Fietsaccu opladen in de trein | NS Community

Fietsaccu opladen in de trein

  • 18 October 2020
  • 97 reacties
  • 3408 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Trams, bussen en metro’s dragen nauwelijks bij aan de slechte luchtkwaliteit in steden.

En een extra wagon achteraan de trein koppelen betekent dat deze wagon vooraan komt wanneer de trein keert, of de wagon moet iedere keer worden afgekoppeld en omgereden worden om weer achteraan aan te koppelen. NS heeft nu juist treinstellen met aan allebei de kanten cabines om de trein te rijden ipv een losse lok die omgereden moet worden om weer voor de trein te komen. Je zou hooguit in nog nieuw te bestellen materieel meer capaciteit voor fietsen kunnen reserveren en mogelijk ook stopcontacten om de accu op te laden. Maar verwacht niet voor het huidige materieel niet dat er een aparte fietswagon komt. 


Dat zou wellicht al opgelost kunnen worden door er eentje gereed te zetten op het aankomstspoor van het eindstation en de lege die mee is aangekomen even op ‘n zijspoor te zetten.
Maar denkbaar is ook om achter een of beide wagons met cabine ‘n fietsenwagon in te voegen.
 

Reputatie 7
Badge +3

Dus voor een paar fietsen moet de hele trein planning omgegooid worden. Zullen de reizigers zonder fiets leuk vinden. Geen aansluiting meer omdat er een fietswagon aangekoppeld moet worden.

Reputatie 7
Badge +4

NS rijdt vooral met treinstellen, die snel kunnen keren. Een wagon aankoppelen, is niet aan de orde. NS heeft de stopcontacten blijkbaar afgeknepen op minder dan 1 Ah. Het dient geen redelijk doel dit te veranderen, al zou het me persoonlijk wel uitkomen. Het wordt thuis opladen.

@Thom, de stopcontacten zijn het probleem niet; 1 Ah bij 220 V is nog altijd 220 Wh (genoeg om een gemiddelde accu half op te laden), maar ik denk dat je 1 A bedoelt. Dus kun je hooguit een 220W oplader gebruiken. De meeste opladers zijn ongeveer 100W, geen probleem dus.

Er schuilt wel een gevaar in het veel aantrekkelijker maken van het meenemen van je fiets in de trein. Het kan de doodsteek zijn voor de OV-bedrijven die voor- en natransport naar het station regelen.


Dat zou dan wel weer gunstig kunnen zijn voor de luchtkwaliteit in steden en voor het klimaat.
Bovendien zal minder drukte in metro e.d. verspreiding van besmettelijke ziektes bemoeilijken.
Wel ook minder banen in het OV, maar des te meer in de fietsenbusiness.


Wat te denken van de OV-fiets? Ik denk dat de NS liever daarmee werkt, dan dat iedereen zijn eigen fiets gaat meenemen in de trein.

Maar @Natubes, als je zo overtuigd bent van je gelijk, waarom reken je dan niet een business case voor aan de NS. Ze zullen vast verrast zijn als blijkt dat extra stopcontacten en speciale fiets-wagons geld opleveren.

Reputatie 7
Badge +4

@Thom, de stopcontacten zijn het probleem niet; 1 Ah bij 220 V is nog altijd 220 Wh (genoeg om een gemiddelde accu half op te laden), maar ik denk dat je 1 A bedoelt. Dus kun je hooguit een 220W oplader gebruiken. De meeste opladers zijn ongeveer 100W, geen probleem dus.

Het is 150 W en rond de 0,65 Ah. Als u twee uur met de trein reist, is het nog nauwelijks de moeite. Mijn accu kan maximaal rond de 630 Watt geven bij 36 V en ruim 17,5 Ah. Het opladen heeft wel een effect, maar het is marginaal en eigenlijk niet de moeite. U kunt niet met 150 Watt in de trein een accu van 630 Watt in ruim vier uur vullen. Zo werkt dat niet. Als de stopcontacten in de trein niet meer afgeknepen zouden zijn, en het net als thuis een aansluiting zouden hebben van 16Ah, duurt het opladen in het bovenstaande voorbeeld nog ongeveer een nacht. De werkelijkheid is helaas dat de stopcontacten in de trein dit vermogen lang niet afgeven en, zo ik het inschat, die kracht ook niet zullen krijgen. Het dient ook geen redelijk doel.

