beantwoord

Goederentrein voor Intercity

  • 11 January 2018
  • 62 reacties
  • 2612 Bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

Reputatie 7
Badge
Vandaag zat het je weer niet mee... Geen stoptrein naar Strijp en vertraagde sneltrein naar Eindhoven. Balen! Los van overvolle sprinter van 8.37 heb je ook weer 50% geld terug, als je het aanvraagt! Er is iemand op het forum die per maand veel geld terugkrijgt door zijn vertragingen tussen Venlo en Breda...
Reputatie 7
Badge
Erg vervelend voor jou en de andere reizigers dat je bijna 10 minuten te laat in Tilburg kwam, en dus een half uur te laat in Strijp S.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3624/2018-01-15T08:04:00+0100

Behalve de gezelligheid van je vriendinnen heb je ook weer 50% geld terug, als je het aanvraagt!
Vandaag helaas weer achter een goederentrein. Al zou ik graag proberen om eerder te vertrekken om dit te voorkomen is dit toch helaas niet mogelijk. Ik woon zelf niet in Roosendaal en moet nog een groot stuk met de bus komen. Gelukkig ben ik vandaag met een aantal vriendinnen die mijn verveling kunnen minderen. Helaas dat de maandag weer zo moest beginnen.
Reputatie 1
@marco Dat verklaart een boel. Je kunt nooit 100% garanderen dat het goed gaat. in Leiden heb ik het ook weleens mee gemaakt waardoor de intercity waar ik inzat op moest wachten op de goederentrein. Dat zou in Breda ook wel zo zijn. Je kunt gelukkig altijd nog de volgende trein gaan pakken. Ze zullen vast en zeker over een kwartier later gaan, desnoods neem je maar de stoptrein.
Reputatie 2
Bij deze antwoord, dit moet wel een redelijk beeld geven ;)
https://www.prorail.nl/nieuws/waarom-krijgen-goederentreinen-soms-voorrang-op-intercity-s
Reputatie 7
Badge

Nee ik zit in Strijp-S op school, dus ik moet meestal nog 15 minuten verder naar school lopen

geen last van goederentrein?. Iets eerder de wekker, snel opstaan, half uur eerder de trein, en in Strijp een ontbijtje!
Ik zat nog even te denken.. moet je vanaf Strijp-S (eigenlijk Strijp-T dus) nog met een bus (bijv. lijn 10) naar de internationale school?

Dan zou je misschien nog kunnen overwegen om met een intercity (overstap in Breda of Tilburg) door te reizen naar Eindhoven (centraal), en daar die bus te nemen?

Kost wel iets meer misschien, maar wellicht scheelt het tijd en het gehannes met die goederentrein?


Nee ik zit in Strijp-S op school, dus ik moet meestal nog 15 minuten verder naar school lopen
Reputatie 7
Badge
https://www.ad.nl/eindhoven/prorail-onderzoekt-inzet-langere-vrachttreinen-via-brabantroute~a8ff5792/
Badge +3
Ik zat nog even te denken.. moet je vanaf Strijp-S (eigenlijk Strijp-T dus) nog met een bus (bijv. lijn 10) naar de internationale school?

Dan zou je misschien nog kunnen overwegen om met een intercity (overstap in Breda of Tilburg) door te reizen naar Eindhoven (centraal), en daar die bus te nemen?

Kost wel iets meer misschien, maar wellicht scheelt het tijd en het gehannes met die goederentrein?
Reputatie 7
Badge
Ik hoop dat hier iets aan gedaan kan worden. Ik zal, zolang ik kan hier op de hoogte houden of er wel of geen vertraging is geweest.
het valt me op dat de treinen van een half uur eerder al 14 dagen netjes op tijd rijden, dus die hebben kennelijk geen last van een goederentrein. Iets eerder de wekker, snel opstaan, half uur eerder de trein, en in Strijp een ontbijtje?
Vandaag ben ik tot grote verbazing op tijd op school gekomen zonder enige vertraging, ik ben hier natuurlijk super blij mee, sinds het voor mij weer wat energie heeft bespaart voor de rest van de dag.

Wat ik vooral lees in de reacties is dat er tot nu toe weinig aan gedaan kan worden, daarom dat ik ook zoveel mogelijk het feit zal moeten accepteren dat ik groten deels van de week vertraging kan oplopen.

