Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal!


Reputatie 4
Een belangrijk moment van de treinreis is het vertrek; voor een prettige reis moet dat veilig en snel gebeuren. Daar werken wij elke dag hard aan. Samen met u, want uw hulp is nodig. Hoort u het fluitsignaal van de conducteur of van de trein? Dan gaan de deuren dicht en vertrekt de trein. Zorg ervoor dat u op tijd instapt om vertragingen en onveilige situaties te vermijden.





Waarom is dit zo belangrijk?

De betekenis van het fluitsignaal is eenvoudig: ‘niet meer instappen’. Maar veel reizigers zien het eerder als een aansporing om een sprintje te trekken en nog snel de trein in te springen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, sluit de conducteur de deuren in zo’n geval later dan de bedoeling is. En terecht, want veiligheid gaat voor alles. Helaas leidt dit wel weer tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling.






​Wist u dat?

Waarom kan de trein dat minuutje niet even wachten?

Het is belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers bijvoorbeeld niet hun aansluiting op de volgende trein missen.




Waarom is het nodig om precies op tijd te rijden? Even wachten is klantvriendelijker.

Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken. Ook is het belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het gehele traject
http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/fluiten---niet-meer-instappen.html

103 reacties

Reputatie 4
Badge
Er zijn best een paar zaken die de NS kan doen om het te laat instappen te verminderen:
* alle treinen 30 seconden later laten vertrekken. Dan fluit een conducteur op het moment dat de vertrekminuut is bereikt. het zal veel ergernis over "te vroeg vertrekken" verminderen en het aantal mensen dat nog komt aanlopen is minder.
* nooit fluiten om reizigers op te jagen sneller in te stappen, Dat komt nog steeds regelmatig voor. Zolang conducteurs dat doen, devalueert dat de betekenis van het vertreksignaal.
* als de deuren niet gesloten kunnen worden binnen 10 seconden na het fluiten hebben mensen die dan het perron betreden gemist dat er al gefloten is. Maak daarom rode lichtbanden naast de deuren, zoals bij de metro. Dan is duidelijk dat het vertreksignaal gegeven is.
Dus vanaf nu fluiten conducteurs ook niet meer terwijl er nog reisvee aan het instappen is?

Als ik op tijd op het perron ben en er is voldoende plek in de trein verwacht ik namelijk gewoon dat ik met die trein meekan. Ook als die één minuut te laat is.
De betekenis van het fluitsignaal is eenvoudig: ‘niet meer instappen’. Maar veel reizigers zien het eerder als een aansporing om een sprintje te trekken en nog snel de trein in te springen.

Laat eerst de conducteurs het fluitje eens consequent zo gebruiken. Wijzen naar de reizigers is daarna pas te rechtvaardigen.

En ja, ik vertik het om de volgende trein af te wachten als een conducteur weer eens begint te fluiten terwijl nog niet eens iedereen uitgestapt is.
Reputatie 4
Leuk, maar laat dan NS ook eens voor realistische overstaptijden zorgen. In Den Bosch zijn sinds de verbouwing enorme loopafstanden voor overstappende passagiers ontstaan omdat NS/ProRail de treinen nu vaak zover mogelijk van de trappen laat stoppen. De overstaptijden zijn echter niet ruimer gemaakt. Ook in Eindhoven zijn de overstaptijden van 1 of 2 minuten in de praktijk totaal niet realistisch.

Overigens zit ik als reiziger helemaal niet op dat hoogfrequent rijden te wachten. Laat NS eerst maar eens extra materieel aanschaffen om in de treinen die nu rijden voldoende materieel in te zetten. Tussen Utrecht en Eindhoven is er op dit moment (ook in de spits) vrijwel geen enkele trein die op maximale lengte rijdt, buiten de spits rijden IC's zelfs regelmatig met een losse ICM3 of ICM4.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind zelf de rode lichtstroken bij de deuren in de Amsterdamse metro wel helder. Niet meer instappen is daar goed gevisualiseerd.
Het is nog veel beter. Voor aankomst bij een station worden diezelfde lichtstroken groen, waarmee aangegeven wordt aan welke zijde van de metro de deuren opengaan. Tijdens het stationnement zijn ze wit. Wanneer de deuren gaan sluiten worden ze rood.

Die lichtstroken zijn één van de beste innovaties in het OV die ik de laatste jaren heb gezien. (Nu is dat niet zo moeilijk. Zo veel wordt er niet geïnnoveerd.)
Reputatie 4
@niek2
Jij begrijpt wel waarom de actuele informatie over de lengte van de trein een directe link heeft met de vertrekprocedure. Jammer dat Klaas-Jan dat niet doorhad.