@Thom, niet om lullig te doen, maar er is nogal een verschil tussen Ah en A en tussen Wh en W. Misschien moet je je eerst eens daarin verdiepen.

Met 150 W kom je op 0.68A uit (uitgaande van 220V). De meeste opladers komen niet boven de 150 W uit, dus wordt er niet afgeknepen. Met 150 W vul je per uur dus 150 Wh aan capaciteit. Als je dat vier uur doet, heb je 600 Wh. Even de paar % laadverlies daargelaten.

Dat een bepaalde accu 630 W kan leveren, doet er niet toe. Met jouw 21 Ah accu (36 V) heb je 756 Wh aan capaciteit tot je beschikking. Een 150 W oplader zou theoretisch vijf uur nodig hebben om die accu van 0% naar 100% op te laden. Het feit dat het bij jouw thuis een nacht duurt (8 uur?) geeft aan dat het gemiddelde laadvermogen in de buurt van 756Wh/8h = 94.5W zit. Ongeveer 100 W dus, die ik twee weken geleden al noemde :grinning: 

Met aan 16A aansluiting thuis, zou je theoretisch kunnen laden met 220 V * 16 A = 3520 W. Je accu zou in 13 minuten vol zijn. Maar accu’s kunnen doorgaans niet tegen zulke hoge laadstromen, daarom worden opladers zo gemaakt dat ze er een aantal uur over doen. Zowel thuis als in de trein.

Badge +3

Dat klopt natuurlijk, Watt (of VA) geeft het vermogen per seconde aan. Een gloeilamp van 60 Watt verbruikt dat dus per seconde, dat kan 5A bij 12V zijn of 2,5A bij 24V e.d.

Door het vermogen (wattage) te vermenigvuldigen met een tijdseenheid (uren of h) krijg je de capaciteit in Wh (of kWh zoals je meter thuis).

Een volle fietsaccu van 650 Wh (capaciteit) kan dus ruim 6 uur lang 100W leveren (of een lamp van 60 W laten branden), en zal bij met datzelfde vermogen laden daar in de praktijk wel een uurtje of 8 over doen.

Een auto-accu (12V) van bijv. 60 Ah (niet de juiste term maar zo worden ze vaak wel verkocht) kan met gemak 240A oftewel 2880W bij 12V leveren, zoals bijv. nodig is voor de startmotor. Dan is hij na een kwartiertje starten natuurlijk wel helemaal leeg.

De capaciteit van die auto-accu is dus geen 60 Ah maar 60×12 = 720 Wh. Net iets meer dan een flinke fietsaccu dus.

Bij elektrische auto’s zegt men het vaak ook zo, die hebben dan bijv. 45 kW aan vermogen/capaciteit, al zijn dat twee verschillende zaken. 45 kW (vermogen) is ongeveer 60 pk, en als het 45 kWh is (capaciteit) is hij bij een snellaadstation van 50 kW in een uurtje ‘vol’. Bij jou thuis zouden daar 12 groepen van 230V/16A voor nodig zijn!

Er schuilt wel een gevaar in het veel aantrekkelijker maken van het meenemen van je fiets in de trein. Het kan de doodsteek zijn voor de OV-bedrijven die voor- en natransport naar het station regelen.


Dat zou dan wel weer gunstig kunnen zijn voor de luchtkwaliteit in steden en voor het klimaat.
Bovendien zal minder drukte in metro e.d. verspreiding van besmettelijke ziektes bemoeilijken.
Wel ook minder banen in het OV, maar des te meer in de fietsenbusiness.


Wat te denken van de OV-fiets? Ik denk dat de NS liever daarmee werkt, dan dat iedereen zijn eigen fiets gaat meenemen in de trein.

Maar @Natubes, als je zo overtuigd bent van je gelijk, waarom reken je dan niet een business case voor aan de NS. Ze zullen vast verrast zijn als blijkt dat extra stopcontacten en speciale fiets-wagons geld opleveren.

OV-fiets kan handig zijn, maar is dat niet in alle gevallen.
Stel iemand wil met de fiets van huis naar de trein en van de trein met de fiets naar z’n werk.
Naar en van het werk kan nog wel, al is ‘t ‘n heel gedoe om elke dag zo’n ding op te halen en weer terug te brengen in de stalling. Verder blijft ‘t altijd maar hopen dat het terugbrengen goed gescand wordt, want je krijgt er geen bewijs van in handen.
Maar dan van en naar huis.
Wanneer je vrijdag met de OV-fiets naar huis gaat en maandag weer naar de trein moet je 3 keer €3.85 betalen. Dacht niet dat er ‘n goedkoop maand-abonnement o.i.d. mogelijk is.

