Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal! | NS Community

Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal!


Reputatie 4
Een belangrijk moment van de treinreis is het vertrek; voor een prettige reis moet dat veilig en snel gebeuren. Daar werken wij elke dag hard aan. Samen met u, want uw hulp is nodig. Hoort u het fluitsignaal van de conducteur of van de trein? Dan gaan de deuren dicht en vertrekt de trein. Zorg ervoor dat u op tijd instapt om vertragingen en onveilige situaties te vermijden.





Waarom is dit zo belangrijk?

De betekenis van het fluitsignaal is eenvoudig: ‘niet meer instappen’. Maar veel reizigers zien het eerder als een aansporing om een sprintje te trekken en nog snel de trein in te springen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, sluit de conducteur de deuren in zo’n geval later dan de bedoeling is. En terecht, want veiligheid gaat voor alles. Helaas leidt dit wel weer tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling.






​Wist u dat?

Waarom kan de trein dat minuutje niet even wachten?

Het is belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers bijvoorbeeld niet hun aansluiting op de volgende trein missen.




Waarom is het nodig om precies op tijd te rijden? Even wachten is klantvriendelijker.

Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken. Ook is het belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het gehele traject
http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/fluiten---niet-meer-instappen.html

103 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@niek2
Jij begrijpt wel waarom de actuele informatie over de lengte van de trein een directe link heeft met de vertrekprocedure. Jammer dat Klaas-Jan dat niet doorhad.

Ik heb uiteraard geen enkel inzicht in de kwaliteit van de informatie. Is die voor 90% betrouwbaar? Dan zou ik die informatie meteen gaan gebruiken. Goner geeft aan hoe de treinlengtes aanzienlijk fluctueren terwijl NS wel verwacht dat we ons verspreid opstellen. Maar hoe verspreid weigeren ze ons te vertellen.
Zelf het GVB in Amsterdam is in al jaren staat de lengte van de aankomende metro op de vertrekschermen te zetten.
Dat is erg slecht meetbaar, want als de materieelbalans niet klopt dan zijn er weinig databases om mee te vergelijken, op handmatig alle treinen gaat noteren na.
Hebben we nergens assentellers in Nederland?
@Henk

Ik word idd soms gebeld welk mat ik mee heb. Das idd erg handmatig dan 😉
Juist, jij snapt 'm, zoals altijd 😛
Reputatie 4
@niek2
Jij begrijpt wel waarom de actuele informatie over de lengte van de trein een directe link heeft met de vertrekprocedure. Jammer dat Klaas-Jan dat niet doorhad.

Ja, ik probeer erop te anticiperen waar de trein stopt, waar de fijne stoelen en de 1e klas coupes zijn, maar de laatste tijd is er geen lijn meer op te trekken. Zo gaat er elk half uur een andere lengte trein:

VIRM4 http://ovtijden.com/arnu/rl/3021/2016-05-31T07:00:00+0200/
VIRM6 http://ovtijden.com/arnu/rl/3023/2016-05-31T07:30:00+0200/
VIRM6+4 http://ovtijden.com/arnu/rl/3025/2016-05-31T08:00:00+0200/
VIRM4+4 http://ovtijden.com/arnu/rl/3027/2016-05-31T08:30:00+0200/

*edit* er is hier een conducteur die klaagt dat de reizigers netjes 1 voor 1 uitstappen en daarna netjes 1 voor 1 instappen :8 Is de campagne er echt op gericht dat we moeten gaan duwen en trekken?
Reputatie 3
In de NS Xtra app staat in 95% van de gevallen bij elke trein hoeveel karretjes er zijn. Ik vraag me ook al maanden af waarom die info niet op de borden op de perrons wordt getoond.

En in aansluiting op een "gunstige" plek zoeken op het perron, zou het dan fijn zijn als de machinist ook daadwerkelijk weet te stoppen bij het bordje met de lengte van de trein (die blauwe vierkante bordjes met witte rand). Als een trein 8 bakken heeft en de machinist stop bij 6, is dat 50 meter verschil en erg druk in de eerste bak. Eigen schuld dat in- en uitstappen langer duurt.
Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad een samenstel van factoren waardoor de punctualiteit verbeterd zou kunnen worden zonder grote investeringen. Informatie aan de reizigers over de treinlengte lijkt me uiterst zinvol.

