Het is vervelend voor de treinreizigers dat tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel via de HSL nieuwe snelheidsbeperkingen zijn. Tenenkrommend dat op de HSL geschikt voor 300 km p/u de eerste deel met 120 - 80 km p/u gereden kan worden.
Dat valt NS niet te verwijten. Want de Rijkswaterstaat had de leiding over de aanleg van de HSL. En Infraspeed had de leiding over de aanleg van de bovenbouw. En Infraspeed heeft tussen 2006 - 2031 een contract gekregen voor beheer en onderhoud van HSL. ProRail is belast met verkeersleiding. Begrijpelijk dat ProRail de snelheidsbeperkingen heeft ingevoerd. Veiligheid gaat voor alles.
Maar het zou gezien de grotere kans op vertragingen redelijk en coulant van NS zijn als ze de HSL toeslag in spitsuren ( maandag - vrijdag 6:30 - 9:00 en 16:00 - 18:30 € 2,90) en de meeste overige daluren ( € 1,74) tijdelijk wat verlagen.
Afschaffen van HSL toeslag zal geen optie zijn. NS heeft te weinig HSL Intercity's vanwege leveringsproblemen bij Alstom. Maar reductie van HSL toeslag zal wat meer begrip creëren bij treinreizigers.
Beste antwoord door Erryt NS
Bekijk origineel