beantwoord

Hoe reizen zonder mondkapje?

  • 10 December 2020
  • 53 reacties
  • 1847 Bekeken


Toon eerste bericht

53 reacties

@paul23ik ben erg benieuwd hoe je sinds 1 juni hebt gereisd toen het mondkapje verplicht werd in OV.

Veel mensen die geen mondkapje willen dragen noemen paniekreactie of ademhalingsproblemen reden om geen mondkapje te hoeven dragen. Maar als je niet onder medische behandeling bent, dan is er geen medische noodzaak.

Het probleem is natuurlijk dat dit gewoon een smoes is om geen mondkapje te willen dragen. 

Reputatie 7
Badge +3

@paul23ik ben erg benieuwd hoe je sinds 1 juni hebt gereisd toen het mondkapje verplicht werd in OV.

Veel mensen die geen mondkapje willen dragen noemen paniekreactie of ademhalingsproblemen reden om geen mondkapje te hoeven dragen. Maar als je niet onder medische behandeling bent, dan is er geen medische noodzaak.

Het zou voor andere reizigers fijn zijn als er een aparte coupe zou zijn voor mensen zonder mondkapje. Zonder mondkapje vormt men toch een grotere besmettingsrisico voor anderen. Alleen omdat je met een aparte coupe mensen stigmatiseert, lijkt mij dat geen goed idee. Beter voor iedereen is om geen uitzonderingen in OV te hebben omdat men toch vaak langer dan 15 minuten in een kleinere ruimte zit.

Wij reageren vaak alleen als dat nodig is. Ik zie dat je vorige topic van een antwoord was voorzien van een lid van de community. Het antwoord daar is ook juist dat iedereen boven de 13 jaar een mondkapje dient te dragen. Ik kan ook alleen aangeven dat je altijd een mondkapje moet dragen op het station en in de trein. Het kabinet stelt een uitzondering voor reizigers die vanwege hun beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen.

Hierbij geldt dat je bij controle de medische noodzaak moet kunnen aantonen. Dit kan op één van de manieren die door de overheid zijn aangegeven. Belangrijk is dat je in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs. Ook moet je desgevraagd je legitimatiebewijs kunnen laten zien.

Je geeft aan dat je geen mondkapje kan dragen vanwege paniek. Ik ben bang dat dat geen goede reden is om geen mondkapje te dragen.

Reageer