Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal! | NS Community

Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal!


Reputatie 4
Een belangrijk moment van de treinreis is het vertrek; voor een prettige reis moet dat veilig en snel gebeuren. Daar werken wij elke dag hard aan. Samen met u, want uw hulp is nodig. Hoort u het fluitsignaal van de conducteur of van de trein? Dan gaan de deuren dicht en vertrekt de trein. Zorg ervoor dat u op tijd instapt om vertragingen en onveilige situaties te vermijden.





Waarom is dit zo belangrijk?

De betekenis van het fluitsignaal is eenvoudig: ‘niet meer instappen’. Maar veel reizigers zien het eerder als een aansporing om een sprintje te trekken en nog snel de trein in te springen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, sluit de conducteur de deuren in zo’n geval later dan de bedoeling is. En terecht, want veiligheid gaat voor alles. Helaas leidt dit wel weer tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling.






​Wist u dat?

Waarom kan de trein dat minuutje niet even wachten?

Het is belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers bijvoorbeeld niet hun aansluiting op de volgende trein missen.




Waarom is het nodig om precies op tijd te rijden? Even wachten is klantvriendelijker.

Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken. Ook is het belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het gehele traject
http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/fluiten---niet-meer-instappen.html

103 reacties

Reputatie 1
Gisteren weer meegemaakt:
14:55 officiële vertrektijd.
14:53:30 Conducteur blaast op zijn fluitje.
14:53:55 Trein rijdt weg - meer dan een minuut te vroeg.

Vind je het gek dat mensen dan na het fluiten nog instappen?
Reputatie 4
Wat ik mij al een tijdje afvraag: kunnen reizigers zien of een trein groen sein krijgt? Het kan helpen deze in de gaten te houden en langs het gehele perron aan te geven...
@daan90 Te vroeg vertrekken is niet de bedoeling en horen we niet graag. Om welke trein ging dat gisteren? Als je hierdoor een vertraging van meer dan 30 minuten hebt opgelopen kun je een claim indienen.

@niek2 Als je aan het eind van een perron staat kun je dat vaak zien, maar denk niet dat je dit als reiziger constant in de gaten wilt houden. Het fluitsignaal zou genoeg moeten zijn om te horen dat een trein gaat vertrekken.
Reputatie 3
Gisteren weer meegemaakt:
14:55 officiële vertrektijd.
14:53:30 Conducteur blaast op zijn fluitje.
14:53:55 Trein rijdt weg - meer dan een minuut te vroeg.

Vind je het gek dat mensen dan na het fluiten nog instappen?

Dit is op niet-intercitystations vrij normaal. Als je de overstap zou moeten halen zou het niet moeten kunnen.
Maar of dat zo is, weet ik niet.

Seinen zijn soms lastig te zien. Een trein krijgt ong. 1 minuut van tevoren groen. Het is handiger om te kijken welke treinen in de weg zouden kunnen zitten, maar dat is op Utrecht bijv. geen doen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik mij al een tijdje afvraag: kunnen reizigers zien of een trein groen sein krijgt? Het kan helpen deze in de gaten te houden en langs het gehele perron aan te geven...
Je kunt naar het vertreklicht kijken. Als dat wit oplicht, weet je dat het sein veilig staat en niet bijvoorbeeld het sein voor de trein aan de andere kant van het perron. Handig in Utrecht als er twee treinen naast elkaar staan in dezelfde richting. Dan kun je zien welke het eerst vertrekt.

Deze proefversie heeft zelfs een afteller voor de Hc.
http://www.spoorpro.nl/personeel/2015/05/27/aftellers-op-stations-zorgen-voor-sneller-vertrek-treinen/
Enige uitzondering is wanneer er door geel-knipper vertrokken wordt 🙂
Reputatie 4
@niek2 Als je aan het eind van een perron staat kun je dat vaak zien, maar denk niet dat je dit als reiziger constant in de gaten wilt houden. Het fluitsignaal zou genoeg moeten zijn om te horen dat een trein gaat vertrekken.
Sorry hoor, maar ik vind dit zo'n domme opmerking. Als het fluitsignaal gaat hoor ik in de trein te zitten. Dat is dus helemaal niet genoeg, daar gaat de hele discussie al weken over.