Ja, ik probeer erop te anticiperen waar de trein stopt, waar de fijne stoelen en de 1e klas coupes zijn, maar de laatste tijd is er geen lijn meer op te trekken. Zo gaat er elk half uur een andere lengte trein:

VIRM4 http://ovtijden.com/arnu/rl/3021/2016-05-31T07:00:00+0200/
VIRM6 http://ovtijden.com/arnu/rl/3023/2016-05-31T07:30:00+0200/
VIRM6+4 http://ovtijden.com/arnu/rl/3025/2016-05-31T08:00:00+0200/
VIRM4+4 http://ovtijden.com/arnu/rl/3027/2016-05-31T08:30:00+0200/

*edit* er is hier een conducteur die klaagt dat de reizigers netjes 1 voor 1 uitstappen en daarna netjes 1 voor 1 instappen :8 Is de campagne er echt op gericht dat we moeten gaan duwen en trekken?
Reputatie 1
Conducteurs moeten dan ook gewoon wachten met fluiten tot iedereen in- en uitgestapt is. Minstens de helft van de conducteurs pakt zo snel mogelijk de fluit, zelfs al moeten er nog mensen uitstappen!
Reputatie 1
Vandaag floot de conducteur weer vrolijk terwijl de helft van de meeste reizigers op het perron nog bezig waren met instappen.
Ik vind het een prima initiatief, maar dan moeten alle conducteurs zich ook netjes aan de regels houden en pas fluiten als er niemand meer uit- of instapt.
Mijn ervaring is dat treinen vaak te vroeg vertrekken. Vanuit de klant gezien dan. Blijkbaar is de vertrektijd gedefinieerd als het moment waarop de machinist tractie kan geven. Voor ons - als klant - is de effectieve vertrektijd het moment dat de deuren dicht gaan. Wat daarna gebeurt is voor ons niet belangrijk. We moeten vanaf dat moment toch alleen maar wachten tot we aankomen op onze bestemming.

Nu lees ik zelfs in de nieuwsbrief: "Op het bord staat de vertrektijd, niet de instaptijd". Alsof dat logisch is. Wij hebben een horloge waar NIET op aangegeven staat hoe lang de vertrekprocedure duurt. Ik verwacht dus eigenlijk dat als ik nog 1 minuut heb tot de vertrektijd, dat ik nog 60 seconden heb om de trein (of overstap!) te halen. Helaas gaat daar dus een ongeveer halve minuut vanaf omdat de NS vanuit zichzelf redeneert in plaats vanuit hun klant.

En dat terwijl dit verschil in zienswijze heel eenvoudig is op te lossen. Verschuif de *hele* dienstregeling, dus iedere mensentrein, goederentrein en voor iededere vervoerder van 0:00 tot 23:59, een halve minuut op naar achteren, maar verander niks aan de gepubliceerde tijden. Dan weten wij eindelijk hoeveel tijd we werkelijk hebben voor het sprintje.
Kijkend naar de logs dan blijkt dat tussen het moment van 0KM/h staan en weer optrekken te Alkmaar krap een minuut is geweest. Dan houd je 'schoon' 30 seconden over om in te stappen, als je tijd rekent voor deurvrijgave, deuren openen, vertrekproces, et cetera.

Ik kom te weinig in Amr om conclusies te kunnen trekken, maar dit is de locatie waar de trein zegt gestaan te hebben tijdens deze haltering:

https://www.google.nl/maps/place/52%C2%B038'17.1%22N+4%C2%B044'22.2%22E/@52.6380369,4.738655,318m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d52.6380907!4d4.7394991?hl=nl
@Jeroen 230 euro + 9 euro administratiekosten
Reputatie 6
Badge +1
Hoe kan ik er bij drukte voor zorgen dat ik op tijd in de trein zit?

Aan het begin en het eind van de trein is het vaak mogelijk om snel in en uit te stappen. Daar is vaak ook meer ruimte in de trein en dus meer kans om te zitten. Ga voordat de trein aankomt, alvast op die plek op het perron staan. En misschien ten overvloede: laat reizigers eerst uitstappen alvorens u instapt.


Aan het begin en het einde van mijn trein is meestal juist geen plaats meer. Maar dat hangt samen met de ingangen van de stations aan de lijn.

De laatste zin is echter veel belangrijker: laat reizigers eerst uitstappen. Volgens mij kan NS ook best een gedragscampagne starten over hoe we in en uitstappen. Het is al eerder besproken op het forum, maar juist doordat mensen
1) op de perrons precies voor de deur gaan staan, of
2) na het uitstappen eerst hun vouwfiets uitvouwen, of
3) geen gebruik maken van de mogelijkheid om in een dubbeldekker met z'n tweeën tegelijkertijd uit te stappen
gaat het uitstappen meestal erg langzaam.

