geen controle?



Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 6

@PeterJKH   Jij haalt heel veel dingen door elkaar, dat iedereen bij elkaar kan/moet zitten is de situatie nu maar dat was niet in de periode dat Corona zijn hoogtij dagen had in Nederland. Toen hadden we de tijd van de raamstickers waar iedereen mocht zitten en waren we nog op zoek naar werkende vaccins.  Inmiddels is er een hoop veranderd ten opzichte van waar ik het over had hierboven.

Enne ja je betaald een ienie mienie stukje van het salaris van de Hc als je een kaartje koopt maar dat geeft je nog geen zeggenschap over wat de Hc moet doen en op welke manier. Dat blijft voorbehouden aan de werkgever.

Maar nogmaals, ik ben van mening dat een Hc inmiddels weer zijn/haar taken kan uitvoeren op de trein en dus zichtbaar moet zijn, maar dat gaf ik eerder ook al aan.

Daar gaan we dan voor. Ik heb weinig hoop. Immers, ook in de periode voorafgaand aan corona was de veelgehoorde klacht dat conducteurs niet aanwezig waren in de trein, maar zich na het vertreksignaal terugtrokken in een voor reizigers ontoegankelijke ruimte, om er pas weer bij het volgende station even uit te komen. Ik laat me dus graag verrassen.

@1steklasProbleem 

Over controle en handhaving zijn hier voldoende topics te vinden. Evenals topics over de mondkapjes die in de trein verplicht zijn. En als je als reiziger denkt dat je voeten ruiken en je neus loopt, kan het best zo zijn dat je in dubio staat en je jezelf afvraagt wat te doen met het ene mondkapje. :scream:

Reputatie 7
Badge

Ik wordt hier niet vrolijk van. Maar dat krijg je als je alles laat versloffen.

Reputatie 1

Indien mogelijk zou ik nog wel antwoord willen krijgen als er nog wat gebeurd met een dergelijke melding via whatsapp.

Komen er dan conducteurs langs of valt dit niet onder het kopje onveilig gevoel?


Ik hoop echt dat er weer meer gecontroleerd gaat worden.
Begrijp dat het niet makkelijk is voor het personeel maar neemt niet weg dat het wel hun taak is en niet die van de reiziger.

 

Ik zie dat er hier vanaf onze kant nog geen reactie is geweest. Ik moet toch echt even wat corrigeren. Er zijn inderdaad veel topics over controle in de trein geweest. Deze waren er ook al voor de Corone tijden. Een conducteur heeft veel meer taken dan alleen het controleren in de trein. Het was en is nog steeds de bedoeling dat je elk half uur een conducteur door de trein ziet lopen. Ik snap dat dit veel minder is geworden vanwege de overwegingen die de conducteur nu maakt met betrekking tot veiligheid. Dit is zowel voor de reizigers als voor ons personeel het beste. Ik kan uit ervaring zeggen dat ik nog steeds redelijk veel reizigers spreek die vragen hebben met betrekking tot hun boete die ze in de trein hebben gekregen. Een boete voor het dragen van een mondkapje gaat niet via ons dus daar kan ik niets over zeggen. 

 

Als je een onveilige situatie meldt aan 06 13 18 13 18 dan kom je direct in contact met onze meldkamer. Indien nodig en mogelijk zullen wij dan ingrijpen.

Badge +3

Als je een onveilige situatie meldt aan 06 13 18 13 18 dan kom je direct in contact met onze meldkamer. Indien nodig en mogelijk zullen wij dan ingrijpen.

Meldingen over mondkapjes werd maar heel tijdelijk iets mee gedaan, kan me amper voorstellen dat het in de huidige situatie weer opgepikt wordt.

Reputatie 1

Dank voor je antwoord maar het is nog steeds niet duidelijk wat er nu precies valt onder onveilige situatie.

Mocht ik weer in een zelfde situatie terecht komen heeft het dan nut om een melding te maken?

Als er hoogstwaarschijnlijk niks mee word gedaan dan weet ik dat en kan ik beter dus via alternatief vervoer reizen. 