Toch wil ik de Moderator bedanken voor de klacht in te dienen. Ik hoop dat hier iets aan gedaan kan worden. Ik zal, zolang ik kan hier op de hoogte houden of er wel of geen vertraging is geweest.
Reputatie 4
Ik heb met verbazing vorige week het volgende staan aanschouwen op station Breda. Dit station is nieuw en heeft op spoor 2 na geen niet-perronsporen waar een goederentrein overheen kan of even geparkeerd kan worden zonder een perron bezet te houden. In Breda komen alle treinen in een bestek van ongeveer 10 minuten binnen rond :15 en :45, de rest van de tijd zijn de meeste sporen en dus perrons leeg. Op het moment dat alle sporen bezet zijn en de IC vanuit Tilburg richting Roosendaal (vertrek Breda om :15 nog moet binnen komen komt er vanuit Tilburg een goederentrein aan boemelen omdat er geen plek is om het station te passeren. De IC naar Roosendaal hangt daar dus achter en er wordt al een +2 aangegeven op de app. Om :15 vertrekt vanaf spoor 7 de IC direct en de goederentrein wordt op het ook vrijgekomen spoor 6 binnengeloodst maar kan niet door omdat de IC direct het rijpad nog blokkeert. De goederentrein is echter zo lang dat deze ook de wisselstraat naar sporen 7 en 8 bezet houdt en de IC naar Roosendaal dus nog langer moet wachten. De +2 wordt dus +5 en hiermee de overstap in Roosendaal op de Zeeuwse lijn weer om zeep geholpen. Waarom is er op een nieuw station geen vrije ruimte voor passerende of wachtende goederentreinen en waarom komt zo'n trein precies op het drukste moment bij station Breda aan als er geen ruimte is om te passeren of parkeren zonder meerdere sporen te blokkeren en andere treinen te vertragen?
Reputatie 7
Badge
Ik hoop eigenlijk dat hier iets aan gedaan kan worden om te voorkomen dat ik elke dag te laat kom.

@ cakegrxvity,
hou je ons dagelijks op de hoogte?

Voor verschillende transporten (reizigers vs goederen) geldt een verschillende "value of time". Als transporten met een lagere "value of time" een lager tarief betalen is het gerechtvaardigd ze af en toe te laten wachten op transporten met een hogere "value of time" en dan kun je dit soort problemen voorkomen.

Voor goederenvervoer geldt net zo goed "value of time", denk aan bevoorading van fabrieken of bederfelijke waar.

Door voor alle transporten hetzelfde tarief te hanteren is het niet mogelijk (kennelijk niet toegestaan) zo'n onderscheid te maken terwijl dit toch echt in het belang is van alle betrokkenen. Dit is typisch een geval van een tarief dat een gezond gebruik van de infrastructuur belemmert.

Er is geen vast tarief. Het infratarief dient echter op grond van de EU-wetgeving per type trein gebaseerd te zijn op objectieve normen zoals lengte, asdruk en gewicht. Het is de lidstaten niet toegestaan hiermee politiek te gaan bedrijven door bepaalde vervoerders uit de markt te duwen door voor hen absurd hoge tarieven vast te stellen, ze te verbannen naar onhandige tijden, etc. ProRail is in het verleden overigens al eens door de rechter teruggefloten omdat ze Arriva met lichtgewicht treinen zonder elektrificatie hetzelfde tarief in rekening bracht als NS met zijn loodzware, veel meer slijtage veroorzakende dubbeldekkers.

Goede marktwerking zorgt ervoor dat je spullen (infrastructuur) optimaal gebruikt wordt. Door voor maar 1 tarief en (dus) 1 dienstverleningsnivo aan te bieden kun je geen optimaal gebruik krijgen. Dat is hier pijnlijk zichtbaar. Als de wet echt zo stom geschreven is dat dit niet anders mag, dan is dat echt een blamage voor alle politici die deze wet hebben aanvaard.

Nederland is ook gebonden aan internationale wetgeving omtrent eerlijke concurrentie. Goederenvervoer per spoor de facto onmogelijk maken en via de tarieven dwingen de vrachtauto of de binnenvaart te gebruiken is niet toegestaan. En wat betreft efficient gebruik: het is juist NS dat het hoofdnet overal heeft volgestouwd met frequente korte treinen, die ook in de spits vrijwel nergens op de maximaal mogelijke lengte rijden. Als het te druk is kan NS ook minder maar langere treinen laten rijden (zie bijv. de 10-minutendienst Utrecht-Eindhoven).
De toekomst is dat er juist (meer???) goederentreinen gaan rijden van 740 meter op de Brabantroute. Zie ook deze link: https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2017/12/21/vanaf-2022-rijden-goederentreinen-van-740-meter-over-brabantroute/
Reputatie 1
Intercity's hebben geen voorrang op goederentreinen. Dat mag wettelijk niet omdat goederenvervoerders net als reizigersvervoerders infraheffing betalen en er daarom geen beoordeling van een van beide mag plaatsvinden. Daarom wordt normaal gesproken de geplande volgorde aangehouden.
Dat is echt zo'n "norm" die zo bizar is dat een normaal mens 'm niet zou kunnen bedenken.
Waarom maakt de railbeheerder geen onderscheid tussen eersterangs en tweederangs spoorgebruikers (en hangt daar dan een iets verschillend tarief aan)?


