Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal!



Toon eerste bericht

103 reacties

Hebben we nergens assentellers in Nederland?
Dat is erg slecht meetbaar, want als de materieelbalans niet klopt dan zijn er weinig databases om mee te vergelijken, op handmatig alle treinen gaat noteren na.
Reputatie 7
Badge +3
@niek2
Jij begrijpt wel waarom de actuele informatie over de lengte van de trein een directe link heeft met de vertrekprocedure. Jammer dat Klaas-Jan dat niet doorhad.

Ik heb uiteraard geen enkel inzicht in de kwaliteit van de informatie. Is die voor 90% betrouwbaar? Dan zou ik die informatie meteen gaan gebruiken. Goner geeft aan hoe de treinlengtes aanzienlijk fluctueren terwijl NS wel verwacht dat we ons verspreid opstellen. Maar hoe verspreid weigeren ze ons te vertellen.
Zelf het GVB in Amsterdam is in al jaren staat de lengte van de aankomende metro op de vertrekschermen te zetten.
We kunnen het proberen op te lossen door steeds de conducteur aan de praat te houden totdat iedereen ingestapt is, dan kan hij of zij niet fluiten. 🙂
Reputatie 4
Een boeiend discussie heren, maar dit topic gaat over de vertrekprocedure. Laten we niet verzanden in een discussie over materieelinzet en of we dit wel of niet moeten tonen, ook al heeft het ergens wellicht een raakvlak.
De discussie is juist wel relevant, voor al die reizigers die door de NS weggefloten worden. De NS zegt tegen de reiziger: "Hoe kan ik er bij drukte voor zorgen dat ik op tijd in de trein zit?: Aan het begin en het eind van de trein is het vaak mogelijk om snel in en uit te stappen. Daar is vaak ook meer ruimte in de trein en dus meer kans om te zitten. Ga voordat de trein aankomt, alvast op die plek op het perron staan." http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/

Hoe moet de reiziger weten waar op het perron het begin of het eind van de trein komt te staan. Dat weten we niet, dus worden we met veel irritatie nog steeds als overbodige last behandeld die niet in mag stappen wanneer een trein te laat binnenkomt.
Ik voorzie nog veel meer haat richting treinpersoneel, als je nu al kijkt naar de reacties van sommigen. Gisteren begon mijn reisgenoot toevallig vragen te stellen na het zien van bovenstaand filmpje op OBIS, wat resulteerde in een discussie met een man of 10 die in de coupe zaten. De reacties op het filmpje en het 'nieuwe' beleid waren niet bepaald positief.

Wachten met instappen ben ik vrij eenvoudig in, maak mezelf breed en klaar. Tikkeltje asociaal misschien, maar so be it. Als uitstapper dan he.
Krijgen we over een paar maanden een andere campagne met als boodschap dat we weer netjes éérst anderen uit moeten laten stappen, in tegenstelling tot de huidige boodschap dat we zo snel mogelijk in moeten stappen om ruim voor het fluitsignaal binnen te zijn?

De correcte link @TS is trouwens www.ns.nl/fluiten, doorverwijzend naar http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/
Een boeiend discussie heren, maar dit topic gaat over de vertrekprocedure. Laten we niet verzanden in een discussie over materieelinzet en of we dit wel of niet moeten tonen, ook al heeft het ergens wellicht een raakvlak.
Maar dan moet die fluctuerende informatie wel correct zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Juist door de grote fluctuaties in de materieelinzet moet je die die nu juist wel willen publiceren. Wanneer alle treinen volgens de in de jaardienst geplande inzet rijden, is die informatie niet meer belangrijk omdat de treinen dan met een voorspelbare lengte rijden.
In principe zou de materieelinzet zonder veel moeite beschikbaar zijn voor gebruik in bijvoorbeeld CTA's. Maar zoals vaker geroepen, je moet dat nu niet willen. De kwaliteit van de informatievoorziening is sowieso al niet je-van-het, de kwaliteit van de materieelinzet is nog wat minder je-van-het, dat publiceren moet je niet willen. Eerst de kwaliteit verhogen, daarna groot beschikbaar maken.

Reactie #900. Nog 99 reacties en ik verlaat u allen 🙂
Reputatie 4
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de gemiddelde reiziger zich hier ook maar iets aan gelegen zal laten liggen. Zo lang veel overstaptijden bij NS domweg te krap zijn en veel sprinters buiten Randstad bijv. in het weekend maar om het uur rijden zal er in de praktijk weinig veranderen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat blijft toch buitengewoon knullig. Op een app is wel te zien welke treinlengte je kunt verwachten. Op het perron is deze informatie niet beschikbaar.
Reputatie 5
Ook als er aan beide zijden van een perron een trein staat en je komt aanlopen, is lang niet altijd duidelijk voor welke trein er gefloten wordt.
Yep, gebeurt zeer regelmatig op Den Haag CS, de akoestiek onder dat lage plafond is fantastisch ! Er wordt gefloten op perron 2 en op perron 1 begint iedereen te hollen (zitten 2 sporen/treinen tussen).

