Skip to main content
Een belangrijk moment van de treinreis is het vertrek; voor een prettige reis moet dat veilig en snel gebeuren. Daar werken wij elke dag hard aan. Samen met u, want uw hulp is nodig. Hoort u het fluitsignaal van de conducteur of van de trein? Dan gaan de deuren dicht en vertrekt de trein. Zorg ervoor dat u op tijd instapt om vertragingen en onveilige situaties te vermijden.











Waarom is dit zo belangrijk?



De betekenis van het fluitsignaal is eenvoudig: ‘niet meer instappen’. Maar veel reizigers zien het eerder als een aansporing om een sprintje te trekken en nog snel de trein in te springen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, sluit de conducteur de deuren in zo’n geval later dan de bedoeling is. En terecht, want veiligheid gaat voor alles. Helaas leidt dit wel weer tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling.













​Wist u dat?



Waarom kan de trein dat minuutje niet even wachten?



Het is belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers bijvoorbeeld niet hun aansluiting op de volgende trein missen.









Waarom is het nodig om precies op tijd te rijden? Even wachten is klantvriendelijker.



Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken. Ook is het belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het gehele traject

http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/fluiten---niet-meer-instappen.html

Als je echt gevaarlijk bekneld kunt komen te zitten tussen treindeuren is m.i. dat overigens het echte probleem. Een liftdeur kan ook veilig dicht zonder conducteur en zonder fluit.

Of je doet niet zo idioot? Mensen rijden ook nog altijd even snel onder de spoorbomen door wanneer ze naar beneden gaan alleen zal een trein niet voor je stoppen.

Een hand tussen de deur zal vast wel meevallen qua pijn vanwege het rubber ertussen, maar het lijkt me niet fijn. Ik heb zelf m'n hand tussen een autodeur gekregen en vloekte toen de hele bende bij elkaar.

 

Hoe kun je zo idioot zijn dat je het de moeite waard vindt om je leven te riskeren, alleen maar om toch op tijd te komen? Dat vraag ik me altijd af.

 

 


Bij de ene is het fluitsignaal een teken dat de deuren dicht gaan, bij de andere is het dat de laatste mensen nu moeten instappen.

Je kan pas echt niet meer instappen wanneer het deuralarm rinkelt 😊 en dat moet voor iedereen duidelijk.

En deze inconsistentie met het beleid dat na het fluitsignaal niet meer mag worden ingestapt, zorgt dus voor verwarring.

Toevallig was ik vanochtend (te) laat voor mijn trein. Ik kwam bij de trein toen al was gefloten en de deuren op één na al dicht waren gegaan (met bijbehorend alarm), dus rende ik naar de conducteur bij de laatste open deur en vroeg ik of ik nog mee mocht. Vond de beste man gelukkig prima. En daar was ik blij mee. Maar 'fluiten = niet meer instappen' zegt iets anders.

 

Mensen met het fluitje aangeven snel nog even in te stappen, kan dus overigens ook niet als dat na het fluiten niet meer mag. En fluiten als een trein met een aansluiting waar op werd gewacht net aankomt en mensen nog niet eens bij de trein konden zijn al helemaal niet. Dus eerst maar eens eigen personeel opvoeden met 'instappen = nog niet fluiten' en dan eventueel een keer reizigers lastig gaan vallen met zo'n campagne.

Als je echt gevaarlijk bekneld kunt komen te zitten tussen treindeuren is m.i. dat overigens het echte probleem. Een liftdeur kan ook veilig dicht zonder conducteur en zonder fluit.


Een conducteur fluit wanneer het tijd is, de enige reden waarom de deuren open blijven is omdat de reizigers nog net ff in de trein willen stappen en omdat de conducteur duidelijk wil maken dat de deuren zo dicht gaan.

 

De ene conducteur is hier makkelijker in dan de andere.

Bij de ene is het fluitsignaal een teken dat de deuren dicht gaan, bij de andere is het dat de laatste mensen nu moeten instappen.

Je kan pas echt niet meer instappen wanneer het deuralarm rinkelt 😊 en dat moet voor iedereen duidelijk.

Er stappen nog te vaak mensen in terwijl de deuren al half dicht zijn en dit kan echt gevaarlijk zijn.

De deuren gaan dan wel open wanneer jij er tussen zit, maar mocht je hand er tussen zitten dan zullen die gewoon sluiten en dat is geen pretje voor jou 🙃.