Juist dat mag niet. Juist voor de marktwerking op het spoor zijn het spoorbeheer en het rijden van de treinen uit elkaar gehaald. In Nederland zijn zo'n 40 verschillende vervoerders actief, waarvan het grootste deel goederenvervoerders.
De meeste treinen worden echter door NS gereden.


Voor verschillende transporten (reizigers vs goederen) geldt een verschillende "value of time". Als transporten met een lagere "value of time" een lager tarief betalen is het gerechtvaardigd ze af en toe te laten wachten op transporten met een hogere "value of time" en dan kun je dit soort problemen voorkomen.
Door voor alle transporten hetzelfde tarief te hanteren is het niet mogelijk (kennelijk niet toegestaan) zo'n onderscheid te maken terwijl dit toch echt in het belang is van alle betrokkenen. Dit is typisch een geval van een tarief dat een gezond gebruik van de infrastructuur belemmert.
Goede marktwerking zorgt ervoor dat je spullen (infrastructuur) optimaal gebruikt wordt. Door voor maar 1 tarief en (dus) 1 dienstverleningsnivo aan te bieden kun je geen optimaal gebruik krijgen. Dat is hier pijnlijk zichtbaar. Als de wet echt zo stom geschreven is dat dit niet anders mag, dan is dat echt een blamage voor alle politici die deze wet hebben aanvaard.
Welkom op het NS Serviceforum, cakegrxvity :)

Erg begrijpelijk dat dit je frustreert, terwijl het daarvoor altijd goed ging. Helaas kan de treinverkeersleiding inderdaad een goederentrein voor laten gaan. Hier vind je er een uitleg over van Pro Rail. Dat dit zo vaak gebeurt, is natuurlijk erg vervelend. Ik zal daarom je klacht doorzetten zodat hier hopelijk wat in veranderd kan worden. Vanaf 30 minuten vertraging kun je inderdaad Geld Terug Bij Vertraging aanvragen.
Reputatie 7
Badge
Er zal zeker goederenvervoer op die lijn blijven, uiteraard. Bij de hoorzittingen Phs werd gemeld dat er in 2025 wel een zuidwestboog bij Meteren zou komen, waardoor er vanuit Kijfhoek via Den Bosch naar Eindhoven kan worden gereden.Ah, kijk, daar was ik dan weer niet van op de hoogte. Al ben ik benieuwd hoe het dan gaat passen, zeker met de 10-minutentreinen.
die vraag werd ook herhaald gesteld, en Prorail wees naar een soort meerjarenrapportage. Je kunt e e a vinden op de prorail website, bij de hoorzittingen PHS in o a Den Bosch, Vught, Boxtel e.d in november 2017.
Er zal zeker goederenvervoer op die lijn blijven, uiteraard.
Bij de hoorzittingen Phs werd gemeld dat er in 2025 wel een zuidwestboog bij Meteren zou komen, waardoor er vanuit Kijfhoek via Den Bosch naar Eindhoven kan worden gereden.

...waardoor er meer speling in de dienstregelingen gebouwd kunnen worden om dit soort vertragingen te voorkomen.
op welk tijdstip tussen 7:39 - 7:50 vertrekt die goederentrein dan uit Breda (naar Tilburg - Venlo) ?

Ah, kijk, daar was ik dan weer niet van op de hoogte. Al ben ik benieuwd hoe het dan gaat passen, zeker met de 10-minutentreinen.

Ik heb geen idee hoe laat die goederentreinen precies rijden. Die informatie is volgens mij ook niet zo makkelijk publiekelijk op te zoeken. Ik zie alleen als machinist die met behoorlijke regelmaat op dat traject rijdt dat er vaak goederentreinen met vertraging of juist met enorme 'versnelling' rijden (dus te vroeg rijden). Ook dat kan problemen veroorzaken als de treinvolgorde daardoor in de war raakt.

Intercity's hebben geen voorrang op goederentreinen. Dat mag wettelijk niet omdat goederenvervoerders net als reizigersvervoerders infraheffing betalen en er daarom geen beoordeling van een van beide mag plaatsvinden. Daarom wordt normaal gesproken de geplande volgorde aangehouden.
Dat is echt zo'n "norm" die zo bizar is dat een normaal mens 'm niet zou kunnen bedenken.
Waarom maakt de railbeheerder geen onderscheid tussen eersterangs en tweederangs spoorgebruikers (en hangt daar dan een iets verschillend tarief aan)?