Ook het instappen gaat soms niet vlot. Als er één persoon op het balkon blijft staan denkt iedereen ineens dat de trein vol is, terwijl er nog voldoende stoelen onbezet zijn (of met alleen een tas erop). Bovendien is het bij drukte veel efficiënter om door te lopen tot in de gangpaden.

Kortom, een gedragscampagne of sociaal uit- en instappen lijkt me zinniger dan een campagne over fluiten.
Reputatie 4
Badge
Bijna alle treinen hebben een tegenwoordig een sluitfluit of iets anders vergelijkbaar. Het zou veel logischer zijn om de fluit van de conducteur als vooraankondiging te zien (of opschiet indicator) en de sluitfluit als het echte niet meer instappen signaal. Dat sluit ook veel beter aan bij de beleving van de reizigers.
Reputatie 4
Badge
Veel conducteurs gebruiken ook de fluit van de deuren om instappers op te jagen.

Een probleem van het te vroeg fluiten door conducteurs is bovendien dat reizigers die alsnog het perron opkomen niet hebben gehoord dat er gefloten is. Ook als er aan beide zijden van een perron een trein staat en je komt aanlopen, is lang niet altijd duidelijk voor welke trein er gefloten wordt.

Ik vind zelf de rode lichtstroken bij de deuren in de Amsterdamse metro wel helder. Niet meer instappen is daar goed gevisualiseerd.
Ook als er aan beide zijden van een perron staat en je komt aanlopen, is lang niet altijd duidelijk voor welke trein er gefloten wordt.



Dat zie ik elke dienst wel, een collega fluit en reizigers denken dan dat het mijn trein is. Er is daar zeker nog wat mee te winnen.
We kunnen het proberen op te lossen door steeds de conducteur aan de praat te houden totdat iedereen ingestapt is, dan kan hij of zij niet fluiten. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@niek2
Jij begrijpt wel waarom de actuele informatie over de lengte van de trein een directe link heeft met de vertrekprocedure. Jammer dat Klaas-Jan dat niet doorhad.

Ik heb uiteraard geen enkel inzicht in de kwaliteit van de informatie. Is die voor 90% betrouwbaar? Dan zou ik die informatie meteen gaan gebruiken. Goner geeft aan hoe de treinlengtes aanzienlijk fluctueren terwijl NS wel verwacht dat we ons verspreid opstellen. Maar hoe verspreid weigeren ze ons te vertellen.
Zelf het GVB in Amsterdam is in al jaren staat de lengte van de aankomende metro op de vertrekschermen te zetten.
@Henk

Ik word idd soms gebeld welk mat ik mee heb. Das idd erg handmatig dan 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind het helemaal geen prima initiatief. Ik vind het een aanfluiting.


Het ironische daaraan is dat er in Den Bosch van die lichtbakken hangen waarop je kan zien waar de deuren komen van een aankomende trein maar die lichtbakken werken al maanden niet meer. het is dat ik weet bij welke paal ik altijd ga staan en daar komt ook een deur.


Als ik goed geinformeerd ben komen deze lichtbakken op meer plaatsen terug en dan in werking. De exacte datum weet ik niet, maar ik heb het vermoeden dat het voor de dienstregeling 2017 weer werkend zal zijn.

Naast deze campagne krijgt het rijdend personeel ook weer extra instructie over oa deze campagne en de nieuwe hulpmiddelen. Er gaat een en ander veranderen, maar daar kan ik nu weinig over kwijt helaas. Intern wordt hier overigens ook veel over gesproken.
Hoe is het eigenlijk in het buitenland geregeld? Ik reis nooit per trein in het buitenland, maar welke tijd staat daar op de borden?

In België staat de vetrektijd ook aangegeven. Met de bedenking dat de HC 45 seconden voor vertrektijd alle deuren mag dichtgooien in het "belang van de dienstregeling".

Dit weet ik spijtig genoeg door ervaring. Heel leuk om 59 minuten op de volgende trein te mogen wachten.
Reputatie 4
@niek2 Als je aan het eind van een perron staat kun je dat vaak zien, maar denk niet dat je dit als reiziger constant in de gaten wilt houden. Het fluitsignaal zou genoeg moeten zijn om te horen dat een trein gaat vertrekken.
Sorry hoor, maar ik vind dit zo'n domme opmerking. Als het fluitsignaal gaat hoor ik in de trein te zitten. Dat is dus helemaal niet genoeg, daar gaat de hele discussie al weken over.