Aan het begin en het einde van mijn trein is meestal juist geen plaats meer.
Los daarvan, hoe moet een gemiddelde reiziger weten waar de voorkant en achterkant tot stilstand komen ??
De kwartierdienst van mijn sprinter kan variëren van 1 SLT4 tot SLT6 + SLT4, dat scheelt nogal (gelukkig heb ik een app die de lengte aangeeft, dus kan me goed opstellen).
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind zelf de rode lichtstroken bij de deuren in de Amsterdamse metro wel helder. Niet meer instappen is daar goed gevisualiseerd.
Het is nog veel beter. Voor aankomst bij een station worden diezelfde lichtstroken groen, waarmee aangegeven wordt aan welke zijde van de metro de deuren opengaan. Tijdens het stationnement zijn ze wit. Wanneer de deuren gaan sluiten worden ze rood.

Die lichtstroken zijn één van de beste innovaties in het OV die ik de laatste jaren heb gezien. (Nu is dat niet zo moeilijk. Zo veel wordt er niet geïnnoveerd.)
Beetje sneu van de Ns om de reizigers de schuld te geven van de vertragingen ......
Ook als er aan beide zijden van een perron staat en je komt aanlopen, is lang niet altijd duidelijk voor welke trein er gefloten wordt.



Dat zie ik elke dienst wel, een collega fluit en reizigers denken dan dat het mijn trein is. Er is daar zeker nog wat mee te winnen.
Reputatie 4
Badge
Veel conducteurs gebruiken ook de fluit van de deuren om instappers op te jagen.

Een probleem van het te vroeg fluiten door conducteurs is bovendien dat reizigers die alsnog het perron opkomen niet hebben gehoord dat er gefloten is. Ook als er aan beide zijden van een perron een trein staat en je komt aanlopen, is lang niet altijd duidelijk voor welke trein er gefloten wordt.

Ik vind zelf de rode lichtstroken bij de deuren in de Amsterdamse metro wel helder. Niet meer instappen is daar goed gevisualiseerd.
@kamcon
Dat is wel lastig te onderscheiden: bij het IC-materieel twee fluiten met een verschillende betekenis en bij het sprintermaterieel twee piepen en een fluit met een verschillende betekenis.
Reputatie 4
Badge
Bijna alle treinen hebben een tegenwoordig een sluitfluit of iets anders vergelijkbaar. Het zou veel logischer zijn om de fluit van de conducteur als vooraankondiging te zien (of opschiet indicator) en de sluitfluit als het echte niet meer instappen signaal. Dat sluit ook veel beter aan bij de beleving van de reizigers.
Dus vanaf nu fluiten conducteurs ook niet meer terwijl er nog reisvee aan het instappen is?

Als ik op tijd op het perron ben en er is voldoende plek in de trein verwacht ik namelijk gewoon dat ik met die trein meekan. Ook als die één minuut te laat is.
Reputatie 4
Dat wordt vooral erg duur doordat je dan veel meer machinisten nodig hebt.
En dat is nog los van de buitensporige kosten voor de infrastructuur die gemaakt moeten worden voor PHS. Het CPB adviseerde de politieke partijen vorige week niet voor niets om niet meer te investeren in grote spoorwegprojecten (PHS, ERTMS, grote stationsprojecten, nieuwe lijnen, etc.) omdat het geld daarvoor nooit en te nimmer wordt terugverdiend.
Reputatie 7
Badge +3
Het gevolg van PHS zal wel zijn dat er vaker kortere treinen gaan rijden. Trein vol? Neem lekker de volgende. Dat wordt vooral erg duur doordat je dan veel meer machinisten nodig hebt.
PHS is waanzin, NS heeft al niet voldoende materieel voor de huidige treindienst laat staan voor extra treinen.
Reputatie 4
Leuk, maar laat dan NS ook eens voor realistische overstaptijden zorgen. In Den Bosch zijn sinds de verbouwing enorme loopafstanden voor overstappende passagiers ontstaan omdat NS/ProRail de treinen nu vaak zover mogelijk van de trappen laat stoppen. De overstaptijden zijn echter niet ruimer gemaakt. Ook in Eindhoven zijn de overstaptijden van 1 of 2 minuten in de praktijk totaal niet realistisch.

Overigens zit ik als reiziger helemaal niet op dat hoogfrequent rijden te wachten. Laat NS eerst maar eens extra materieel aanschaffen om in de treinen die nu rijden voldoende materieel in te zetten. Tussen Utrecht en Eindhoven is er op dit moment (ook in de spits) vrijwel geen enkele trein die op maximale lengte rijdt, buiten de spits rijden IC's zelfs regelmatig met een losse ICM3 of ICM4.

Reageer