Beste NS,

 

Ik wil graag een suggestie doen met betrekking tot de communicatie rond het instappen na het fluitsignaal. Momenteel wordt op de schermen in de trein aangegeven dat het na het fluiten niet meer is toegestaan om in te stappen om onveilige situaties te voorkomen. Ik begrijp de veiligheidsoverweging, maar merk dat er in de praktijk verwarring ontstaat, omdat sommige conducteurs ruim van tevoren fluiten terwijl de deuren nog een tijdje openblijven.

 

Het lijkt erop dat dit soms gebeurt om te kijken wie nog wil instappen en wie op het perron blijft wachten. Echter, dit schept verwarring onder reizigers, aangezien het signaal niet altijd direct lijkt aan te geven dat de deuren daadwerkelijk gaan sluiten. Hierdoor ontstaat er onduidelijkheid en wordt het doel om instappen na het fluiten te voorkomen niet altijd behaald.

 

Misschien kan er een betere manier van communiceren worden ontwikkeld, zodat reizigers precies weten wanneer de deuren sluiten en er geen onderscheid ontstaat tussen wie wel of niet nog in mag stappen. Een visuele indicatie of een specifiek aankondigingssignaal vlak voor het sluiten van de deuren kan wellicht helpen om verwarring te voorkomen.


Er zijn best een paar zaken die de NS kan doen om het te laat instappen te verminderen:

* alle treinen 30 seconden later laten vertrekken. Dan fluit een conducteur op het moment dat de vertrekminuut is bereikt. het zal veel ergernis over "te vroeg vertrekken" verminderen en het aantal mensen dat nog komt aanlopen is minder.

* nooit fluiten om reizigers op te jagen sneller in te stappen, Dat komt nog steeds regelmatig voor. Zolang conducteurs dat doen, devalueert dat de betekenis van het vertreksignaal.

* als de deuren niet gesloten kunnen worden binnen 10 seconden na het fluiten hebben mensen die dan het perron betreden gemist dat er al gefloten is. Maak daarom rode lichtbanden naast de deuren, zoals bij de metro. Dan is duidelijk dat het vertreksignaal gegeven is.
De beveiliging is er uiteraard niet voor niets, maar de term storing en het feit dat het lang kan duren de situatie hierna weer werkend te krijgen, impliceren in mijn ogen toch dat er iets mis gaat en niet gewoon een beveiligingsmaatregel wordt geactiveerd.




Het is een veiligheid dat de deur niet eindeloos open en dicht blijft gaan en na een beperkte tijd in storing valt en open blijft staan. Ik denk niet dat als u gevallen bent en bv tussen de deur ligt het fijn vindt dat die deur continu open en dicht blijft gaan.



Dus ja, veiligheid.



Als de HC naar die deur moet toelopen dan kost dat tijd, op sommige trajecten rijden treinen met 3 minuten tussentijd en als er dan een trein langer langs een perron blijft staan door zoiets krijg je dus vertraging voor meerdere treinen.




Helaas voor u is het wel een feit dat passagiers die deuren openhouden of er tussen klem komen te zitten inderdaad voor vertragingen zorgen omdat zo een deur in storing valt en er dan tijd verloren gaat om de deuren opnieuw te gaan sluiten.Je kunt je afvragen in hoeverre dit de reiziger te verwijten is. Een trein lijkt me bij uitstek een product om 'hufterproof' te ontwerpen. Dat een deur in storing raakt als iemand hem open houdt, vind ik wat dat betreft zwak. Dat een reiziger iets doet wat de vertrekprocedure net even anders laat verlopen, lijkt me iets waar bij het ontwerp prima rekening mee had kunnen worden gehouden.
De klem beveiliging van de deur spreekt hierbij aan en daardoor gaat een deur weer open, doordat de deur weer open gaat moet daar dus op gewacht worden tot hij wederom sluit. Als hij echt langer wordt tegen gehouden dan valt de deur vanwege de VEILIGHEID in storing.



Dit is dus puur een veiligheidsmechanisme en heeft niks met hufterproof te maken. Bewust zo ontworpen dus.




De beveiliging is er uiteraard niet voor niets, maar de term storing en het feit dat het lang kan duren de situatie hierna weer werkend te krijgen, impliceren in mijn ogen toch dat er iets mis gaat en niet gewoon een beveiligingsmaatregel wordt geactiveerd.