Verder zijn er in de stationsstalling geen e-bikes te huur en die wil je wel kunnen gebruiken, wanneer de afstand van het station naar werk en/of huis ‘n noemenswaardig aantal kilometers is.
Dus wil je ook voor het reizen naar en van je werk het liefst je eigen e-bike kunnen gebruiken en dan als het even kan met ‘n voordelig abonnement in de trein.

Overigens gaat ‘t er in deze niet om gelijk te krijgen, maar om mee te helpen mogelijkheden te ontdekken die het reizen per trein en fiets zo comfortabel mogelijk maken. (“Natubes” is ‘n verkorte vorm van Natuurbescherming ).

Ik vind het nu wel heel erg theoretisch aan het worden. (vond ik eerlijk gezegd het hele topic al, valt in de categorie leuk bedacht, maar gaat nooit uitgevoerd worden).

 

Hoeveel mensen denk je nu dat er echt zijn die de OV-fiets dagelijks gebruiken om naar huis te fietsen. Ik wil wel een schatting doen, maar dat zijn er toch echt nul. Dus dat 3 keer 3,85 is onzin. Mensen nemen een ov-fiets om in de plaats van bestemming een plek te bezoeken die binnen 10 kilometer van het station ligt. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je elke dag een fiets in de trein mee neemt is het uiteindelijk goedkoper om op het eindstation een 2e fiets neer te zetten. Andere goedkope mogelijkheid is een abonnement op een leenfiets zoals bijvoorbeeld Swap-fiets te nemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dus u wilt dat iemand dagelijks naar werk met de fiets van huis naar station gaat, deze in de trein meeneemt en dan hiermee weer van station naar de werklocatie gaat?  

Dat mag niet tijdens de spitsuren, kost €7,50 voor een fietskaartje per dag en zorgt voor veel fietsen in de trein wat dan ten koste gaat van het aantal reizigers als je daar een extra deel van een trein voor wilt reserveren (het idee van een aangekoppelde fietswagon kunt u wel vergeten). Er is en wordt nu juist op veel stations ingezet op veel stallingsruimte voor fietsen. Op meerdere stations gaat dat om 10.000 stallingsplekken of meer. Wat is er mis met een eigen fiets op deze stationsstallingen te stallen? Ja, als je zowel thuis als op de plaats van bestemming met de fiets gaat heb je daar 2 fietsen voor nodig maar dat voorkomt wel treinen vol met fietsen. En uiteindelijk is dat goedkoper dan elke dag een fietskaartje kopen of OV-fiets te huren. 

Als reiziger wil je van A naar B. Tijd en kosten zijn dan wel van belang. De fiets in de trein opladen lijkt mij onzin. :kissing_heart:

 

Ik vind het nu wel heel erg theoretisch aan het worden. (vond ik eerlijk gezegd het hele topic al, valt in de categorie leuk bedacht, maar gaat nooit uitgevoerd worden).

 

Hoeveel mensen denk je nu dat er echt zijn die de OV-fiets dagelijks gebruiken om naar huis te fietsen. Ik wil wel een schatting doen, maar dat zijn er toch echt nul. Dus dat 3 keer 3,85 is onzin. Mensen nemen een ov-fiets om in de plaats van bestemming een plek te bezoeken die binnen 10 kilometer van het station ligt. 

 

:wink:

Badge +3

Ik heb misschien het voordeel dat ik in Eindhoven woon maar overal op straat kom ik van die deelscooters tegen. Pak er maar een en laat maar achter waar je wilt!

https://go-sharing.nl en nu weer een ander bedrijfje die er nog meer lijkt te hebben.. https://felyx.com dus als ik geen (ov)fiets zou hebben doe maar zo’n ding!

Je betaalt keurig per minuut, maar er moet er wel eentje in de buurt staan als je hem nodig hebt natuurlijk…  Het werkt, ongeveer!

Voor deelauto heb ik GreenWheels (via NS, met mijn ov-chip), niet het goedkoopste maar werkt ook.

Reputatie 7
Badge +4

Wat is dit? De naam van Bommel ijdel gebruiken?

