Fietsaccu opladen in de trein | NS Community

Fietsaccu opladen in de trein

  • 18 October 2020
  • 97 reacties
  • 3408 Bekeken

Zag net dat er al heel wat gepost is over opladen van telefoon of laptop in de trein, maar nog niets over ‘n mogelijkheid om de fietsaccu op te laden wanneer de tweewieler mee reist.

Die mogelijkheid zal er dus nog wel niet zijn, maar ‘t zou best wel handig kunnen zijn wanneer ze er alsnog zou komen.

Denk dat ‘t ‘n kwestie is van ‘n stopcontactje of drie bij de plekken waar de meereizende fietsen geplaatst kunnen worden.


97 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Daarom zal de OV-fiets ook niet gauw als alternatief kunnen dienen voor het stallen van de eigen fiets in een stationsstalling.  Een eigen fiets moet je niet dagelijks meenemen in de trein, is meer voor een enkele keer meenemen, bv wanneer je ergens een fietstocht gepland hebt.

Wat mij betreft mogen er best wel wat meer fietsplekken per trein zijn. Twee plekken per sprinterstel zoals in de nieuwe sprinter is niet erg veel en kan voorin in de zomer periode snel vol zijn. 

Op meerdere stations gaat dat om 10.000 stallingsplekken of meer. Wat is er mis met een eigen fiets op deze stationsstallingen te stallen? Ja, als je zowel thuis als op de plaats van bestemming met de fiets gaat heb je daar 2 fietsen voor nodig maar dat voorkomt wel treinen vol met fietsen. En uiteindelijk is dat goedkoper dan elke dag een fietskaartje kopen of OV-fiets te huren. 

Op zich ook ‘n prima mogelijkheid in het geval van reizen naar het werk.
Probleem is alleen dat er lang niet op alle stations ‘n overdekte en bewaakte fietsenstalling aanwezig is. Bovendien zijn de overdekte stallingen op veel plaatsen meestal overvol, zodat ook daar vaak onbewaakt en onoverdekt gestald moet worden. En om zo nou ‘n e-bike van €1000,- of meer achter te laten is ook al zo wat.

Ondanks alles is OV-fiets een doorslaand succes. Kennelijk voorziet het in een behoefte voor velen, wat die behoefte ook is.

Het meenemen van de fiets in de trein komt ook veel voor. Vandaar dat er nu al ‘n registratie nodig is om teleurstellingen te voorkomen.
Weet uit eigen ervaring dat die extra toestand al ‘n reden kan zijn om af te zien van ‘n reis of om voor alternatief en minder milieuvriendelijk vervoer te kiezen.
Wanneer de fiets zeker mee kan omdat er ‘n speciale ruimte voor is die ook in de spits gebruikt kan worden zal er ongetwijfeld nog heel wat meer gebruik gemaakt gaan worden van deze facilititeit.
Dit temeer wanneer het fietskaartje niet meer voor enkel de dag van aankoop geldt maar voor 24 uur vanaf de aankoop.

……...de licht opkomende neiging tot vegetarisme met gezwinde spoed doen vervluchtigen, waarna deze haan door zijn trouwe Joost voor de dis  zal worden bereid,…..

 

 

Die boekjes zijn duidelijk geschreven vóór de tijd dat het corona-virus de mensheid begon te geselen.
We weten vrijwel zeker dat dit begonnen is met het verorberen van vleermuizen die nogal wat gelijkenis vertonen met gevogelte.
‘t Ziet er dan ook sterk naar uit dat vegetariers en zeker ook veganisten nauwelijks of niet door het virus lastig gevallen worden omdat die geen van dieren afkomstige stoffen in zich meedragen.

Trams, bussen en metro’s dragen nauwelijks bij aan de slechte luchtkwaliteit in steden.

Daar wordt wel naar gestreefd ja, maar daardoor wordt het stroomverbruik ervan alsmaar groter en dus ook de uitstoot van broeikasgassen.

https://datawrapper.dwcdn.net/zfyv4/12/
 

Ook daarom verdient het gebruik van de (E-) fiets veruit de voorkeur en zou ‘t niet zo’n ramp zijn als het lokale OV danig zou inkrimpen doordat het fietsgebruik nog sterk zou toenemen.

