die net als ik ook in Delft werkte en die ging wel dagelijks met een OV-fiets van station naar werk. Moet wel zeggen dat de kosten ervoor door zijn werkgever betaald werden via zijn businesskaart. De werkgever gaf geen vergoeding om een eigen fiets te gebruiken en betaalde wel het gebruik van OV-fiets. Maar mensen die het zelf moeten betalen zullen dat inderdaad niet zo snel doen. Afgezien van de kosten had ik zelf gewoon liever mijn eigen fiets, met handremmen, versnellingen en fietstassen om mijn spullen in te doen (gewone tas plus laptoptas en soms een regenpak). 

Wat is dit? De naam van Bommel ijdel gebruiken?

 

 

Ik dacht toch echt dat ik ze allemaal wel gelezen had maar deze ken ik nog niet. 

Badge +3

en met felyx kan dat. Bovendien is het nog leuk ook, en waarborgen we de veiligheid zoveel als mogelijk door onze e-scooters te begrenzen en uit te rusten met all weather banden en een fietsbel.

Wow.. dat dan weer wel! https://www.youtube.com/watch?v=aqQ7unj-H3 je krijgt nog net geen Tesla onder je kont voor 30 cent per minuut (plus kosten om te laden..) :rofl:

 

Dus voor een paar fietsen moet de hele trein planning omgegooid worden. Zullen de reizigers zonder fiets leuk vinden. Geen aansluiting meer omdat er een fietswagon aangekoppeld moet worden.


Waar ‘n wil is is ‘n weg. Hoe belangrijker het milieu (inclusief het klimaat) wordt, des te meer zal men bereid zijn daar aanpassingen voor te doen.

Dat aankoppelen lijkt ‘n kwestie van minder dan ‘n minuut te hoeven zijn. Daar hoeven echt geen aansluitingen door gemist te worden.

En hoe meer reizigers er in de trein zitten die hun fiets in de fietsenwagon hebben kunnen neerzetten des te meer waardering er is voor deze vorm van extra comfort.

 

NS rijdt vooral met treinstellen, die snel kunnen keren. Een wagon aankoppelen, is niet aan de orde.

Is ook enkel genoemd als ‘n principe-mogelijkheid.
Uiteraard is ook denkbaar dat er ‘n speciale fietsenwagon tussen de wagon met cabine en de andere wagons in wordt gevoegd. Eventueel zowel voor als achter. Misschien kunnen daar dan ook nog wat zitplaatsen bij zoals nu op de fietsenbalkons het geval is.

Hoeveel mensen denk je nu dat er echt zijn die de OV-fiets dagelijks gebruiken om naar huis te fietsen. Ik wil wel een schatting doen, maar dat zijn er toch echt nul. Dus dat 3 keer 3,85 is onzin. Mensen nemen een ov-fiets om in de plaats van bestemming een plek te bezoeken die binnen 10 kilometer van het station ligt. 

Precies, en daarom zal de OV-fiets ook niet gauw als alternatief kunnen dienen voor het meenemen van de eigen fiets in de trein.
 

Reputatie 7
Badge +4

Ondanks alles is OV-fiets een doorslaand succes. Kennelijk voorziet het in een behoefte voor velen, wat die behoefte ook is.

Reputatie 7
Badge +3

Daarom zal de OV-fiets ook niet gauw als alternatief kunnen dienen voor het stallen van de eigen fiets in een stationsstalling.  Een eigen fiets moet je niet dagelijks meenemen in de trein, is meer voor een enkele keer meenemen, bv wanneer je ergens een fietstocht gepland hebt.

Wat mij betreft mogen er best wel wat meer fietsplekken per trein zijn. Twee plekken per sprinterstel zoals in de nieuwe sprinter is niet erg veel en kan voorin in de zomer periode snel vol zijn. 

Op meerdere stations gaat dat om 10.000 stallingsplekken of meer. Wat is er mis met een eigen fiets op deze stationsstallingen te stallen? Ja, als je zowel thuis als op de plaats van bestemming met de fiets gaat heb je daar 2 fietsen voor nodig maar dat voorkomt wel treinen vol met fietsen. En uiteindelijk is dat goedkoper dan elke dag een fietskaartje kopen of OV-fiets te huren. 

Op zich ook ‘n prima mogelijkheid in het geval van reizen naar het werk.
Probleem is alleen dat er lang niet op alle stations ‘n overdekte en bewaakte fietsenstalling aanwezig is. Bovendien zijn de overdekte stallingen op veel plaatsen meestal overvol, zodat ook daar vaak onbewaakt en onoverdekt gestald moet worden. En om zo nou ‘n e-bike van €1000,- of meer achter te laten is ook al zo wat.

Ondanks alles is OV-fiets een doorslaand succes. Kennelijk voorziet het in een behoefte voor velen, wat die behoefte ook is.

