Ik meen me te herinneren dat gezegd werd dat dit soort Ipsos onderzoek tijdens de corona pandemie was gestopt.
Ah, mijn geheugen laat me niet in de steek.
IPSOS is er toch allang mee gestopt?
Lijkt mij ook.
IPSOS is er toch allang mee gestopt?
vorige maand dacht ik, maar het kan ook eind vorig jaar geweest zijn
Of het IPSOS was weet ik niet, maar een paar maanden geleden werd mij in de trein gevraagd of ik voor reizigersonderzoek een vragenlijst op een tablet wilde invullen.
Wel raar dat ze mijn BSN en credit card gegevens ook nodig hadden… (nee hoor!)
Ik vraag me af of die onderzoeken nog wel plaatsvinden. Het lijkt me van niet. Wanneer is dit u voor het laatst gevraagd?
ik zeg altijd dat ik niet meedoe met dat ondersoek als een IPSOS-er het vraagt.
Vaak zie ik dan mensen kijken: ‘ah dat kan dus ook...’, waarna bijna niemand meer meedoet
Beste NS,
Allereest snap ik niet waarom u onderzoek doet naar kaartsoorten en versies als in Klasse verschil etc.
Reden:
Gebruik OV Chipkaart poortjes die weten alles
Vervoersbeweizen zijn of wel op OV kaart of via Kaartautomaat/online besteld en ingescheckt met Chip of QR.
Graag zou ik willen begrijpen, hoe het dan kan dat de NS IPSOS nodig heeft?
Alvast bedankt voor de uitleg

Mijn volgende opmerking is niet onderbouwd maar een persoonlijk hersenspinsel.
Het is een peiling. De data van de 1e rit zal weinig duidelijkheid scheppen in het koop- en reisgedrag van de reizigers. Als je alle data van alle onderzoeken bundelt zal er echter wel een rode lijn te constateren zijn. Ik neem aan dat er i.c.m. overige verkoop- en reisdata een goede schatting gemaakt kan worden van het totaalbeeld. Ik zie het als de peilingen rond de verkiezingstijd. De focusgroep zal naar alle waarschijnlijkheid een ander beeld weergeven dan de daadwerkelijke einduitslag, maar het is een goede indicatie van de gang van zaken.
Blijft de vraag, wat nu precies het nut is van zo’n momentopname. En hoe betrouwbaar die cijfers dan zijn omdat deelname aan het ‘onderzoek’ niet verlpicht is.
Zoals Danny NS aangeeft zijn ze zelfs verplicht om dit aan te geven. Hij heeft dit kenbaar gemaakt bij IPSOS.
prima, alleen dan moet heel duidelijk worden gemaakt waarvoor het is en dat het vrijwillig is. Een dat schort er nogal aan als je de reaties in dit topic mag geloven.
Als je niet mee wil doen aan het onderzoek dan doe je niet mee. NS Reizigers verkrijgt a.h.v. het onderzoek inzicht in de bezetting van de treinen en het soort vervoerbewijs waarmee onze klanten op een bepaald moment reizen, wat erg waardevol voor oNS is.
Vorige week ook zo’n ipsos controle gehad… er werd niets gezegd over dat het vrijwillig was en iederen gaf dan ook braaf z'n kaartje… ik niet en dan krijg je ook een verwijtende opmerking als:
“nou het hoeft ook niet hooorrrr”
“dat is helemaal niet erg”
“ja dat mag ook inderdaad”
Mijn advies: houdt op met die onzin en onodige werkverschaffing.
Idee: Volgende keer dat er niet door ipsos gezegd wordt dat het vrijwillig is dit zelf even heel luid vragen!
Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel
Ipsos zal altijd het volgende moeten vragen: "Mag ik uw vervoersbewijs mogen scannen t.b.v. reizigers en reisproducten onderzoek?"
Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel
Erg negatief. Ipsos pakt tenminste de steken op die conducteurs laten vallen door niet te controleren
Hoe is het ermee, want ze zijn er weer hè, de rode jassen die je komen ‘controleren’?