Bedankt voor de sein info, ik zal eens kijken..
Reputatie 1
Over het 'Fluiten = niet meer stappen' heb ik zo mn bedenkingen. Ik snap waarom de NS dit graag wil (veilige en snelle vertrek procedure) maar vanuit een reizigers oogpunt is dit helemaal niet handig. Je weet nooit wanneer de conducteur gaat fluiten dus;

1) als je wat laat (door bijv krappe overstap) op het perron aankomt weet je niet of je nog mee kan.
2) als blijtk dat het aan een kant van de trein erg druk is kun je niet meer naar de andere kant lopen, want als de fluit gaat terwijl je harverwege bent...

Wat dus eigenlijk nodig is een vooraankondiging dat de trein gaat vertrekken. Zelf zie ik de oplossing wel in de aanpassing van de digitale borden boven het perron, door deze te voorzien van een afteller, de laatste 10 seconden voor vertrek rood te laten knipperen en als instappen neit emer mag rood te laten branden....echter vraagt dit wel een nauwkeurige afstemming tussen het systeem en het werkelijke vertrek.
Waarom wordt deze campagne niet andersom uitgevoerd? Zoals mensen het begrijpen. Men denkt namelijk na het fluiten, dit is mijn laatste kans om in te stappen. Waarom fluiten jullie gewoon niet eerder zodat de laatste mensen nog kunnen instappen na het fluiten. Ik zie en hoor namelijk nog steeds dat er heel veel mensen zijn die na het fluiten proberen in te stappen.
Ik heb gisteren een boete gekregen omdat ik te laat instapte met de fiets in de trein en op de boete staat vermeld onder overtreding: "de taakuitvoering van het personeel van de vervoerder verhinderen of belemmeren"

Het was in Alkmaar en de trein was al 3 minuten te laat, hij stond even stil, deed de deuren open, en dan weer dicht. Bovendien reed de trein echter veel te ver, hij ging alle passagiers die mee moesten (verder dan de bankjes), helemaal tot aan het eindpunt van het station arrangeren... vindt je het gek dat mensen dan geen tijd hebben om erin te stappen.
De trein had blijkbaar heel veel haast en ik had dus geen tijd om op tijd in te stappen. Bovendien waren er 6 a 7 politieagenten die langzaam aan naar binnen gingen en waardoor ik dus niet op tijd met mijn fiets de trein in kon.
De trein stond werkelijk maar 30seconde stil, hooguit even de deuren openen en dicht, en de achterste wagon blijft de deur altijd beetje langer open, dus het fluitsignaal + deuren dicht ging op het zelfde moment, maar de voorwiel van mijn fiets stond toen al halverwege, moest alleen het achterste gedeelte er nog in zetten.

In een luttele fractie van een seconde kwam ik dus met mijn fiets tussen de deur te zitten.

Ik vind het heel onvriendelijk dat ik dan niet de trein in kan stappen, het was de enalaatste trein. Ik ga echt niet weer een 20 minuten wachten op de volgende...het is bovendien de enelaatste trein. Wat als de laatste trein helemaal niet komt.

scenario's:
1. wat als die trein ook weer vertraging heeft, dan gaat hij ook heel snel rijden.
2. Het was om 23:45. Kom op hoor zeg, moet de trein dan persee ook op tijd weg gaan, en kan hij dan echt niet even 1 minuut "instaptijd" maken om te kunnen instappen. Bovendien reed de trein ook heel ver weg van de bankjes en de passagiers
die mee moesten waar ik tussen zat. Er waren een stuk of 10 passagiers en 6 a 7 politie-agenten die mee moesten.
3. wat als de laatste trein ook niet komt, die 20 minuten later komt... ook naar Amsterdam....dan zit ik vast in Alkmaar en kan ikn iet naar huis.

Sorry dat ik het moet zeggen, maar die politie-agenten deden het er gewoon om... :/

Waarom moeten de goede mensen er altijd slecht van afkomen.

Ik heb nu dus een boete van 230 euro...
Ik vind het zeer onterecht.

Bovendien weet ik inderdaad, zoals meneer conradM zegt, helemaal niet wanneer hij gaat fluiten.... :S
Echt bizarre regel dit en bizarre situatie... vind het echt heel onvriendelijk.

Nogmaals , ik stond al met mijn fiets erin ,en wilde gewoon instappen, duurt maar echt 5 seconden om in te stappen, en gaat opeens de fluit, terwijl mijn fiets er al in staat...

Sorry, maar dit is echt belachelijk voor woorden....om een boete te krijgen van 230 euro.

Met vriendelijke groet,

Lieveerbeestje

Reageer