Bedankt voor de sein info, ik zal eens kijken..
Reputatie 1
Over het 'Fluiten = niet meer stappen' heb ik zo mn bedenkingen. Ik snap waarom de NS dit graag wil (veilige en snelle vertrek procedure) maar vanuit een reizigers oogpunt is dit helemaal niet handig. Je weet nooit wanneer de conducteur gaat fluiten dus;

1) als je wat laat (door bijv krappe overstap) op het perron aankomt weet je niet of je nog mee kan.
2) als blijtk dat het aan een kant van de trein erg druk is kun je niet meer naar de andere kant lopen, want als de fluit gaat terwijl je harverwege bent...

Wat dus eigenlijk nodig is een vooraankondiging dat de trein gaat vertrekken. Zelf zie ik de oplossing wel in de aanpassing van de digitale borden boven het perron, door deze te voorzien van een afteller, de laatste 10 seconden voor vertrek rood te laten knipperen en als instappen neit emer mag rood te laten branden....echter vraagt dit wel een nauwkeurige afstemming tussen het systeem en het werkelijke vertrek.
Daar hebben de Belgen volgens mij een heel mooi systeem voor. Ik vind het alleen geen systeem van de huidige tijd 😉
Nogmaals bedankt voor alle feedback. Ook de nieuwe punten heb ik doorgezet.
Reputatie 5
Loes heeft al eens aangegeven dat conducteurs niet eens worden geïnformeerd over de aankomsttijden van treinen waarop de hunne hoort aan te sluiten.
Maar ze roepen bij binnenlopen wel om op welke perrons en hoe laat je welke trein kunt halen ? Vaak ook nog voorzien van extra info als "die trein is vertraagd" ...
Maar ze roepen bij binnenlopen wel om op welke perrons en hoe laat je welke trein kunt halen ? Vaak ook nog voorzien van extra info als "die trein is vertraagd" ...

Dat is de andere kant op. Als reizigers uit trein A over horen te kunnen stappen op trein B, weet de conducteur uit trein A dat wel (en roept dat om), maar de conducteur in trein B in principe niet.
Veel conducteurs weten het wel hoor. Ik denk namelijk dat er maar weinig conducteurs zijn die niet weten dat als hun trein uit Schiphol komt, er een paar minuten later een aansluitende trein vanuit Amsterdam komt. In Utrecht wordt er dan toch niet gewacht, maar bijvoorbeeld in Zwolle vaak wel.
Waarom wordt deze campagne niet andersom uitgevoerd? Zoals mensen het begrijpen. Men denkt namelijk na het fluiten, dit is mijn laatste kans om in te stappen. Waarom fluiten jullie gewoon niet eerder zodat de laatste mensen nog kunnen instappen na het fluiten. Ik zie en hoor namelijk nog steeds dat er heel veel mensen zijn die na het fluiten proberen in te stappen.
Conducteurs weten dat ook niet altijd uit hun hoofd voor álle overstapstations en álle ritten. Bovendien missen ze dan nog een essentieel stukje informatie: Hoe laat komen de treinen waarop de hunne aansluiting geeft aan? Het is niet overal te zien of die al binnen is en als het wel te zien is en die andere trein is nog niet binnen: Komt die over 1 minuut of over 10 minuten?
Daar is toch de railpocket voor?
Daar komt niet met een druk op de knop een lijstje met aankomsttijden van treinen waarop aansluiting gegeven hoort te worden. Op een station als Zwolle zouden ze één voor één een reis vanuit elke richting naar Zwolle moeten plannen om de actuele aankomsttijden van alle treinen in de knoop te achterhalen. Praktisch is anders.
@pepe
Het hoort wel een beetje bij het werk HC om tijden ongeveer te weten. Als je het maar vaak genoeg ziet onthoud je de tijden wel. Een probleem zijn de vertragingen. Maar hier zou misschien een simpel programma voor gemaakt kunnen worden. De real time aankomsttijden van treinen waarop aansluiting gegeven hoort te worden staan in de railpocket. Dan kan de HC zien dat hij of zij nog even kan wachten en in Utrecht kan dit zeker met de nieuwe infrastructuur.
Ik heb gisteren een boete gekregen omdat ik te laat instapte met de fiets in de trein en op de boete staat vermeld onder overtreding: "de taakuitvoering van het personeel van de vervoerder verhinderen of belemmeren"

Het was in Alkmaar en de trein was al 3 minuten te laat, hij stond even stil, deed de deuren open, en dan weer dicht. Bovendien reed de trein echter veel te ver, hij ging alle passagiers die mee moesten (verder dan de bankjes), helemaal tot aan het eindpunt van het station arrangeren... vindt je het gek dat mensen dan geen tijd hebben om erin te stappen.
De trein had blijkbaar heel veel haast en ik had dus geen tijd om op tijd in te stappen. Bovendien waren er 6 a 7 politieagenten die langzaam aan naar binnen gingen en waardoor ik dus niet op tijd met mijn fiets de trein in kon.
De trein stond werkelijk maar 30seconde stil, hooguit even de deuren openen en dicht, en de achterste wagon blijft de deur altijd beetje langer open, dus het fluitsignaal + deuren dicht ging op het zelfde moment, maar de voorwiel van mijn fiets stond toen al halverwege, moest alleen het achterste gedeelte er nog in zetten.