Iets dat niet eenvoudig te verbeteren is de opeenhoping van reizigers aan bijvoorbeeld de achterkant van de trein omdat ze op hun bestemming zo dicht mogelijk bij de trap willen uitstappen. Eindhoven is daar een voorbeeld van. Wanneer je in Utrecht instapt aan de voorzijde van de trein laat je het de volgende reis wel uit je hoofd om dat nog een keer te doen als je 300m moet lopen naar de trap en mag aansluiten bij een drom reizigers die al op de trap staan.
Reputatie 1
Conducteurs moeten dan ook gewoon wachten met fluiten tot iedereen in- en uitgestapt is. Minstens de helft van de conducteurs pakt zo snel mogelijk de fluit, zelfs al moeten er nog mensen uitstappen!
Reputatie 4
Iets dat niet eenvoudig te verbeteren is de opeenhoping van reizigers aan bijvoorbeeld de achterkant van de trein omdat ze op hun bestemming zo dicht mogelijk bij de trap willen uitstappen. Eindhoven is daar een voorbeeld van. Wanneer je in Utrecht instapt aan de voorzijde van de trein laat je het de volgende reis wel uit je hoofd om dat nog een keer te doen als je 300m moet lopen naar de trap en mag aansluiten bij een drom reizigers die al op de trap staan.
Het probleem in Eindhoven: te krappe aansluitingen waardoor je wel gedwongen bent achteraan in te stappen.
Reputatie 1
Ik zat vanmorgen in de trein hier nog eens over na te denken, Ik heb regelmatig een redelijk krappe overstap maar probeer dan toch nog naar het rustigste stuk van de trein te lopen. vaak met gevolg dat de conducteur, als hij/zij wilt vertrekken fluit voordat ik bij mijn gewenste plek ben, ik stap dan zo snel mogelijk in en we kunnen zonder extra vertraging vertrekken met mij zo dicht mogelijk bij de rustige kant.
Nu we niet meer in mogen stappen na het fluitsignaal heb ik 2 opties, 1)ik waag het er op en mag misschien niet mee 2)ik stap meteen bij de trap, het drukste gedeelte, in. Alle twee de opties zijn niet echt handig!!
Dus jullie hebben eindelijk geen vertragingen meer als niemand na het fluitsignaal instapt? Het zal mij benieuwen.

Doe gewoon eens waar je voor betaald wordt; mensen binnen redelijke tijd naar hun bestemming brengen in plaats van enkel te zeiken dat iemand na een fluitje instapt (welke tevens de helft van de tijd niet gebruikt wordt). Ga je focus eens richten op voldoende materieel, in plaats van maar de helft in te zetten in de spits/bij het eerste vlokje sneeuw/druppeltje water/temperatuur boven de 22 graden.
Reputatie 1
Vandaag floot de conducteur weer vrolijk terwijl de helft van de meeste reizigers op het perron nog bezig waren met instappen.
Ik vind het een prima initiatief, maar dan moeten alle conducteurs zich ook netjes aan de regels houden en pas fluiten als er niemand meer uit- of instapt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind het helemaal geen prima initiatief. Ik vind het een aanfluiting.
Een boeiend discussie heren, maar dit topic gaat over de vertrekprocedure. Laten we niet verzanden in een discussie over materieelinzet en of we dit wel of niet moeten tonen, ook al heeft het ergens wellicht een raakvlak.
De discussie is juist wel relevant, voor al die reizigers die door de NS weggefloten worden. De NS zegt tegen de reiziger: "Hoe kan ik er bij drukte voor zorgen dat ik op tijd in de trein zit?: Aan het begin en het eind van de trein is het vaak mogelijk om snel in en uit te stappen. Daar is vaak ook meer ruimte in de trein en dus meer kans om te zitten. Ga voordat de trein aankomt, alvast op die plek op het perron staan." http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/

Hoe moet de reiziger weten waar op het perron het begin of het eind van de trein komt te staan. Dat weten we niet, dus worden we met veel irritatie nog steeds als overbodige last behandeld die niet in mag stappen wanneer een trein te laat binnenkomt.


Het ironische daaraan is dat er in Den Bosch van die lichtbakken hangen waarop je kan zien waar de deuren komen van een aankomende trein maar die lichtbakken werken al maanden niet meer. het is dat ik weet bij welke paal ik altijd ga staan en daar komt ook een deur.


Het ironische daaraan is dat er in Den Bosch van die lichtbakken hangen waarop je kan zien waar de deuren komen van een aankomende trein maar die lichtbakken werken al maanden niet meer. het is dat ik weet bij welke paal ik altijd ga staan en daar komt ook een deur.


Als ik goed geinformeerd ben komen deze lichtbakken op meer plaatsen terug en dan in werking. De exacte datum weet ik niet, maar ik heb het vermoeden dat het voor de dienstregeling 2017 weer werkend zal zijn.

Naast deze campagne krijgt het rijdend personeel ook weer extra instructie over oa deze campagne en de nieuwe hulpmiddelen. Er gaat een en ander veranderen, maar daar kan ik nu weinig over kwijt helaas. Intern wordt hier overigens ook veel over gesproken.
Mijn ervaring is dat treinen vaak te vroeg vertrekken. Vanuit de klant gezien dan. Blijkbaar is de vertrektijd gedefinieerd als het moment waarop de machinist tractie kan geven. Voor ons - als klant - is de effectieve vertrektijd het moment dat de deuren dicht gaan. Wat daarna gebeurt is voor ons niet belangrijk. We moeten vanaf dat moment toch alleen maar wachten tot we aankomen op onze bestemming.

