beantwoord

hsl toeslag

  • 28 January 2024
  • 19 reacties
  • 492 Bekeken

Reputatie 5

Het is vervelend voor de treinreizigers dat tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel via de HSL nieuwe snelheidsbeperkingen zijn. Tenenkrommend dat op de HSL geschikt voor 300 km p/u de eerste deel met 120 - 80 km p/u gereden kan worden. 

Dat valt NS niet te verwijten. Want de Rijkswaterstaat had de leiding over de aanleg van de HSL. En Infraspeed had de leiding over de aanleg van de bovenbouw. En Infraspeed heeft tussen 2006 - 2031 een contract gekregen voor beheer en onderhoud van HSL. ProRail is belast met verkeersleiding. Begrijpelijk dat ProRail de snelheidsbeperkingen heeft ingevoerd. Veiligheid gaat voor alles. 

Maar het zou gezien de grotere kans op vertragingen redelijk en coulant van NS zijn als ze de HSL toeslag in spitsuren ( maandag  - vrijdag 6:30 - 9:00 en 16:00 - 18:30 € 2,90) en de meeste overige daluren ( € 1,74) tijdelijk wat verlagen. 

Afschaffen van HSL toeslag zal geen optie zijn. NS heeft te weinig HSL Intercity's vanwege leveringsproblemen bij Alstom. Maar reductie van HSL toeslag zal wat meer begrip creëren bij treinreizigers. 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 1 February 2024, 19:21

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 5

Ik ben het totaal met u eens, maar helaas gaat NS dat waarschijnlijk niet doen. Waarom dat doen als reizigers die in de spits reizen bijna allemaal afhankelijk zijn van de trein, dus geen andere optie hebben. Bovendien is dat moeilijker dan gewoon de gewone toeslag laten gelden.

Hoezo valt de NS niets te verwijten @Hanzeboog.? Je beargumentering zal vast kloppen, want het lag aan anderen? De aandelen van de NS zijn toch in handen van de overheid? Wel vreemd dat je een overeenkomst aangaat voor vele jaren en geen fundamenteel onderzoek doet als private onderneming met dergelijke belangen. Dat een burger eens een foutje maakt in het OV kan ik goed begrijpen. Dat de NS dit doet niet helemaal. 🤔

Afschaffen van HSL toeslag zal geen optie zijn. NS heeft te weinig HSL Intercity's vanwege leveringsproblemen bij Alstom. Maar reductie van HSL toeslag zal wat meer begrip creëren bij treinreizigers. 

Slecht idee omdat dat tot overvolle treinen zijn leiden.

Reputatie 7
Badge

En NS zal de centjes hard nodig hebben.

En NS zal de centjes hard nodig hebben.

Als je het over de NS hebt gaat het al snel om vele miljoenen euro's 🤑🤑🤑  🔮 ;)

Reputatie 5

Ja… Het zal nog lang (of nooit) duren totdat NS financieel gezond is…

De toeslag is al gereduceerd, als de NS de oorspronkelijk geplande dienstregeling had gereden (volledig ICNG met 200km/u) had men volgens de concessie €4,35 toeslag mogen rekenen.

Reputatie 7

Afschaffen van HSL toeslag zal geen optie zijn. NS heeft te weinig HSL Intercity's vanwege leveringsproblemen bij Alstom. Maar reductie van HSL toeslag zal wat meer begrip creëren bij treinreizigers. 

Slecht idee omdat dat tot overvolle treinen zijn leiden.

Tja, dan maar overvol. Voor het product wat nu geboden wordt past geen toeslag. Als het te vol wordt nemen mensen wel de oude route. 

In de toekomst, als de HSL maanden buiten gebruik zal gaan vanwege de reparaties, krijg je vast ook overvolle treinen via Haarlem. 

Reputatie 5

Afschaffen van HSL toeslag zal geen optie zijn. NS heeft te weinig HSL Intercity's vanwege leveringsproblemen bij Alstom. Maar reductie van HSL toeslag zal wat meer begrip creëren bij treinreizigers. 

Slecht idee omdat dat tot overvolle treinen zijn leiden.

Tja, dan maar overvol. Voor het product wat nu geboden wordt past geen toeslag. Als het te vol wordt nemen mensen wel de oude route. 

In de toekomst, als de HSL maanden buiten gebruik zal gaan vanwege de reparaties, krijg je vast ook overvolle treinen via Haarlem. 

Dan maar de ICNG gewoon deels via gewoon spoor laten rijden. Bijvoorbeeld tussen Amsterdam - Breda via Breukelen, Woerden en Gouda non stop naar Rotterdam Centraal laten rijden. Mits dat in te passen is in de dienstregeling. En dan vanaf Rotterdam Centraal via HSL weer naar Breda. 