In een luttele fractie van een seconde kwam ik dus met mijn fiets tussen de deur te zitten.

Ik vind het heel onvriendelijk dat ik dan niet de trein in kan stappen, het was de enalaatste trein. Ik ga echt niet weer een 20 minuten wachten op de volgende...het is bovendien de enelaatste trein. Wat als de laatste trein helemaal niet komt.

scenario's:
1. wat als die trein ook weer vertraging heeft, dan gaat hij ook heel snel rijden.
2. Het was om 23:45. Kom op hoor zeg, moet de trein dan persee ook op tijd weg gaan, en kan hij dan echt niet even 1 minuut "instaptijd" maken om te kunnen instappen. Bovendien reed de trein ook heel ver weg van de bankjes en de passagiers
die mee moesten waar ik tussen zat. Er waren een stuk of 10 passagiers en 6 a 7 politie-agenten die mee moesten.
3. wat als de laatste trein ook niet komt, die 20 minuten later komt... ook naar Amsterdam....dan zit ik vast in Alkmaar en kan ikn iet naar huis.

Sorry dat ik het moet zeggen, maar die politie-agenten deden het er gewoon om... :/

Waarom moeten de goede mensen er altijd slecht van afkomen.

Ik heb nu dus een boete van 230 euro...
Ik vind het zeer onterecht.

Bovendien weet ik inderdaad, zoals meneer conradM zegt, helemaal niet wanneer hij gaat fluiten.... :S
Echt bizarre regel dit en bizarre situatie... vind het echt heel onvriendelijk.

Nogmaals , ik stond al met mijn fiets erin ,en wilde gewoon instappen, duurt maar echt 5 seconden om in te stappen, en gaat opeens de fluit, terwijl mijn fiets er al in staat...

Sorry, maar dit is echt belachelijk voor woorden....om een boete te krijgen van 230 euro.

Met vriendelijke groet,

Lieveerbeestje
Ik lees uw verhaal, voor mij lastig te beoordelen dat ik er niet bij ben geweest en lees dat u een bekeuring heeft gehad. Deze bekeuring loopt niet via NS, maar via de Officier van Justitie. Daar zal u ook in beroep moeten gaan. Wacht tot de bekeuring binnen is gekomen en volg daar de instructies hoe in bezwaar te gaan. Het kan zes weken duren of zelfs langer voor deze binnen komt.

Persoonlijk vind ik het erg vervelend te lezen dat dit gebeurd is, maar kan helaas geen standpunt innemen over terecht of onterecht. Succes iig met uw beroep tegen deze bekeuring.
Reputatie 4
Ik kan wel een standpunt innemen, aangezien het mij regelmatig overkomt, ik het anderen regelmatig zie overkomen, er op het forum paginas lang over wordt geschreven. Ga in beroep, ik heb op deze manier boetes kwijtgescholden zien worden (b.v. wanneer de boeteschrijver niet op komt dagen). De volgende link gaat over verkeersboetes, maar zal u hopelijk kunnen helpen: http://www.inberoeptegenboetes.nl

Zijn er getuigen die u kunnen helpen?
Goedemorgen Lieveerbeestje. Vervelend dat je een boete hebt gehad.

Zoals Loes ook al aangeeft, is het voor ons moeilijk om in te schatten wat er precies is gebeurd. Ik kijk echter graag even met je mee. Heb je het boetenummer voor mij?
@Sivan

Dit is niet geschreven op het model UVB model 713, maar op een combibon. Daar is geen kenmerk van en wordt bij ons niet gedigitaliseerd en gaat via de OvJ.
Scherp, Loes!

Lieveerbeestje, indien je het niet eens bent met de boete zou ik inderdaad een bezwaar indienen. Succes!
Dank jullie wel voor de steun.

Het forum is ook niet de oplossing om voor hulp te zoeken maar meer voor discussies of uitleg of verklaringen.

Ik heb precies beschreven wat er is gebeurt.

Heb een foto genomen op mijn telefoon dat de trein 3minuten vertraging had.

Mvg

Reageer