Het meenemen van de fiets in de trein komt ook veel voor. Vandaar dat er nu al ‘n registratie nodig is om teleurstellingen te voorkomen.
Weet uit eigen ervaring dat die extra toestand al ‘n reden kan zijn om af te zien van ‘n reis of om voor alternatief en minder milieuvriendelijk vervoer te kiezen.
Wanneer de fiets zeker mee kan omdat er ‘n speciale ruimte voor is die ook in de spits gebruikt kan worden zal er ongetwijfeld nog heel wat meer gebruik gemaakt gaan worden van deze facilititeit.
Dit temeer wanneer het fietskaartje niet meer voor enkel de dag van aankoop geldt maar voor 24 uur vanaf de aankoop.

……...de licht opkomende neiging tot vegetarisme met gezwinde spoed doen vervluchtigen, waarna deze haan door zijn trouwe Joost voor de dis  zal worden bereid,…..

 

 

Die boekjes zijn duidelijk geschreven vóór de tijd dat het corona-virus de mensheid begon te geselen.
We weten vrijwel zeker dat dit begonnen is met het verorberen van vleermuizen die nogal wat gelijkenis vertonen met gevogelte.
‘t Ziet er dan ook sterk naar uit dat vegetariers en zeker ook veganisten nauwelijks of niet door het virus lastig gevallen worden omdat die geen van dieren afkomstige stoffen in zich meedragen.

Trams, bussen en metro’s dragen nauwelijks bij aan de slechte luchtkwaliteit in steden.

Daar wordt wel naar gestreefd ja, maar daardoor wordt het stroomverbruik ervan alsmaar groter en dus ook de uitstoot van broeikasgassen.

https://datawrapper.dwcdn.net/zfyv4/12/
 

Ook daarom verdient het gebruik van de (E-) fiets veruit de voorkeur en zou ‘t niet zo’n ramp zijn als het lokale OV danig zou inkrimpen doordat het fietsgebruik nog sterk zou toenemen.

Als reiziger wil je van A naar B. Tijd en kosten zijn dan wel van belang. De fiets in de trein opladen lijkt mij onzin. :kissing_heart:

 

Voor velen is de reistijd van ondergeschikt belang aan de milieuvriendelijkheid en ook wel de kosten.
Wanneer men de accu’s van e-bikes niet te snel wil afdanken en daardoor met ‘n relatief geringe range komt te zitten (bijvoorbeeld 30 km) of ‘n fiets met zo’n accu tweedehands koopt, is ‘t handig wanneer men bij langere reizen eerst de accu kan leegfietsen en dan met de trein ‘n stuk verder kan totdat de accu voldoende is opgeladen om weer ‘n flink stuk verder te fietsen.
Denk dat op die manier zowel het stroomverbruik als de kosten van de reis ongeveer gehalveerd kunnen worden vergeleken bij het volledig met de trein maken van dezelfde reis.
Bij reizen naar het buitenland, zoals vakantie, zal hetzelfde principe ook kunnen gelden wanneer de e-bike ‘n maximale range heeft van 100 tot 120 km.
Dit met name ook als de snelladers meer in zwang gekomen zullen zijn.
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/charger/

Dat klopt natuurlijk, Watt (of VA) geeft het vermogen per seconde aan. Een gloeilamp van 60 Watt verbruikt dat dus per seconde, dat kan 5A bij 12V zijn of 2,5A bij 24V e.d

….

De capaciteit van die auto-accu is dus geen 60 Ah maar 60×12 = 720 Wh. Net iets meer dan een flinke fietsaccu dus.

...


Kleine correctie, W (of VA) is het vermogen, niet vermogen per seconde. Je kunt het ook uitdrukken in energie (in Joule) per seconde. De capaciteit kun je best wel uitdrukken in Ah, maar om te weten hoeveel energie (Joule) je daarmee kunt opslaan, heb je het voltage nodig. Bij accu’s is het extra lastig omdat de accuspanning iets daalt naarmate de accu leger wordt. Het is dus handiger om Wh te gebruiken (1 Wh = (1 J/s) * 3600 s = 3600 J). Je kunt Wh ook makkelijker omrekenen naar de afstand die je met een elektrische fiets kunt afleggen. Met een 700 Wh accu zou je ongeveer 7 uur rustig moeten kunnen fietsen (op basis van 100 W vermogen).

Reputatie 7
Badge +3

Een E-Bike is helemaal niet milieuvriendelijk. Het opladen van een accu kost stroom die nog niet 100% groen opgewekt wordt. Daarnaast bevat de accu materialen die na afdanken het milieu zullen belasten. Wil je milieuvriendelijk fietsen, koop dan geen E-Bike. 

 

Badge +3

Voor opladen van telefoons wordt er al gretig gebruik gemaakt van de stopcontacten in de 1e klas, heb je na een half uurtje toch al gauw weer 40% of zo :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Daar verbaas ik me wel over. Blijkbaar vertrekken mensen van huis of werk zonder de telefoon te hebben opgeladen. Of hebben ze een telefoon met een slechte batterij. De opladers zijn ook niet erg groot. Wanneer ik denk dat mijn telefoonbatterij het niet de hele dag gaat volhouden neem ik een powerbank mee en laat ik de oplader thuis.