 

U ziet Bommel hier met zelfverzekerde blik, ondanks zijn teer gestel, de manhaftige achtervolging inzetten met zijn van een moderne pacemaker voorzien stalen ros, de licht opkomende neiging tot vegetarisme met gezwinde spoed doen vervluchtigen, waarna deze haan door zijn trouwe Joost voor de dis  zal worden bereid, in dier voege dat deze kraaiende haan voorgoed het zwijgen wordt opgelegd, en een troosteloos doch smakelijk en pruttelend einde krijgt in het gezelschap van zijn jonge vriend! Zonder zielknijpers en zonder Parbleu!

Met uw welnemen,

 

Th. B. Bommel.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Hoeveel mensen denk je nu dat er echt zijn die de OV-fiets dagelijks gebruiken om naar huis te fietsen. Ik wil wel een schatting doen, maar dat zijn er toch echt nul. Dus dat 3 keer 3,85 is onzin. 

Nul zou ik niet willen zeggen. Ik sprak eens een medereiziger die net als ik ook in Delft werkte en die ging wel dagelijks met een OV-fiets van station naar werk. Moet wel zeggen dat de kosten ervoor door zijn werkgever betaald werden via zijn businesskaart. De werkgever gaf geen vergoeding om een eigen fiets te gebruiken en betaalde wel het gebruik van OV-fiets. Maar mensen die het zelf moeten betalen zullen dat inderdaad niet zo snel doen. Afgezien van de kosten had ik zelf gewoon liever mijn eigen fiets, met handremmen, versnellingen en fietstassen om mijn spullen in te doen (gewone tas plus laptoptas en soms een regenpak). 

Wat is dit? De naam van Bommel ijdel gebruiken?

 

 

Ik dacht toch echt dat ik ze allemaal wel gelezen had maar deze ken ik nog niet. 

Wat is dit? De naam van Bommel ijdel gebruiken?

Zekers!

Heb Maarten Toonder altijd mogen waarderen. :)

 

Ver, maar dan ook ver zijn tijd vooruit. Zeker Qua Humor!:blush:

 

 

Badge +3

en met felyx kan dat. Bovendien is het nog leuk ook, en waarborgen we de veiligheid zoveel als mogelijk door onze e-scooters te begrenzen en uit te rusten met all weather banden en een fietsbel.

Wow.. dat dan weer wel! https://www.youtube.com/watch?v=aqQ7unj-H3 je krijgt nog net geen Tesla onder je kont voor 30 cent per minuut (plus kosten om te laden..) :rofl:

 

Dus voor een paar fietsen moet de hele trein planning omgegooid worden. Zullen de reizigers zonder fiets leuk vinden. Geen aansluiting meer omdat er een fietswagon aangekoppeld moet worden.


Waar ‘n wil is is ‘n weg. Hoe belangrijker het milieu (inclusief het klimaat) wordt, des te meer zal men bereid zijn daar aanpassingen voor te doen.

Dat aankoppelen lijkt ‘n kwestie van minder dan ‘n minuut te hoeven zijn. Daar hoeven echt geen aansluitingen door gemist te worden.

En hoe meer reizigers er in de trein zitten die hun fiets in de fietsenwagon hebben kunnen neerzetten des te meer waardering er is voor deze vorm van extra comfort.

 

NS rijdt vooral met treinstellen, die snel kunnen keren. Een wagon aankoppelen, is niet aan de orde.

Is ook enkel genoemd als ‘n principe-mogelijkheid.
Uiteraard is ook denkbaar dat er ‘n speciale fietsenwagon tussen de wagon met cabine en de andere wagons in wordt gevoegd. Eventueel zowel voor als achter. Misschien kunnen daar dan ook nog wat zitplaatsen bij zoals nu op de fietsenbalkons het geval is.

Hoeveel mensen denk je nu dat er echt zijn die de OV-fiets dagelijks gebruiken om naar huis te fietsen. Ik wil wel een schatting doen, maar dat zijn er toch echt nul. Dus dat 3 keer 3,85 is onzin. Mensen nemen een ov-fiets om in de plaats van bestemming een plek te bezoeken die binnen 10 kilometer van het station ligt. 

Precies, en daarom zal de OV-fiets ook niet gauw als alternatief kunnen dienen voor het meenemen van de eigen fiets in de trein.
 

Reputatie 7
Badge +4

Ondanks alles is OV-fiets een doorslaand succes. Kennelijk voorziet het in een behoefte voor velen, wat die behoefte ook is.

Reageer