Het is trouwens raar dat jullie personeel zelf kunnen besluiten als ze zichtbaar zijn of niet.
Als er geen controle meer is dan gaat dit standaard leiden tot meer zwartrijders en van mensen die het niet nauw nemen met de regels. Gaat dit automatisch dan niet leiden tot een onveilige situatie?
Dus waarom kiezen jullie voor het niet actief controleren en zichtbaar zijn?

 

 

Ons personeel probeert vaak om er met de reiziger uit te komen. We moeten het namelijk met zijn allen samen doen.

 

Ons personeel dient hun taken te voldoen net als ieder ander op werk. Ze hebben vaak zelf de keus wanneer ze deze taken uitvoeren.

Reputatie 1

Ons personeel probeert vaak om er met de reiziger uit te komen. We moeten het namelijk met zijn allen samen doen.

 

Ons personeel dient hun taken te voldoen net als ieder ander op werk. Ze hebben vaak zelf de keus wanneer ze deze taken uitvoeren.

 

Is mijn aanname dan juist dat als er een melding gemaakt wordt van een situatie dat het dus aan de conducteur zelf ligt als er actie ondernomen gaat worden?

M.a.w. het personeel bepaalt zelf wanneer er sprake is van een onveilige situatie.

En het is een mooi om te zeggen we moeten het namelijk met zijn allen doen.

Maar als het personeel niet zichtbaar is hoe doen we het dan samen?
En hoe kunnen we samen iets oplossen als het personeel zelf kan besluiten als ze iets doen of niet.

Dan is mijn vraag hoe zien jullie de samenwerking tussen reiziger en het eigen personeel?

​​​​​​​

 


 

De meldkamer die zal aan de hand van jouw verhaal bepalen of de situatie onveilig is. Ik kan geen ander verhaal geven dan ik hierboven al heb gedaan.

Badge +3

Voor wat betreft mondkapjesgedrag weet ik dat de meldkamer/veiligheidscentrale daarop reageert met ‘eigen verantwoordelijkheid, spreek je medereizigers er op aan of meld het zelf bij de conducteur’. Die (conducteur) wordt dus niet ingeseind n.a.v. een melding via 06 1318 1318.

Er zijn wat voorbeelden van meldingen die wél tot actie geleid hebben maar dat was met name tijdens de piek van de tweede/derde golf, dus Q4/2020 en Q1/2021. Tegenwoordig vindt met het blijkbaar allemaal wel best want behalve mensen er op aanspreken (da’s vaak al onveilig op zich) kan je de conducteur ook zelf gaan zoeken… :sweat_smile: met daarop natuurlijk meteen de vraag van ‘melders’ of lopen door een trein wel zo'n goed idee is m.b.t. verspreiding van corona.

Sommige conducteurs kiezen ervoor om dat zelf niet te doen, dus waarom zou jij dat dan wel moeten doen? Oke, veel riskanter dan door een supermarkt lopen zal het niet zijn, maar toch.

Reputatie 1

De meldkamer die zal aan de hand van jouw verhaal bepalen of de situatie onveilig is. Ik kan geen ander verhaal geven dan ik hierboven al heb gedaan.

 

Ok ik geef het op. Algemeen antwoord geven daar heb ik in ieder geval niks aan.
Maar dit zegt eigenlijk al genoeg.
Mooi woorden over dat we het samen moeten doen maar hoe jullie dat bij de NS dan zien ….daar krijg ik geen antwoord op.


In ieder geval bedankt dat jullie nog wel de tijd hebben genomen om antwoord te geven.
Weet in ieder geval nu dat het gewoon beter is om niet met de trein te gaan reizen.