Helaas voor u is het wel een feit dat passagiers die deuren openhouden of er tussen klem komen te zitten inderdaad voor vertragingen zorgen omdat zo een deur in storing valt en er dan tijd verloren gaat om de deuren opnieuw te gaan sluiten.Je kunt je afvragen in hoeverre dit de reiziger te verwijten is. Een trein lijkt me bij uitstek een product om 'hufterproof' te ontwerpen. Dat een deur in storing raakt als iemand hem open houdt, vind ik wat dat betreft zwak. Dat een reiziger iets doet wat de vertrekprocedure net even anders laat verlopen, lijkt me iets waar bij het ontwerp prima rekening mee had kunnen worden gehouden.


De klem beveiliging van de deur spreekt hierbij aan en daardoor gaat een deur weer open, doordat de deur weer open gaat moet daar dus op gewacht worden tot hij wederom sluit. Als hij echt langer wordt tegen gehouden dan valt de deur vanwege de VEILIGHEID in storing.



Dit is dus puur een veiligheidsmechanisme en heeft niks met hufterproof te maken. Bewust zo ontworpen dus.
Mijn ervaringen zijn ook gewoon dat ik na het fluiten gewoon mag instappen. Ik loop vask langs de trein om een treinstel te vinden dat minder druk is.



Vaak is de trein zo druk dat de balkons dan echt vol staan. Zodra er gefloten wordt stap ik bij de eerste deur in. Vaak genoeg bij de conducteur. Nog nooit er op aangesproken.



Aangezien we ook nog nooit een inhoudelijke reactie op de vele vragen omtrent het fluiten is niet meer instappen hebben gehad, zoals hoe weet ik als reiziger wanneer er gefloten gaat worden en waarom fluiten zoveel conducteur om reizigers aan te sporen nog in te stappen, blijf ik het ook gewoon doen.
Helaas voor u is het wel een feit dat passagiers die deuren openhouden of er tussen klem komen te zitten inderdaad voor vertragingen zorgen omdat zo een deur in storing valt en er dan tijd verloren gaat om de deuren opnieuw te gaan sluiten.



Je kunt je afvragen in hoeverre dit de reiziger te verwijten is. Een trein lijkt me bij uitstek een product om 'hufterproof' te ontwerpen. Dat een deur in storing raakt als iemand hem open houdt, vind ik wat dat betreft zwak. Dat een reiziger iets doet wat de vertrekprocedure net even anders laat verlopen, lijkt me iets waar bij het ontwerp prima rekening mee had kunnen worden gehouden.
Voorheen was dat inderdaad kort fluiten, het attentiesignaal "mensen, nu instappen (doof uw pijp, sigaar of sigaret) want we gaan zometeen rijden" dus "all aboard!"



En daarna (als alles veilig is) een lange fluit, deuren dicht en vertrekken maar!



Ik ben zelf overigens nog nooit geweigerd als ik bij de (uiteraard nog open) deur van de conducteur nog snel naar binnen wilde. Dat is immers gewoon veilig.



Uiteraard wel eerst even (hijgend) vragen of dat mag, en nee is ook een antwoord... 😛
Vanavond een nieuwe variant van het 'fluiten/nietinstappen-principe meegemaakt.

Conducteur fluit. Kijkt, sluit deuren op 1 na, ziet nog iemand aankomen, fluit nogmaals en laat dan zo'n 20 mensen instappen. (sprinter Utrecht centraal 18.52 uur richting Den Bosch)



Deze variant had graag bij de vorige trein gezien, dan had ik nog met die mee gekund 😉
Uit mijn hoofd is dat spoor 7 naast spoor 5. GPS-nauwkeurigheid is een paar meter, de marker raakt daardoor net spoor 7 aan. De nauwkeurigheid is echter hoog genoeg (uit mijn hoofd was het nog GPS10 destijds, dus 10 meter) om langs een perron van 328 meter te bepalen waar de trein ongeveer heeft gestaan. Leiveerbeestje heeft dat in een latere reactie ook bevestigd.
Ik kom te weinig in Amr om conclusies te kunnen trekken, maar dit is de locatie waar de trein zegt gestaan te hebben tijdens deze haltering:



https://www.google.nl/maps/place/52%C2%B038'17.1%22N+4%C2%B044'22.2%22E/@52.6380369,4.738655,318m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d52.6380907!4d4.7394991?hl=nl




Beetje late reactie maar, locatie lijkt niet te kloppen, immers spoor 6 is geen perronspoor te Alkmaar @Henk_NL
@Jeroen 230 euro + 9 euro administratiekosten
Het is inderdaad triest om de passagiers de schuld te geven van de vele vertragingen keer op keer.