 

Via Oude Lijn via Haarlem en Schiphollijn is het al vol. Enigste optie is om dan de treinsamenstellingen te verlengen als HSL Schiphol - Rotterdam een tijd lang buiten gebruik is. Mits er voldoende NS treinpersoneel is om aan de conducteursnormen te voldoen. 

Allemaal haken en ogen met de dienstregeling, treinsamenstellingen en NS personeel. 

Reputatie 5

Hoezo valt de NS niets te verwijten @Hanzeboog.? Je beargumentering zal vast kloppen, want het lag aan anderen? De aandelen van de NS zijn toch in handen van de overheid? Wel vreemd dat je een overeenkomst aangaat voor vele jaren en geen fundamenteel onderzoek doet als private onderneming met dergelijke belangen. Dat een burger eens een foutje maakt in het OV kan ik goed begrijpen. Dat de NS dit doet niet helemaal. 🤔

NS heeft het spoor niet aangelegd. Dus hoe kan je het NS wel verwijten? Dat de overheid aandeelhouder in NS heeft maakt NS niet medeplichtig. Ongetwijfeld zal NS daar vast hun mening over hebben gegeven. Maar ze hebben er zelf niet over beslist. 

Kabinet Kok besliste over de Groene Hart trace. De contracten voor de aanleg verdeeld over 6 bouwcombinaties onder leiding van Rijkswaterstaat was ook geen beslissing van NS: 

 https://www.infrasite.nl/glossary/hsl-zuid/

Zie onderbouw contracten. 

Reputatie 5

De toeslag is al gereduceerd, als de NS de oorspronkelijk geplande dienstregeling had gereden (volledig ICNG met 200km/u) had men volgens de concessie €4,35 toeslag mogen rekenen.

De toeslag is nu berekend op dienstsnelheid van 160 km p/u met onbetrouwbare Traxx + ICR. 

€ 4,35 toeslag in spitsuren zal ervoor zorgen dat velen afhaken. Tenzij de ICNG zeer punctueel rijdt. Maar de Schipholtunnel is zelf al een knelpunt waar snel vertragingen kan ontstaan. Zal héél onverstandig zijn van NS. 

Overigens is met Minister Schultz in het verleden bepaald dat de HSL toeslag maximaal 30% mocht zijn: 

https://www.treinreiziger.nl/veranderingen-nieuwe-hoofdrailconcessie-op-een-rij/

Quote: 

HSL toeslag mag maximaal 30% zijn van het normale tarief. Dat was 65%. 

Dat waren de oude afspraken. Weet niet of er nieuwe afspraken gemaakt zijn over maximumbedrag van HSL toeslag. 

  •  

Hoezo valt de NS niets te verwijten @Hanzeboog.? Je beargumentering zal vast kloppen, want het lag aan anderen? De aandelen van de NS zijn toch in handen van de overheid? Wel vreemd dat je een overeenkomst aangaat voor vele jaren en geen fundamenteel onderzoek doet als private onderneming met dergelijke belangen. Dat een burger eens een foutje maakt in het OV kan ik goed begrijpen. Dat de NS dit doet niet helemaal. 🤔

NS heeft het spoor niet aangelegd. Dus hoe kan je het NS wel verwijten? Dat de overheid aandeelhouder in NS heeft maakt NS niet medeplichtig. Ongetwijfeld zal NS daar vast hun mening over hebben gegeven. Maar ze hebben er zelf niet over beslist. 

Kabinet Kok besliste over de Groene Hart trace. De contracten voor de aanleg verdeeld over 6 bouwcombinaties onder leiding van Rijkswaterstaat was ook geen beslissing van NS: 

 https://www.infrasite.nl/glossary/hsl-zuid/

Zie onderbouw contracten. 

 

@Hanzeboog Dat is een broekzak-vestzak idee. De enig aandeelhouder van de NS was en is de overheid. En als een reiziger al keihard afgerekend wordt op het feit niet de voorwaarden te kennen van het frauduleuze en al jaren in stand gehouden e-ticket, mag men de NS toch ook keihard afrekenen op het feit dat ze geen onderzoek heeft gedaan naar een miljardenproject? Als aandeelhouder zou ik de verantwoordelijke personen aansprakelijk stellen. Fijn dat we het eens zijn. ;) onee, die zijn niet aansprakelijk…. 😉

Eigenlijk zal het me net als vele anderen een worst wezen. 😍🍣🍣🍣

 

Reputatie 5

Hoezo valt de NS niets te verwijten @Hanzeboog.? Je beargumentering zal vast kloppen, want het lag aan anderen? De aandelen van de NS zijn toch in handen van de overheid? Wel vreemd dat je een overeenkomst aangaat voor vele jaren en geen fundamenteel onderzoek doet als private onderneming met dergelijke belangen. Dat een burger eens een foutje maakt in het OV kan ik goed begrijpen. Dat de NS dit doet niet helemaal. 🤔

NS heeft het spoor niet aangelegd. Dus hoe kan je het NS wel verwijten? Dat de overheid aandeelhouder in NS heeft maakt NS niet medeplichtig. Ongetwijfeld zal NS daar vast hun mening over hebben gegeven. Maar ze hebben er zelf niet over beslist. 

