beantwoord

Ipsos

  • 22 March 2016
  • 80 reacties
  • 48549 Bekeken

Wie zijn mensen van Ipsos en waarom controleren zij de kaarten in de trein (vandaag Almelo - Enschede route)
icon

Beste antwoord door Tochjo 22 March 2016, 17:42

Op deze pagina staat daarover:



Om het gebruik van onze treinen goed in kaart te kunnen brengen heeft NS Reizigers informatie nodig die niet uit de kaartverkoop beschikbaar is. Dit is de reden dat wij bij het onderzoek 'Meten in de Trein' reizigers tellen en hun naar het gebruikte vervoerbewijs vragen. Steekproefsgewijs wordt in treinen vastgelegd met welke vervoerbewijzen (kaartsoort, 1e of 2e klas, wel of geen reductie) wordt gereisd. Zo verkrijgt NS Reizigers inzicht in de bezetting van de treinen en het soort vervoerbewijs waarmee onze klanten op een bepaald moment reizen.



Het voordeel voor u is dat de metingen NS helpen de dienstregeling af te stemmen op uw behoefte en het aanbod van verschillende kaartsoorten af te stemmen op uw reisgedrag. Een actueel voorbeeld is het ontwikkelen van een abonnement voor deeltijdwerkers.



'Meten in de Trein' is een continuonderzoek dat in alle treinen wordt gehouden. Hiervoor worden overal in Nederland dagelijks onderzoekers ingezet. Het kan voorkomen dat u reeds eerder voor dit onderzoek bent benaderd tijdens deze of een andere reis. De onderzoekers moeten volgens een vast rooster werken. Dit rooster schrijft precies voor tussen welke stations in vooraf bepaalde delen (rijtuigen) van de trein alle reizigers moeten worden benaderd. Om betrouwbare gegevens te kunnen leveren mogen de onderzoekers niet van hun opdracht afwijken.



Conducteurs en onderzoekers proberen zo veel als mogelijk hun werkzaamheden op elkaar af te stemmen. Het kan echter voorkomen dat in een korte tijd toch twee keer naar uw vervoerbewijs wordt gevraagd. Voor deze situatie vragen wij uw begrip.



Voor alle duidelijkheid:

  • Gegevens over uw persoon worden niet geregistreerd.
  • Dit onderzoek is géén controle op het bezit van een geldig vervoerbewijs.
  • Alleen een conducteur heeft controlebevoegdheid.
Bekijk origineel

80 reacties

Beste NS,

Allereest snap ik niet waarom u onderzoek doet naar kaartsoorten en versies als in Klasse verschil etc.

Reden:

Gebruik OV Chipkaart poortjes die weten alles

Vervoersbeweizen zijn of wel op OV kaart of via Kaartautomaat/online besteld en ingescheckt met Chip of QR.

 

Graag zou ik willen begrijpen, hoe het dan kan dat de NS IPSOS nodig heeft?

 

Alvast bedankt voor de uitleg

 

Mijn volgende opmerking is niet onderbouwd maar een persoonlijk hersenspinsel.

Het is een peiling. De data van de 1e rit zal weinig duidelijkheid scheppen in het koop- en reisgedrag van de reizigers. Als je alle data van alle onderzoeken bundelt zal er echter wel een rode lijn te constateren zijn. Ik neem aan dat er i.c.m. overige verkoop- en reisdata een goede schatting gemaakt kan worden van het totaalbeeld. Ik zie het als de peilingen rond de verkiezingstijd. De focusgroep zal naar alle waarschijnlijkheid een ander beeld weergeven dan de daadwerkelijke  einduitslag, maar het is een goede indicatie van de gang van zaken.

Reputatie 6

Blijft de vraag, wat nu precies het nut is van zo’n momentopname. En hoe betrouwbaar die cijfers dan zijn omdat deelname aan het ‘onderzoek’ niet verlpicht is.

Zoals Danny NS aangeeft zijn ze zelfs verplicht om dit aan te geven. Hij heeft dit kenbaar gemaakt bij IPSOS. 

prima, alleen dan moet heel duidelijk worden gemaakt waarvoor het is en dat het vrijwillig is. Een dat schort er nogal aan als je de reaties in dit topic mag geloven.