Nu lees ik zelfs in de nieuwsbrief: "Op het bord staat de vertrektijd, niet de instaptijd". Alsof dat logisch is. Wij hebben een horloge waar NIET op aangegeven staat hoe lang de vertrekprocedure duurt. Ik verwacht dus eigenlijk dat als ik nog 1 minuut heb tot de vertrektijd, dat ik nog 60 seconden heb om de trein (of overstap!) te halen. Helaas gaat daar dus een ongeveer halve minuut vanaf omdat de NS vanuit zichzelf redeneert in plaats vanuit hun klant.

En dat terwijl dit verschil in zienswijze heel eenvoudig is op te lossen. Verschuif de *hele* dienstregeling, dus iedere mensentrein, goederentrein en voor iededere vervoerder van 0:00 tot 23:59, een halve minuut op naar achteren, maar verander niks aan de gepubliceerde tijden. Dan weten wij eindelijk hoeveel tijd we werkelijk hebben voor het sprintje.
Hoe is het eigenlijk in het buitenland geregeld? Ik reis nooit per trein in het buitenland, maar welke tijd staat daar op de borden?
Hoe is het eigenlijk in het buitenland geregeld? Ik reis nooit per trein in het buitenland, maar welke tijd staat daar op de borden?
Een ruwe schatting van de vermoedelijke vertrektijd.

We doen het best netjes hoor, hier in Nederland. Buitenlandse collega's verbazen zich erover. Dat ik dan mopper dat de trein 15 seconden te vroeg z'n deuren dicht gooit (in mijn opinie dan), daar snappen ze niks van.
Hoe is het eigenlijk in het buitenland geregeld? Ik reis nooit per trein in het buitenland, maar welke tijd staat daar op de borden?

In België staat de vetrektijd ook aangegeven. Met de bedenking dat de HC 45 seconden voor vertrektijd alle deuren mag dichtgooien in het "belang van de dienstregeling".

Dit weet ik spijtig genoeg door ervaring. Heel leuk om 59 minuten op de volgende trein te mogen wachten.
Persoonlijk vind ik dit nieuwe 'fluitbeleid' stom, dom, irritatie-veroorzakend en klantonvriendelijk. Net ook tot mijn grote irritatie ondervonden hoe het onbegrip en irritatie veroorzaakt bij de reiziger: ben onderweg van Amsterdam naar Deventer en had de trein van 16:01 vanuit Amsterdam naar Amersfoort. Aldaar is er dan ongeveer twintig minuten om over te stappen. Alleen nu had de trein uit Amstrrdam ondertussen een kwartier vertraging opgelopen en moest-ie voor Amersfoot wachten om binnen te mogen komen; eind van het liedje was dat we met z'n allen nog NET onze aansluiting dachten te halen, maar door het nieuwe achterlijke fluitbeleid we dus mooi niet meer mee mochten...

Waar zouden we zijn zonder de trein? Op tijd 😕
Persoonlijk vind ik dit nieuwe 'fluitbeleid' stom, dom, irritatie-veroorzakend en klantonvriendelijk.


Dat kan ik me in jouw geval voorstellen georgeoughttohelp. Bij vertragingen wordt altijd gekeken of een aansluitende trein kan wachten maar helaas is dit niet altijd een optie.
Dat is natuurlijk niet waar, het is altijd een optie om te wachten op een aansluitende trein zie bv Zwitserland alleen NS kiest ervoor om treinen op tijd te laten rijden en de reiziger is een bijhangsel daarbij.
Het eerste deel van de bewering van LauraR NS klopt al niet: Loes heeft al eens aangegeven dat conducteurs niet eens worden geïnformeerd over de aankomsttijden van treinen waarop de hunne hoort aan te sluiten. Het beleid is om nooit te wachten om aansluitingen over te nemen, dus in principe wordt er niet gekeken of een aansluitende trein kan wachten.
De punctualiteit gaat boven de aansluitingen, dus hard gezegd gaat de afspraak met Den Haag voor de reiziger. Ik moet wel zeggen dat er nu wat meer op gehamerd wordt om een achterlichteffect te voorkomen en tot mijn stomme verbazing werkt een treindienstleider vaker mee om aansluitingen over te nemen.

Mooi voorbeeld van laatst. In Eindhoven stond er op spoor 1 een trein, die nog moest worden afgerangeerd. Ik sta met de IC naar Maastricht voor de inrijder en sta gewoon 5 minuten te wachten. De IC naar Venlo was me ondertussen gepasseerd. Meestal is de IC naar Venlo weg als ik net na hun vetrektijd binnenkom, maar in dit geval heeft de aansluiting gewacht en konden alle reizigers overstappen. Ik kom het gelukkig vaker tegen, dus ik hoop dat het geen incidenten zijn.

Reageer