 




 

Reputatie 7

NS wil graag servicegericht zijn: ik zou zeggen controleer dan een paar keer per rit (afhankelijk van lengte van de rit ) op zijn minst de 1e klas en bied daardoor dus service. En stuur ze dan niet vriendelijk weg - want dan doen ze het later gewoon weer - maar geef eens een boete. Dat is toch niet zo moeilijk? Wie heeft de regie in de trein?Het is frustrerend voor de netjes betalende klant om mensen meer te laten betalen voor de 1e klas terwijl talloze mensen met 2e klas vervoerbewijs (of helemaal zonder vervoerbewijs) misbruik maken van de 1e klas vanwege het feit dat er maar incidenteel controle is. Ik maak het wekelijks meerdere malen mee. Dat werkt niet mee aan het houden van tevreden (vaste)klanten.

Reputatie 7

De ns krijgt betaald om te controleren en onze duur betaalde reis veilig en rustig te maken maar doet dat vervolgens niet vanuit een dé-escaleren excuus. De wereld op zijn kop

Ik denk dat NS zal vinden dat de klant betaalt om van A naar B vervoerd te worden, niet om gecontroleerd te worden (helaas). Ik vind dat controle ook een noodzakelijke service is. NS niet, blijkt wel.

De trend om de-escalerend op te treden is in de hele maatschappij zichtbaar, bijvoorbeeld ook bij politie. Zoals politie die grote drukte in parken tijdens de lockdown gewoon toeliet uit de-escalerende motieven en slechts op de achtergrond aanwezig was. Daarmee verliest het gezag veel respect en wordt er vaak een loopje met ze genomen. Hard optreden, echte actie is soms gewoon nodig.

Reputatie 3

Gisterenmiddag traject Enschede-Utrecht: Drie medewerkers veiligheid en service controleren in de trein op vervoersbewijzen. Medereiziger draagt geen mondkapje en heeft ten onrechte ingecheckt met dalurenkaart tijdens de spits. Op het laatste wordt hij op vriendelijke wijze aangesproken, op het eerste niet. Je kunt dus makkelijk zonder geldig vervoersbewijs en nog makkelijker zonder mondkapje  met de trein reizen. Wie doet je wat?

Reputatie 7
Badge +3

Gisterenmiddag traject Enschede-Utrecht: Drie medewerkers veiligheid en service controleren in de trein op vervoersbewijzen. Medereiziger draagt geen mondkapje en heeft ten onrechte ingecheckt met dalurenkaart tijdens de spits. Op het laatste wordt hij op vriendelijke wijze aangesproken, op het eerste niet. Je kunt dus makkelijk zonder geldig vervoersbewijs en nog makkelijker zonder mondkapje  met de trein reizen. Wie doet je wat?


Jij hebt jouw medereiziger gewezen op de mondkapjesplicht en voorwaarden dalurenkaart?

Badge +3

Een medereiziger aanspreken op een vervoerbewijs is natuurlijk niet jouw taak, maar van een HC of V&S en dat is dus ook gebeurd.

Met een dalurenkaart mag je ook gewoon (voltarief) inchecken in de spits, tenzij het een e-ticket is want dan mag je in de spits niet in een trein zitten als die niet vertraagd is.

Iemand aanspreken op geen mondkapje mag je natuurlijk wel doen, maar vreemd inderdaad dat de drie medewerkers V&S dat niet meteen even gedaan hebben.

Reputatie 3

De medewerkers veiligheid en service hebben hem daarop aangesproken zoals je in mijn bericht kunt lezen.

Reputatie 3

De medewerkers veiligheid en service hebben de reiziger daarop aangesproken zoals ik aangaf in mijn bericht.

Reputatie 6

Kijk, het hele probleem is natuurlijk dat Nederlanders huiverig zijn (geworden) voor het uitvoeren van gezag. Sinds de jaren '70 is hier een cultuur ontstaan van “iedereen is gelijk” en je hoeft niemand meer met u aan te spreken en regels zijn er voor anderen. Uitvloeisel hiervan is dat mensen (en ook NS-medewerkers) het moeilijk vinden om op te treden. Liever kiezen ze een halfzachte oplossing zonder iemand daadwerkelijk te berispen of (indien nodig) te beboeten. Confrontatie-mijdend gedrag is de norm geworden. Dus tegen iemand die zonder geldig 1e klasse plaatsbewijs tóch riant in de 1e klasse heeft plaatsgenomen, zeg je niet: “Ik moet u een boete geven hiervoor", nee tuurlijk niet, tegen zo iemand zeg je: “Sorry (vooral eerst sorry, alsof het jóuw fout is eigenlijk), maar zou je heel misschien wellicht naar de tweede klasse willen verhuizen, als het jou uitkomt, ja, hoeft niet meteen, maar doe het zo dadelijk dan maar...”