Als reiziger wil je van A naar B. Tijd en kosten zijn dan wel van belang. De fiets in de trein opladen lijkt mij onzin. :kissing_heart:

 

Voor velen is de reistijd van ondergeschikt belang aan de milieuvriendelijkheid en ook wel de kosten.
Wanneer men de accu’s van e-bikes niet te snel wil afdanken en daardoor met ‘n relatief geringe range komt te zitten (bijvoorbeeld 30 km) of ‘n fiets met zo’n accu tweedehands koopt, is ‘t handig wanneer men bij langere reizen eerst de accu kan leegfietsen en dan met de trein ‘n stuk verder kan totdat de accu voldoende is opgeladen om weer ‘n flink stuk verder te fietsen.
Denk dat op die manier zowel het stroomverbruik als de kosten van de reis ongeveer gehalveerd kunnen worden vergeleken bij het volledig met de trein maken van dezelfde reis.
Bij reizen naar het buitenland, zoals vakantie, zal hetzelfde principe ook kunnen gelden wanneer de e-bike ‘n maximale range heeft van 100 tot 120 km.
Dit met name ook als de snelladers meer in zwang gekomen zullen zijn.
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/charger/

Dat klopt natuurlijk, Watt (of VA) geeft het vermogen per seconde aan. Een gloeilamp van 60 Watt verbruikt dat dus per seconde, dat kan 5A bij 12V zijn of 2,5A bij 24V e.d

….

De capaciteit van die auto-accu is dus geen 60 Ah maar 60×12 = 720 Wh. Net iets meer dan een flinke fietsaccu dus.

...


Kleine correctie, W (of VA) is het vermogen, niet vermogen per seconde. Je kunt het ook uitdrukken in energie (in Joule) per seconde. De capaciteit kun je best wel uitdrukken in Ah, maar om te weten hoeveel energie (Joule) je daarmee kunt opslaan, heb je het voltage nodig. Bij accu’s is het extra lastig omdat de accuspanning iets daalt naarmate de accu leger wordt. Het is dus handiger om Wh te gebruiken (1 Wh = (1 J/s) * 3600 s = 3600 J). Je kunt Wh ook makkelijker omrekenen naar de afstand die je met een elektrische fiets kunt afleggen. Met een 700 Wh accu zou je ongeveer 7 uur rustig moeten kunnen fietsen (op basis van 100 W vermogen).

Reputatie 7
Badge +3

Een E-Bike is helemaal niet milieuvriendelijk. Het opladen van een accu kost stroom die nog niet 100% groen opgewekt wordt. Daarnaast bevat de accu materialen die na afdanken het milieu zullen belasten. Wil je milieuvriendelijk fietsen, koop dan geen E-Bike. 

 

Wel als je die E-Bike in de trein oplaadt natuurlijk!

https://www.ns.nl/over-ns/duurzaamheid/fossielvrij/groene-energie-voor-trein-bus-en-station.html

Vanaf 2017 rijden onze treinen in Nederland, als eerste land ter wereld, voor 100% op windstroom.

Met een gewone fiets krijg je meer eetlust en als je dan een flinke biefstuk eet is dat ook niet milieuvriendelijk :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me een veel beter idee om een minder presterende (fiets)accu naar een bedrijf te sturen dat de elektronica kan vernieuwen.

Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.

Badge +3

Voor opladen van telefoons wordt er al gretig gebruik gemaakt van de stopcontacten in de 1e klas, heb je na een half uurtje toch al gauw weer 40% of zo :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Daar verbaas ik me wel over. Blijkbaar vertrekken mensen van huis of werk zonder de telefoon te hebben opgeladen. Of hebben ze een telefoon met een slechte batterij. De opladers zijn ook niet erg groot. Wanneer ik denk dat mijn telefoonbatterij het niet de hele dag gaat volhouden neem ik een powerbank mee en laat ik de oplader thuis.

Met een elektrische fiets zorg je echt wel dat de batterij is opgeladen voordat van huis gaat. Als het even kan wil je niet de oplader meeslepen. 

Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.

De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.

Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.

De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.

Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.


Ware het niet dat in een overgroot deel van de treinen stopcontacten alleen in de 1e klas zitten. De stopcontacten op balkon zullen dus al snel favoriet zijn en niet beschikbaar voor jouw fietsaccu.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals al eerder gezegd zouden stopcontacten/oplaadpunten pas bij nieuw bestelde treine en/of revisie van huidige treinen kunnen komen. MoDe geeft al aan dat stopcontacten nu in een overgroot deel van de treinen alleen in de 1e klas zitten. Bij nieuwe treinen zoals de SNG en straks de ICNG zittten ze ook in de 2e klas. Bij de revisie van de 2e/3e serie VIRM komen ze ook daar in de 2e klas. Een volgende stap zou kunnen zijn dat bij de revisie van een volgende serie of van de SLT of de bestelling van een volgende nieuwe trein er stopcontacten komen op andere plekken. Iemand in een rolstoel wil misschien ook eens een telefoon opladen. Mocht NS daartoe besluiten ben je al weer een aantal jaar verder.

Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.

De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.

Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.


Ware het niet dat in een overgroot deel van de treinen stopcontacten alleen in de 1e klas zitten. De stopcontacten op balkon zullen dus al snel favoriet zijn en niet beschikbaar voor jouw fietsaccu.

