Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal!



Toon eerste bericht

103 reacties

Reputatie 5


Helaas voor u is het wel een feit dat passagiers die deuren openhouden of er tussen klem komen te zitten inderdaad voor vertragingen zorgen omdat zo een deur in storing valt en er dan tijd verloren gaat om de deuren opnieuw te gaan sluiten.Je kunt je afvragen in hoeverre dit de reiziger te verwijten is. Een trein lijkt me bij uitstek een product om 'hufterproof' te ontwerpen. Dat een deur in storing raakt als iemand hem open houdt, vind ik wat dat betreft zwak. Dat een reiziger iets doet wat de vertrekprocedure net even anders laat verlopen, lijkt me iets waar bij het ontwerp prima rekening mee had kunnen worden gehouden.
De klem beveiliging van de deur spreekt hierbij aan en daardoor gaat een deur weer open, doordat de deur weer open gaat moet daar dus op gewacht worden tot hij wederom sluit. Als hij echt langer wordt tegen gehouden dan valt de deur vanwege de VEILIGHEID in storing.

Dit is dus puur een veiligheidsmechanisme en heeft niks met hufterproof te maken. Bewust zo ontworpen dus.


De beveiliging is er uiteraard niet voor niets, maar de term storing en het feit dat het lang kan duren de situatie hierna weer werkend te krijgen, impliceren in mijn ogen toch dat er iets mis gaat en niet gewoon een beveiligingsmaatregel wordt geactiveerd.
Badge
De beveiliging is er uiteraard niet voor niets, maar de term storing en het feit dat het lang kan duren de situatie hierna weer werkend te krijgen, impliceren in mijn ogen toch dat er iets mis gaat en niet gewoon een beveiligingsmaatregel wordt geactiveerd.


Het is een veiligheid dat de deur niet eindeloos open en dicht blijft gaan en na een beperkte tijd in storing valt en open blijft staan. Ik denk niet dat als u gevallen bent en bv tussen de deur ligt het fijn vindt dat die deur continu open en dicht blijft gaan.

Dus ja, veiligheid.

Als de HC naar die deur moet toelopen dan kost dat tijd, op sommige trajecten rijden treinen met 3 minuten tussentijd en als er dan een trein langer langs een perron blijft staan door zoiets krijg je dus vertraging voor meerdere treinen.
Reputatie 4
Badge
Er zijn best een paar zaken die de NS kan doen om het te laat instappen te verminderen:
* alle treinen 30 seconden later laten vertrekken. Dan fluit een conducteur op het moment dat de vertrekminuut is bereikt. het zal veel ergernis over "te vroeg vertrekken" verminderen en het aantal mensen dat nog komt aanlopen is minder.
* nooit fluiten om reizigers op te jagen sneller in te stappen, Dat komt nog steeds regelmatig voor. Zolang conducteurs dat doen, devalueert dat de betekenis van het vertreksignaal.
* als de deuren niet gesloten kunnen worden binnen 10 seconden na het fluiten hebben mensen die dan het perron betreden gemist dat er al gefloten is. Maak daarom rode lichtbanden naast de deuren, zoals bij de metro. Dan is duidelijk dat het vertreksignaal gegeven is.

Reageer