Als je niet mee wil doen aan het onderzoek dan doe je niet mee. NS Reizigers verkrijgt a.h.v. het onderzoek inzicht in de bezetting van de treinen en het soort vervoerbewijs waarmee onze klanten op een bepaald moment reizen, wat erg waardevol voor oNS is. 

Vorige week ook zo’n ipsos controle gehad… er werd niets gezegd over dat het vrijwillig was en iederen gaf dan ook braaf z'n kaartje… ik niet en dan krijg je ook een verwijtende opmerking als: 

“nou het hoeft ook niet hooorrrr”

“dat is helemaal niet erg”

“ja dat mag ook inderdaad”

 

Mijn advies: houdt op met die onzin en onodige werkverschaffing.

Reputatie 4

Idee: Volgende keer dat er niet door ipsos gezegd wordt dat het vrijwillig is dit zelf even heel luid vragen!

Badge +3

Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NS

Ipsos zal altijd het volgende moeten vragen: "Mag ik uw vervoersbewijs mogen scannen t.b.v. reizigers en reisproducten onderzoek?"

Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NS

 

Erg negatief. Ipsos pakt tenminste de steken op die conducteurs laten vallen door niet te controleren

Hoe is het ermee, want ze zijn er weer hè, de rode jassen die je komen ‘controleren’?

Dat je niet mee wilt werken mag je aangeven, en blijven zitten zonder geldig vervoerbewijs mag ook natuurlijk.

Totdat er een HC achteraan loopt die wél echt controleert. En je dan zoals bijna altijd naar de 2e klas gejaagd wordt, of bij het volgende station de trein uit mag om daar snel even in te checken (en dan een half uur wachten), of desnoods een UvB niet klagen!

Op zich is een IPSOS ‘bezem’ onderzoek (op de voet gevolgd door een échte HC of V&S) niet eens zo’n gek idee, om agressie te voorkomen. 

Tegen IPSOS zeg je vrolijk nee, maar dan komt de HC :sweat_smile:

Omdat dit bedrijf hierin is gespecialiseerd doen onze conducteurs dat niet, maar wellicht dat hier een mogelijkheid toe is in de toekomst.

Technisch hoeft het allemaal niet zo’n uitdaging te zijn natuurlijk en kan je de data naderhand gerust doorleveren aan Ipsos voor analyse eventueel, maar juist dan krijg je discussie over de vraag in hoeverre het verplicht is. Moet de toezichthouder (hc/v&s/etc) dan continu aangeven voor welk doel het vervoersbewijs wordt gevraagd? In de huidige Ipsos-constructie is, of zou dat in ieder geval direct duidelijk moeten zijn. Ipsos == geen toezichthouder == geen verplichting.

Verder kan je Ipsos-personeel, wat met maar een duidelijke taak aanwezig is, veel eenvoudiger een doel geven (controleer bak x van trein y), terwjil dat bij HC met een uitgebreider takenpakket (los van de discussie daarover) een stuk lastiger is.

Reputatie 7
Badge +4

Dat onderscheid is wel moeilijk te maken in de trein, vrees ik.

Reputatie 7
Badge +3

Dat hele reizigersonderzoek door Ipsos is grote flauwekul voor reizigers die met de OV-chipkaart reizen. Van al die reizigers heeft NS de reisgegevens al.

Het heeft wel zin om iedereen die niet met de OV-chipkaart reist in het onderzoek te betrekken. Maar val de regelmatige reizigers daar alsjeblieft niet langer mee lastig.

Hoi Pandaa, welkom bij de NS Community!

IPSOS doet namens ons onderzoek in de trein om voor ons inzichtelijk te maken hoeveel reizigers er met een bepaalde trein reizen en met welk vervoersbewijs. Omdat dit bedrijf hierin is gespecialiseerd doen onze conducteurs dat niet, maar wellicht dat hier een mogelijkheid toe is in de toekomst.

De medewerker van IPSOS hoort aan te geven van te voren dat het om een onderzoek gaat en dat medewerking vrijwillig is.