Geen probleem, degene met ‘n fiets heeft daar voorrang. Staat uitdrukkelijk vermeld.
En anders zou ‘n drieweg-contactdoos nog uitkomst kunnen bieden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.

De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.

Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.


Ware het niet dat in een overgroot deel van de treinen stopcontacten alleen in de 1e klas zitten. De stopcontacten op balkon zullen dus al snel favoriet zijn en niet beschikbaar voor jouw fietsaccu.

Geen probleem, degene met ‘n fiets heeft daar voorrang. Staat uitdrukkelijk vermeld.
En anders zou ‘n drieweg-contactdoos nog uitkomst kunnen bieden.


De fiets heeft voorrang op fietsplaatsen. Er zijn (nog) geen stopcontacten voor fietsaccu's, dus daar kan niets over vermeld staan.

Ik zie nog steeds niet veel in het kunnen opladen van fietsen in de trein. Een hoop kosten voor heel weinig toegevoegde waarde. Wellicht zal een enkeling af en toe gebruik willen maken van de optie. Het lijkt me vooral een idee waar de topic starter heel blij van gaat worden.

De balkons waar de fietsen kunnen staan bevatten ook ‘n aantal zitplaatsen.

Dus als daar ook een of enkele stopcontacten zijn kunnen degenen die er zitten ook de smartphone of de laptop gebruiken zonder dat de accu ervan leger wordt.
Per slot van rekening betalen ze net zo veel als degenen die in ‘n coupe zitten.


Ware het niet dat in een overgroot deel van de treinen stopcontacten alleen in de 1e klas zitten. De stopcontacten op balkon zullen dus al snel favoriet zijn en niet beschikbaar voor jouw fietsaccu.

Geen probleem, degene met ‘n fiets heeft daar voorrang. Staat uitdrukkelijk vermeld.
En anders zou ‘n drieweg-contactdoos nog uitkomst kunnen bieden.


De fiets heeft voorrang op fietsplaatsen. Er zijn (nog) geen stopcontacten voor fietsaccu's, dus daar kan niets over vermeld staan.


Wanneer ook op de balkons met zitplaasen stopcontacten komen zijn die in principe voor degenen die er zitten.
Maar als er fietsen komen te staan moeten degenen die er zitten ergens anders naar toe en komen de stopcontacten dus vrij voor degene(n) die er de fiets hebben staan.

Het lijkt me een veel beter idee om een minder presterende (fiets)accu naar een bedrijf te sturen dat de elektronica kan vernieuwen.

De renovatie van de accu houdt met name in dat alle oplaadbare AA-batterijtjes die erin zitten vervangen worden door nieuwe.
Daarna moet de electronica dan weer op de goeie manier aangesloten worden.
Maar dat lukt niet altijd. En het risico voor de accu-eigenaar is dan dat hij toch bepaalde kosten moet betalen terwijl de accu dan niet meer bruikbaar is.
Bovendien kost zo’n renovatie bijna net zo veel als ‘n nieuwe accu aanschaffen.
Dus is er veel voor te zeggen ‘n wat oudere accu met ‘n beperkte range zo lang mogelijk te blijven gebruiken, wanneer de range voldoende is voor het alledaagse gebruik.
Zodoende wordt bovendien de niet zo milieuvriendelijke aanmaak van nieuwe batterijen alweer ‘n flinke tijd uitgesteld.
Maar wanneer met zo’n fiets af en toe wat verder gereisd moet worden kan ‘t dus handig zijn wanneer de acuu in de trein opgeladen kan worden.
‘n OV-fiets is dan niet altijd de betere oplossing omdat die niet elektrisch is en dus ‘n stuk minder comfortabel, met name ook wanneer ‘t hard waait of veel bagage achterop mee moet.

Reputatie 7

De mogelijkheid om een fietsaccu op te laden tijdens de treinreis is er al wel. Gisteren heb ik zo’n feeëriek verlicht stopcontact waargenomen op de plek waar je, bij afwezigheid van fietsen, kunt zitten op klapstoeltjes. Het was echter geen trein van NS maar van Arriva.

Badge +3

De mogelijkheid om een fietsaccu op te laden tijdens de treinreis is er al wel. Gisteren heb ik zo’n feeëriek verlicht stopcontact waargenomen op de plek waar je, bij afwezigheid van fietsen, kunt zitten op klapstoeltjes. Het was echter geen trein van NS maar van Arriva.

Dat is volgens mij bedoeld voor de stofzuigers van schoonmakers, en zou normaal een klepje voor moeten zitten. Staat vaak gewoon open inderdaad.

Reputatie 3

Een driewegstekker betekent ook dat je de beschikbare stroomsterkte met z’n drieën moet verdelen. 3 fietsen laden op 1 stopcontact (gelijktijdig) gaat dus niet werken …. !!! 

Reageer