Dat je niet mee wilt werken mag je aangeven, en blijven zitten zonder geldig vervoerbewijs mag ook natuurlijk.
Totdat er een HC achteraan loopt die wél echt controleert. En je dan zoals bijna altijd naar de 2e klas gejaagd wordt, of bij het volgende station de trein uit mag om daar snel even in te checken (en dan een half uur wachten), of desnoods een UvB niet klagen!
Op zich is een IPSOS ‘bezem’ onderzoek (op de voet gevolgd door een échte HC of V&S) niet eens zo’n gek idee, om agressie te voorkomen.
Tegen IPSOS zeg je vrolijk nee, maar dan komt de HC
Omdat dit bedrijf hierin is gespecialiseerd doen onze conducteurs dat niet, maar wellicht dat hier een mogelijkheid toe is in de toekomst.
Technisch hoeft het allemaal niet zo’n uitdaging te zijn natuurlijk en kan je de data naderhand gerust doorleveren aan Ipsos voor analyse eventueel, maar juist dan krijg je discussie over de vraag in hoeverre het verplicht is. Moet de toezichthouder (hc/v&s/etc) dan continu aangeven voor welk doel het vervoersbewijs wordt gevraagd? In de huidige Ipsos-constructie is, of zou dat in ieder geval direct duidelijk moeten zijn. Ipsos == geen toezichthouder == geen verplichting.
Verder kan je Ipsos-personeel, wat met maar een duidelijke taak aanwezig is, veel eenvoudiger een doel geven (controleer bak x van trein y), terwjil dat bij HC met een uitgebreider takenpakket (los van de discussie daarover) een stuk lastiger is.
Dat onderscheid is wel moeilijk te maken in de trein, vrees ik.
Dat hele reizigersonderzoek door Ipsos is grote flauwekul voor reizigers die met de OV-chipkaart reizen. Van al die reizigers heeft NS de reisgegevens al.
Het heeft wel zin om iedereen die niet met de OV-chipkaart reist in het onderzoek te betrekken. Maar val de regelmatige reizigers daar alsjeblieft niet langer mee lastig.
Hoi Pandaa, welkom bij de NS Community!
IPSOS doet namens ons onderzoek in de trein om voor ons inzichtelijk te maken hoeveel reizigers er met een bepaalde trein reizen en met welk vervoersbewijs. Omdat dit bedrijf hierin is gespecialiseerd doen onze conducteurs dat niet, maar wellicht dat hier een mogelijkheid toe is in de toekomst.
De medewerker van IPSOS hoort aan te geven van te voren dat het om een onderzoek gaat en dat medewerking vrijwillig is.
Net in de ic van Rotterdam naat Utrecht liep een ipsos man, die alleen zei "goedemiddag beste reizigers, mag ik uw vervoersbewijs zien", tegen een andere reiziger zei hij dat hij voor de ns werkte. (Ik zag dat hij niet in een ns uniform liep, dus ik googlede even wat het was voordat hij in het deel van de coupe was waar ik zat, omdat ik niet weet wat een crimineel kan met mijn ov kaart gegevens.) Toen ik zei "maar jullie zijn een marketing bureau, geen boa's" "ja, nee boa zou ik het ook net niet noemen." Op een toon alsof hij net niet dezelfde bevoegdheden had ipv helemaal niet. "Maar als je niet wilt hoeft het niet" en liep meteen weg. Als er was omgeroepen wat het was had ik overigens best mn ov even willen geven. (Waarom kan dit trouwens niet gecombineerd worden met de reguliere kaartjes controle, die kom ik minstens wekelijks tegen, dus heb je ook meteen veel meer data)
Groetjes
Over negatief gesproken
Verder kan Ipsos nooit het werk doen (controleren) van een conducteur, dus je opmerking raakt kant nog wal.
Maar inderdaad, je ziet de Ipsos medewerkers soms vaker dan conducteurs.
Erg negatief. Ipsos pakt tenminste de steken op die conducteurs laten vallen door niet te controleren
Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.