Net in de ic van Rotterdam naat Utrecht liep een ipsos man, die alleen zei "goedemiddag beste reizigers, mag ik uw vervoersbewijs zien",  tegen een andere reiziger zei hij dat hij voor de ns werkte. (Ik zag dat hij niet in een ns uniform liep, dus ik googlede even wat het was voordat hij in het deel van de coupe was waar ik zat,  omdat ik niet weet wat een crimineel kan met mijn ov kaart gegevens.) Toen ik zei "maar jullie zijn een marketing bureau, geen boa's" "ja, nee boa zou ik het ook net niet noemen." Op een toon alsof hij net niet dezelfde bevoegdheden had ipv helemaal niet. "Maar als je niet wilt hoeft het niet" en liep meteen weg. Als er was omgeroepen wat het was had ik overigens best mn ov even willen geven. (Waarom kan dit trouwens niet gecombineerd worden met de reguliere kaartjes controle, die kom ik minstens wekelijks tegen, dus heb je ook meteen veel meer data)

 

Groetjes

Reputatie 7
Badge

Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NSErg negatief. Ipsos pakt tenminste de steken op die conducteurs laten vallen door niet te controleren


Over negatief gesproken @Tamzin
Verder kan Ipsos nooit het werk doen (controleren) van een conducteur, dus je opmerking raakt kant nog wal.
Maar inderdaad, je ziet de Ipsos medewerkers soms vaker dan conducteurs.
Reputatie 7
Badge +3
Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NS
Erg negatief. Ipsos pakt tenminste de steken op die conducteurs laten vallen door niet te controleren
Reputatie 7
Badge
Ipsos zal altijd het volgende moeten vragen: "Mag ik uw vervoersbewijs mogen scannen t.b.v. reizigers en reisproducten onderzoek?"

Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NS
Ipsos zal altijd het volgende moeten vragen: "Mag ik uw vervoersbewijs mogen scannen t.b.v. reizigers en reisproducten onderzoek?" Op deze manier is het duidelijk dat het om een vrijwillige medewerking gaat. Het spijt mij dat dit niet duidelijk was, ik zal het signaal kenbaar maken.
Reputatie 7
Badge +3
Ach, is er in ieder geval weer eens gecontroleerd.
Wie zijn mensen van Ipsos en waarom controleren zij de kaarten in de trein (vandaag Almelo - Enschede route)


NS schrijft steekproefsgewijs... vandaag komt die meneer van ipsos en scant alle !! vervoersbewijzen in de IC richting Maastricht. Hij zei bij binnenkomst iets over reizigersonderzoek maar vraagt vervolgens naar de vervoersbewijzen alsof hij de conducteur is. Iedereen geeft het braaf...

twee minuten later komt de spoorwegpolitie controleren en krijgt direct te horen " hier is al gecontroleerd " waarna de agenten weg gaan zonder te controleren.

Lekker helder dus voor iedereen.
Hulde! In de aankondiging van het reizigersonderzoek in de 3562 werd zojuist keurig vermeld dat deelname vrijwillig is 👍

En juist daarom is het van belang om aan te geven dat het niet om een controle gaat maar om een vrijwillig onderzoek, de reiziger weet het verschil vaak niet tussen een Ipsos-medewerker en een conducteur (die vaak wél BOA is)Jij weet dat toch, dus wat is nou je probleem?


Ik ben van mening dat de reiziger juist moet worden geïnformeerd. Je toontje mag je overigens gewoon achterwege laten met


wat is nou je probleem?
Reputatie 7
Badge +3
En juist daarom is het van belang om aan te geven dat het niet om een controle gaat maar om een vrijwillig onderzoek, de reiziger weet het verschil vaak niet tussen een Ipsos-medewerker en een conducteur (die vaak wél BOA is)
Jij weet dat toch, dus wat is nou je probleem?

Dus als de politie vraagt "Mag ik uw rijbewijs even zien?" is "Nee" ook een valide antwoord volgens jou? Je kunt het ook blijven goedpraten ...Nee is altijd een antwoord, alleen bij een opsporings ambtenaar zoals de politie of een BOA is het niet verstandig, zij zijn immers aangesteld om dit soort dingen te vragen/vorderen.
Dus ga de politie niet met een medewerker van Ipsos vergelijken dat creëert alleen meer verwarring.

Okdoei.


En juist daarom is het van belang om aan te geven dat het niet om een controle gaat maar om een vrijwillig onderzoek, de reiziger weet het verschil vaak niet tussen een Ipsos-medewerker en een conducteur (die vaak wél BOA is)

Reageer