 

Tja.

Reputatie 3

Ik betwijfel niet dat er veel problemen zijn in de hedendaagse maatschappij. Maar als je bij een bedrijf  zoals NS werkzaam bent heb je daarmee te dealen het is niet anders. En als je dat niet bevalt kun je beter ander werk zoeken, want op het moment dat jij als conducteur of  medewerker V &S In de trein werkt ben je wel verantwoordelijk voor de veiligheid van reizigers.

Reputatie 6

Maar we zien het overal in de samenleving. De politie moet je beste vriend zijn, of nog liever je knikkermaatje, enz. De uniformen zijn daar ook op aangepast, zowel politie als andere “ambtsdragers” sloffen tegenwoordig rond in een kek jekkie met een loshangend overhemd eronder, een hoofddeksel wordt al helemaal niet meer gedragen (terwijl het gewoon bij het uniform hoort), ook gezag úitstralen door een correct uniform is verworden tot rondlopen in een soort van vrijetijdsoutfit. Om toch maar vooral de informaliteit uit te stralen, en wat je zaait, zul je oogsten.

Reputatie 3

Kunnen we weer terug naar de oorspronkelijke discussie?Mijn bericht ging eigenlijk over mijn verbazing en ergernis over het gebrek aan handhaving, zoals eerder ook al aangegeven door anderen in dit topic.

 Waarom wordt iemand zonder geldig vervoersbewijs vriendelijk verzocht door medewerkers V&S om toch misschien eventueel, tenminste als zijn reis niet heel dringend is, te overwegen uit te stappen op het volgende station? Want zo ging het.

Over het mondkapje hangend op de kin werd niets gezegd. Daar zit ik dan naast als reiziger met wel een geldig verboersbewijs en met wel een mondkapje op.

@Jeroen, ik mis de link met Peter R de Vries in je bericht. Treinreizigers houden zich weliswaar niet altijd aan de regels maar om ze dan te gaan vergelijken met criminelen die mensen elimineren gaat mij persoonlijk wat te ver.

@PeterJKH   Dat een Hc zichtbaar moet zijn in de trein ben ik en de andere collega's hier actief volledig met je eens, al begrijpen wij wel dat bij een deel van deze collega’s hun eigen gezondheid en dat van familieleden wel de boventoon voerde tijdens de piek in de pandemie.  Inmiddels zijn we die voorbij en is een groot gedeelte van de bevolking gevaccineerd tenzij ze niet willen maar dan neem je zelf een gezondheidsrisico wat corona betreft.

@Janaa  Helaas is het al voorgekomen dat er een collega is vermoord in de trein en zijn er genoeg incidenten geweest die hetzelfde hadden kunnen aflopen en waarbij de collega's zeer zwaar letsel hebben opgelopen tijdens het uitvoeren van hun werk.  En een Hc heeft niets om op terug te vallen als de trein tussen station A en B rijdt behalve de mede reizigers of de machinist maar die is niet meteen op de plek waar de problemen zijn.  Juist daarom is het belangrijk dat de Hc in dit soort gevallen gesteund wordt door reizigers. Alleen de indruk dat er steun is voor de Hc door reiziegrs is vaak al voldoende om te deëscaleren.

 

@PeterJKH   Als je nu even goed leest wat er staat dan zie je dat ik totaal niet praat over de tijd voor Corona en dat ik ook van mening ben dat een Hc zichtbaar hoort te zijn in de trein. Ik geef alleen aan begrip te hebben dat er collega’s waren die tijdens de corona piek dit niet waren vanwege gezondheid van zichzelf of van naasten..

Reageer