Juist dat mag niet. Juist voor de marktwerking op het spoor zijn het spoorbeheer en het rijden van de treinen uit elkaar gehaald. In Nederland zijn zo'n 40 verschillende vervoerders actief, waarvan het grootste deel goederenvervoerders.
De meeste treinen worden echter door NS gereden.
Reputatie 1
Intercity's hebben geen voorrang op goederentreinen. Dat mag wettelijk niet omdat goederenvervoerders net als reizigersvervoerders infraheffing betalen en er daarom geen beoordeling van een van beide mag plaatsvinden. Daarom wordt normaal gesproken de geplande volgorde aangehouden.
Dat is echt zo'n "norm" die zo bizar is dat een normaal mens 'm niet zou kunnen bedenken.
Waarom maakt de railbeheerder geen onderscheid tussen eersterangs en tweederangs spoorgebruikers (en hangt daar dan een iets verschillend tarief aan)?
Reputatie 7
Badge
Er zal zeker goederenvervoer op die lijn blijven, uiteraard.
Bij de hoorzittingen Phs werd gemeld dat er in 2025 wel een zuidwestboog bij Meteren zou komen, waardoor er vanuit Kijfhoek via Den Bosch naar Eindhoven kan worden gereden.

...waardoor er meer speling in de dienstregelingen gebouwd kunnen worden om dit soort vertragingen te voorkomen.
op welk tijdstip tussen 7:39 - 7:50 vertrekt die goederentrein dan uit Breda (naar Tilburg - Venlo) ?
Reputatie 7
Dit was eerdere jaren ook al vaak zo met deze verbinding, ook wel op andere tijden van de dag. Dan was de sprinter net vertrokken als je aankwam. Ik ging meestal een halfuur eerder van huis om zeker te weten dat ik die sprinter kon halen naar Oisterwijk. Gelukkig hoefde ik er niet zovaak naartoe.
Er zal zeker goederenvervoer op die lijn blijven, uiteraard. Maar omdat op dit moment het aantal goederentreinen dat er overheen moet dus een stuk hoger is dan normaal, is de speling op dit moment eigenlijk nihil. Als de verdeling tussen de grensovergangen weer wat meer gelijk aan elkaar is, is er wellicht wel wat meer ademruimte, waardoor er meer speling in de dienstregelingen gebouwd kunnen worden om dit soort vertragingen te voorkomen.
@Julian
De Duitse overheid heeft al laten weten dat ook na gereedkomen van de werkzaamheden in Duitsland er wordt vastgehouden aan de oorspronkelijke afspraak dat het vervoer verdeeld wordt tussen de grensovergangen Emmerich en Venlo. Nederland zou daartoe de zuidtak van de Betuweroute bouwen van Elst naar Venlo maar omdat die lijn geschrapt is zal veel goederenvervoer ook in de toekomst via Tilburg dan wel Den Bosch naar Venlo blijven rijden.
Correct. En ProRail gaat aan deze situatie helaas weinig kunnen veranderen.

Het baanvak is overbelast verklaard omdat er meer aanvragen zijn voor treinen dan dat er plek is. Dat bekent dat elke minuut die er is gebruikt wordt. Er is al gekeken naar het opheffen van diverse snelheidsbeperkingen voor goederentreinen (die er zijn om geluidshinder voor omwonenden te voorkomen), maar dit zal helaas nog een aantal jaar spelen.

Op dit moment wordt er in Duitsland een derde spoor gebouwd van/naar de Betuweroute, de spoorlijn die specifiek voor goederentreinen bedoeld is. Helaas is door die werkzaamheden op dit moment veel te weinig capaciteit beschikbaar om alle treinen in Duitsland via de grensovergang bij Emmerich (waar de Betuweroute op uitkomt) te verwerken. Daarom worden nu de goederentreinen massaal via de grensovergang bij Venlo gestuurd en dus vanaf Dordrecht via Breda, Tilburg en Eindhoven daarnaartoe gereden.

Goederentreinen staan helaas niet bekend om hun punctualiteit. Op de corridor Kijfhoek - Venlo werd gisteren een punctualiteit van wel 33,3% gehaald door de goederenvervoerders, aldus http://kpi.prorail.nl/website/goederenvervoer/nl/. Deze overlast zal dus helaas, minimaal tot de Duitsers hun derde spoor hebben aangelegd, aanhouden.
Ik meen dat de werkzaamheden in Duitsland nog wel tot 2022 of zelfs langer lopen, dus het gaat nog wel even duren.

Reageer