Kabinet Kok besliste over de Groene Hart trace. De contracten voor de aanleg verdeeld over 6 bouwcombinaties onder leiding van Rijkswaterstaat was ook geen beslissing van NS: 

 https://www.infrasite.nl/glossary/hsl-zuid/

Zie onderbouw contracten. 

 

@Hanzeboog Dat is een broekzak-vestzak idee. De enig aandeelhouder van de NS was en is de overheid. En als een reiziger al keihard afgerekend wordt op het feit niet de voorwaarden te kennen van het frauduleuze en al jaren in stand gehouden e-ticket, mag men de NS toch ook keihard afrekenen op het feit dat ze geen onderzoek heeft gedaan naar een miljardenproject? Als aandeelhouder zou ik de verantwoordelijke personen aansprakelijk stellen. Fijn dat we het eens zijn. ;) onee, die zijn niet aansprakelijk…. 😉

Eigenlijk zal het me net als vele anderen een worst wezen. 😍🍣🍣🍣

 

Wie zegt dat NS geen onderzoek heeft gedaan naar de aanleg van de HSL Zuid? Ken jij de HSL dossier? NS heeft ook geparticipeerd in het adviseren van aanleg HSL. Maar uiteindelijk niet de beslissing genomen. Destijds was er Minister Netelenbos. 

NS kun je wel verantwoordelijk houden voor het Fyra debacle. Maar dat is dan weer héél wat anders dan de HSL debacle. 

Een zeer interessante discussie. Ik zal alle signalen doorzetten. Ik ben wel bang dat het reduceren van de toeslag meer drukte zal veroorzaken.

Reputatie 5

Een zeer interessante discussie. Ik zal alle signalen doorzetten. Ik ben wel bang dat het reduceren van de toeslag meer drukte zal veroorzaken.

Het moet niet teveel verlaagd worden. En pas als er echt meer ICNG zijn ingestroomd. 

Zal de afvoer van Intercityrijtuigen nu langzamer gaan nu de instroom van ICNG nog niet zo snel gaat? 

Dat kan ik niet bevestigen, maar dat klinkt wel logisch.

Instroom van ICNG is niet eens het grootste probleem, met de tot nu toe afgeleverde stellen zou men de 900 en 1000 serie al compleet moeten kunnen vullen. Alleen is de beschikbaarheid veel te laag, vandaag hadden er 8 stellen moeten rijden maar dat werden er slechts 5. Terwijl er inmiddels als ik het goed heb 19 stellen (de België versie niet meetellende) afgeleverd zijn waarvan er 15 ook geaccepteerd zijn voor de reizigersdienst. Met zo'n lage beschikbaarheid maakt het niet uit hoeveel stellen er afgeleverd worden, als ze niet rijden heb je niets aan.

Een zeer interessante discussie. Ik zal alle signalen doorzetten. Ik ben wel bang dat het reduceren van de toeslag meer drukte zal veroorzaken.

Zal de afvoer van Intercityrijtuigen nu langzamer gaan nu de instroom van ICNG nog niet zo snel gaat? 

Dat is lastig aangezien de locomotieven ingeleverd moeten worden en een deel van de rijtuigen al verkocht is.

Ik vraag me trouwens af hoe en wanneer Alstom de problemen met ICNG gaat oplossen. Er rijden al maar enkele ICNG's en die zijn de laatste dagen weer enkele keren onderweg gestrand.

Reputatie 5

Kwam deze interessante artikel tegen: 

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/ns-besluit-later-dit-jaar-of-ic-direct-toeslag-tussen-schiphol-en-rotterdam-vervalt

Lijk me dat NS beter kan kiezen om de HSL toeslag af te schaffen. Het scheelt een hoop onduidelijkheid en irritatie. Ondanks dat het op toeslagpaaltjes en op informatieborden gearceerd staat aangegeven. 

Tip: Zet het standaard op displays in ICNG dat toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam verplicht is. Dat filtert de onwetenden onder de treinreizigers. 

Reageer