Een belangrijk moment van de treinreis is het vertrek; voor een prettige reis moet dat veilig en snel gebeuren. Daar werken wij elke dag hard aan. Samen met u, want uw hulp is nodig. Hoort u het fluitsignaal van de conducteur of van de trein? Dan gaan de deuren dicht en vertrekt de trein. Zorg ervoor dat u op tijd instapt om vertragingen en onveilige situaties te vermijden.
Waarom is dit zo belangrijk?
De betekenis van het fluitsignaal is eenvoudig: ‘niet meer instappen’. Maar veel reizigers zien het eerder als een aansporing om een sprintje te trekken en nog snel de trein in te springen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, sluit de conducteur de deuren in zo’n geval later dan de bedoeling is. En terecht, want veiligheid gaat voor alles. Helaas leidt dit wel weer tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling.
Wist u dat?
Waarom kan de trein dat minuutje niet even wachten?
Het is belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers bijvoorbeeld niet hun aansluiting op de volgende trein missen.
Waarom is het nodig om precies op tijd te rijden? Even wachten is klantvriendelijker.
Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken. Ook is het belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het gehele traject
http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/fluiten---niet-meer-instappen.html
Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal!
Reputatie 4
Bladzijde 5 / 5
Aan het begin en het eind van de trein is het vaak mogelijk om snel in en uit te stappen. Daar is vaak ook meer ruimte in de trein en dus meer kans om te zitten. Ga voordat de trein aankomt, alvast op die plek op het perron staan. En misschien ten overvloede: laat reizigers eerst uitstappen alvorens u instapt.
Aan het begin en het einde van mijn trein is meestal juist geen plaats meer. Maar dat hangt samen met de ingangen van de stations aan de lijn.
De laatste zin is echter veel belangrijker: laat reizigers eerst uitstappen. Volgens mij kan NS ook best een gedragscampagne starten over hoe we in en uitstappen. Het is al eerder besproken op het forum, maar juist doordat mensen
1) op de perrons precies voor de deur gaan staan, of
2) na het uitstappen eerst hun vouwfiets uitvouwen, of
3) geen gebruik maken van de mogelijkheid om in een dubbeldekker met z'n tweeën tegelijkertijd uit te stappen
gaat het uitstappen meestal erg langzaam.
Ook het instappen gaat soms niet vlot. Als er één persoon op het balkon blijft staan denkt iedereen ineens dat de trein vol is, terwijl er nog voldoende stoelen onbezet zijn (of met alleen een tas erop). Bovendien is het bij drukte veel efficiënter om door te lopen tot in de gangpaden.
Kortom, een gedragscampagne of sociaal uit- en instappen lijkt me zinniger dan een campagne over fluiten.
Laat eerst de conducteurs het fluitje eens consequent zo gebruiken. Wijzen naar de reizigers is daarna pas te rechtvaardigen.
En ja, ik vertik het om de volgende trein af te wachten als een conducteur weer eens begint te fluiten terwijl nog niet eens iedereen uitgestapt is.
A
Reizigers zien het fluitsignaal vaak als aankondiging van een laatste instapmogelijkheid. Maar een fluitsignaal als de reizigers nog instappen is niet altijd even prettig.
Bladzijde 5 / 5
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.