Met een elektrische fiets zorg je echt wel dat de batterij is opgeladen voordat van huis gaat. Als het even kan wil je niet de oplader meeslepen. 

Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.

De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.

Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.


Ware het niet dat in een overgroot deel van de treinen stopcontacten alleen in de 1e klas zitten. De stopcontacten op balkon zullen dus al snel favoriet zijn en niet beschikbaar voor jouw fietsaccu.

Geen probleem, degene met ‘n fiets heeft daar voorrang. Staat uitdrukkelijk vermeld.
En anders zou ‘n drieweg-contactdoos nog uitkomst kunnen bieden.


De fiets heeft voorrang op fietsplaatsen. Er zijn (nog) geen stopcontacten voor fietsaccu's, dus daar kan niets over vermeld staan.


Wanneer ook op de balkons met zitplaasen stopcontacten komen zijn die in principe voor degenen die er zitten.
Maar als er fietsen komen te staan moeten degenen die er zitten ergens anders naar toe en komen de stopcontacten dus vrij voor degene(n) die er de fiets hebben staan.

Het lijkt me een veel beter idee om een minder presterende (fiets)accu naar een bedrijf te sturen dat de elektronica kan vernieuwen.

De renovatie van de accu houdt met name in dat alle oplaadbare AA-batterijtjes die erin zitten vervangen worden door nieuwe.
Daarna moet de electronica dan weer op de goeie manier aangesloten worden.
Maar dat lukt niet altijd. En het risico voor de accu-eigenaar is dan dat hij toch bepaalde kosten moet betalen terwijl de accu dan niet meer bruikbaar is.
Bovendien kost zo’n renovatie bijna net zo veel als ‘n nieuwe accu aanschaffen.
Dus is er veel voor te zeggen ‘n wat oudere accu met ‘n beperkte range zo lang mogelijk te blijven gebruiken, wanneer de range voldoende is voor het alledaagse gebruik.
Zodoende wordt bovendien de niet zo milieuvriendelijke aanmaak van nieuwe batterijen alweer ‘n flinke tijd uitgesteld.
Maar wanneer met zo’n fiets af en toe wat verder gereisd moet worden kan ‘t dus handig zijn wanneer de acuu in de trein opgeladen kan worden.
‘n OV-fiets is dan niet altijd de betere oplossing omdat die niet elektrisch is en dus ‘n stuk minder comfortabel, met name ook wanneer ‘t hard waait of veel bagage achterop mee moet.

Inmiddels is het volgende bericht in de media verschenen:

https://goudsdagblad.nl/landelijk/rookpalen-van-stations-krijgen-nieuw-leven-als-oplaadpunt

Hierboven was nog sprake van “enorme kosten”, maar ook hier kan uit wat rekenwerk blijken dat dit per saldo reuze mee kan vallen.
Wanneer voor het opladen 50 ct per uur wordt geteld en zo’n paal wordt 10 uur per dag gebruikt, dan levert hij dus per jaar zo’n 1300 euro op.
Denk dat de kosten er dan al wel uit zijn.
De jaren daarna wordt er dan flink aan verdiend.
UIteraard is ook denkbaar dat er gemiddeld wel 20 uur per dag zal worden opgeladen.
Bij grotere stations zullen wellicht meerdere palen nodig zijn om aan de vraag te voldoen en wachttijden te voorkomen.

“Het idee is aardig, maar heeft nogal veel voeten in de aarde. Wil je een lange fietstocht maken dan zou je een 2e accu meekunnen nemen, of een route uitstippelen langs oplaadpunten”.

Tja, die huidige oplaadpunten.
Die bevinden zich veelal bij horecagelegenheden en de openingstijden daarvan zijn veelal beperkt. Bovendien zijn ze momenteel in veel gevallen helemaal niet open en wie zal zeggen hoe lang dat nog zo blijft.
Verder zal men daar al gauw een of meer consumpties moeten nemen en dat kan flink gaan aantikken.
Ook ‘n groot probleem is dat men maar net moet weten waar die huidige oplaadpunten zich bevinden. In ‘n stad waar men niet bekend is kan dat nog flink tegenvallen wanneer men geen navigatie bij de hand heeft.
Daarom is ‘t in velerlei opzichten het handigste wanneeer eenieder weet dat bij elk treinstation altijd wel een of meer oplaadpalen aanwezig zijn.
Waar het station zich bevindt is in de meeste plaatsen met wegwijzers aangegeven.

 

Een nadeel is wel dat je extra ruimte inneemt in de trein. Maar in de SLT die op mijn traject rijdt is dat (nog) niet zo’n probleem.

Om nog even verder te “dromen”:
Hoe meer de e-bike gebruikt gaat worden voor het vervoer naar en van de trein, des te meer ruimte er ook nodig zal zijn om die tweewielers allemaal mee te vervoeren.
De gedachte dient zich daarom aan dat ‘t er wellicht nog ‘ns van gaat komen dat de treins waar doorgaans veel fietsen in mee moeten voorzien gaan worden van ‘n speciale fietsen-wagon (waarin uiteraard ook ‘n flink aantal stopcontacten).

.

Reageer