Waarom is dit zo belangrijk?
De betekenis van het fluitsignaal is eenvoudig: ‘niet meer instappen’. Maar veel reizigers zien het eerder als een aansporing om een sprintje te trekken en nog snel de trein in te springen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, sluit de conducteur de deuren in zo’n geval later dan de bedoeling is. En terecht, want veiligheid gaat voor alles. Helaas leidt dit wel weer tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling.
Wist u dat?
Waarom kan de trein dat minuutje niet even wachten?
Het is belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers bijvoorbeeld niet hun aansluiting op de volgende trein missen.
Waarom is het nodig om precies op tijd te rijden? Even wachten is klantvriendelijker.
Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken. Ook is het belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het gehele traject
http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/fluiten---niet-meer-instappen.html
Dit is dus puur een veiligheidsmechanisme en heeft niks met hufterproof te maken. Bewust zo ontworpen dus.
De beveiliging is er uiteraard niet voor niets, maar de term storing en het feit dat het lang kan duren de situatie hierna weer werkend te krijgen, impliceren in mijn ogen toch dat er iets mis gaat en niet gewoon een beveiligingsmaatregel wordt geactiveerd.
De beveiliging is er uiteraard niet voor niets, maar de term storing en het feit dat het lang kan duren de situatie hierna weer werkend te krijgen, impliceren in mijn ogen toch dat er iets mis gaat en niet gewoon een beveiligingsmaatregel wordt geactiveerd.
Het is een veiligheid dat de deur niet eindeloos open en dicht blijft gaan en na een beperkte tijd in storing valt en open blijft staan. Ik denk niet dat als u gevallen bent en bv tussen de deur ligt het fijn vindt dat die deur continu open en dicht blijft gaan.
Dus ja, veiligheid.
Als de HC naar die deur moet toelopen dan kost dat tijd, op sommige trajecten rijden treinen met 3 minuten tussentijd en als er dan een trein langer langs een perron blijft staan door zoiets krijg je dus vertraging voor meerdere treinen.
* alle treinen 30 seconden later laten vertrekken. Dan fluit een conducteur op het moment dat de vertrekminuut is bereikt. het zal veel ergernis over "te vroeg vertrekken" verminderen en het aantal mensen dat nog komt aanlopen is minder.
* nooit fluiten om reizigers op te jagen sneller in te stappen, Dat komt nog steeds regelmatig voor. Zolang conducteurs dat doen, devalueert dat de betekenis van het vertreksignaal.
* als de deuren niet gesloten kunnen worden binnen 10 seconden na het fluiten hebben mensen die dan het perron betreden gemist dat er al gefloten is. Maak daarom rode lichtbanden naast de deuren, zoals bij de metro. Dan is duidelijk dat het vertreksignaal gegeven is.
Beste NS,
Ik wil graag een suggestie doen met betrekking tot de communicatie rond het instappen na het fluitsignaal. Momenteel wordt op de schermen in de trein aangegeven dat het na het fluiten niet meer is toegestaan om in te stappen om onveilige situaties te voorkomen. Ik begrijp de veiligheidsoverweging, maar merk dat er in de praktijk verwarring ontstaat, omdat sommige conducteurs ruim van tevoren fluiten terwijl de deuren nog een tijdje openblijven.
Het lijkt erop dat dit soms gebeurt om te kijken wie nog wil instappen en wie op het perron blijft wachten. Echter, dit schept verwarring onder reizigers, aangezien het signaal niet altijd direct lijkt aan te geven dat de deuren daadwerkelijk gaan sluiten. Hierdoor ontstaat er onduidelijkheid en wordt het doel om instappen na het fluiten te voorkomen niet altijd behaald.
Misschien kan er een betere manier van communiceren worden ontwikkeld, zodat reizigers precies weten wanneer de deuren sluiten en er geen onderscheid ontstaat tussen wie wel of niet nog in mag stappen. Een visuele indicatie of een specifiek aankondigingssignaal vlak voor het sluiten van de deuren kan wellicht helpen om verwarring te voorkomen.
Een conducteur fluit wanneer het tijd is, de enige reden waarom de deuren open blijven is omdat de reizigers nog net ff in de trein willen stappen en omdat de conducteur duidelijk wil maken dat de deuren zo dicht gaan.
De ene conducteur is hier makkelijker in dan de andere.
Bij de ene is het fluitsignaal een teken dat de deuren dicht gaan, bij de andere is het dat de laatste mensen nu moeten instappen.
Je kan pas echt niet meer instappen wanneer het deuralarm rinkelt en dat moet voor iedereen duidelijk.
Er stappen nog te vaak mensen in terwijl de deuren al half dicht zijn en dit kan echt gevaarlijk zijn.
De deuren gaan dan wel open wanneer jij er tussen zit, maar mocht je hand er tussen zitten dan zullen die gewoon sluiten en dat is geen pretje voor jou .
Bij de ene is het fluitsignaal een teken dat de deuren dicht gaan, bij de andere is het dat de laatste mensen nu moeten instappen.
Je kan pas echt niet meer instappen wanneer het deuralarm rinkelt en dat moet voor iedereen duidelijk.
En deze inconsistentie met het beleid dat na het fluitsignaal niet meer mag worden ingestapt, zorgt dus voor verwarring.
Toevallig was ik vanochtend (te) laat voor mijn trein. Ik kwam bij de trein toen al was gefloten en de deuren op één na al dicht waren gegaan (met bijbehorend alarm), dus rende ik naar de conducteur bij de laatste open deur en vroeg ik of ik nog mee mocht. Vond de beste man gelukkig prima. En daar was ik blij mee. Maar 'fluiten = niet meer instappen' zegt iets anders.
Mensen met het fluitje aangeven snel nog even in te stappen, kan dus overigens ook niet als dat na het fluiten niet meer mag. En fluiten als een trein met een aansluiting waar op werd gewacht net aankomt en mensen nog niet eens bij de trein konden zijn al helemaal niet. Dus eerst maar eens eigen personeel opvoeden met 'instappen = nog niet fluiten' en dan eventueel een keer reizigers lastig gaan vallen met zo'n campagne.
Als je echt gevaarlijk bekneld kunt komen te zitten tussen treindeuren is m.i. dat overigens het echte probleem. Een liftdeur kan ook veilig dicht zonder conducteur en zonder fluit.
Als je echt gevaarlijk bekneld kunt komen te zitten tussen treindeuren is m.i. dat overigens het echte probleem. Een liftdeur kan ook veilig dicht zonder conducteur en zonder fluit.
Of je doet niet zo idioot? Mensen rijden ook nog altijd even snel onder de spoorbomen door wanneer ze naar beneden gaan alleen zal een trein niet voor je stoppen.
Een hand tussen de deur zal vast wel meevallen qua pijn vanwege het rubber ertussen, maar het lijkt me niet fijn. Ik heb zelf m'n hand tussen een autodeur gekregen en vloekte toen de hele bende bij elkaar.
Hoe kun je zo idioot zijn dat je het de moeite waard vindt om je leven te riskeren, alleen maar om toch op tijd te komen? Dat vraag ik me altijd af.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.