Maar triester is het feit dat een conducteur mij de trein uit duwde omdat ik na het fluitsignaal instapte. Is dit de service waar we tegenwoordig naar streven?



Zoals velen heb ik de fout begaan er van uit te gaan dat het signaal een laatste instapmogelijkheid is. Een boete is dan gepast, maar iemand de trein uit duwen....


Helaas voor u is het wel een feit dat passagiers die deuren openhouden of er tussen klem komen te zitten inderdaad voor vertragingen zorgen omdat zo een deur in storing valt en er dan tijd verloren gaat om de deuren opnieuw te gaan sluiten.



En als u na het fluitsignaal nog instapt mag u blij zijn dat de conducteur u geen flinke boete heeft gegeven, ik weet niet het bedrag maar het is toch zonde geld zo'n boete. In dit geval heeft de hoofdconducteur gekozen voor de minst kwade reactie en dat is u weigeren in zijn/haar trein.



Maar ik begrijp dat u liever een boete had gekregen, misschien kan @Loes of @Slidestops u dan even aangeven wat de hoogte van deze boete is, wellicht denkt u er dan heel anders over.
Het is inderdaad triest om de passagiers de schuld te geven van de vele vertragingen keer op keer.



Maar triester is het feit dat een conducteur mij de trein uit duwde omdat ik na het fluitsignaal instapte. Is dit de service waar we tegenwoordig naar streven?



Zoals velen heb ik de fout begaan er van uit te gaan dat het signaal een laatste instapmogelijkheid is. Een boete is dan gepast, maar iemand de trein uit duwen....
Nee, dit is een afgesloten omgeving.
Kijkend naar de logs dan blijkt dat tussen het moment van 0KM/h staan en weer optrekken te Alkmaar krap een minuut is geweest. Dan houd je 'schoon' 30 seconden over om in te stappen, als je tijd rekent voor deurvrijgave, deuren openen, vertrekproces, et cetera.



Ik kom te weinig in Amr om conclusies te kunnen trekken, maar dit is de locatie waar de trein zegt gestaan te hebben tijdens deze haltering:



https://www.google.nl/maps/place/52%C2%B038'17.1%22N+4%C2%B044'22.2%22E/@52.6380369,4.738655,318m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d52.6380907!4d4.7394991?hl=nl




Welke logs zijn dat en kan lieveersbeestje er ook bij ? Want dat is wel een hele leuke en nuttige conclusie.
Ja, alles is te achterhalen uiteindelijk.
Ik weiger te geloven dat TLS in de backend geen log heeft waaruit blijkt dat het poortje geopend is met een e-ticket. Anders zou je fraude met dit soort dingen onmogelijk kunnen traceren en sleutelkaarten ook onmogelijk kunnen blokkeren na x aantal keer gebruik. Zelfde verhaal voor passagepassen van personeel, die worden ook gewoon gelogd in de backend.



Deze logs zijn alleen niet openbaar.
Je kunt niet inchecken met een e-ticket. De code op de e-ticket is enkel en alleen voor passage bij de poorten.
Ik heb ingecheckt met een spoordeelwinkelticket



Was dat een ticket met een chip? - Zo niet dan is het tijdstip van inchecken niet geregistreerd.


Ja, deze ticket had een chip , en ik heb ingecheckt met deze chip. Dat ging allemaal goed. Ik heb ruim op tijd ingecheckt met deze chip. Bedankt voor je hulp.






Net lange gesprekken gehad aan de telefoon, en ja, ik had ingecheckt met een e-ticket.



de politie-agenten zagen dit ook.



sorry dat ik het weer moet zeggen, maar het is er een beetje omgedaan.
Ik heb ingecheckt met een spoordeelwinkelticket



Was dat een ticket met een chip? - Zo niet dan is het tijdstip van inchecken niet geregistreerd.




Ja, deze ticket had een chip , en ik heb ingecheckt met deze chip. Dat ging allemaal goed. Ik heb ruim op tijd ingecheckt met deze chip. Bedankt voor je hulp.
Ik heb ingecheckt met een spoordeelwinkelticket



Was dat een ticket met een chip? - Zo niet dan is het tijdstip van inchecken niet geregistreerd.

Reageer